Vaihdoitko pelkän "etuvastuksen"? Millainen Xsaran lämmityslsite/ilmastointilaite ja sen puhallin? (eli onko ilmastoitu ja onko automaatti-ilmastointi, en tiedä vaikuttaako myös kenen valmistama lämmityslaite ja puhallin on kyseessä)
Automaatti-ilmastoidussa on ainakin moottoriin integroitu (tai no samalla kertaa irtoavaan muovimötiskään) etuvastus, jossa on kaksi rinnakkaista Darlingtonia, joista toisella on taipumusta mennä oikosulkuun (= se vanha joka huutaa täysillä koko ajan).
Onkin tuossa vieressä pussukka, jossa on kaksi ehjää käytettyä transistoria kahdesta eri puhaltimesta (mutta samasta auto-yksilöstä

) Molemmissa oli ST:n transistorit, toisessa FW26025A ja toisessa ST26025A muistaakseni molemmat puhaltimet oli kai Valeoita.
Ja näemmä molemmissa olen korvannut enemmän virtaa ja jännitettä kestävillä MJ11015G transistoreilla, toimii täysin, mutta Lexia herjaa puhallinpiirin resistanssista jotain.
Jos osaa tinata ja porata, niin nuo saa itsekin vaihdettua, kiinnitysniitit pitää porata pois ja korvata ruuvi/mutteri (+ kontaktia auttava prikka) yhdistelmällä. Minulta saa Lounais-Suomesta nuo käytetyt transistorit hakemalla ilmaiseksi tai vaikka Elfasta saa noita 2kpl MJ11015G, olisikohan ollut noin 4 €/kpl.
Puhaltamattoman vikana voi olla:
- Puolikuun muotoisen piirilevyn alla on pieni (kuparirasvattu) nappi, joka ilmeisesti on joku puolijohde (Diodi/PTC-vastus/???) jota ei saa hukata ja pitää laittaa takaisin, se on kahden juostavan liuskan välissä, toinen piirilevyssä ja toinen jossain siellä alla on kuppimainen kolo ja sen pohjalla on myös liuska.
- Noita etuvastus/säätimiä on myös erilaisia, eli on samanoloisia etuvastuksia, jotka ilmeisesti sopivat ristiinkin, muttei toimi, eli voisi ainakin lukea onko transistoreissa edes sama tyyppi Darlington, PNP (joissain muissa etuvastuksissa on myös erilaisia transistoreita NPN)?
- voihan se uusi olla sökökin, tai jumittava puhallin polttanut heti, muttei nyt oikkariin vaan katkos?
Vaihto-ohjeita transistorille:
https://www.frenchcarforum.co.uk/forum/ ... hp?t=22348Se "nappi" on kuvattuna jotenkin tuolla ja löytyy hakemalla nimellä "annular resistor"
Itse en vaihtaisi noita käytettyjä, darlingtonpari on hieman typerästi rinnakkain ja jos ne on saman valmistajan samasta erästä voisi jotenkin toimia (vaikka tuo ei ole mikään sovitettu pari), mutta jos on eri valmistajan vähän erilaiset, niin kaikki kuorma menee melkein toiseen ja toinen vaan huilailee. Lisäksi kannattaa rasvata ja kokeilla ettei laakerit takertele, sekä vaihtaa raitisilmasuodatin, molemmat aiheuttavat lisäkuormaa ja heikentää samalla transistorin jäähdytystä. Joku huoltomies sanoi ettei tuo oikein tykkää jatkuvista ihan pienistä puhaltimen nopeuksista (suurin teho hukkuu transistoreissa ja samalla jäähdyttävä ilmavirtaus on minimissään), en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta voin osin uskoakin. Lämpöä johtavaa rasvaa (piirasva tms.) maltillisesti myös transistoreiden ja jäähdytyslevyn väliin.
Ja jos on joku muu ilmastointi/ilmastoimaton versio, niin unohda koko tämä juttu, mutta kyllä niihinkin löytyy ohjeita

(Vielä kun vaan muistaisi miten sen yleismittarilla helposti näki sen oikkarin, jotkut nastat oli yhdessä, mutta ihan arvaten: toinen nasta (emitteri) on oikosulussa koteloon (kollektori), eikä sitä oikein tainnut edes nähdä kumpi transistori on oikosulussa ennen kuin toisen poistaa, mutta kuten sanottua vaihtaisin molemmat mahdollisimman samanlaisiksi)