Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 31.07.2017 18:31 

Viestit: 58
Kysymys Xantian regaskoosta; Mikä on paras koko ohjattavuudeltaan? Autossa (1,8 2000 HB) 195/65/15. Jotenkin outo ohjaus ja jos on hiekkaa asfaltinpäällä niin "murtaa". Tarkoitan ,että pyrkii puskemaan käännettäessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 31.07.2017 20:16 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Ohjauskulmat kohdillaan eikä välyksiä?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 31.07.2017 20:22 

Viestit: 767
mulla oli edessä väärä et luku... tai en kyllä mitään et lukua löytänyt...
mutta kun vaihdoin takaa eteen jaa sillee nii sitte oli ok ajaa...
oli eri paria vanteet...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 31.07.2017 20:30 

Viestit: 511
Paikkakunta: Huittinen
konevelho kirjoitti:
Kysymys Xantian regaskoosta; Mikä on paras koko ohjattavuudeltaan? Autossa (1,8 2000 HB) 195/65/15. Jotenkin outo ohjaus ja jos on hiekkaa asfaltinpäällä niin "murtaa". Tarkoitan ,että pyrkii puskemaan käännettäessä.

Itsellä sama koko, oli alapallossa väljää niin "puski" toiseen suuntaan kääntäessä ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 31.07.2017 23:34 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Mulla oli kerran Mitsubishi, jossa aina kesken kaarteen etupäästä kuului kolahdus ja nastarenkaan rapina muuttui selvästi erilaiseksi. Päätin nostaa etupään ylös sitten kun seuraavan kerran menen kotipuoleen käymään. Ajelin noin ehkä pari kuukautta. Noh, kotipuolessa käynnin aika tuli ja 250km tuli päästeltyä reipasta satasta. 5km ennen perille pääsyä se sitten tapahtui.

Lähdin risteyksestä ykkösellä ja kakkoselle vaihtaessa kuskin puolen etupyörä kääntyi auton alle. Alapallonivelestä oli korkannut kierre ja se pääsi alatukivarresta irti. Auto jäi melkein keskelle risteystä pe-iltana klo22. Siihen aikaan pilluralli kiersi just tuosta kohtaa. Kiva oli äheltää toista tuntia niveltä paikoilleen, kun bemareista huudeltiin "Mitsut on paskoja". Kuormaliinoilla kiristettiin alatukivarsi ylös, että pääsi nilkuttamaan pihaan.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 01.08.2017 09:12 

Viestit: 58
Ei ole välyksiä ,oli juuri katsatuksessa ja on itsekkin tarkistettu. Ei kolise eikä kilise. auto kulkee "miltei" suoraan ja rattikin on suorassa. Mikä on vanteen oikea et?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 01.08.2017 10:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
konevelho kirjoitti:
Ei ole välyksiä ,oli juuri katsatuksessa ja on itsekkin tarkistettu. Ei kolise eikä kilise. auto kulkee "miltei" suoraan ja rattikin on suorassa. Mikä on vanteen oikea et?

Jos en väärin muista, niin kakkoskoppaisen 15" peltivanteen ET on jotain 18, ehkä jopa pienempikin. Pösön vanteet taitaa olla noin yleensä vähän isommalla ET:llä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 01.08.2017 15:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Kakkoskorisen ET pienikoneisissa 8. Isokoneisissa (HDi, V6, bensaturbo) ET on 15 kun 205/60 kumit.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 02.08.2017 03:27 

Viestit: 220
Ei ET luku pitäisi vaikuttaa kylläkään ajoon noin, jotain muuta vialla. Kyllä Xanttu oikein säädetyillä kulmilla ja suht vakio renkailla tahtoo olla yliohjaava, mutta hyvin hiekkatiellä perä ottaa pidot jos alkaa luistamaan. Vääntösauvaiset ranskikset saattaa olla yllättävän yliohjaavia, aliohjautuminen mielestäni kertoo jostain vääristä kulmista/välyksistä.



Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti)
Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 02.08.2017 07:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Puhi kirjoitti:
Ei ET luku pitäisi vaikuttaa kylläkään ajoon noin, jotain muuta vialla. Kyllä Xanttu oikein säädetyillä kulmilla ja suht vakio renkailla tahtoo olla yliohjaava, mutta hyvin hiekkatiellä perä ottaa pidot jos alkaa luistamaan. Vääntösauvaiset ranskikset saattaa olla yllättävän yliohjaavia, aliohjautuminen mielestäni kertoo jostain vääristä kulmista/välyksistä.

No kyllä musta ainakin äkkiseltään tuntuisi, että liian suuri etupään ET vaikuttaisi juuri noin...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 02.08.2017 09:21 

Viestit: 982
konevelho kirjoitti:
Jotenkin outo ohjaus ja jos on hiekkaa asfaltinpäällä niin "murtaa". Tarkoitan ,että pyrkii puskemaan käännettäessä.

Jos on säädetty aurauskulmat niin että raidetangon päät ovat jääneet eri pituisiksi, niin tekee tuota. Suoraan kulkee kuten pitääkin ja pyöräkulmat on ok ja ratti suorassa, mutta ratin kääntaminen kääntää pyöriä eri tavalla kuin insinööri on suunnitellut, mitä jyrkempi käännös sitä suurempi virhe.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 02.08.2017 14:55 

Viestit: 58
Hymm... Mitenkä tämä on mahdollista?? JOS; raidetangonpäät on samanmittaisia? Siis samanmittaisia kun alkuperäiset ja molemmin pouolin samanmittaiset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 02.08.2017 16:25 

Viestit: 982
konevelho kirjoitti:
Hymm... Mitenkä tämä on mahdollista?? JOS; raidetangonpäät on samanmittaisia? Siis samanmittaisia kun alkuperäiset ja molemmin pouolin samanmittaiset.

Säätämällä. Ohjauksen tangoissa on neljä nivelpistettä, kaksi vasemmalla ja kaksi oikealla. Aurauksen säädössä on kaksi säädettävää paikkaa: vasempien nivelien keskinäinen välimatka ja oikeiden nivelien keskinäinen välimatka. Jotka siis kuuluisi olla keskenään samoja jos ohjaukseen liittyvä geometria muuten on kunnossa. Sisäkurvin puoleinen pyörä kääntyy enemmän (tunnetaan myös Ackermann-ohjauksena) koska kulkee pienempää kehää, ja tämä menee eri suuntiin kurvaillessa pieleen jos palikoissa on heittoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 02.08.2017 17:17 

Viestit: 58
Aurausta/haritusta voi säätää vain reidetankojenpäitä kiertämällä sisää tai ulos. Jos esim: oikea raidetanko on liikka sisällä tällöin pyörä harittaa ja ratti on vinossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 02.08.2017 21:58 

Viestit: 32
Kun kääntää ohjauksen ääriasentoon asfaltilla, jossa on hiekkaa, niin Xantia 1,8 16 V -98 ohjaus "murtaa". Tätä on tapahtunut vuodesta 2001 n. 180000 km ajomatkalla n. 0,001 kkm,n matkalla. Ei minkäänlaisia ongelmia renkaitten ym ohjausnivelien kulumisen kannalta!
Kysymys kuuluu, kuka ajaa ympyrää niin, että ongelmia aiheutuu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 03.08.2017 10:00 

Viestit: 58
Oikein. Mutta tässä tapauksessa ei tarvii kääntä kun vain lähteäkseen parkkipaikalta.Ei siis ääriasentoon.Eihän kukaan niin sanonutkaan??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 03.08.2017 12:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
konevelho kirjoitti:
Aurausta/haritusta voi säätää vain reidetankojenpäitä kiertämällä sisää tai ulos. Jos esim: oikea raidetanko on liikka sisällä tällöin pyörä harittaa ja ratti on vinossa.

Mutta jos tuossa on sitten "korjattu" tilanne kiertämällä vasen liian ulos. Aurauskulma on silloin oikein, mutta raidetangot eripituisia, ja on saattanut joku jopa ottaa ratin irti ja asentaa takaisin "oikeaan" asentoon eli suoraan...

Mielikuvan mukaan tosin saa olla aika runsaasti eri mitoissa, ennen isompia murheita. Vaan saa siihen sitten mukaan myös "hyppyohjauksen" eli sen että pyörä kääntyy jousitusliikkeen aikana, ja se taas ei ole ollenkaan kiva ominaisuus...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 04.08.2017 11:43 

Viestit: 58
Oikein. Näin se on mahdollista. Ja juurikin tuontyyppistä "hyppyä" on ohjauksessa havaittavissa. On muuten sitten ärsyttävä ajaa kun ratti poukkoilee. Lisäksi tähän on asennettu comfort pallot eteen niin sitten keula niiailee ja nyökkii kiihdyttäessä. Täytyy tarkistaa ohjauskulmat ja ratin asento kunhan keli kuivenee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 04.08.2017 22:02 

Viestit: 982
Tämä voi nyt kuullostaa jankutukselta, mutta kun tämä ongelma nimenomaan ei selviä aurauskulmia mittaamalla ja ratin asentoa katsomalla... ei ainakaan niillä tavallisilla jokamiehen mittausmenetelmillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian renkaat
ViestiLähetetty: 05.08.2017 16:08 

Viestit: 58
Ni niin; Kyllä se oli niin että joku oli vaihtanut vasemman raidetangonpään ja sehän oli sitten aivan pielessä. Aurausta oli 12mm!! Myös toinen on joskus vaihdettu eikä ole tarkistettu aurauksia.
Siimalla karkeasäätö ja sitten hienosäätö laudalla. Nyt on aivan eri maailmasta koko auto(tietysti).


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: