Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 04.07.2017 17:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
Teuski kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Tuon vikipedia tiedon perusteella, en oikein saanut selville, miten BMW on tehnyt noin helvetin huonon moottorin, vaan vahvasti tuntuisi olevan Prince Motorin tekele?

Heti alkajaisiksihan tuossa mainitaan seuraavaa:
"Prince engine. Not to be confused with Prince Motor Company."

Kyseinen PMC taisi jo 60-luvun puolella päätyä Datsunin nielaisemaksi...

Ja juttu jatkuu heti tuosta:
"Prince is the codename for a family of automobile straight-4 engines developed by PSA Peugeot Citroën and used by BMW."

Mutta paremmalta se itsestäkin tuntuu sitä sitikkamiehenä vältellessä kutsua "bemarin paskamoottoriksi" :mrgreen:

... Ja Plösöilijä voisi opetella vaan suosiolla laittamaan sen linkin koko sivun sisällön kopioimisen sijaan :x


Voitaisiinko nyt kuitenkin muutaman vuoden jälkeen lopettaa se pää punaisena huutamisen, miten huonon moottorin BMW onkaan tehnyt?

En todellakaan tiedä, mutta tuo Prince Motors voisi hyvin olla PSA:n ja BMW:n yhteisomistama suunnittelu yhtiö? Kuka oikeasti tietää korjatkoon.
Jos oikein käsitin, niin molemmat tekee tahollaan omilla tehtaillaan itselleen moottorit? Sen tiedän, että BMW on myös myynyt muille moottoreitaan, esim. Opelille. Aikanaan BMW:n 525td kone oli täysin sama, kuin Opelin 2,5 dti, moottorin kaikissa osissa oli BMW:n logot. Ainoa ero oli, että Opelissa kone tuotti 120kw ja BMW:ssä 130kw. Autot osittain kilpaili samoista asiakkaista, jolloin BMW halusi pitää 10kw edun itsellään.

Ainoa mitä pelkään tässä BMW/PSA jutussa, että BMW on korjannut nuo ongelmat jo aikoja sitten ja PSA ei moiselle korvaansa lotkauta, perustan ajatukseni tähän surulliseen PSA:n painelaakeriin, mitä ei ole yli 30v voitu vaihtaa kestävämpään.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 04.07.2017 17:40 

Viestit: 5125
Totuuden saaminen selville, kuka on suunnitellut kitkalukituksen mitoitukset nokka-akseleihin, jakoketjun ja kiristimen osat tuskin saa ihan tarkkaan selville, mutta opettaapahan ettei aina yhteissuunnittelu tuota hyvää lopputulosta, joskus toki taas tuottaakin?

PSA ja BMW kuitenkin suunnittelivat yhdessä ja molemmat niitä tekivät omissa tehtaissaan:
Lainaa:
The Prince family shares its basic block dimensions with the previous PSA TU engine family. Engineering design was directed by PSA with some support provided by BMW, including their Valvetronic variable valve lift system on the intake side. Other features include on-demand oil and water pumps. Gasoline direct injection with a twin-scroll turbocharger will be used on the higher power versions.


Mutta huolimatta kenen syy, niin autonvalmistaja ne suunnittelijat ja alihankkijat valitsee ja niiden tuotokset hyväksyy. Ei se valmistajan tai suunnittelijan kotimaa lohduttanut vaikka kun C5:sta hajosi vaihdelaatikko, mutta toki töissä kaffepöydässä kun volkkaristi totesi että sellaisia ne ranskalaiset autot on, niin silloin piti todeta että: no siitä vain hajosi saksalaisten suunnittelema ja valmistama vaihteisto :) (ZF, joka teki osi Zeppelineihin, huonosti kävi niillekin). (Todettakoon silti että Sitikankin vaihteistoista löytyy huonoa suunnittelua ja toteutusta.)

Prince motor company ei liity mitenkään Prince-koodinimeen. BMW lopetti länsimaissa kyseisen koneen käytön, ehkä vielä Kiinassa jatkaa kehittelyä joihinkin muihin autoihin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 04.07.2017 18:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
En voinut mitään, mutta tuon olli_o kirjoittelun jälkeen mieleeni väistämättä hiipi ajatus, kuinka ranskalainen ja saksalainen insinööri on tehnyt yhteistyötä? :?: Ranskalainen kun on saanut yöllä ilmi tuuman jostain innovatiivisyydestä, missä lukematon määrä pultteja ripoteltu paikkoihin, jotta joutuu purkamaan kaikki saadakseen esim. vesipumpun pois ja kun saksalainen on koittanut esittää sen laittamista helposti esille. Siinä on kädet käynyt ja mökötetty puolin jos toisin! :D

Tässä kuitenkin taidettu taas saada lopulta jonkinlainen selvyys, mikä on todellisuudessa ollut BMW:n paskan moottorin todellinen tausta? Jos tuo ollin tieto on paikkansa pitävä, niin BMW totesi sen olevan huono ja hylkäsi koko moottorin ja PSA hakkaa päätään edelleen seinään?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 04.07.2017 18:26 

Viestit: 5125
Lisänä oli vielä tekniikkamuutos, eli melkein kaikki autot käyttivät jossain vaiheessa jakohihnoja ja ilmeisesti jakoketjujen kehitys ja kokemukset vähän unohtuivat ja suunnittelivat uudestaan "ikuisen" ketjusysteemin, joka ei sitten kestänytkään ensin kuin hetken. Mutta näitä ongelmaisia oli monia muitakin, volkkarin TSI taitaa olla kuuluisin. Kaffehuoneessa joskus kuuntelin myös kun VW/audi väki joskus keskusteli: pumppusuutinkoneen omistaja jutteli DSG ja TSI-miehen kanssa, aika isoista rahoista puhuttiin yhdelle korjaukselle, halvin oli tuo suutinten vaihto, mutta sekin kai yli pari tonnia...

(Englantilaiset minimiehet muuten laittoivat kaiken syyn prince koneen vioista ranskalaisten niskaan :) )


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 04.07.2017 19:52 

Viestit: 384
Onko muuten kellään tietoa moottorista joka on valmistettu 2000-luvulla ja ei omaa jotakin tyyppivikaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 04.07.2017 20:47 

Viestit: 5125
retrotuner kirjoitti:
Onko muuten kellään tietoa moottorista joka on valmistettu 2000-luvulla ja ei omaa jotakin tyyppivikaa?

Harvassa ne täydelliset olivat -90 luvulla ja aiemminkin, mutta pitkät ajat jolloin samaa peruskonetta käytettiin tuotti ehkä vähitellen luotettavampia? Tai sitten pidettiin normaalina että ainakin kansihommia täytyy tehdä kun kilometrejä kertyy.

Moottoreiden kestoiät kilometreissä on ainakin ylivertaisia, vaikka luulisi autotehtaiden optimoivan laadun sille tasolle että ei ikuisesti kestä. Nykypäivänä jos joutuisi laakereita uusimaan tai venttiiliremonttia tekemään normimoottoriin siihen tahtiin kuin -70-luvulla, niin korjaamoilla piisaisi työtä tai porauksia/hoonauksia tehtiin ennen ihan normaalisti autoihin, ellei jopa useamminkin kestoiän aikana.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 05.07.2017 00:20 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
retrotuner kirjoitti:
Onko muuten kellään tietoa moottorista joka on valmistettu 2000-luvulla ja ei omaa jotakin tyyppivikaa?


BMW:n N52:sta on ollut vaikea löytää mitään isompaa ongelmaa, joka liittyisi juuri kyseiseen konstruktioon. Olen kyllä koittanut etsiä, sillä omistan kyseisen vempeleen... Ilmoitan, jos se hajoaa. :lol:

Aika moni muu penarin -00 -luvun kone onkin sitten vastaavasti ollut sitäkin ongelmallisempi...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 06.07.2017 18:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 47
Kiitoksia kaikille vastanneille.
Vein auton tänään Toni's takeover korjaamolle. Jossa sanottiin että kone on tosiaan bemarin tuotantoa, ovat vaihtaneet niitä useita. Että sellaista.
Nyt pitäis vain löytää maksaja, katsotaan kuinka käy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 06.07.2017 18:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
OFF722 kirjoitti:
Kiitoksia kaikille vastanneille.
Vein auton tänään Toni's takeover korjaamolle. Jossa sanottiin että kone on tosiaan bemarin tuotantoa, ovat vaihtaneet niitä useita. Että sellaista.
Nyt pitäis vain löytää maksaja, katsotaan kuinka käy.


Viitsitkö vielä kysyä heiltä, kun kuitenkin BMW teki moottorit omassa tehtaassaan ja PSA omassaan, niin kuinka voi olla heidän tuotantoaan?

Samoin täällä varmasti jollakin sama moottori Citroenissa, tai Peugeotissa, niin kumman logot moottorin osista löytyy PSA:n, vai BMW:n?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 06.07.2017 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 47
Viitsitkö vielä kysyä heiltä, kun kuitenkin BMW teki moottorit omassa tehtaassaan ja PSA omassaan, niin kuinka voi olla heidän tuotantoaan?

Samoin täällä varmasti jollakin sama moottori Citroenissa, tai Peugeotissa, niin kumman logot moottorin osista löytyy PSA:n, vai BMW:n?[/quote]

Ok, kysytään kun haetaan autoa ens torstaina. Moottori on niin paksun muovikerroksen alla, ettei sinne nää, kun en tiedä missä kohtaa merkinnät on. Lupasivat pitää vanhan koneen todistusainestona, tarvittaessa. Jaa, näkyisköhän googlen moottorikuvissa merkintöjä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 14.07.2017 11:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
Ei millään malttaisi odottaa, millainen BMW:n moottori sinne onkaan laitettu? Ovat tainneet kuitenkin keritä muuallekin PSA konserniin pahojansa tekemään, kun juuri vaihdoin II koriseen C5:n ajovalopolttimon oik. puolelle. Helppo homma, irroita suojamuovi hyde ja paisuntasäiliön päältä, tiputa se polttimoa pitävä jousi umpioon, kun et näe miten se on siellä. Irroita sen jälkeen puskuri ja umpio, laita polttimo ja jousi paikalleen ja kasaa kaikki takaisin.

Kenellähän muulla valmistajalla on ollut sormensa pelissä tuossa 100kw hdi koneen tekemisessä, kun tuohon vaihdettu tehdas uusi 189tkm kohdalla? ;)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 14.07.2017 13:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 47
Noniin...
Moottori vaihdettu Toni's takeover'ssa. Tehty monta ylimääräistä työtä ja kiitettävästi!

Suosittelen ko. korjaamoa ehdottomasti !!

Se pemarin logo jäi epäselväksi, kun moottorivaihtaja ei ollut sellaista huomannut, se saattaa silti jossain olla, kun etsii...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 14.07.2017 13:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
OFF722 kirjoitti:
Noniin...
Moottori vaihdettu Toni's takeover'ssa. Tehty monta ylimääräistä työtä ja kiitettävästi!

Suosittelen ko. korjaamoa ehdottomasti !!

Se pemarin logo jäi epäselväksi, kun moottorivaihtaja ei ollut sellaista huomannut, se saattaa silti jossain olla, kun etsii...


Hieno juttu, että homma onnistui ja eiköhän nyt sovita ettei sieltä sitä BMW:n logoa löydy? Uskotaan tuohon Wikipedian tietoon, että sen on Prince Motors suunnitellut molemmille valmistajille yhteiseksi ja molemmat tekevät sitä tahoillaan.

Tietysti se hivelisi kovin meidän "Citroen miesten" heikkoa itsetuntoa, kun voisimme osoittaa sormella aina jotakin muuta valmistajaa, tai tekijää, kun PSA suoltaa paskaa ulos.
Ei syytetä muita, vaan tunnustetaan reilusti, jos jokin mennyt pieleen. :(



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 14.07.2017 19:31 

Viestit: 208
Näiden 1,6 moottoreiden taipumuksena on kuluttaa öljyä, aina vähintään 0,3 l 1000km, ja eipä voi olla pettynyt jos menee reilut 0,5l. Vasta kun kulutus ylittää 1l 1000km voi alkaa harkita. Moottorin vaihtoa tai korjaamista. Itse en suosittele käytettyä konetta kellekkään. Vesivuoto on yleensä paskasta vesipumpusta tai termostaattikotelo on halki. Pumppuvikoja tulee jo n 70tkm jälkeen. Sen kuuluukin vuotaa jo 90 tuhatta ajetussa autossa.... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 14.07.2017 21:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 47
huoltomies kirjoitti:
Näiden 1,6 moottoreiden taipumuksena on kuluttaa öljyä, aina vähintään 0,3 l 1000km, ja eipä voi olla pettynyt jos menee reilut 0,5l. Vasta kun kulutus ylittää 1l 1000km voi alkaa harkita. Moottorin vaihtoa tai korjaamista. Itse en suosittele käytettyä konetta kellekkään. Vesivuoto on yleensä paskasta vesipumpusta tai termostaattikotelo on halki. Pumppuvikoja tulee jo n 70tkm jälkeen. Sen kuuluukin vuotaa jo 90 tuhatta ajetussa autossa.... :lol:


Hyvä tietää, siinä on nimittäin nyt 30tkm ajettu kone. Nestevuoto oli koneen sisäinen, ulos ei tullut nestettä eikä öljyä. Tarkkailemme tilannetta... :geek:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 14.07.2017 21:30 

Viestit: 909
betaromeo kirjoitti:
OFF722 kirjoitti:
Noniin...
Moottori vaihdettu Toni's takeover'ssa. Tehty monta ylimääräistä työtä ja kiitettävästi!

Suosittelen ko. korjaamoa ehdottomasti !!

Se pemarin logo jäi epäselväksi, kun moottorivaihtaja ei ollut sellaista huomannut, se saattaa silti jossain olla, kun etsii...


Hieno juttu, että homma onnistui ja eiköhän nyt sovita ettei sieltä sitä BMW:n logoa löydy? Uskotaan tuohon Wikipedian tietoon, että sen on Prince Motors suunnitellut molemmille valmistajille yhteiseksi ja molemmat tekevät sitä tahoillaan.

Tietysti se hivelisi kovin meidän "Citroen miesten" heikkoa itsetuntoa, kun voisimme osoittaa sormella aina jotakin muuta valmistajaa, tai tekijää, kun PSA suoltaa paskaa ulos.
Ei syytetä muita, vaan tunnustetaan reilusti, jos jokin mennyt pieleen. :(


Muuten samaa mieltä, mutta tuolla moottorilla ei edelleenkään ole mitään tekemistä Japanilaisen Prince Motor Company:n kanssa vaikka tuon yhteistyön helmen nimi onkin Prince engine.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 14.07.2017 21:52 

Viestit: 352
Eikös tuon moottorimallin sarjan nimi ole se Prince ja on psa:n ja bmw:n yhteisen suunnittelun tulos? Valmistajasta ei mullakaan tarkempaa tietoa, yhteinen toimittaja vai molemmat tahoillaan väkertäneet?

edit: yhdessä suunniteltu ja psa:n valmistamat osat ranskassa ja englannissa kasattu, mikä voisi mennä pieleen :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori
ViestiLähetetty: 14.07.2017 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jos tuo aiemmin lainattu Wikipedian teksti pitää paikkansa, on tuo tuotos PSAn suunnittelema ja myös BMW sitä käyttää.

Palikat valmistetaan PSAn tehtaalla Douvrinissa ja bemarin (ja minin) koneet kootaan Englannissa. PSAlaiset kai sitten siellä Douvrinissa...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron