Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Termostaatti
ViestiLähetetty: 26.05.2017 05:47 

Viestit: 17
Mahtaako termostaatti vedellä viimeisiään, kun vieläkään ei lämmöt koneessa tahdo pysyä, vaikka alkaa olemaan ihan kohtuu lämpimät kelit. Paikoillaan näyttää kyllä normilämpöjä, siis kolmea tolppaa mittarissa, mutta tippuvat heti, kun liikkeelle lähtee. Lienee termostaatilla oireilua juuttua kokonaan auki.
Oliko termostaatin vaihdossa jotain erikoista? Miten varmistaa, että on ilmattu hyvin?
Auto bensa 1.8 Xsara vm-04.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 26.05.2017 06:01 

Viestit: 15
Ilmaaminen oli ennen tarkoitettu tehtäväksi niin että säilöön korkkiin kasvatettiin korkeutta ja toivottiin ilmojen poistuvan. Nykyisin tehdas suosittaa alipaineistamaan järjestelmän ennen nesteitä. Mutta tuo moottori ei ole se pahimmasta päästä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 26.05.2017 06:52 

Viestit: 17
Sitikka64 kirjoitti:
Ilmaaminen oli ennen tarkoitettu tehtäväksi niin että säilöön korkkiin kasvatettiin korkeutta ja toivottiin ilmojen poistuvan. Nykyisin tehdas suosittaa alipaineistamaan järjestelmän ennen nesteitä. Mutta tuo moottori ei ole se pahimmasta päästä.




Miten tommosen saa alipaineiseksi?
Pitää tutkia asiaa vielä. Oletan jossain olevan jotain ilamusruuvia tai vastaavaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 26.05.2017 10:01 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Eifel kirjoitti:
Sitikka64 kirjoitti:
Miten tommosen saa alipaineiseksi?


Tähän liittyen kysyn suosituksia hyvästä verkkovirralla toimivasta alipainepumpusta, olisko jossain verkkokaupassa?

Mulla olisi näköjään useinkin tarvetta tuottaa alipainetta tiiviiseen astiaan. Nykyisellään saan jatkuvaa alipainetta ejektorityyppisen suuttimen kautta paineilmasta. Se on kuitenkin tehotonta ja tyhjiö vuotaa pois, ellei kikkaile jotain venttiiliä väliin. Käsikäyttöinen sylinteri tuottaa mukavan alipaineen, mutta ongelma on se, että käsipumppua pitää hoitaa käsin, kun käsillä olisi muutakin tekemistä :)

Oletan, että kaupan on varmasti erilaisiin harrastustarkoituksiin jotain muutaman kympin geneerisiä alipainepumppuja, joihin voi tökätä letkun kiinni ja kas, systeemiin ilmestyy alipaine, mutta googlekykyni eivät nyt kohtaa tämän asian tiimoilta...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 26.05.2017 10:28 

Viestit: 5125
Jos pientä alipainetta kaipaa, voisi joku jarrutehostimen alipainepumppu olla sopiva. Usein ne on mekaanisella voimansyötöllä, mutta löytyy paljon sähköisiäkin (12 V), sähköautokonversioita tekevät taitaa tietää parhaiten mistä löytyy hyvä ja halpa, käyettykin voisi kelvata? Tuossa eka uusi googlesta:
https://www.topautoosat.fi/hella-7131614.html

Mutta tuo ei tee täydellistä tyhjiötä ja varmaan usein kannattaisi olla myös painekytkin katkaisemassa pumppu, kuten autoissakin. Itse varmaan käyttäisin ejektoria (vesi/ilma), lisäisin kyllä siihen jonkun säiliön vaikka kompurasta ja taka-iskuventtiilin, kai sellaisiakin voisi löytyä jostain halvalla. (Itse esimerkiksi nappaisin hyllystä kaasuhitsin takatulisuojan ja kokeilisin sitä, kun sitä kapistusta ei ole 30 vuoteen siihen oikeaan käyttöön tarvittu).

Ja


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 27.05.2017 21:37 

Viestit: 292
viallinen jäähdyttimen korkki teettää tuota


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 31.05.2017 18:57 

Viestit: 17
läjjeejä kirjoitti:
viallinen jäähdyttimen korkki teettää tuota



Nyt ei teettänyt. Vaihdoin uuden, ei mitään vaikutusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 31.05.2017 19:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Tyypillisesti pölynimurit pystyvät 0,25 Bar alipaineeseen, eli 2,5 m nostokorkeuteen. Pitkä läpinäkyvä letku johonkin ilmausruuviin, ja letkuun lenkki tallin kattoon, tai vaikka puunoksalle. ja toinen pää imurin kärsään. Vielä jos imurin tehoa voi säätää, niin aina parempi. Sitten auton moottori käyntiin, ja varovasti kierroksia, ettei nestepatsas ohita letkun korkeinta kohtaa. Tarkoitushan ei ole imeä pisaraakaan nestettä imuriin, ainoastaan ilmakuplat kierrosta pois.

Mutta voiko vika olla lämpötila-anturissa? Tai termostaatin väärämateriaalinen tiiviste?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 31.05.2017 21:34 

Viestit: 17
XM-Hannu kirjoitti:
Tyypillisesti pölynimurit pystyvät 0,25 Bar alipaineeseen, eli 2,5 m nostokorkeuteen. Pitkä läpinäkyvä letku johonkin ilmausruuviin, ja letkuun lenkki tallin kattoon, tai vaikka puunoksalle. ja toinen pää imurin kärsään. Vielä jos imurin tehoa voi säätää, niin aina parempi. Sitten auton moottori käyntiin, ja varovasti kierroksia, ettei nestepatsas ohita letkun korkeinta kohtaa. Tarkoitushan ei ole imeä pisaraakaan nestettä imuriin, ainoastaan ilmakuplat kierrosta pois.

Mutta voiko vika olla lämpötila-anturissa? Tai termostaatin väärämateriaalinen tiiviste?



Auto lämpiää myös sisältä TODELLA huonosti, eli jäähdytysneste on kylmää. Vika on tullut pikkuhiljaa, termostaatin mahdollista vaihtoajankohtaa en tiedä. Itse ajanut tuolla noin 50000, sinä aikana ei ainakaan ole vaihdettu. Jokseenkin en usko tiivisteen siis olevan syynä tähän.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 31.05.2017 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Tuon ikäsessä autossa on jo paisuntasäiliö, eli käytännössä ilmaa ihan itsekseen. Joten jos ei lämmöt pysy koneessa, niin vika on termostaatissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 31.05.2017 22:04 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
läjjeejä kirjoitti:
viallinen jäähdyttimen korkki teettää tuota


Aiheuttaako tosiaan viallinen korkki lämpöjen seilaamista?!

Olen huomannut, että Evasion lämpenee melko hitaasti. Näillä keleillä (+5...+10) kun lähtee kylmällä koneella ajamaan, niin about 7km saa ajaa taajamassa, ennen kuin lämmöt on siellä mihin ne nyt yleensä nousee, eli noin 75 astetta. Silloinkin jos tulee pitkä alamäki ja vitosella rullaa alas, niin lämmöt tippuu. Suunnittelin jo termarin vaihtoa, mutta että korkkikin voisi tehdä tuon.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 31.05.2017 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
suljetussa jäähdytysjärjestelmässä korkki löytyy paisuntasäiliöstä. Ja jos ei toimi, niin lämmöt nousee, ei laske.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 31.05.2017 23:02 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Esa66 kirjoitti:
suljetussa jäähdytysjärjestelmässä korkki löytyy paisuntasäiliöstä. Ja jos ei toimi, niin lämmöt nousee, ei laske.


Nyt täytyy saada tietää lisää. Termostaatin tehtävänähän on pitää lämpötila vakiona. Siitähän nimikin tulee; termo niinkuin lämpö ja staatti -> staattinen -> muuttumaton (sisäinen Jari Sarasvuo heräsi!). Niin eikös sitten lämpöjen suhteen ole aivan sama missä kunnossa korkki on? Tai laittaako korkin tilalle umpitulpan tai poistaako koko kapistuksen.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 31.05.2017 23:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
No se vain laskee nesteen kiehumispistettä, kysehän oli korkin vuotamisesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 01.06.2017 00:14 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Ok, puhuttiin vähän eri asiasta. Itse pyörin ajatuksissani tuolla normilukemissa, reilusti alle kiehumispisteen.

Jännä juttu muuten, että Evasionin alkuperäinen korkki pitää pienen pientä pihinää, kun kone on kuuma. Korkin kun avaa, niin suhahtaa. Ostin uuden korkin ja tämä ei pihise, mutta ei myöskään suhahda, kun korkin avaa. En ole sen tarkemmin tutkinut, että vuotaako tämä uusi korkki niin reilusti, ettei tee minkäänlaista painetta paisuntasäiliöön. Tuossa äsken tein Xantialla lenkin, niin kone lämpeni normilämpöön noin kahden kilometrin ajon paikkeilla. Eli kyllä Evasionin termari lähtee vaihtoon.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 01.06.2017 04:25 

Viestit: 17
Termostaatti lähtee täälläkin vaihtoon, heti kun vaan kerkiää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 01.06.2017 07:27 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vuotavan termarin huomaa ylävesiletkusta. Se alkaa lämmetä kuten moottorikin, eikä vasta lämmön noustua termarin avautuessa. Vaihda kohta, koska kylmä kone käy rikkaammalla polttoaineseoksella. Se ei hyvä, pitemmän päälle. Korkin tiiveydellä merkitystä oikeastaan vasta, jos/kun moottorilämpö nousee tai pitäisi nousta yli kiehumapisteen. On ollut kapistuksia, joissa oli 130 asteen termari...Myös nesteen haihtumiseen.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 01.06.2017 08:01 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Meidänhän täytyy järjestää termarinvaihtomiitti!

Voihan hidas lämpeneminen olla yhteydessä korkeahkoon polttoaineenkulutukseen. Missäköhän lämpötilassa ruisku lopettaa rikastamisen - milloin "ryyppy" menee pois päältä? Optimaalinen lämpö on hyvä senkin takia, että öljyt pysyy puhtaampana.

Aikanaan HDI:n kansipahvirempan yhteydessä vaihdoin uuden termarin. Varmuuden vuoksi, vaikka vanhakin pelasi. Siinä kun oli nesteet pois ja paikat auki, niin samalla vaihdoin. Ostin uuden Motonetistä. Siinähän kävi niin, että kone jäi selvästi kylmemmäksi. Nousi kyllä nopeasti siihen lämpöön ja pysyi, mutta oli vaan liian kylmä. Sitten ostin AD:ltä termarin, niin sitten nousi sinne samaan mihin aiemminkin.

Onko muuten XU10J2TE-koneen ilmaamisessa jotain mystistä? Termarikopassa on muovinen ruuvi ja kopan yläpuolella pitkä metallinen ruuvi. Kai riittää, että noista suhistelee ilmat pois? 2,1TD:ssä aikanaan ilmasin vain jatkamalla limsapullolla paisuntasäiliötä ja hyvin tuli ilmat pois ilman ensimmäisenkään ilmausruuvin aukomista.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 01.06.2017 09:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Eifel kirjoitti:
Auto lämpiää myös sisältä TODELLA huonosti, eli jäähdytysneste on kylmää. Vika on tullut pikkuhiljaa, termostaatin mahdollista vaihtoajankohtaa en tiedä. Itse ajanut tuolla noin 50000, sinä aikana ei ainakaan ole vaihdettu. Jokseenkin en usko tiivisteen siis olevan syynä tähän.

Jos lämppäri ei anna lämpöä, niin siihen on kaksi mahdollisuutta: Joko jäähdytysneste ei kierrä kennossa, tai sisääntuleva ilma ohittaa kennon. Vika voi siis olla myös lämppärin vivuissa tai moottoreissa. Termostaateista vielä, jos on koko ajan auki, pitäisi lämpö nousta kuitenkin 45-65C asteeseen, ja noillakin lämmöillä lämmityslaite toimisi jotenkin. Jos taas termostaatti ei aukea, silloin moottorin lämpö voi nousta yli 100C. Kone kuitenkin tuottaa ajossa 10-40 kW lämpötehoa, joka pitää hukata jäähdyttimen kautta ulkoilmaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 01.06.2017 11:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Voihan hidas lämpeneminen olla yhteydessä korkeahkoon polttoaineenkulutukseen. Missäköhän lämpötilassa ruisku lopettaa rikastamisen - milloin "ryyppy" menee pois päältä? Optimaalinen lämpö on hyvä senkin takia, että öljyt pysyy puhtaampana.

Näiden nykyruiskujen kylmäkäyntirikastus ei ole mikään kerrasta poikki -tyyppinen, vaan seosta rikastetaan lämpötilan mukaan. Sitä en tiedä, mikä lämpötila on "normaali käyntilämpö", mutta eräiden ohjelmoitavien ruiskujen "esiasetus" on siten että 71'C lämmöissä olisi käyntilämpötila saavutettu ja kylmäkäyntirikastus olisi poissa. Noissa sai jopa merkkivalon sille, että ruisku on tyytyväinen lämpötilaan... Vähänniinkö uusissa Vaggilaisissa, anopin 1.4TSI Fabiassa on hupsu alilämmön merkkivalo, joka ei monesti edes talviaikaan sammu...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 01.06.2017 11:18 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Termareita oli 82- ja 89-asteisia. Tilasin kylmemmän, ihan vaan rahoittaakseni mieltä -> oltaisiin muka kauempana kannentiivisteen poltosta.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 02.06.2017 20:30 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
82-asteinen termostaatti asennettu. On tää värkki kyllä niin huoltajaystävällinen, että. Itse vaihtotyö 5min. Työkalujen etsimisineen, moottorin lämmittämisineen ja ilmaamisineen alle puolen tunnin operaatio. Nyt nousee lämmöt nopeasti mittarin mukaan 80 asteeseen. Edellinen termostaatti oli 88-asteinen, mutta sillä lämmöt on jäänyt koko tämän vajaan kolmen vuoden ajan 75-asteen tuntumaan. Saa nähdä miten tämä vaikuttaa pätkäajon kulutukseen.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 03.06.2017 08:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vaikuttaa siten, että jos/kun ehtii vaan lämmetä riittävästi .... :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Termostaatti
ViestiLähetetty: 03.06.2017 16:29 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Natürlich

Siitä tulikin mieleen, että viallinen termari oli made in germany. Uusi on italiasta.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron