|
Kirjoittaja |
Viesti |
jounine
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 29.07.2017 15:39 |
Viestit: 24
|
En ole ehtinyt syventyä auton ongelmiin muutamaan päivään, mutta silti muutamia huomioita. Kaupunkinopeuksissa auto on toiminut muutaman päivän normaalisti. Auto ei kylläkään vieläkään käynnisty ilman kaasun painamista. Ehdin jo iloita nykimisten olevan historiaa, mutta tänään karu totuus paljastui. 300 km:n moottoritieajo sai auton nykimään ajoittain aivan tolkuttomasti. Välillä matka sujui ongelmitta, mutta välillä nykiminen on aivan hirveää. Nykiminen loppui vain kaasun painamisen lopettamalla. Kokeilin kesken pahimman nykimisen ajaa 120 km/h nelosvaihteella (4200-4500 rpm) ja näin auto menikin pitkään tasaisesti. Lopulta nykiminen alkoi myös näin ajaen. Mistä kaikkialta maadoituksia tulisi mitata ja mitä arvoja niistä pitäisi saada? Hyvät neuvot olisivat jälkeen tarpeen tai piakkoin auto siirtyä ikuiseen lepoon.
|
|
|
|
 |
jounine
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 29.07.2017 17:32 |
Viestit: 24
|
Lisää outoja käänteitä. Kävin uudelleen ajamassa moottoritiellä ja kokeilin jälleen nykimisen alettua pienemmällä vaihteella ajamista. Ajelin kolmosella noin 100 km/h kierrosten ollessa 5000 rpm paikkeilla. Tätä huudattamista jatkoin noin 10 minuuttia. Tämän jälkeen ajelin normaalisti moottoritieajoa 50 km ja auto toimi aivan normaalisti ilman nykimisiä. Alan olla jo kovin kummissani näistä käänteistä. Olisiko jollakulla mitään selventäviä ajatuksia?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 30.07.2017 23:07 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jounine kirjoitti: Mistä kaikkialta maadoituksia tulisi mitata ja mitä arvoja niistä pitäisi saada? Akun miinuksen, korin, moottorin, vaihteiston, Motronicin ECU:n miinuksen, antureiden miinusten jne pitäisi olla "samaa puuta". Mitenkäs se moottorin lämpöanturi (ECU:lle), mittasit varmaankin jo? Kaikkien antureiden yms liittimethän kannattaa varmuudeksi käydä läpi lasikuitukynällä. Mitenkäs sytytystulpat - mitkä kynttilät siellä nyt ovat ja miltä näyttävät nyt? Tulppien ulkonäköhän voi hieman juoruta viasta. 8-venttiilisessä sai nykimistä aikaiseksi Eyquemeillä ja se korjaantui Boscheilla. 16-venttiilisessä muistaakseni kyllä Eyquemitkin toimivat ihan hyvin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 31.07.2017 09:06 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Niinpä. Jokseenkin satavarmaa, että jos nämä akun ja maadoitusten liitokset ovat alkuperäiset, niin töitä tulee!. Jotta saisit ne alkuperäiskuntoon, tai paremmiksikin. Haepa juttuja*. Tarvitset yleismittarin (digi-). Mittailet vaan jännitteitä liitosten yli. Esim. Moottori käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä, akun miinusnapa-moottori-kori. Jos siinä jännitettä muutamaa, kymmentä enemmän mV:ia, niin sitten lisämittauksia, vikakohdan rajoittamista: Akun miinusnapa- kenkä- sen puristusliitos(sen johtimet kukin erikseen). Pluskengästä samat kujeet. Siitähän lähtee n. 5 johdinta... Näistä onkin löytynyt enemmän sanomista. Tämä mittaustapa kertoo liitoksen yli jäävästä jännitteestä, jännitehäviöstä. Sen aiheuttaa liitoksessa oleva vastus, ylimenovastus. Mitä vastus tekee? Se rajoittaa virrankulkua....* Akun kengät, napakengät, jne. Löytynee kuviakin. Kolmeen Xantiaan olen uusinut akun napakengät, juuri näistä syistä. Lyijykengän puristusliitos ei hyvä. Hae jutut! Bosch FR78:t toimii omassa Xantiassa, myös Stilossa erittäin hyvin. Kärkivälit tarkistettu 0,9. Jos sillä merkitystä.
|
|
|
|
 |
jounine
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 31.07.2017 20:03 |
Viestit: 24
|
Mittailin jännitehäviöitä, mutta en niitä mielestäni löytänyt. Toivottavasti osasin mitata oikein - tämä sähköpuoli ei ole ihan ominta alaa. Imuilmavuotojakaan en start pilot-menetelmällä löytänyt. MAP-anturi oli tarkoitus vaihtaa, mutta varaosan liitin olikin erilainen joten se jäi tällä erää vaihtamatta. Auton käynnistyminen on edelleen takkuista. Ilman kaasua auto käynnistyy, kun (yleensä kolmannella starttauskerralla) moottori vaati pidemmän käynnistyksen. Viikonloppuna ajelin tosiaan useamman sata kilometriä maantieajoa ja havainnot olivat seuraavat. Nykiminen alkoi noin 10-15 minuutin kuluttua ajoon lähdöstä. Sen jälkeen auto rytkytti (ja nykiminen tosiaan on hirveätä rytkytystä) satunnaisesti jonkin aikaa ja toimi sitten lopun matkaa kuten pitääkin. Joutokäyntiä auto käy oikein nätisti ja vaikka moottorin kierroksia kuinka nostaisi paikallaan ollessa, ei moottori tee mitään poikkeavaa.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 31.07.2017 21:32 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Mittailitko mV-alueella. Koska tuo suuruusluokan ylimenojännitteet jo vaikuttaa. Itse joskus koettu, jätti jopa käynnistymättä, plus-kenkä vaan lämpeni... Ja mikä lämmittää, teho(sähkö-) tietenkin. Teho muodostuu virrasta ja jännitteestä, niiden tulosta. Jännite tässä juuri sitä jännitehäviötä.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 31.07.2017 23:26 |
Viestit: 5125
|
Nuo on ikäviä hakea, helppoa tietä ei ole kuin tuurillä. Jos on joku heikko liitos tai osin viallinen komponentti, niin ei siihen ole oikein mitään oikotietä, ellei satu sellainen tuuri että vika pahenee pysyväksi. Jotenkin äkkiseltään kuulostaa passiivikomponentin vialta, erilaiset käämit (puolat/kampiakselintunnistimet...) ainakin usein käyttäytyvät noin että tietyssä lämpötilassa yhteys katkeaa ja tietyssä ei, puolat tosin yleensä vikaantuvat lopullisesti nopeasti, eli kipinän energia tekee tuhoja. Mutta tulee Mieleen pari...kolme hankalaa liitin/johtosarjavikaa, joistä yhdessä kaksi ihan erillistä vikaa liittimessä ja johtonipun nirhaumassa, jotka katkoivat sytytystä, kauan sai hakea sitäkin. Jotenkin sinulla ekana sytyspuolta epäilisin, jos on terävää rytkymistä, mutta senkin mittaaminen ajon aikana vaatii hieman kekseliäisyyttä ja vaivaa, joskus monikanavainen oskilloskoopi on kiva, mutta sen johdottaminen taas ei (ja sama ECU hoitaa sytkän sekä ruiskun).
Helpointa lienee jos saisi jostain samanlaisesta vaihdettua komponentteja yksi kerrallaan, niin voisi eliminoida osakokonaisuuksia (tai niin no, itse ostin -80 luvun alun digiruiskuMP:een ruisku-ECUn ja pari sytytysyksikköä, ennenkuin uskoin että vika ei ollut niissä (Ja kuitenkin joka kerta vian sai poistettua boksin vaihdolla, ja kumman boksin vaan... ja välillä se toimi viikkoja/kuukausia kuin enkeli)).
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 01.08.2017 08:26 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Puolat ja antureita olen mittaillut adapterin avulla. Siinä on 4 johdinta/koiras-naarasliitin ( 4mm latta-ja naarasabikot), pieni muoviaski, jossa johtimet kytketty päisin, niihin vielä 2mm banaanihylsyt, askin kanteen. Hylsyihin sopii mittajohtojen mittauspäät. Tai oskilloskoopin mittapäät. Tämä johdinhässäkkä kytketään anturin, tms. pistokkeen ja liittimen väliin, jotta homma voisi toimia mitattaessa. Naarasabikot on hyvä "päällystää" kutistemuovilla, etteivät toisiinsa yhdisty.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 02.08.2017 01:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jounine kirjoitti: Nykiminen alkoi noin 10-15 minuutin kuluttua ajoon lähdöstä. Sen jälkeen auto rytkytti (ja nykiminen tosiaan on hirveätä rytkytystä) satunnaisesti jonkin aikaa ja toimi sitten lopun matkaa kuten pitääkin. Tapahtuuko tuo siis niihin aikoihin, kun moottori saavuttaa suunnilleen normaalin käyntilämmön? Mitenkäs se moottorin lämpöanturi? Kohtahan onkin kaikki ykk-anturia ja lambdaa lukuun ottamatta vaihdettu...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
jounine
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 02.08.2017 15:57 |
Viestit: 24
|
Juu, nykiminen tapahtuu vasta moottorin lämmettyä normaaliin käyntilämpöönsä. Sitten tyhmänä kyselen, onko moottorissa lämpöantureita muualla kuin imuilman ja jäähdytysveden lämpöjen mittaamiseen tarkoitetut? Toissa päivänä huomasin seuraavan seikan. Jos moottorin käynnistää kaasun avulla, niin se ei nyi kuin vasta suuremmissa nopeuksissa. Mutta jos käynnistys tapahtuu sahaamalla (yleensä kolmas käynnistysyritys) ja moottori jää käyntiin ilman kaasuapua, niin nykiminen alkaa jo alhaisillakin nopeuksilla. Tämäkin edelleen lämpimällä koneella.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 02.08.2017 16:12 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuohan viittaa laihaan seokseen ja siitä johdantona moottorin lämpötilaan joten vaihda aivan ekaksi jäähd. nesteen lämpötunnistin
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 02.08.2017 23:42 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jounine kirjoitti: Sitten tyhmänä kyselen, onko moottorissa lämpöantureita muualla kuin imuilman ja jäähdytysveden lämpöjen mittaamiseen tarkoitetut? Öljynlämpömittarille on toki anturi (jos on), mutta se on vain mittarille. Jäähdytysnesteellehän on Xantiassa mallista riippuen muistaakseni jopa kolme lämpöanturia, mutta vain se moottorinohjaukselle oleva on tässä tapauksessa oleellinen. Anturin mittaamistahan täällä on jokusen kerran ehdoteltu jo...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 03.08.2017 23:47 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Mistä muuten saisi xu10j2te koneen antureiden vastusarvoja? Tyhjäkäynnillä tupsauttelee ja ajossakin aavistuksen verran nykii. Paikallaan kun nostaa kierroksia, niin kuulee selvästi miten pätkii. Tänään vaihdettu tulpanjohdot ja puola, ei vaikutusta. Bilteman tulpat laitettu vuosi sitten. Katsastusta varten hain päästölappua, mutta CO oli 0,4...0,5. Jotain pitäis keksiä.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 04.08.2017 08:23 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Bilteman tulpat? Laita suosiolla vaikkapa Boschin FR78:t. Moottorin lämpötila-anturin vastusarvo n. 6kOhm huonelämpötilassa. Ongelmia aiheutti väsähtäneen anturin vastusarvo 6,6kOhm. Motonetin tarvikeanturi ei yhtään parempi. Vasta alkuperäislaatuinen (tässä Sitroselta)varaosa toimi, kuten pitääkin. Sen vastusarvot eri lämpötiloissa olivat tyylikkäästi speksien keskivaiheilla. Tarvikeanturin vastusarvot "seilasivat" laidasta laitaan. Tämä viallinen anturin suurempi vastusarvo sai moottoriin lisäruokintaa, siis ryyppyä. Auto tässä tapauksessa 1,8 16V, 2000, (LFY-moottori).
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 04.08.2017 08:47 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Tälle päivälle luvattu lämpötilaksi "sisälämpötilaa", joten mittaaminen onnistuu ilman veden valuttamista. Antureita vähintään kaksi ja taitaa kaikki sijaita termostaatin kupeessa?
Lisätään tuohon toimenpidelistaan, että purin ja putsasin myös tyhjäkäyntimoottorin.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 04.08.2017 09:21 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jos antureita on 3: Yhdestä, liittimen irrottaminen: Flekti täysille, toisesta lämpömittari ja kolmas, tuo ko. Värirenkaita en nyt muista. Tuleekohan paljon nestettä, jos kone kylmä ja korkit kiinni...,. Onhan akun liitokset ja maadoitukset tsekattu, mitattu toimiviksi. Ikään kuin moitteettoman toiminnan perusasiana.
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 04.08.2017 09:39 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Äkkiseltään en lehdenhakumatkalla löytänyt lämpötila-antureita, täytyy penkoa tarkemmin. Mittasin jännite-eroksi miinusnavan ja moottorin eri osien väliltä 50...70 mA. Voiko noin pieni ero aiheuttaa ongelmia?
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 04.08.2017 13:15 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Tulpat vaihdettu (Bosch FR56) eikä mitään vaikutusta. Kun laittaa kylmänä käyntiin ja nostaa kierrokset, niin ei pätki, mutta lämmettyään pätkii ja selvästi nykii ajossa. Voi olla, että lämpötila-anturissa on jotain. On vaan niin hankalassa paikassa, että en ihan hetkeen lähde vaihtamaan.
Tulpat oli muuten aika valkoiset.
Voiko kantavat venttiilit aiheuttaa nykimistä?
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 04.08.2017 20:27 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ohut seos = vaiha lämpöanturi . mutta omahan on asias .jos tykkäät nykivästä menosta , niin jatka kyselyjä täällä
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 04.08.2017 21:06 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Jopa on anturit hankalassa paikassa! Kaksi sain irti ja aikaa meni pari tuntia. Kolmas on se vihreä ja sen kohdalla loppui työkalut kesken. Jatketaan ensi viikolla. Vihreä on ilmeisesti se, josta ecu saa lämpötilan. Huomasin vaan kahden anturin irrotuksen jälkeen, että vihreässä ei ollut ollut edes liitin paikoillaan! Laitetaan nyt kuitenkin uusi anturi, kun on paikat auki. Suomen merkkiliikkeistä löytyi tasan 1kpl eikä lisää saa. No, yksi riittää.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 05.08.2017 11:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Aapeli kirjoitti: Äkkiseltään en lehdenhakumatkalla löytänyt lämpötila-antureita, täytyy penkoa tarkemmin. Mittasin jännite-eroksi miinusnavan ja moottorin eri osien väliltä 50...70 mA. Voiko noin pieni ero aiheuttaa ongelmia? Olikohan nyt ihan varmasti jännite virtaa?  Jos on mitattu oikein, oli vain kirjoitusvirhe ja piti olla mV, niin ei tuo nyt kovin pahalta kuulosta olettaen, että mittaus on tehty asianmukaisesti täysi kuormitus päällä. Aapeli kirjoitti: Jopa on anturit hankalassa paikassa! Kaksi sain irti ja aikaa meni pari tuntia. Kolmas on se vihreä ja sen kohdalla loppui työkalut kesken. Termostaattikotelon etuosassako ne tuossa ovat? Jääkö jäähdytysnesteletkujen lisäksi kovasti tavaraa eteen, kun ilmanputsarikotelon ja siitä kaasuläppäkotelolle menevän putken on ottanut pois edestä häiritsemästä?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 05.08.2017 19:33 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Kyse on siis Evasionista 8-venttiilisellä koneella. Lainasin vaan tätä Xantia-topikkia. Anturit on koneen takana eikä niitä edes näe ilman peiliä. Täysmittaisella avaimella ei pääse vääntämään, kun on jarrutehostin tiellä. Vihreä anturi on lisäksi sellaisessa montussa, että ainoa vaihtoehto työkaluksi on sellainen lenkkiavain, jossa on sellainen mutka päässä. Ja sekin pitää katkaista oikean mittaiseksi.
Ja kyllä, meni yksiköt sekaisin, mV:sta oli kyse. Tasasin potentiaalin käynnistyskaapelilla akun miinuksen ja moottorin välillä, ei vaikutusta.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 06.08.2017 11:30 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Aapeli kirjoitti: Kyse on siis Evasionista 8-venttiilisellä koneella. Lainasin vaan tätä Xantia-topikkia. No niinpäs olikin, ei tullut liian tarkasti katseltua. Ne ovat hankalia nuo pelit, joissa on kaikenmaailman eksoottisia tehostettuja jarruja ja muuta edessä... Aapeli kirjoitti: Mistä muuten saisi xu10j2te koneen antureiden vastusarvoja? Yhdessä dokussa väittävät, että XM:n RGX:ssä (lienee XU10J2TE:n toinen nimitys?) sekä jäähdytysneste- että ilmanlämpöanturi ovat 2500 ohm @ 20 astC.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
jounine
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 07.08.2017 21:21 |
Viestit: 24
|
Xantiaan vaihdettiin torstaina vielä MAP-anturi ja lämpöanturi. Näillä toimenpiteillä nykiminen on loppunut. Autolla on nyt ajettu noin 1200 km, joista 1100 km maantiellä ja nykimisestä ei ole enää tietoakaan. Lämmin kiitos kaikille asiantuntevista kommenteista! Käynnistysongelma sen sijaan on edelleen. Kertauksena ongelman kuvaus: moottori siis käynnistyy, mutta sammuu samantien. Kun painaa hiukan kaasua moottorin käynnistyttyä parin sekunnin ajan, jää moottori käyntiin. Samoin kun moottori vaatii pidemmän sahauksen, se jää käyntiin. Autoon on vaihdettu joutokäyntisäädin, tulpat, puola, MAP-anturi ja ohjausyksikölle tietoa välittävä jäähdytysveden lämpöanturi. Vieläkö löytyisi neuvoja, mikä käynnistysongelman mahtaisi aiheuttaa?
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia nykii Lähetetty: 07.08.2017 23:28 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Hienoa että alkoi pelaamaan!
Uutta vihreää anturia odotellessa mittasin aikani kuluksi kaikki kolme anturia eri lämpötiloissa: -18, 5, 23, 90 astetta. Vastusarvot:
Vihreä: 8610, 4470, 2220, 300 Ohm Ruskea: 1450, 1590, 1790, 2600 Ohm Sininen: 9450, 5740, 2620, 280 Ohm
Kuten aiemmin kirjoitin, vihreässä anturissa ei ollut edes johto paikoillaan, jolloin ECU tulkitsi vastuksen äärettömäksi. Ilmankos kävi vähän rikkaalla. Todennäköisesti vihreä anturi on kunnossa, mutta vaihdetaan nyt kun on paikat levällään.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
|