Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 12.10.2009 19:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 115
Paikkakunta: Lounais-Kainuu
Mitenkäs se olikaan, jos sumuvalot eivät pelaa (-93 Xanttu), niin riittääkö, että ne "teippaa umpeen", jotta katsastushenkilö (mies tai nainen) ei ainakaan niistä pomppauttaisi? Vai mitenkä olisi toimittava, ellei kuntoon saattaminen innosta? Eihän niitä kyllä tarvitakaan vastaantulijoiden kiusaksi :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 12.10.2009 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä siinä ilmastointiteippi on riittänyt. Liekö säännöissä tulkinnan varaa...



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 12.10.2009 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Ei niistä toimimattomista sumareista yksinään hylätä. Etusumarit eivät ole pakolliset valot, eli toimimattomuus enintään huomautuksen arvoinen ns. ykkösvika. (Kakkonen aiheuttaa hylkäänmisen, kolmonen ajokiellon).
Tosin kolme ykkösvikaa on sääntöjen mukaan hylkäämisen peruste.
AKE: Katsastuksen arvosteluperusteet



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 12.10.2009 20:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Tuossa onkin kyse siitä, tulkitaanko sumarit poistetuiksi pelkällä teippauksella. Teippauksen kun saa liian helposti irti jo konttorin parkkiksella...
Jos Vulkaanin sumarit menevät heikkoon kuntoon niin laittaisin muovilätkän, joka olisi kiinni kehyksen ruuvin alla. Se ainakin olisi kelpo poisto.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 12.10.2009 21:38 

Viestit: 133
Sumuvalot tuntuvat olevan varsinainen knoppiasia katsastajille. Oma kokemus on, että toisille on aivan sama miten toimivat vai toimvatko ollenkaan (Itse olen mieltynyt täysin pimeisiin "koristesumareihin", jotka eivät siis pala, mutta roikkuvat puskurin alla "vauhtia antamassa").
Toisilta tulee pitkät tarinat ja pykälät, miten valojen tulee toimia. Viimeisin kuulemani tarina oli, että teippauksella voi peittää sumarit, jotka ovat jälkiasenteiset. Mutta, jos ovat alkuperäiset kiinteästi asennetut, niiden tulee toimia (ja olla oikein suunnatut), tai ne tulee poistaa kokonaan, eikä piiloon teippaus kelpaa.
Itse en ole pykäliä selaillut, vaan teippailen ja poistan valot käytöstä sitä mukaa, kun niistä tulee papereihin merkintä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 12.10.2009 22:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Jaa, sumarithan pitäisi kait katsastuksessa toimia. :oops:
Ei sentään niistä tullut huomautusta saatikka teippaus- tai poistomääräystä, tiedä häntä onko kiittäminen XM:n alkuperäissumareiden kätevää sijaintia vilkkujen kanssa vai muuten vain katsastajan leppoisaa asennetta pieniin sähkövikoihin.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 12.10.2009 22:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
ainakin kun käytin zx.ää katsastuksessa niin katsastusmies kommentoi pimennyttä sumuvaloa niin että kerta rekisteriotteessa lukee sumuvaloista niin niiden on toimittava,merkintä tuli



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 07:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mulla on Xanttu ollut aika tarkkaan vuoden, ja ekaa kertaa pitäis mennä leimalle parin viikon sisällä.
Edellinen omistaja oli teipannut sumarit katsastukseen kun olivat kuulemma näyttäneet päin honkia., mutta ne teipit piti mennä uteliaisuuksissani repimään pois että näkee, onko sumarit ehjät. No, toisessa on heijastin aika kehnossa kunnossa ja nyt valot on jo teipattu takaisin umpeen ja sellaisina niitä olisi tarkoitus katsastusmiehelle tyrkyttääkin. Saa nähdä kuinka käy.

Mihin niitä edes tarvitsee, antaa bemarimiesten hoitaa se sumareiden käyttö kun tuntuvat pitävän minun ja muidenkin edestä niitä päällä...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 09:14 

Viestit: 295
Huomenta, kun olin sontijan kanssa konttorilla oli oikenpuolimmainen sumari pimahtanut. No katsastaja siihen, että pitää vaihtaa lamppu. Minä ehdotin, jos laittaisin vasemmallepuolelle kun sinne saa käden helpommin mahtumaan, mutta ei käy, pitää kuulemma olla oikeaalpuolellakin ehjä lamppu. Kun kysyin, josko teipppaan sumarit umpeen. Käyhän sekin, vastasi mies, kun ovat teipattu toimimattomiksi... en teipannut, vein vaununi pienempi kätiselle asentajalle työstettäväksi.
Kyllä sumareille, siis toimiville käyttöä löytyy. Ja jos jostkusta tuntuu siltä ettei tiedä milloin, kehoittaisin kokeilemaann niitä sumussa, kovalla vesisateella, lumipyryssä tai kun on vilkasliikentein sateinen valaisematon moottoritie esim.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 09:43 

Viestit: 5856
Paikkakunta: Lahti
psjääkäri kirjoitti:
Kyllä sumareille, siis toimiville käyttöä löytyy. Ja jos jostkusta tuntuu siltä ettei tiedä milloin, kehoittaisin kokeilemaann niitä sumussa, kovalla vesisateella, lumipyryssä tai kun on vilkasliikentein sateinen valaisematon moottoritie esim.


Todellakin sitten kannattaa kokeilla pelkillä sumuvaloilla (pelkät parkit lisäksi) silloin niiden todelliset hyödyt vasta näkee :D

Katsastus noilla on vähän katsurista ja sen päivästä kiinni, suuntausvirheitä ei juuri anneta anteeksi, Xantian sumarit tais päästä säätämään helposti kun vaan etuvilkut ottaa ensin irti.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 11:06 

Viestit: 295
Kaikkihan tietävät sen että sumuvaloja saa käyttää vain ajovalojen yhteydessä, ei parkkien, kuten äskeisessä kehoitetaan, ymmärtääkseni. Niin ja lisää pohdittavaa, ajovalot päivällä, miten miljoonat autoilijat Euroopassa selviää ilman, onko suomalaisten näössä jotain vikaa, vai johtuuku se heikommasta havainnoinista, vai riittäisikö käynti optikolla. Saa provosoitua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 11:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
psjääkäri kirjoitti:
...vilkasliikentein sateinen valaisematon moottoritie esim.


Tuo on juuri se pahin paikka käyttää sumuvaloja. Oma näkyvyys ei tuosta juurikaan parane mutta vastaantulija häikäistyy takuuvarmasti märän asvaltin kautta heijastuvasta valosta.

Mutta sumussahan sumuvalojen käyttö vesittyy jos yhtaikaa on lkäytettävä ajovaloja!? Ideahan on että valokeila menee sumun alapuolella eikä valaise itse sumua jolloin mitään muuta (kuin sumua) ei näy. Jos ajovalot on päällä niin silloin näkee ... sumua.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 11:18 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Kyllä Savossa riittää pelkkä teippaus piste... :cry:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 11:22 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Sumuvalot on kun porkkana,eli jos ne nyt keksittäis ne kiellettäis,kuten porkkana tulis nyt markkinoille se olis apteekkitavara ja presetillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 11:25 

Viestit: 2699
Tapsa vauhdissa. Kuva



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Saataisiinkohan tästä aikaan kunnon joka syksyinen sumuvaloväittely. Vähän olen jo ehtinyt kaipaakin tätä. :mrgreen:

Itse koen saavani parasta hyötyä sumuvalojen leveästä valokeilasta. Tsuumailemalla sinne penkalle näen paremmin, missä tien reuna kulkee.

Mutta toisaalta en ole vielä toistaiseksi Suomessa tavannut keliä, jossa sumareita tarvittaisiin alkuperäisessä tarkoituksessaan. Eli keliä, jossa valaisisivat yksinään lähivaloja paremmin. Kyllä ne enemmän ovat sellaiset lisälähivalot. Ja siinä tehtävässä toimivat parhaiten, mitä korkeammalle ovat asennetut.

Nuo puskurin alla olevat orkkissumarit ovat tyypillisesti sellaiset huomiovalot. XM:ssä ja Xantussa ne ovat lähinnä vitsit. Mersuissa, missä sumarit ovat ajovalon tasalla, sen sijaan nuo ovat ihan käyttökelpoiset.

Ja mielestäni vastaan tulevat xenonit, muutkin kuin skodan, häikäisevät enemmän kuin halogeeneilla toteutetut ajovalot ja sumarit yhteensä.

Ajajan paikalta C5:n xenonit valaisevat paremmin sen alueen, mitä normaali haloajovalo ja -sumariyhdistelmä. C5:n sumareista on vain pieni hyöty käännösvaloina nurkissa ajettaessa. Josko jonkun mustissa kulkevan jalankulkijan huomaisi paremmin...



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 11:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
psjääkäri kirjoitti:
Kaikkihan tietävät sen että sumuvaloja saa käyttää vain ajovalojen yhteydessä, ei parkkien, kuten äskeisessä kehoitetaan, ymmärtääkseni.

En provoisoidu, mutta etusumareita saa käyttää parkkien kanssa, jos keliolosuhteet niin vaativat.

...ja tuosta olen Putkimiehen kanssa juuri samaa mieltä, että motari on täysin turha paikka sumareille. Henkkoht olen sitä mieltä, että sumarit voisivat sammua yli 60:n nopeuksissa. 8-)

Edit: Pistänpä tähän vielä lainauksen tieliikennelaista...
Tieliikennelaki, 36 § kirjoitti:
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 12:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
dieselflosse kirjoitti:
Ja mielestäni vastaan tulevat xenonit, muutkin kuin skodan, häikäisevät enemmän kuin halogeeneilla toteutetut ajovalot ja sumarit yhteensä.


Tuosta samaa mieltä. Ja ikävän kylmän värisiä myös, välillä pitää katsoa kaksi kertaa että sinivalotko sieltä tulevat :D



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 14:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
psjääkäri kirjoitti:
tai kun on vilkasliikentein sateinen valaisematon moottoritie esim.

:shock:

Eivät näköjään sitikkakuskitkaan aina viitsi liikenneturvallisuutta huomioida...

psjääkäri kirjoitti:
Kaikkihan tietävät sen että sumuvaloja saa käyttää vain ajovalojen yhteydessä, ei parkkien, kuten äskeisessä kehoitetaan, ymmärtääkseni. Niin ja lisää pohdittavaa, ajovalot päivällä, miten miljoonat autoilijat Euroopassa selviää ilman, onko suomalaisten näössä jotain vikaa, vai johtuuku se heikommasta havainnoinista, vai riittäisikö käynti optikolla. Saa provosoitua.

Väärin meni taas, kuten joku jo tässä huomautti, niin sumuvalothan eivät juuri mitään auta jos lähivalot ovat päällä.

Valot ovat usein päivälläkin todella tarpeen, ensinnäkään pilvisenä lumettomana talvipäivänä ei juuri valosta voida puhua, ja tämän lisäksi nykään niin tavalliset asfaltinharmaat autot hukkuvat tiehen jopa lähivalot päällä, puhumattakaan siitä jos niillä olisi pelkät parkit. Kaiken lisäksi hämärä hiipii täällä hitaasti päälle, joten oikean hetken valitseminen valojen sytyttämiselle olisi monelle haasteellista. Joku hämäränäöltään hyvä saattaisi hyvinkin ajella pimeänä läpi kesäyön (välillä tulee illan hämärtyessä itse XM:n tuikuista huolimatta unohdettua laittaa pitkät päälle), mutta koska hämäränäkö ei ole ihmisille vakio, joku toinen ei siinä tilanteessa enää erottaisi peltikasaa tienpinnasta. Puhumattakaan sitten eri valaistusolosuhteista, vastaantulevilla saattaa olla hyvinkin erilainen näkyvyys.

Tästä ihmisten erilaisesta hämäränäöstä ja valoherkkyydestä johtuu ilmeisesti myös joidenkin sumuvalojen puolustus, kyseiset henkilöt eivät ilmeisesti näe pimeässä sen vertaa, että selviäisivät ilman sumareiden lyhyttä valokeilaa. Sen tienreunanhan näkee normaalisti katsomalla eteenpäin, ajovalojen valaisemalle alueelle, eikä sivuille. Todellinen hernerokkasumu sitten erikseen, mutta harvemmin autolla veden päällä ajetaan, veneissä etusumareille jotain käyttöä voisi ollakin. Takasumarit ovat hyödylliset jo lumipyryssä jotta onnettomuuksilta vältytään nopeuserojen usein ollessa suuret.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 15:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Palloidiootti kirjoitti:
[Sen tienreunanhan näkee normaalisti katsomalla eteenpäin, ajovalojen valaisemalle alueelle, eikä sivuille.


Kohtaustilanteessa, kohtaustilanteessa... Suoraan eteen ei kannata katsoa, kun häikäistyy vastaantulijan valoista. Silloin kaikki penkkaa valaiseva otetaan kiitollisuudella vastaan.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 15:21 

Viestit: 295
Aivan oikein, sumarit korvaa normaalit ajovalot, eli voi ajaa parkit +sumarit päällä. Mikään ei kiellä ajamasta yhdessä lähivalojen kanssa, jos tuntuu paremmalta. Joku tästä ansiokkaasti komentoikin erilaisista tavoista reagoida valoon. Niin ja pakkoko on vastaantulevan valoja tuijottaa. Ajatelen kuitenkin niin, jos tuntuu siltä että sumarit helpotttaa ajamista "vaikeissa sääolosuhteissa", voidaan se hyväksyä turvallisuuteen vaikuttavana asiana. Tosiasia näyttää olevan sumarien käytössä se että niitä käytetään väärin 101 prosentisesti. Mutta pitää myös muistaa, ajonopeus tulee sovittaa sellaiseksi, että ajoneuvoa voidaan hallita (pysäyttää) kaikissa olosuhteissa tien näkyvällä osalla. Sumareilla kolmeakymppiä ja lähivaloilla kuuttakymppiä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 15:26 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
ranu ei tapsa vaudissa,vaan neuvoo poikia.. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 15:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
dieselflosse kirjoitti:
Kohtaustilanteessa, kohtaustilanteessa... Suoraan eteen ei kannata katsoa, kun häikäistyy vastaantulijan valoista. Silloin kaikki penkkaa valaiseva otetaan kiitollisuudella vastaan.

Häikäistyyhän sitä, varsinkin jos vastaantulijalla on korkealle suunnatut xenonit tai sumarit, mutta kyllä ne lähivalotkin sinne penkkaan sen verran valaisevat, jottei niitä sumareiden pariakymmentä metriä tarvitse vilkuilla (ei oikein suunnatuilla sumareilla mitään maantienopeuksissa näe). Sen verran voi myös tietä ennakoida, että pitää ennen häikäistymistään näkemänsä mutkat muistissa. Ei sitä sumaritkaan mitään auta kun pahimassa tapauksessa ylös suunnatut xenonpitkät pysyvät koko kohtaamisen ajan päällä.

psjääkäri kirjoitti:
Ajatelen kuitenkin niin, jos tuntuu siltä että sumarit helpotttaa ajamista "vaikeissa sääolosuhteissa", voidaan se hyväksyä turvallisuuteen vaikuttavana asiana. Tosiasia näyttää olevan sumarien käytössä se että niitä käytetään väärin 101 prosentisesti. Mutta pitää myös muistaa, ajonopeus tulee sovittaa sellaiseksi, että ajoneuvoa voidaan hallita (pysäyttää) kaikissa olosuhteissa tien näkyvällä osalla. Sumareilla kolmeakymppiä ja lähivaloilla kuuttakymppiä...

Juuri näin. Lähinnä nämä kirkaalla säällä kovaa (ylöspäin suunnatut) sumuvalot päällä ajavat häiritsevät, silloin kuin itsekin ajaa hiljaa, eli oikeasti huonolla säällä, ei se häikäistyminenkään pahemmin haittaa, erityisesti koska se valo ei yhtä vahvana löydä tuulilasiin perille.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 22:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 115
Paikkakunta: Lounais-Kainuu
Xanttu katsastettu :D :D :D
En teipannut sumareita, eivätkä ne toimineet! Olin ajatellut kysäistä ko asiaa oikein kunnolla, kun oletin, että niistä tulee puhetta. Mutta kun alkoi näyttämään, että "leima" tulee (huolimatta tosi kuluneista jarrulevyistä - neuvoi ensi kerraksi vaihtamaan!), niin enpä sitten muistanut/viitsinyt kysellä, kun onnesta mykkänä sain uudet paperit kouraan. Tervetuloa uudelleen - vuoden kuluttua :D :D :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sumuvalot katsastuksessa?
ViestiLähetetty: 13.10.2009 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 221
Paikkakunta: Kajjaani
Tämä vaikuttaa A-katsastus(Kajaani) firmalta, omakohtaisia kokemuksia tuosta siltä osin ettei yksikään ajoneuvo, jota olen tuolla käyttänyt, ole "pompannut" niinsanotun pilkun n......... takia, asiallista ja osaavaa toimintaa ;) ja mitä tulee noihin sumareiden teippaamiseen, olen itse teipannut jos on ollut toinen polttimo pimeenä ja on mennyt valittamatta leimasta, jonka jälkeen uudelleen käyttöön otto on arvelluttavaa kun tuo ilmastointiteipin liima on todella tiukassa jos se vaan saa olla siinä parikin viikkoa


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: