Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 26.08.2016 15:49 

Viestit: 13
Eli rupesi pätkimään ajossa ja ei ottanut kunnolla kierroksia. Pitkän matkaa sai pihalla sitten antaa kenkää että sai vikakoodit irti autosta. Jotka oli tietenkin P0300 ja P0303. Olen nyt vaihtanut tulpat, puolat ja suuttimet. Mikään ei ole auttanut. Vikakoodit kun nollaa niin auto käy tyhjäkäyntiä normaalisti mutta kun antaa kaasua niin tuntuu tukehtuvan ja vikakoodia ei meinaa antaa millään. Välillä näkyy taulussa antipollution fault ja välillä se convertion tms. vika. Jännä kyllä niin tyhjäkäynti ei muutu vaikka ottaa esim. ykkösen puolanjohdon irti.

Vika alkoi ensin pienellä puutumisella ohitustilanteessa ja lopulta 150km jälkeen ei reagoinut kaasuun ollenkaan ja vikakoodikin tuli siis vasta pihassa kaasutellessa.

Hakua olen kokeillut tältä foorumilta ja netistä mutta selkeää vastausta ei ole. Olisi kenelläkään vihjettä mitä tehdä seuraavaksi? Bensasuodattimen vaihdan jahka löydän entisen jostain, sekin tieto helpottaisi vähän.

Tai sitten on kohta myynnissä 210tkm ajettu käyntivikainen C5....

Edit: Niin ja kolmoselta mittasin puristukset niin sai eliminoitua venttiili/mäntävaurion. Puristus oli 13.5bar



2001 C5 3.0 V6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 26.08.2016 17:17 

Viestit: 150
Mites pytyt lasketaan V6 koneessa,suorassa lähetään laskemaan vaihteistonpuolelta.Ei 2.0L ole ainakaan bensansuodatinta on vain sihti pumpussa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 26.08.2016 19:40 

Viestit: 142
Bensasuutin viallinen tai kaasuläppäsysteemi. Lähtisin noista ensiksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 26.08.2016 21:10 

Viestit: 982
Katalysaattorin kenno hajonnut ja tukkinut pöntön? Käy hyvin tyhjäkäyntiä mutta ei ota kunnolla kierroksia ja puutuu. Pönttöä kopistellessa kuuluu ääniä kuin olisi kauhallinen hiekkaa sisällä. Vikakoodeja antaa heikosti. - Nämä havainnot vierestä seurattuja, V6 kyseessä. Foorumin puolella (www.citroen-foorumi.com) käsiteltiin joitakin viikkoja sitten myös vastaava tapaus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.08.2016 12:08 

Viestit: 13
NOUCIT kirjoitti:
Bensasuutin viallinen tai kaasuläppäsysteemi. Lähtisin noista ensiksi.


Kaikki suuttimet vaihdettu.



2001 C5 3.0 V6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.08.2016 12:10 

Viestit: 13
IJN kirjoitti:
Katalysaattorin kenno hajonnut ja tukkinut pöntön? Käy hyvin tyhjäkäyntiä mutta ei ota kunnolla kierroksia ja puutuu. Pönttöä kopistellessa kuuluu ääniä kuin olisi kauhallinen hiekkaa sisällä. Vikakoodeja antaa heikosti. - Nämä havainnot vierestä seurattuja, V6 kyseessä. Foorumin puolella (http://www.citroen-foorumi.com) käsiteltiin joitakin viikkoja sitten myös vastaava tapaus.


Hmm, toimiikohan tämä kikotin jos ottaa katin pois ja laittaa suoran putken tilalle? Vai ostaako uuden katin tai tekeekö uuden korvikekatista?



2001 C5 3.0 V6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.08.2016 14:26 

Viestit: 165
Paikkakunta: Tampere
Suuttimien ja puolan piuhat taitavat kulkea kaikki samassa johtosarjassa. Liitin siinä etulohkon päällä. Onhan johtosarja kunnossa ja liittimen kontaktit puhtaat?



C5 II 3.0 V6 Break
ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.08.2016 16:30 

Viestit: 13
Prof. Dr. Holzauge kirjoitti:
Suuttimien ja puolan piuhat taitavat kulkea kaikki samassa johtosarjassa. Liitin siinä etulohkon päällä. Onhan johtosarja kunnossa ja liittimen kontaktit puhtaat?


Näyttivät olevan kunnossa nekin. Kohta loppuu usko. Jokaisessa yli -95 luvun autossa ollut mulla järjestään joku ihmeellinen vika mitä saa tutkia kuukausitolkulla että rupeaa toimimaan. Ostakkee pois



2001 C5 3.0 V6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 29.08.2016 14:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 343
SpineCracker kirjoitti:
Jokaisessa yli -95 luvun autossa ollut mulla järjestään joku ihmeellinen vika mitä saa tutkia kuukausitolkulla että rupeaa toimimaan.


Olen päätynyt täysin samaan lopputulokseen. Vapaaehtoisesti en osta vm. 1995 uudempaa autoa, ellei ole pakko - lue: lottovoitto ja uudehko, oma BumbleBee-Camaro :mrgreen:



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 25.07.2017 17:14 

Viestit: 13
Malmikassa seisoo pihalla edelleen. Lieneekö tähän mennessä kellekään muulle tullut vastaavaa vikaa? Tai onko joku saanut jostain vihiä mikä voisi olla vikana?

:roll: HELPPIVÄ :roll:



2001 C5 3.0 V6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 25.07.2017 17:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
Onko tuo nyt varmistettu, ettei katti tukossa? Itselle tuli joskus sellainen, missä oli ollut MAP vika ja ajettu vielä joku 100km, joka sulatti katin.

Ja jos oikein alkaa ahdistamaan, niin heitä tuonne yv postiin, mitä se koko kikkare maksaisi. :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 27.07.2017 10:21 

Viestit: 13
Pitää tänään kokeilla tyhjennetyllä katilla toimisko se paremmin. Ellei sitten käynyt niin huono tuuri että vika onkin jossain keskikatilla ja tuli turhaan särjettyä ehjä katti.



2001 C5 3.0 V6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.07.2017 15:03 

Viestit: 13
No niin. Tyhjennetty etupönttö paikallaan. Toimi normaalisti noin 5sek jonka jälkeen rupesi vinkumaan/huutamaan/rälisemään 3500rpm paikkeilla. Kierroksia ottaa nyt liki 5000rpm joten huomattava parannus. Vikakoodia antoi pihalle seuraavia:
P0303: sytytyshäiriö pytyllä kolme. Ei tosin vaikuta minkään komponentin vaihto tuohon ongelmaan vaan ei kyllä huomaakaan tyhjäkäynnillä joten en tuota oikein usko.
P1538, P1540 ja uudelleen 1538. Toinen sivusto antoi vastaukseksi: Motorized Butterfly Housing.
:o waddafak robottiperhoset tehneet kodin moottoriin? Kolmospyttyynkö?
Niin ja sammutuksen jälkeen ei ruvennut starttaamaan enää. Akku paskana kyllä mutta oli siis kaapeleilla kiinni toisessa autossa. Kerran suunnilleen pyörähtää startti jonka jälkeen vetää pelkästään.

APUVA tai sit järkeviä tarjouksia autosta. Ajettu siis 217tkm muuten siisti ja ehjä. Ilmastointi huolettu yms.



2001 C5 3.0 V6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.07.2017 15:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Robottiperhonen on sähköinen kaasuläppä :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.07.2017 15:41 

Viestit: 5124
SpineCracker kirjoitti:
...
P0303: sytytyshäiriö pytyllä kolme. Ei tosin vaikuta minkään komponentin vaihto tuohon ongelmaan vaan ei kyllä huomaakaan tyhjäkäynnillä joten en tuota oikein usko.
...

Mihin sylinteriin niitä vaihtoja on kokeiltu tehdä, citikoissa on sylintereiden numerointi vaihteistosta alkaen, eli 3-sylinteri lienee etusylinteri ja jakohihnan päässä, kannattaa toki googletella tai vaikka kokeilla suuttimen tai puolan johdolla, mitä ilmloittaa sen sylinterin numeroksi?

(ja joskus vikakoodien numerot ei edes vastaa mitään järkevää numerointia, olikos C5 2.0 tietyt versiot, joissa suutinten vikakoodi piti laskea sytytysjärjestyksen numeroista, muttei tietenkään kaikissa vuosimalleissa)

Olisikohan moottoroitu perhonen moottorin ohjaama kaasuläppä, sille voisi olla joku testi tehdastesterillä, että näkee ja kuulee että liikkuu kunnolla? [Edit: tulikin jo muualta]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.07.2017 20:52 

Viestit: 13
olli__o kirjoitti:
SpineCracker kirjoitti:
...
P0303: sytytyshäiriö pytyllä kolme. Ei tosin vaikuta minkään komponentin vaihto tuohon ongelmaan vaan ei kyllä huomaakaan tyhjäkäynnillä joten en tuota oikein usko.
...

Mihin sylinteriin niitä vaihtoja on kokeiltu tehdä, citikoissa on sylintereiden numerointi vaihteistosta alkaen, eli 3-sylinteri lienee etusylinteri ja jakohihnan päässä, kannattaa toki googletella tai vaikka kokeilla suuttimen tai puolan johdolla, mitä ilmloittaa sen sylinterin numeroksi?

(ja joskus vikakoodien numerot ei edes vastaa mitään järkevää numerointia, olikos C5 2.0 tietyt versiot, joissa suutinten vikakoodi piti laskea sytytysjärjestyksen numeroista, muttei tietenkään kaikissa vuosimalleissa)

Olisikohan moottoroitu perhonen moottorin ohjaama kaasuläppä, sille voisi olla joku testi tehdastesterillä, että näkee ja kuulee että liikkuu kunnolla? [Edit: tulikin jo muualta]


3 sylinteri pitäisi olla tulipellin puolelta keskimmäinen. Siitä otin kaikki hilkkeet irti ja vaihdoin etupuolen lohkoon vuorotellen kaikkiin -> ei vaikutusta. Sain laitettua jopa kaksi pyttyä pimeeksi kokonaan ja silti käy yhtä hyvin tyhjäkäyntiä kuin ennen vikaakikn, eli toimii moitteettomasti tyhjäkäynnillä.

Onkos vinkkejä kaasuläpän testaukseen tahi korjaamiseen?



2001 C5 3.0 V6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.07.2017 21:18 

Viestit: 69
Jos akku sökö, sillä varmaan jotain tekemistä? Entä latausjännite?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 28.07.2017 23:19 

Viestit: 5124
SpineCracker kirjoitti:
...
3 sylinteri pitäisi olla tulipellin puolelta keskimmäinen. Siitä otin kaikki hilkkeet irti ja vaihdoin etupuolen lohkoon vuorotellen kaikkiin -> ei vaikutusta. Sain laitettua jopa kaksi pyttyä pimeeksi kokonaan ja silti käy yhtä hyvin tyhjäkäyntiä kuin ennen vikaakikn, eli toimii moitteettomasti tyhjäkäynnillä....

Hmmm... Tuon mukaan (tuon koneen edeltäjässä, sinulla on ES9J4S) numerointi ainakin olisi edestä katsottuna:
654[vaihteisto]
321[vaihteisto]
"According to the official words for the ES9J4 Cylinder 1 is on the front bnk on the right hand side (nearest the gearbox) Cylinder 3 is on the front bank nearest the wing. Cylinder 4 is on the rear bank on the right hand side (nearest gearbox and cylinder 6 is on the rear bank nearest the wing." https://www.frenchcarforum.co.uk/forum/ ... hp?t=38740

Minkä mukaan oli kaksi pyttyä pimeänä ja kävi kuitenkin normaalisti tyhjäkäyntiä?

Mutta kuten sanottua kaikissa koneissa vikakoodit ei noudata virallista numerointia, mutta mistä sait tiedon että 3 olisi keskitakasylinteri? Jos se onkin etusylinteri, niin mittasitko senkin puristukset?

Noita tehdastestereiden kiinalaisia klooneja on harrastajillakin, ehkä voivat ehkä auttaa lukemisessa/testaamisessa jos kerrot paikkakunnan jonka läheisyydessä apua olisi tarvis. (en tiedä onko tuolle kaasuläpälle erillinen testi, mutta luulisi)

Ymmärsinkö oikein että olet jo ottanut yhdestä etukatalysaattorista sisuskalut pois? Auto ei kai mene katsastuksesta läpi sellaisena ellei sillekin tee jotain (poista omavalvontaa tai osta toista tilalle).

Itsellä on kokemusta että orastavan puolavian aiheuttaman huomasi aluksi pienenä nykimisenä, mutta vaihteisto tasoittaa sen pienillä vaihteilla luistolla, ja vasta kolmosella sen huomasi kunnolla, tai ihan kunnolla huomasi vasta kun moottorinohjaus tiputti sen sylinterin kokonaan pois.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 29.07.2017 06:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2161
Tässä taas on hyvä esimerkki PSA konsernin tavasta ajatella. Tälläkin palstalla jo kuitenkin jonkin asteista tietoa, mutta kukaan ei oikein tunnu varmasti tietävän ES9 koneen sytytys järjestystä.
Se olisi varmasti täysin mahdoton ajatus, että se olisi valmistajan taholta selkeästi merkitty, kannenvaluun, sytytysjohtoihin, tai vaikka erilliseen hyvällä liimalla olevaan tarraan. Itsellä herjasi paria puolaa syyksi pieneen nypytykseen, niin helpoin ja varmin tapa oli kuitenkin vaihtaa ne kaikki, kuin arpomaan mikä pytty on mikäkin. Tietysti se paras tapa uusia kaikki, mutta niin oli tehty 40tkm aikaisemminkin, joten olisihan siellä saattanut olla joukossa joku ehjäkin, jotka olisi saattanut jättää varalle, mutta mitkä niistä ovat lopulta ne 4 ja 5 pytty, mitkä olivat vialliset?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 29.07.2017 07:53 

Viestit: 142
SpineCracker kirjoitti:
Eli rupesi pätkimään ajossa ja ei ottanut kunnolla kierroksia. Pitkän matkaa sai pihalla sitten antaa kenkää että sai vikakoodit irti autosta. Jotka oli tietenkin P0300 ja P0303. Olen nyt vaihtanut tulpat, puolat ja suuttimet. Mikään ei ole auttanut. Vikakoodit kun nollaa niin auto käy tyhjäkäyntiä normaalisti mutta kun antaa kaasua niin tuntuu tukehtuvan ja vikakoodia ei meinaa antaa millään. Välillä näkyy taulussa antipollution fault ja välillä se convertion tms. vika. Jännä kyllä niin tyhjäkäynti ei muutu vaikka ottaa esim. ykkösen puolanjohdon irti.

Hakua olen kokeillut tältä foorumilta ja netistä mutta selkeää vastausta ei ole.



Tuntuu oudolta vialta. Varmaan simppeli, kun katsoo testerillä arvoja. Sytytyspuolien varautumisajat, lamdajännitteet, kaasuläpän signaalijännite, map-anturin signaali, ruiskutusaika ja lämpötilalukemat.

Mitä koodi P0300 tarkoittaa? Peukkua vian hakuun ja annahan kuulua ratkaisu :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 29.07.2017 10:37 

Viestit: 13
Eli siis vaihdetut osat tähän mennessä: tulpat, puolat, suuttimet.
Testerillä tutkittiin viimevuonna muttei antanut oikein tuloksia koska ei ilmestynyt vikakoodia oikein millään vaikka auto tukehtui 1700rpm kohdalla. Tänään tutkitaan koodit uudelleen ja yritetään saada livekäyrää samalla.

Nyt en enää tähän hätään muista mistä se keksittiin että se 3-pytty on siellä keskellä. Siinä oli kuitenkin hyvät perustelut ja neuvot silloin. Silleen on paska kokeilla noita juttuja takaryhmään ku pitää aina irroittaa ja kiinnittää imusarja. No se rupesi menemään viimevuonna jo melko rivakasti loppua kohden :D Kokemus tuo varmuutta ja vitutukseen ei kuole :D
Moving on....
Nyt sentään saattaa olla jo helpompaa kun antaa ottaa kierroksia edes vähän.
Kyllä jos tuon malmikasan saa vielä korjattua niin varmasti tulee yleiseen tietoon vika ja korjausmetodi koska se ei ole minulta mitään pois sen jakaminen.
Joillain ihmisillä sellainen taas tuntuu olevan. Eräs homma oli myös jota pähkäiltiin puolisen vuotta ja selvitessään yksi kommentoi että olis voinut sanoa suoraan sen vian mutta halusi nähdä meneekö meillä pidempään, ja ei ollut edes trolli :evil:



2001 C5 3.0 V6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 29.07.2017 12:52 

Viestit: 5124
SpineCracker kirjoitti:
...
Eräs homma oli myös jota pähkäiltiin puolisen vuotta ja selvitessään yksi kommentoi että olis voinut sanoa suoraan sen vian mutta halusi nähdä meneekö meillä pidempään, ja ei ollut edes trolli :evil:

Minusta tuo kertoo enemmän ihmistyypistä kuin siitä että olisi tiennyt oikeasti jotain, jälkiviisastelu on joidenkin ainoa osaamisen muoto. Ja aina löytyy vikoja joita ei ole helppo korjata suoraan tai etänä internetin ylitse diagnosoida (yleensä tulee monta ehdotusta, joista joku osuu).

Tuolla vielä tuosta samasta koneesta (mutta pösö) kuva jossa on kolmossylinteri edessä ja sanotaan "cylinder numbering that corresponds to the codes on scanner"
http://www.406coupeclub.org/Files/HowTo ... engine.pdf


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 29.07.2017 17:23 

Viestit: 142
Datan luennalla finaaliin, kun analysoi arvot. Tulpat ja puolat huolto-osia, suuttimet harhaotos. Vertaaminen ehjän auton arvoihin voisi olla fiksua. Mittaa suuttimille tuleva jännite. Jatkuva12V ja ecu pätkii miinusta. Maadoita moottorin korvake akun miinukseen. Peukkua!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 29.07.2017 17:51 

Viestit: 5124
SpineCracker kirjoitti:
...
Jännä kyllä niin tyhjäkäynti ei muutu vaikka ottaa esim. ykkösen puolanjohdon irti.
...

Eikö mitenkään huomaa? 6-sylinterisessä ei yksi pytty tosiaan kauheasti vaikuta, helpoiten huomasi puutteen kun pääsi niin isolle vaihteelle että turbiini lukittui -> selkeää nykimistä, mutta muistaakseni sen kyllä huomaa tyhjäkäynnilläkin koneen jotenkin lisääntyneenä hytkymisenä ja joku kuulee äänestä tai pakoputken pulsseja tunnustelemalla. Vai onko vain tuo 1. sylinteri joka ei vaikuta (ja missä kohtaa se sylinteri sjaitsee, ettei satu olemaankin juuri se kolmonen?)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 3.0 V6 bensa käyntiongelma
ViestiLähetetty: 13.08.2017 12:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
En tiiä tästä mutta rellu laguna 2 samalla koneella rupes kakomaan ja hyytymään samalla lailla ku bensapumppu meni vanhaksi, oireita helpotti ku tankkas täyteen. Vikakoodeja ei antanu ja autocomilla ei näkyny mitään ihmeellistä. Pumppu sijaitsee tankissa ja erillistä suodatinta ei löytyny.
Uus makso reilu parisataa.
Pumpun vaihtoa suositellaan muistaakseni 240tkm kohalla, meillä meni 300tuhanteen.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: