Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM:n omituinen tyhjäkäyntiongelma
ViestiLähetetty: 04.07.2017 23:30 

Viestit: 79
Nyt on XM:ssä sellainen vika, jonka kuvaileminen vaatii hieman otsikkoa enemmän tekstiä;

Kun autolla ajaa normaalisti ja löysää kaasun, pitäisi automaattivaihteisen auton moottorijarruttaa hieman, eli laskea kierrokset tyhjäkäynnille. XM:ssä näin ei enää käy. Tai käy välillä. Eli mitä tapahtuu, on kaasun löysättäessä kierrokset eivät laskeudu tyhjäkäynille, eikä auton vauhti tällöin hidastu. Nyt esim kun 120 vauhdista lähtee laskettelemaan alaspäin, nopeus laskee uskomattoman hitaasti ja jää junnaamaan noin 80 vauhtiin ikäänkuin vakkarille. Tämä ilmiö ei siis tapahdu aina, vaan noin 2/3 käynnistyskerroista.

Muuten auto ja vaihteisto toimivat täysin normaalisti, paitsi vian ilmetessä D-vaihteeltä N:lle siirryttäessä kierrokset pomppaavat hetkellisesti 200-300rpm korkeammalle ja sitten laskeutuvat normaalisti. Tämä minusta viittaisi liian suureen tyhjäkäyntiin.

Selitys on huono ja sekava, mutta en osaa ongelmaa oikein pukea järkevästi sanoihin saatikka lähteä Googlettelemaan.

Tiivistettynä: AL4 moottorijarrutus on hävinnyt lähes olemattomiin

Itse mietin, että kyseessä olisi jokin anturi joka vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja antaa vauhdissa väärää dataa. Vaihteisto-ongelmaan en jaksa (halua) uskoa. :roll: :roll:

Niin tosiaan, auto on: -95 y4 v6 12v AL4-automaatt


Kaikki spekulaatiot ja pienimmätkin tiedonrippeet otetaan avosylin vastaan!



XM v6 Exclusive -95

EX. XM Turbo -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n omituinen tyhjäkäyntiongelma
ViestiLähetetty: 04.07.2017 23:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Xm:ssä ei ole AL4 vaihteistoa, vaan ZF 4HP18 ja ihan viimeisissä ZF 4HP20. Eikä niissä ole minkäänlaista tyhjäkäyntikierrosten ohjausta, eikä 4P18 vaihteistossa sen ohjaamiseen mitään sähköistäkään...

Ilmeisesti ZPJ -moottorilla eli 12-venttiilinen "ketjukone"? Tyhjäkäyntiventtiilin takkuilua on noissa (omassanikin satunnaista), ja sen putsaamalla oire taas siirtyy kauemmaksi, palaten sitten joskus. Ellei sitten kaasuläpällä ole jotain mikä jättää hitusen kaasua raolleen, tai kaasuvaijerin jumitusta jolloin moottorin ECU ei saisi tietoa että kaasu on pois ja että bensantulo pitäisi katkaista kunnes on tyhjäkäyntikierrokset saavutettu. Kick-down vaijeria ei tarvitse epäillä, jos se jumittaisi niin se vain vaikeuttaisi kaasun painamista, se ei estä kaasun palautusta...

Ihan hitusen mettässä oleva kaasun asentoanturikin voisi tuon kiusan tehdä, antaen välillä just sopivasti väärää tietoa ettei ECU osaisi mennä tyhjäkäyntiohjelmalle...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n omituinen tyhjäkäyntiongelma
ViestiLähetetty: 04.07.2017 23:49 

Viestit: 79
jasu kirjoitti:
Xm:ssä ei ole AL4 vaihteistoa, vaan ZF 4HP18 ja ihan viimeisissä ZF 4HP20. Eikä niissä ole minkäänlaista tyhjäkäyntikierrosten ohjausta, eikä 4P18 vaihteistossa sen ohjaamiseen mitään sähköistäkään...

Ilmeisesti ZPJ -moottorilla eli 12-venttiilinen "ketjukone"? Tyhjäkäyntiventtiilin takkuilua on noissa (omassanikin satunnaista), ja sen putsaamalla oire taas siirtyy kauemmaksi, palaten sitten joskus. Ellei sitten kaasuläpällä ole jotain mikä jättää hitusen kaasua raolleen, tai kaasuvaijerin jumitusta jolloin moottorin ECU ei saisi tietoa että kaasu on pois ja että bensantulo pitäisi katkaista kunnes on tyhjäkäyntikierrokset saavutettu. Kick-down vaijeria ei tarvitse epäillä, jos se jumittaisi niin se vain vaikeuttaisi kaasun painamista, se ei estä kaasun palautusta...

Ihan hitusen mettässä oleva kaasun asentoanturikin voisi tuon kiusan tehdä, antaen välillä just sopivasti väärää tietoa ettei ECU osaisi mennä tyhjäkäyntiohjelmalle...


Kiitokset äärimmäisen nopeasta vastauksesta! Kyllä patonkiin voi aina luottaa.

Nojuu, oikeassahan olet, jälleen! Eihän tuossa tosiaan AL4:sta ole. Vaan Zf4hp20 :oops: :oops: , niinkun sanoit. Tyhjäkäyntiventtiilin voisin kokeilla putsata huomenissa, mutta eikö sen viallisuuden pitäisi ilmetä myös paikallaan, kun tuossa on tyhjäkäynti on paikallaan normaali tuota aloitusviestissä mainittua "vaihteen vaihdon" yhteydessä esiintyvää pomppausta lukkunottamatta.



XM v6 Exclusive -95

EX. XM Turbo -94
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: