Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 27.09.2016 16:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
https://youtu.be/NzTtZLle7_M

Voi monesta kuulostaa ja vaikuttaa aivan turhalta ja itsestäänselvältä, mutta entäs jos joku haluaa aloitella harrastusta nuorena ja eksyy tänne. Eiköhän esitellä lempityökaluja!



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 27.09.2016 21:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Hyh miten rahvaanomaiset ;)
Tässä vähän hienostuneemmat Knipexit:
Kuva

Joskus Honkkarista löysin -50% alesta automaatti-cobrat, ne on kans aika näppärät:
Kuva

kuvat lainattu Motonetin sivuilta, ei ole just nyt meikit kohdallaan niin jätin juutubevideon kuvaamisen väliin :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 29.09.2016 09:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Heitän soppaan kaksi omaa suosikkiani, joista toinen vilahtaakin Jekkerin videolla: Räikkälenkkikiintoavaimet ja erittäin lyhyet kiintoavaimet. Räikkälenkeissä suosin kiinteäpäisiä, enkä noita nivellettyjä. Syy on siinä, että kiinteäpäinen on helpompi sihdata kuuskantaan sokkona ja ahtaassa tilassa. Nivellettyä joutuu vähintään yhdellä sormella varmistelemaan samassa tilanteessa. Erittäin lyhyet kiintoavaimet soveltuvat myöskin ahtaisiin tiloihin, eli monesti käytän niitä vastapuolen paikallaan pitämiseen.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 29.09.2016 09:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Myös tällainen miniräikkä on ahtaassa paikassa kätevä. Helpotti sopivan kuusiokolobitsin kanssa femman startin vaihtoa huomattavasti.

edit: eipäs kun taisinkin tuossa tapauksessa käyttää 8mm kuusiobitsiä ja 8mm nivellettyä räikkälenkkiä, sehän vie vielä vähemmän tilaa kuin tollanen räikkä.

Kuva



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 29.09.2016 09:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Räikkälenkin toisessa päässä kun on vielä tällainen (Würth) niin kiintopääkin on "räikkä"

Kuva



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 30.09.2016 19:53 

Viestit: 1496
Tämä ei ehkä sovellu "autohommiin", mutta reissussa usein näppärä mukana. Lentokoneessa pitää laittaa ruumaan, mutta muuten kulkee hyvin mukana. Kyseessä tietenkin vanha kunnon Victorinox :lol:. Sakset, puukko ja nuo pihdit ehkä eniten käytetyt. Viilaakin olen joskus tarvinnut.

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 30.09.2016 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
:lol:
Toi Vnox kelpaa yhteen asiaan: avataan jokainen käyttökelvoton härpäke auki ja heitetään seinään, aina jää kiinni.
Nahka Timppa on ainoa mikä vähän ok ja sekin vain siksi että siinä on lähes kelpoiset pihdit.

Itse ostin just 1000 kpl työkaluja, maksoi 3 eur/kpl ja ikuinen takuu.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 01.10.2016 14:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Päivän kalu on tällä kertaa paljon parjattu jakoavain. Aiheesta löytyy versio, jossa liikkuvassa leuassa on hammastus ulkokantissa
ja leuka on käännettävissä, kuten kuvissa näkyy. Lisäksi kitaväli on huomattavasti suurempi normaaliin jakariin verrattuna.
Liitteet:
jakarit1.jpg
jakarit1.jpg [ 91 KiB | Katsottu 28884 kertaa ]

Hammastuksella pääsee tarttumaan pyöreisiin kohteisiin ja puree sitä kovemmin mitä enempi väännät. Tällä voi pelastua tilanteessa, jossa mutteri on nuljattu pilalle tavallisella jakarilla tai ruoste on tehnyt tehtävänsä.
Liitteet:
jakarit2.jpg
jakarit2.jpg [ 52.15 KiB | Katsottu 28884 kertaa ]



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 02.10.2016 07:25 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joskus oli jakareita, joiden hantaakipäässä oli vastaava hammastettu, kiinteä kita. Billnäs:llä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 02.10.2016 08:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
ealab kirjoitti:
Joskus oli jakareita, joiden hantaakipäässä oli vastaava hammastettu, kiinteä kita. Billnäs:llä?

Tuollainen löytyy! On Bahco. On muuten todella laadukasta materiaalia nykyisiin verrattu, esim pinenen jenkatapin perä ei saa mitään tuhoo aikaiseksi leukoihin. Tuolla haarukkapäällä pystyy kyllä kääntämään kantoja "räikkämäisesti" muttei kovin tiukkaan ja pienillä kannoilla ylimenevät kärjet ovat tiellä ahtaissa paikoissa. Kuvassa vanha Bilnäs jossa tuollainen lusikkapää. Mihin lienee tarkoitettu? Sopii esim rengasraudauksi polkupyörän-mopon kumeilla.


Liitteet:
NewImage_1000_464_70.jpg
NewImage_1000_464_70.jpg [ 91.91 KiB | Katsottu 28723 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 02.10.2016 09:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Wesa kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Joskus oli jakareita, joiden hantaakipäässä oli vastaava hammastettu, kiinteä kita. Billnäs:llä?

Tuollainen löytyy! On Bahco. On muuten todella laadukasta materiaalia nykyisiin verrattu, esim pinenen jenkatapin perä ei saa mitään tuhoo aikaiseksi leukoihin. Tuolla haarukkapäällä pystyy kyllä kääntämään kantoja "räikkämäisesti" muttei kovin tiukkaan ja pienillä kannoilla ylimenevät kärjet ovat tiellä ahtaissa paikoissa. Kuvassa vanha Bilnäs jossa tuollainen lusikkapää. Mihin lienee tarkoitettu? Sopii esim rengasraudauksi polkupyörän-mopon kumeilla.

EILIS-päivän työkalu :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 02.10.2016 13:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Tuommoset Knipex Cobrat on kyllä hyvät, isosti ei ole tarvinnut moisiin pettyä, muuten kuin hankintahinnan kohdalla. Hankin semmoiset, kun olivat "uusinta uutta", silloiseen duuniin ensin ja sitten hyväksi havaittuani myös omaan käyttöön. Ehkä hinnassa oli vielä Würth -lisä, mutta muualta ei niitä silloin pari vuosikymmentä sitten tuntunut edes löytyvän, hintaa jäi kaikenlaisten alennustenkin jälkeen vielä kolmatta satasta, joka oli vallan runsaasti pihdeistä...

Ja on niitä sitten käytettykin, välillä rumasti ja väärin, ja käytön jäljet alkaa näkyä. Aivan juuresta on kuluneet niin ettei oikein jaksa enää pitää kiinni, ja nyt joku päivä sitten antoi säädön hammastuksesta periksi -ehkä jäi vähän vajaaksi asetus, hiekkaa tms välissä, ja nyt on sitten iloiset jäljet säädön hammastuksessa...

Jokohan kohta hennoisi hankkia uudet..? :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 02.10.2016 16:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Levitys- tai levittäjäpihdit, maakunnasta riippuen:

https://youtu.be/4UbvKzyeX5U

Hieno ja yllättävän monesti tarpeellinen työkalu, myös esimerkiksi sisuspaneelien irrotuksissa etc.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 05.10.2016 23:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Mullakin on tuo legendaarinen Bahcon mutterin/pultin murskain. Se puree hyvin pyöristyneisiin mutterin/pultinkantoihin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 06.10.2016 15:25 

Viestit: 982
Varsinaiset papukaijapihdit nämä (ainakin eniten ao. elukan näköiset):
http://www.irwin.com/tools/locking-tool ... g-wrenches
Jos ei kuumentamalla ja noilla pihdeillä mutteri irtoa niin sitten se ei irtoa. Useimmiten irtoaa kylmänäkin, ellei pinta ole jo saatu sorvattua pyöreäksi jollain muilla työkaluilla. Vastakierrehylsylläkin lähtee moni, mutta hylsy on käyttökelvoton väline esim. putkiliitoksissa tai kapeassa tilassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 14.10.2016 21:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Mennään tällä kertaa tekstimuotoisena, arvelen lukijakuntaa olevan noin 25-32% enemmän kuin videoiden katsojakuntaa.

Kirurginveitsi, oikea sellainen, ei mikään pienoismalliharrastajan muoviveitsi tms.

Eli tämä:

Kuva

Näitä ihan oikeita, täysmetallirunkoisia terineen kirurgilaadun metallista valmistettuna myy esimerkiksi SP-elektroniikka:

http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... raa-105867

Ja sitten varsinaiseen asiaan. Kirurginveitsi kestää aivan tolkuttomia voimia oikein käytettynä, sen pystyy esimerkiksi painamaan ECU:n muovikotelon läpi ja leikkaamaan sen "auki" kun on uusi, kirurgilaatuinen terä kiinni. Teräthän ovat uutena terävämpiä kuin partaterät. Tätä ei niillä harrastaja/pienoismallirakentajien veitsillä pysty tekemään.

Samaten erilaisten kumi- ja muoviosien irtileikkaamiset siististi onnistuvat oikealla kirurginveitsellä monesti paremmin kuin millään muulla työkalulla.

Ja kyllä, tiedän että nämäkään "kirurginveitset" eivät ole niitä oikeita, timanttireunoilla varustettuja joita "oikeat" kirurgit käyttävät sairaalassa. Niissä yksi terä maksaa noin 100 euroa ja varsi samaten satasen, ihan niitä en ole kokenut tarpeelliseksi käyttää...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 16.10.2016 18:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Erikoispihti muovinatsien irrotukseen ja muuhunkin:

https://youtu.be/RpcWXrv7bnI



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 11.03.2017 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Käytössä kuluneet Knipexit, joskus taisin luvata jossakin kuvan niistä tällätä...

Kuva
Tuommoset. Kahvatkin ihan sileät, toisinkuin nykyisissä. Olivat uutenakin. Taustalla näkyy ikävästi katkennut vesipumpun ruuvi, johon noilla piti tarttua...

Kuva
Ja lähti, kuten kaksi muutakin katkennutta. Kyllä oli synkkiä ajatuksia mieli täynnä, kun meni kannan läheltä katkiamaan. Muuta siitä ne sitten kirkastui, kun muisti Knipexit mukana kulkevan...

Ja noin tuli taas Britti selätettyä, vaikka vastaan yrittikin laittaa... :lol:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 22.03.2017 23:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Räikkälenkki erikoisbitsisarjalla. Ahtaan paikan pelastaja.

https://youtu.be/XwdxbzOzhNw



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 22.03.2017 23:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ihan perus nivelletty räikkälenkki ja kuusiobitsi helpottavat femman startinvaihtoa kummasti...

Edit: samaa näköjään mainostin jo syyskuussa ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 30.06.2017 17:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
C6:n jousipallo on monesti niin tiukassa, ettei irtoa niillä öljynsuodatusavaimista venytetyillä leluilla. Tuurnalla ja moskalla on tullut itse ennen hakattua ne auki, nyt halusin säästää jousipalloja kun painetta oli vielä jäljellä sen verran että menevät Xantian keskipalloina.

Ostin Knipexin helvetin isot putkipihdit,olisko varren pituus 60cm. Kallis tikki. Mutta hienosti napsahtivat etupallot auki, arvelisin että 15-20 KGM vääntömomentin vaativat molemmalla puolella. Eivät olleet mitenkään jumissa, ne vaan ovat sen verran tiukat. Ei toivoakaan öljyfiltterin avaimella tms. Sulakerasian kansi piti irrottaa kuskin puolella että pääsi pihdeillä tarpeeksi vapaasti vääntämään, vänkärin puoli oli pihti kiinni -> vääntö ja ähkäisy -> naps -> 30 sekuntia ja pallo kädessä.

Liitteet:
IMG_663.jpg
IMG_663.jpg [ 65.5 KiB | Katsottu 25751 kertaa ]


Lisätään vielä ohjeeksi, että C6:n ja C5:kin jousipalloja vaihtaessa voi järjestelmän pudottaa täysin paineettomaksi Diagboxin BHI-pack repair-depressurize -menusta. Auton ala-asentoon laskeminen ohjaamostahan ei paineita pudota nollaan, jos ei ole DB:tä käytössä niin pakko tuohata niiden paineenvapautusruuvien kanssa eri puolilla autoa, sotkuista hommaa. DB:llä siisti ja nätti homma on pallojen vaihto - kun on vaan nuo metrin putkipihdit...

Ai niin, aloittelijoille:kun paineet pudotetaan nollaan, pitää hetkeksi konehuoneessa käydä raottamassa hydrauliikkasäiliön korkkia että nesteen palatessa säiliöön ylipaine ei riko säiliötä saumasta. Yhden C6:n säiliön olen räjäyttänyt aikoinaan kun tein depressurizen ja korkki oli kiinni. Nestettä tulee tyypillisesti vähän uloskin sieltä säiliöstä, jos jousitus ala-asennossa tason on vähänkin sen pohjamarkkerin yläpuolella niin se jo tulvii sitten sitten depressurizea tehdessä. Kannattaa varata iso vanha pyyhe tai vielä parempi, imaista nesteimurilla puoli litraa pois sieltä ennen kuin tulvii. Tricks of the trade, ei näitä missään lue, mutta kertoillaan nyt.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 30.06.2017 18:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Takapään pallojen vaihdossa on nopeampi tapa paineet poistaa paineenpoistruuvista (1 kierros auki). Joka tapauksessa auton alle on mentävä palloja vaihtamaan ja ei sieltä tule öljyä kuin muutama tippa. Etupäästä helpompi tapa on paineet poistaa Lexia/diagbox/autocom/Delphi jne. Näin siis C5:ssä, C6:sta en tiedä mitään.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 02.07.2017 16:35 

Viestit: 221
Paikkakunta: Villeneuve
Toimisiko vaihto niin, että laskee auton napista ala-asentoon ja nostaa sen jälkeen vähän tunkilla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 02.07.2017 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
aapo kirjoitti:
Toimisiko vaihto niin, että laskee auton napista ala-asentoon ja nostaa sen jälkeen vähän tunkilla?


Pallon voi vaihtaa mutta systeemiin jää ilmaa. C6/C5 ei ole itseilmaava kuten vanhemmat. Sen jälkeen pitää diagboxilla tehdä css:stä ilmaus ja lopuksi vielä niistä.ruuveista. Ilman sitä jää.jäykäksi kun ilma sotkee systeemin toiminnan.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päivän työkalu
ViestiLähetetty: 14.09.2017 19:36 

Viestit: 110
Paikkakunta: Laukaa
Tässäpä sopiva työkalu vaikka Jumperinkin kokoisten sitikoiden paalaukseen.


Liitteet:
paaliin.jpg
paaliin.jpg [ 98.19 KiB | Katsottu 24409 kertaa ]
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: