Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 mk1, vippaskonsti kun puhaltaa kuumaa
ViestiLähetetty: 10.06.2017 21:07 

Viestit: 216
Servomoottrin akselihan siellä sutii, mutta onko kukaan tutkinut pääseekö rautalangallla tai jollain muulla kikkailulla jotain kautta avittamaan läpän sellaiseen asentoon että puhaltaisi kylmää ?
Itsellä tuli ekaksi mieleen, että noista koelaudan keski venttiileistähän voisi olla reitti aina sinne lämmönsäätöläpälle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1, vippaskonsti kun puhaltaa kuumaa
ViestiLähetetty: 10.06.2017 21:28 

Viestit: 259
Paikkakunta: Rauma
Helpoin, servomoottori irti ja sieltä sopivalla työkalulla kääntää läppää!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1, vippaskonsti kun puhaltaa kuumaa
ViestiLähetetty: 10.06.2017 21:37 

Viestit: 982
Jos valitsee ongelmapuolella ilman suuntauksen keskisuuttimiin ja laittaa itse suuttimista läpät kiinni, niin ainakin saa väärin toimivan puolen poistettua pelistä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1, vippaskonsti kun puhaltaa kuumaa
ViestiLähetetty: 10.06.2017 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7820
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Hätäapuna puhallus pois, käännä säätö kuumalle, odota, käännä kylmälle ja odota. Toista tarvittaessa, voi myös koittaa kääntää kylmälle hiljalleen aste kerrallaan.

Näin ilmavirta ei paina läppää vastaan ja joskus ne boorit nappaa tuurilla kiinni...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1, vippaskonsti kun puhaltaa kuumaa
ViestiLähetetty: 11.06.2017 09:38 

Viestit: 3
Itsellä tuo korjaantui kun otin servomoottorin irti ja pyöritin boorien ympärille vähän eristysnauhaa, nyt on toiminut jo jonkin aikaa. Jotkut ovat laittaneet booreille epoksiliimaa,mutta sitten koko hoito on kyllä yhtä puuta joten jos servomoottori pimenee niin milläs irti?
Tämän homman ylivoimaisesti työläin homma on tuon moottorin irrotus ja kiinnitys, vie n. 99% ajasta alaspäin pyöristettynä. On siinä insinöörillä täytynyt kulua tupakki jos toinenkin kun on saanut suunniteltua nuo kaikki esteet ruuvien eteen :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1, vippaskonsti kun puhaltaa kuumaa
ViestiLähetetty: 11.06.2017 10:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7820
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Turvenuija kirjoitti:
On siinä insinöörillä täytynyt kulua tupakki jos toinenkin kun on saanut suunniteltua nuo kaikki esteet ruuvien eteen :evil:

Ne vasta harjoitteli ykköskoppaisen kanssa kakkoskoppaista varten :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1, vippaskonsti kun puhaltaa kuumaa
ViestiLähetetty: 11.06.2017 21:48 

Viestit: 5126
Omatoimikorjauksessa voisi ilmaisvaihtoehdoista olla paras (minusta) tehdä tuollainen jatkopala joka menee moottorin akselin sisään, eli ilmeisesti kaikkien akselien sisäboorit on valmiiksi kovin pitkiä, mutta noottorissa on kovin lyhyt tuo osa. Booritus on vähän kuin kaksi neliötä, joista toista on pyöräytetty 45 astetta ja sitten yksi sakara kahdeksasta on höylätty pois. Muoto jatkopalalle on hankala tehdä (3D tulostus varmaan kävisi), mutta jos vain unohtaa toisen puolen ja tekee vain yhden neliön niin se on helppo ja ilmeisesti toimii, kun tekee sopivan pitkän:
http://citroen-foorumi.com/index.php?to ... #msg161400

Mutta sitten varoituksen sana, yksi moottorityyppi on messinkisellä lyhyellä boorilla ja siihen jatkopalan kiinnittäminen vaatisi jotain muuta tekniikkaa (mutta kai siihenkinkin jatkis vaikka hyvällä epoksiliimalla ja parilla metallitapilla kiinnittyisi)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1, vippaskonsti kun puhaltaa kuumaa
ViestiLähetetty: 12.06.2017 21:54 

Viestit: 119
Tässähän on vakiovastaus, että ostetaan se tanan kallis pitkäboorinen moottori. Sen sijaan aivan tavallinen vihreä tai valkoinen HD-polyeteeni tai vaikka LD mitä nyt vaan sattuu muoviliikkeestä pala löytymään, muodostaa pienen nelikulmaisen tapin, jonka toinen pää käy akseliin ja toinen moottoriin. Tähtimuodon ei pidä antaa hämätä, vaan nelikulmainen tappi siihenkin tulee veistää.

Omani korjasin vihreällä HDllä joku vuosi sitten. 2-koppaseen tinasin suoraan ostettaessa virranrajoittimet (ihan transistorilla toimivat) moottoreihin ettei tarvitse koko lämmitintä purkaa.

Voi tehdä 3Dlläkin sen tähtimuodon, mutta se menee tulostusharrastuksen piikkiin, ei auton korjaukseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 mk1, vippaskonsti kun puhaltaa kuumaa
ViestiLähetetty: 12.06.2017 22:34 

Viestit: 5126
Ei se pitkäakselinen moottori niin hirvittävän kallis ole tosin taas ehkä vähän kallistunut, kotimaastakin luulisi alle satasella saavan (ainakin sitrosella hinnastossa 98,30 Eur), netistä voi katsella mallia ja hintaa osanumerolla:
citroen 6447 tk
ja sen kun laittaa googlen kuvahakuun saa myös viitteitä erilaisista omatoimikorjaustavoista, mutta tuolla citroen-foorumin linkissä on myös jonkilaiset mitat tuolle neliötapille.

(mutta on siis kahta lyhytboorista moottoria: muoviboori, johon tuo tappi sopii ja messinkiboori, johon se ei sovi, mutta niistäkin löytää tuolla kuvahaulla korjaustapoja)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: