jukkanen kirjoitti:
Kyllähän sitikan pitäisi tietysti tuntua merkittävästi mukavammalta kuin kilpailijansa jotta ostamiskynnys ylittyisi. Nythän tulikin juuri hyviä uutisia tuon suhteen että tuleviin uusiin sitikoihin olisi tulossa mehumukavuuden korvikkeeksi jotain uutta iskaritekniikkaa. Vai onko se sitten kuitenkin huono uutinen kun se tavallaan sinetöi hydrauliikan lopun?

Kyllä jousitus on viime kädessä enemmän kiinni sen parametreista kuin itse tekniikasta. Ei rättärissäkään ole hydejousia eikä kai kukaan ole valittanut, että rättärissä on kivikova autobahn-jousitus

Korkeudensäätö on toki asia, joka on mahdollista vain hyde- tai ilmajousien kanssa (ja jossain määrin matkia automaattisen tasonsäädön toteuttavan iskunvaimentimien avulla).
Jos edes iskareita voi dynaamisesti säätää, auto voi jo sillä kompensoida kuorman määrää ja ajotyyliä. Tämmöistähän nykyautoissa alkaa usein olla jo, ihan perusvarustelutasoa lukuunottamatta.
Mutta takaisin aiheeseen: minusta nykyiset Citroënit eivät näytä Citroëneilta. Tykkään Cactuksen ja uuden C3:n muotoilusta, sopii pikkuautoon. Ja vanhempi C4 on sentään hieman puikulamainen. Mutta suunnittelijoiden tarvis katsoa vaikka DS:n linjoja ja tuoda ne takaisin nykyisiin malleihin. Uus-DS:ssä tällaista on varmaan yritettykin, mutta C6:kin näyttää 10x enemmän Citroënilta kuin mikään noista uus-DS:istä. Tai mikään tämän vuosituhannen malli muutenkaan. Noh, rakastamani C5-I on oikeastaan vielä aika citroënmainen, pyöreäksi muotoiltu mulkoileva puikula.
Itselleni bx-ajan nuoruudesta silmiin parhaiten palanut Citroën-tyyli noudattelee suunnilleen CX:n muotoja. XM:kin on siihen verrattuna pikkuisen liian kulmikas.
Nykyiset Citroënit voi tyylin osalta tiivistää näin: jättimäiset leluautopyörät, kylkilinja ja konepelti nousevat 2/3 koko auton korkeudesta ja ylhäälle on sitten hädissään laitettu sellainen matala tähystysikkuna, kun on tajuttu, että uloskin pitää nähdä. Sopii Cactuksen ja uuden C3:n tyylisiin pikkuautoihin, mutta vähintään C4-kokoluokassa ja ylöspäin pitäisi näkyä ranskalainen eleganssi. Eli pitkä, virtaviivainen ja puikulamainen muoto, ja hieman mulkoileva "Citroën-katse". Perslinko tosin on ihan nätti pikkupaku, mutta pakustahan nyt ei varsinaisesti nättiä saa muutenkaan.
Tosin täytyy sanoa, että siinä ovat onnistuneet, että nyky-Citroënit sentään erottaa katukuvasta, toisin kuin muut merkit.
Mutta en usko, että ulkonäkökään olisi yksin suuri myynninedistäjä tämän autoveron riivaaman corolla-kansan keskuudessa.
Hyvin voisi kysyä, että miksi hitossa Citroën myi (suhteellisesti puhuen) kuin häkä 90-00 -luvuilla?