Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 03.05.2017 20:42 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Lukuisten diesel-vuosien aikana monet sytytystulppiin liittyvät asiat ovat painuneet unholaan. Aikanaan crossipyörien kanssa touhutessa markkinoille tuli jotain tulppia (90-luvun alussa), jotka eivät tykänneet kastumisesta. Eivät siis toimineet enää kunnolla/ollenkaan, vaikka kuinka kuivasi. Mikä tilanne on tänä päivänä? Autojen kanssa tämä ei ole ongelma, mutta kiinalainen mönkkäri aiheuttaa nyt murhetta.

Ostin mönkijän rikkinäisenä ja nyt sain käyntiin (startti oli sökö). Kävi joten kuten, kunnes loppui käynti kokonaan. Kasteli tulppaa ja kipinä oli hukassa. Otin tulpanhatun pois, niin pelkästä johdosta tuli hyvä kipinä. Tulpanhattuun kun laittoi naulan, niin sekin iski komeaa kipinää. Tulpan kanssa ei kipinää lainkaan. Olisiko tulppa tykännyt huonoa kastumisesta. Mikä olisi idioottivarma tulppa tähän peliin? Joku perustulppa, joka kestää kastumista ja kuivaamista. Nyt paikallaan oleva tulppa on NGK C7HSA.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 03.05.2017 21:00 

Viestit: 182
Ei se ole se pelkkä kastuminen siinä se ongelma. Ei se pelkkä polttoaine tulppaa riko, vaan se että siellä nyt kaasari tulvii/vuotaa/antaa mitä sattuu seoksia. Se aiheuttaa sen, että siellä on ihan outoja lämpörasituksia koneessa. Rantakirpussa rikoin varmaan kymmeniä tulppia ennen kuin tajusin, että joku oli porannut suuttimia. Dellortoissa oli sitten parissa ihan väärän kokoiset pääsuuttimet. Luulin ottaneeni lajitelmasta sellaisia suuttimia mitä päällä luki, mutta tarkempi tutkimus osoitti, että ne olivat ihan mitä sattuu. Tämä aiheutti sen, että kone sai todella paljon liikaa bensaa. Se kävi kyllä, mutta joka ikisen käynnistyksen jälkeen tulpat olivat entiset.

Eli mitä luultavimmin tuo homma korjautuu ihan sillä, että purat kaasuttimen kunnolla, poistat kaikki liat sieltä suuttimesta, tarkastat että siellä on neula oikealla korkeudella ym. Se rikkoo tulpan kun se bensa jäähdyttää sen nopeasti mitä kone hörppää liikaa ja sit lämpötila nousee hallitsemattomasti kun annat kaasua ja se palaa taas.

Ja vinkki, kiinasta saa nykyään kaasuttimia vähän kaikkiin mahdollisiin malleihin tosi hyvään hintaan. Itse ostin tuolta justiin 6.90€ hintaan kokonaisen kaasarin toimituskuluineen Hondan perämoottoriin varaosiksi. Suomessa pelkkä tiivistesarja ois ollu 40€ ja mun rikkoma (taittui reuna) sakkakuppi olisi ollut ihan törkeen hintanen aitona varaosana.
https://www.banggood.com/search/carburetor.html


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 03.05.2017 21:32 

Viestit: 624
Kyllä liian rikas seos rikkoo tulpan, laske luistimen neulaa yhden loven ja seosruuvia hiljaa kieputtamalla kiinnipäin ja hae kohta et käy vielä hyvin tyhjäkäyntiä. Mitä tulee noihin uusiin kaasuttimiin niin nekin tulee säätää luistimen neulalla ja seosruuvilla ennen kuin rupeavat pelittämään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 03.05.2017 21:43 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kuivattelin tulpan kynttilällä, niin nyt tuli kipinä. Ei edes lupaa ja tulppa on heti märkä. Kuivakoot pytty ilman tulppaa viikonloppuun saakka. Koitetaan sitten uudella tulpalla.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 03.05.2017 21:47 

Viestit: 5125
Tulpan kastuminen tai märkyys ei ole varsinainen syy joka oikosulkee kipinän, eli bensa ei oikein johda juuri ollenkaan sähköä (etanolibensa hieman). Varsinainen syy on ohut hiilikerros eristeen päällä, eli noki johtaa sähköä ja oikosulkee kipinän. Ainoa kunnon tapa saada tulpat uudelleen toimivaksi on puhdistus. Ja kun oikeastaan ei millään helposti saa mekaanisesti hiilihuntua pois niin paras konsti on nostaa keraamisen eristeen lämpötila yli itsepuhdistuslämpötilan, itse tein moottoripyörällä sen minitoholla suoraan irroitetun tulpan eristettä kuumentamalla. Se vaatii sitten aika pitkän tohotuksen eikä kynttilän liekki riitä. Useampia satoja asteita ja lämpö johtuu, eli ei voi kädessä pidellä. Tuloksen näkee suoraan silmälläkin, liian kuumaksi nestekaasutoholla ei saanut (ja normaalikokoisella toholla ei onnistu, liian iso liekki) .

Syyt ovat yleensä moninaiset: huono bensa, vanhaa ylivuotista, josta helpostisyttyvät ainesosat ovat jo haihtuneet, rikas seos, lyhyt käyntiaika, heikko kipinä (vaikka huono akkukin vaikuttaa), liian kylmät tulpat...

Itse kokeilin ensin hieman kuumempia tulppia (keraaminen eriste saavuttaa nopeammin itsepuhdistuslämpötilan), mutta vasta iridium-tulpat (ja olivat asteen kuumemmat kuin oletussuositus) poistivat ongelman moottoripyörässä kokonaan, ei haitannut enää kolme vuotta vanha bensa tai tyhjällä akulla yritetyt starttailuyritykset, kun lähti käymään, niin kävi kaikilla pytyillä, eikä enää haitannut vaikkei käyttänyt konetta kuumaksi asti, lähti silti käymään seuraavallakin kerralla vaikka seoksetkin olivat usein hieman rikkaalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 03.05.2017 21:54 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Taisi olla huono idea kynttilällä kuumentelu. Nokesi tietysti aikalailla. Annan kuivaa tuossa ja laitan uuden tulpan. Todennäköisesti suuttui siitä, kun hölmö menin koskemaan kaasuun ryyppy päällä. Kaikkea piti kokeilla, kun ei edes luvannut :?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 03.05.2017 22:01 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
olli__o kirjoitti:
Tulpan kastuminen tai märkyys ei ole varsinainen syy joka oikosulkee kipinän


Onko oikeasti noin? Joskus moottoripyörä kasteli tulpat, kun sahaili käyntiin. Tulppien kuivauksen jälkeen ja maltillisemmalla ryypyllä lähti heti. Miten ne olisi voinut nokeentua, kun mitään ei edes palanut.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 03.05.2017 22:12 

Viestit: 5125
No kyllä se märkyyskin tosiaan jotain vaikuttaa, minullakin oli yksi tämän vuosituhannen auto, joka kasteli tulpat jos sitä siirsi lyhyen matkaa, vaikka pihalla paikasta toiseen ja sammutti saman tien. No sitten seuraavalla kerralla onli vaikeaa saada käymään, mutta pitkä sahaus kaasu pohjassa auttoi, ilmeisesti ilma huuhteli sylintereitä sen verran että joku pytty otti kipinää. Tuossa oli kuitenkin tehokkaat puolat ja kipinä verrattuna -80 luvun alun moottoripyörän sytkään, siinä ei saanut pyttyä mukaan tulppaa putsaamatta vaikka olisi ajanut kolmella pytyllä niin kovaa kuin rajoitukset salli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 03.05.2017 23:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Kyllä se liian rikkaalla seoksella ainakin motoissa menee ihan rikkikin se tulppa niin ettei mikään tohottelu auta. Suzuki sv1000:n (ja sitä moottoria käyttävien pyörien) koneissa meni se "ryyppy" päällä järkiään takimmaisen pytyn tulppa heti startissa rikki, se ei korjaantunut toholla ei millään se tulppa siitä enää vaikka lämmitti punahehkuun. Tunnettu tyyppivika siinä koneessa.

En tiedä miten sen korjasivat mutta 2003 jälkeen valmistetussa koneessa sitä ongelmaa ei enää ole, kuulemma. Eikä ole ainakaan vielä tämä 2005 Cagiva sillä koneella sitä temppua tehnyt. Sen sijaan taannoinen Cagiva 2001 sen tulpan rikkoi varmaan viisi kuusi kertaa kesässä.

Olisin itsekin kiinnostunut tietämään miksi se tulppa hajosi, se oli niin että kun se kerrankin käynnistyi yhdellä, toisen pytyn tulppa oli pimeä. Sitä oppi sahaamaan ilman ryyppyä kylmänäkin käyntiin sen takia.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 04.05.2017 17:16 

Viestit: 5125
ds-jekkeri kirjoitti:
Kyllä se liian rikkaalla seoksella ainakin motoissa menee ihan rikkikin se tulppa niin ettei mikään tohottelu auta. Suzuki sv1000:n (ja sitä moottoria käyttävien pyörien) koneissa meni se "ryyppy" päällä järkiään takimmaisen pytyn tulppa heti startissa rikki, se ei korjaantunut toholla ei millään se tulppa siitä enää vaikka lämmitti punahehkuun...

Millaisella toholla yritit, joskus oli pikkutohosta kaasu loppu ja kokeilin isolla - ei niin mitään vaikutusta vaikka tohotuksen kestoaika oli ainakin tuplat ja rasvat käristyivät, mutta sen sijaan tuollainen lähes ilmainen minitoho:
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/1 ... -kynamalli
tuotti positiivisen tuloksen ihan jokainen kerta (pelkkä hetken kuumennus ei riitä, vaan riittävän pitkään että eriste puhdistuu).

Voi kai joskus tulppa rikkoutua muutenkin, mutta kastumisissa tuo on yleisin mekanismi (ainakin minulla oli). Mutta perustulpatkin on sen verran halpoja että harva viitsii temppuilla.

Käytinpä tuota joskus niinkin että lämmitin Briggs@Strattonin tulpan kuumaksi sisältä ja sain sillä tavoin koneen käyntiin, käsi tosin väsyi vetonarun kanssa. Ja jälkikäteen huomasin että sekä puola että joku mokkula sammutuspiuhassa oli rikki ja kipinä oli sen takia lähes olematon...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 04.05.2017 19:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Sellaisella sikarinsytyttäjällä minisiniliekkisellä. Kyllä sen ihan punaiseksi sillä sai, ei tuntunut auttavan. Olisinko jonkun 20-40 sek tohotellut. Uusi tulppa oli aina mototakin taskussa mukana aika pian, sen jälkeen en enää toholla yrittänytkään.

Mietin missä välissä se tulppa olisi ehtinyt nokeentua, kuumasta sammutettu hyvinkäyneenä, jos sitten kävi startissa töppi niin että se parikin kierrosta pyörähti käynnissä niin ettei takapytty ollut mukana, se oli siinä. Sylinteristä irrotettaessa se oli märkä muttei nokinen. Ei auttanut kuin tulpanvaihto.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 04.05.2017 20:29 

Viestit: 5125
Lyön silti kossun vetoa: jos liotat uusia tai käytettyjä tulppia bensassa lyhyempään tai vaikka pidempään, niin ei tarvitse mitään kummallista tehdä sen jälkeen, kuin vaikka ravistella bensat pois ja odottaa että kuivuu...

Itse en ole saanut minitoholla kuin sivu- ja keskielektrodin hehkumaan, muttei niiden metalliosien kuumentamisella ole mitään merkitystä, eli keraamista eristettä pitää kuumentaa, kovin syvälle sekään ei onnistu, mutta ehkä pari-kolmekin milliä puhdasta riittää ja se täytyy olla ympäriinsä.

Mutta aina löytyy jotain outojakin vikaantumismekanismeja, mutta noki kuuluu asiaan ja syntyy aina ja erityisesti käynnistäessä rikkaalla seoksella ja se palaa pois tulpan eristeestä kun tulpan lämpötila nousee käyttölämpötilaan. Syy miksi on eri lämpöarvoisia tulppia on juuri se että erilaisilla moottoreilla saadaan keraamin lämpötila pysymään halutulla välillä, nopeasti itsepuhdistumislämpötilaan, muttei kuitenkaan liian kuumaksi ettei sula tai halkea. No siis: minä en ole ikinä törmännyt kastuneeseen tulppaan, jota minä en olisi saanut kuntoon, mutta toisaalta kokemukset niiden kanssa rajoittuvat pääosin pariin moottoripyörään jossa oli tuota taipumusta ja kolmeen tulppamerkkiin. Pienkoneiden moottoreita ei oikein voi laskea kokemuksiin tai vanhojen autojen ikivanhoja tulppia, ei kai nykyään enää ajeta tulpilla niin kauan että sivuelektrodit kuluvat kuopalle?

Kävinpä vanhalla tulppavarastollakin: kyllä ne jotka oletan pätkiviksi ovat ihan silminnähden tummia eristeosaltaan, olipa joku melkein mustakin. Etikkaliotuksesta olen kuullut myös, ei kokemusta...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 04.05.2017 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
En oletakaan että pelkkä kastuminen särkisi tulpat. Joku kombinaatio kova puristuspaine+ liikaa bensaa ehkä ihan nesteenäkin ja sitten oikosulkeutuva kipinä tms, ja koneen käynti toisella pytyllä samaan aikaan. Se tulppa siis hajosi vain silloin kun kone lähti yhdellä käyntiin, ei silloin jos kone ei käynnistynyt. On minullakin muissa mopoissa tulpat joskus kastuneet ja kuivattelemalla ne on käyntiin lähteneet. Tuo konemalli ei vaan lähde.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 04.05.2017 21:40 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Uudella tulpalla lähti heti käyntiin, mutta sammuu heti. Seuraavaksi kaasutin pöydälle ja purkuun.

Olisi mielenkiintoista tietää mikä mekanismi siinä on, ettei tulppa anna kipinää paineessa, vaikka irrallaan antaisikin. Vai onko kyseessä vain kansantajuinen selitys ja kipinättömyyden takana on jokin muu ilmiö. Vaikea kuvitella, että luokkaa 10 barin paine estäisi kipinää hyppäämästä. Tiedän, nyt kyseenalaistetaan syvälle juurtuneita asioita :)

Löyhä aasinsilta takaisin tulpan kasteluun. Jos heikossa hapessa oleva tulppa vähän kipinöikin irrallaan, niin kylmällä koneella bensa-ilmaseos kastelee tulpan ja kipinä estyy tästä syystä. Tulppa siis kastuu, kun se ei jaksa sytyttää seosta.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 04.05.2017 22:02 

Viestit: 5125
Kyllä painekin vaikuttaa kipinään, eikä sen tarvitse ihan kokonaan kadotakaan eikä silti kipinä onnistu sytyttämään liekkirintamaa, eli kipinällä pitää olla tietty energia.

Sopiva iridium tulppa voisi olla hyvä ratkaisu, itse en joutunut vaihdon jälkeen 6...7 vuoteen koskemaankaan enää tulppiin vaikka sitä ennen lyhyillä stinteillä tulppia meni viikoittain/kuukausittain, en tiedä miten seuraavalla omistajalla on tilanne. Jos tuota ei esiinny enää uudella bensalla ja ladatulla akulla, niin tuskin vaihto kannattaa hinnan puolesta ennen kuin taas keväällä tms tilanteessa.

Ja pikagooglaus kertoo ainakin minulle että tulppien nokeentuminen ja kastuminen (eli wetfouling) on tuon Suzukinkin koneen ongelma, uskoisin sen parantuvan sopivalla tohonkäytööllä tai jollain muulla vastaavan avun tuovalla tavalla, testauskin onnistuu ihan eristysvastusmittarilla. Onkohan tuossa tehty sama kuin joissain ilmajäähy V2:ssa, takasylinterille vähän rikkaampi seos että pysyy sylinterit tasalämpöisempänä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 04.05.2017 22:23 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Juu kyllä se niin menee. Paine vaikuttaa läpilyöntilujuuteen. Vakiopaineessa ilmalla se on noin 3 kV/mm. Paineessa jotain muuta. Sain mielenrauhan :D

Tää mönkkärin käyntiongelma on lipunut ohi tämän aiheen ja seuraavaksi siis käyn bensapuolen kimppuun. Antoisaa keskusteluahan tästäkin saatiin, kiitos teille.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 05.05.2017 03:49 

Viestit: 624
Mönkijän tulpan kastumisesta kirjoitin tuolla alkupäässä, kun on mönkijä itsellänikin ja syy oli omassa mönkijässä liian rikas seos. Sytytystulpan valmistaja ilmoittaa tulpan rikkoontuvan juuri rikkaasta seoksesta kun bensa menee eristeen läpi ja oikosulkee tulpan.
Vaihdoin kuluvan viikon tiistaina hyväkuntoisen mönkijäni hiukan isompaan, myöskin kaasutin versioon, oli tässä uudessa luistimen neula yhden loven liian ylhäällä ja se aiheutti korkean tyhjäkäynnin jota ei tyhjäkäyntiruuvilla saanut pienemmäksi, kunnes neulaa pudotti tuon yhden loven, seosruuvia ei tässä kaasuttimessa ole lainkaan.
Pienestä on kiinni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 05.05.2017 06:32 

Viestit: 5125
citax kirjoitti:
Mönkijän tulpan kastumisesta kirjoitin tuolla alkupäässä, kun on mönkijä itsellänikin ja syy oli omassa mönkijässä liian rikas seos. Sytytystulpan valmistaja ilmoittaa tulpan rikkoontuvan juuri rikkaasta seoksesta kun bensa menee eristeen läpi ja oikosulkee tulpan...

Mielenkiintoinen rikkoutumismekanismi, mutta itse en ole ikinä tuollaisesta kuullut, eristeen pinnalle kertyvästä johtavasta kerroksesta kylläkin? Onko antaa linkkiä alkuperäiseen tekstiin...

Tuossa linkki tuohon toiseen mekanismiin, eli eristeen pinta muuttuu johtavaksi:
http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/te ... index.html
ja jotain muita yleisiä rikkoutumisia:
http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/te ... index.html

(tuolla myös todetaan: jos eristeen saa puhdistettua (Hiekkapuhaltamalla!?) voi tulppaa käyttää uudelleen, mutta koska korjaamoilla ei yleensä ole tulpanpuhdistuskonetta suosittelevat uutta tulppaa. Muistan -80 luvulla jossain autossa olleen ohjeen, jossa erikseen kiellettiin tulppien hiekkapuhaltaminen ja mietin silloin miksi - päädyin itse siihen riskiin että jos syvälle jää joku hiekkapaakku, joka sitten käydessä leviää sylinteriin, tai jos se tekee eristeeseen halkeamia/säröjä. Enkä ole ikinä kokeillutkaan hiekkapuhallusta tulpille)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 05.05.2017 09:01 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Citaxilta ihan hyviä vinkkejä, täytyy pitää mielessä. Kuitenkin, mönkijä on aiemmin käynyt kunnolla noilla säädöillä ja nyt ei meinaa käydä millään. Ei kannata putsata ja säätää samalla kerralla, vaan ensin putsata, jotta päästään lähtöruutuun. Jos edelleen käynnissä ongelmaa, voi säädellä.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 05.05.2017 09:24 

Viestit: 982
Ruohonleikkurien kaasareissa on ollut kumikalvojen hajoamisia, joka johtaa yltiörikkaaseen seokseen, ensin mahtavaan savutukseen ja pian käymättömyyteen. Nettikeskustelut epäilevät viinabensaa kumiosien surmaksi, ja itselläni ainakin tämmöiset oireet alkoivat siitä kun viinan määrää bensassa kasvatettiin. Oliskohan mönkijässä samaa allergiaa? Se startti siitä on luultavasti sahattu loppuun kun on sinnikkäästi yritetty käynnistää kaasarivammaista konetta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 05.05.2017 10:39 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kaasari on voinut hyvinkin ottaa siipeensä viinabensasta.

Tästä oli startin akselista murtunut poori ja kun se palanen oli joutunut väärään väliin, oli koppa murtunut. Näissä vehkeissähän ei startti kestä pitkää sahaamista, kun hiilien pitimet sulaa. Tässä mun tapauksessa ei ollut sulanut.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Asiaa sytytystulpista
ViestiLähetetty: 05.05.2017 22:08 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Käytän 98:a. Muita syitä esim. ajoleikkurin käynnistymättömyyteen: pakoventtiili kantaa, seeti kulunut. Korjaus: lyhennetään venttiilinvartta. Pitää hankkia tiivistesarja.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: