Kukaan ei osaa varmaan sanoa varmaa lukemaa. PSA kieltää HDi moottoreiden kohdalla yksiselitteisesti bensan sekoittamisen ja auton käynnistämisen. Ei kannata laittaa edes virtaa päälle, ettei bensa pääse polttoainelinjaan. VAG ei myöskään salli TDI-moottoreihin bensaa lainkaan. Ja turvallista rajaa tuntuu olevan aika turha kysellä.
Perinteiset dieselit, eli rivi- tai jakajapumpulla varustetut sietävät jopa sen 10% bensaa. Joidenkin lähteiden mukaan common-rail, eli yhteispaineruiskuille jopa 1% voi olla liikaa. Eli 0,5 litraa 50 litrassa.
Bensa huonontaa dieselin voitelevuutta, joten korkeapainepumppu ja /tai suuttimet kärsivät todennäköisesti ensimmäisenä, sillä näiden kohdalla puhutaan kertaluokkaa pienemmistä välyksistä, kuin perinteisissä systeemeissä. Kun jakajapumpuissa järjestelmäpaine on maksimissaan 300 bar luokkaa, niin uusimmissa yhteispaineruiskuissa mennään jo 3 000 bar tienoilla. Suuttimien neulojen välykset mitataan mikrometreinä.
Korkeapainepumppu maksaa jotain 300-500€, injektorit ~500€/kpl, eli en aio kokeilla käytännössä.
<teoreettista pohdiskelua>
Tuo 1 % bensaa alentaa myös dieselin syttymislämpötilaa ~20 astetta, eli moottorissa voi esiintyä nakutusta, joka on dieselissä vielä haitallisempaa kuin bensamoottorissa. Toisaalta, jos bensaa on enemmän, niin seos lakkaa jossain kohtaa syttymästä bensan paremman puristuskestävyyden takia.
Bensa alentaa myös dieselin leimahduspistettä (normaalisti 60-65 C). Kun esim HDi:ssä polttoaine kuumennetaan ennen korkeapainepumppua 80 asteeseen ja se on pumpun jälkeen niin kuumaa, että se joudutaan paluulinjassa jäähdytämään ennen tankkiin päästämistä. Eli bensan lisääminen voi saada aikaan sen, että polttoaineen lämpötila tankissa on edelleen leimahduspistettä korkeampi. Tosin pelkällä bensalla se on sitä lähes aina (-46 C).
Mitenkähän dieselin polttoainejärjestelmän osat sietävät bensan etanolia?
</teoreettista pohdiskelua>
Onko kellään empiiristä kokemusta aiheesta?
Pasi A S kirjoitti:
Kaippa tuo 50l bensaa kolmisen litraa dieseliä kestää. En kyllä testaisi.
Näin päin kestää kyllä. Saattaa kyllä savuttaa normaalia enemmän. Fiat 600 suostui aikoinaan käymään 50/50 seoksella, kun käänsi sytytystä aikaisemmalle. Tankista imetty seos poltettiin sitten pikkuhiljaa ruohonleikkurissa bensalla lantrattuna. Se 25 litraa taisi riittää leikkurille alun viidettä kesää.
