Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/5 [ 121 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 11.08.2017 09:39 

Viestit: 474
Ilmavuoto kaasuläppäkoteloon tulevassa letkussa?



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 11.08.2017 10:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Täytyy vähän vetää henkeä tämän projektin kanssa. Palaan asiaan, kun edistystä tapahtuu.

Jos/kun sen lambdan signaalipiuhan selvität, niin voidaan katsoa skoopilla mitä siellä tapahtuu. Vähän kun ennakkoon ajankohtaa vinkkaa, niin muistanen ladata sen akut että voi pihalla tai vaikka ajossakin signaalia tuijotella...

Kunhan ensin sen Fluken Scopemeterin jostainpäin kämppää löydän... :oops:


Katsotaan vaikka heti, onhan tässä jo henkeä vedettykin :lol:

Pitäisi lähteä huomenna iltapäivällä nykimään asuntovaunua ja sillä tänään yritinkin lukea vikakoodeja, niin olisi vähän päässyt jyvälle mitä siellä on vialla. Voidaan katsoa ensi viikolla joku päivä. Tänään illalla ysin aikaan käyn Vaajakoskella, joten periaatteessa siinäkin voisi...

En vaan ole löytänyt mistään pellin alta lambdan piuhaa. Jos uusi lambda laitettiin liittämällä vanhaan johtoon, niin luulisi sen auton alla suht tyrkyllä olevan.

Ei ehtinyt eilen edes ajatella iltaan lisää ohjelmaa, meni vähän myöhään kotiinpaluukin. Ensi viikolla voisi olla hyviä hetkiä ihmettelylle...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 11.08.2017 10:29 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
PietuG kirjoitti:
Ilmavuoto kaasuläppäkoteloon tulevassa letkussa?


Kaasuläppäkoteloon tulee välijäähdyttimeltä tulevan torven lisäksi kolme pienempää letkua. Yhdestä letkusta kun imaisin, niin tuoksahti selväsi bensalle, joten olisiko tuo pa-säiliön huohotukseen liittyvä? Toinen tulee huohottimelta ja kolmas vähän paksumpi tk-moottorilta. Vuoto näissä kahdessa ensin mainitussa ei haittaisi, koska muutenkin letkua pitkin virtaa kaasut aivan vapaasti. Nämä kaksi letkulähtöä muuten heiluu aivan kuin olisivat jotenkin irrallaan. Tk-moottorilta tuleva letku on testattu ehjäksi. Noiden letkujen juureen suihkuttelin starttipilottia, mutta ei mitään vaikutusta käyntiin.

Kaasuläpän toiselle puolelle imusarjaan tulee kaksi letkua, joista toinen menee map-anturille ja tuon letkun varmistin ehjäksi. Toinen letku on 10cm mittainen ja menee sellaiseen metalliseen mötikkään, jonka halkaisija ehkä 4cm. Tuon letkun otin imusarjasta irti ja koitin imeä, mutta ei mennyt ilma läpi. Tiivis oli tuokin letku.

Imusarjasta lähempää 1-sylinteriä lähtee muoviputki vaihdelaatikon päälle ja jatkaa matkaansa jonnekin, en näe minne. Tuon putken otin irti ja tulppasin imusarjassa olevan lähdön. Ei vaikutusta käyntiin.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 11.08.2017 10:31 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Jasu, mullakin meni eilen Vaajakosken reissulla klo23:een, joten ei olisi ehtinytkään. Katsotaan ensi viikolla joku ilta. Voisin vielä lambdan liitintä etsiä konehuoneesta, vaikka aika toivottomalta se tuntui.

Sen verran lueskelin, että lambda menee open looppiin, eli pois pelistä mm. kiihdytyksen aikana. Millä perusteella ecu haistelee, että nyt kiihdytetään? Voiko esim. kaasuläpän asentoanturin tms. vika aiheuttaa sen, että lambda on open loopissa, vaikka ei pitäisi? Eli voiko lambda olla pois pelistä tasakaasulla, vaikka itse lambda-anturi olisi ehjä?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 17.08.2017 19:59 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Löytyihän se lambdan liitin. Otin liittimen irti ja mittasin eculta tulevasta johdosta, niin signaalijohdon ja maan välinen jännite oli auton käydessä noin 0,5 V. Liittimen kun laittoi kiinni, niin jännite vaihteli välillä 0...0,8V. Edullisella digitaalimittarilla oli vähän hankala mitata, mutta olisiko seilannut laidasta laitaan 10 sekunnin aikana 5...10 kertaa.

Olen ymmärtänyt, että lambdan pitäisi antaa selvästi mitattava jännite, luokkaa 1 V, kun sitä lämmittää. Siis liitin irrallaan. Käytin autoa tyhjäkäynnillä, niin jännite oli korkeintaan 0,005 V. Mittari siis reagoi, mutta aika vaisusti. Aika erikoinen juttu, kun liitin kiinnitettynä jännite kuitenkin vaihteli.

Eikä muuten käynti muuttunut yhtään mihinkään, vaikka otti liittimen irti.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 17.08.2017 20:45 

Viestit: 5125
Lambda tuottaa jännitteen kun sitä lämmittää erillisellä liekillä nestekaasutoholla, perustuu ilmeisesti siihen että sopivassa kohdassa liekin keskellä on rikas seos (ei happea), vaatii pitkän tohottamisen ilman lämmityspiuhoja.

Jos sitä lämmittää pakoputkessa ja lämmitysvastuksella se antaa sen jännitteen mikä sattuu olemaan putkessa, eli ilmeisesti oli siis laiha.

(voi olla tosin että minun päättely meni juuri tasan nurinpäin kun en muista enkä tarkastanut miten päin nuo jännitteet menikään)

Yleismittarilla ei näe ollenkaan vaihtelun nopeutta, ellei ole nopeampaa palkkinäyttöä, muuten sämplää alitaajuudella näytteitä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 17.08.2017 21:42 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Mittasin aiemmin heti käynnistyksen jälkeen lambdalta tulevan jännitteen liitin irti, niin kylmä lambda ei jännitettä antanut. Kävin heittämässä lenkin, niin sen jälkeen kone käynnissä jännite oli noin 0,6V.

Mittasin liitin irti eculta tulevasta johdosta signaalin maan ja akun miinuksen väliltä jännitteeksi 0,1V. Ei kai signaalin maan ja auton maan välillä pitäisi olla jännite-eroa? Muuten käy esimerkiksi näin: lambdalta tulevan signaalin ja auton rungon (maan) välillä jännite vaihtelee auton käydessä välillä 0,1...0,9V. Tähän asti kaikki ok, lambda toimii. Ecun haisteleman signaalin ja signaalin maan välillä jännite vaihtelee kuitenkin välillä 0,0...0,8V. Ecu tulkitsee koneen käyvän laihalla ja rikastaa seosta. Pysyiköhän kukaan mukana???

Mikä tuon jännite-eron signaalin maan ja auton rungon välillä aiheuttaa? Vai kuuluuko siinä tuo jännite-ero olla? Jos ei kuulu, niin uskaltaako lambdan johdon signaalin maasta vetää johtoa auton runkoon/akun miinusnapaan?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 17.08.2017 22:26 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Lisäystä vielä, että liitin irti mitattuna lambdan signaalin maan ja auton rungon välillä on 5 kOhmin vastus. Signaalin maa ja auton runko ei siis kai pitäisikään olla yhtä puuta.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 18.08.2017 04:43 

Viestit: 5125
Aapeli kirjoitti:
... Ecun haisteleman signaalin ja signaalin maan välillä jännite vaihtelee kuitenkin välillä 0,0...0,8V. Ecu tulkitsee koneen käyvän laihalla ja rikastaa seosta. Pysyiköhän kukaan mukana???
...

Tuolla jännitteen tarkalla arvolla ei ole juurikaan merkitystä kapeakaistalambdassa,kunhan vaihtelu on vain riittävä, eli anturi on niin jyrkkä että säätö tehdään siten että kun ollaan rikkaalla laihennetaan seosta ja kun ollaan laihalla rikastetaan, juuri ikinä ei olla anturin mukaan oikeassa täydellisessä stokiometrisessä seoksessa, vaan sahataan sen molemmin puolin ja kun se tapahtuu useammin kuin kerran sekunnissa se riittää katalysaattorin toiminnalle.

Eipä silti ole ikinä tullut testattua mitä signaalimaa antaa lamda-anturista mitattuna runkoa vasten, vanhimmassa yksijohtoisessa ei edes ollut erillistä signaalimaata.

Lambdasäädön toiminnan voi testata viemällä korjaamoon pakokaasumittaukseen, viralliskelpoinenkin mittaus kun maksaa halvimmillaan alle parikymppiä, eikä tuosta tarvittaisi virallista todistusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 18.08.2017 07:43 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kiitos tiedosta, alkaa vähitellen säätösysteemi tarkentumaan. Tuo molemmin puolin sahaamalla korjaaminen olikin jo tiedossa.

Sitä juuri ihmettelenkin, että miten yksijohtoinen toimii, kun ei kerran ole sitä erillistä maata. Pitäisikö anturista mitattuna signaalimaa olla yhtä puuta lambdan rungon kanssa, en kun tietäisi.

Tämä koko rulianssihan lähti siitä, että menin korjaamoon hakemaan pakokaasulappua. Muut arvot oli ok, mutta CO melkein 0,5. Sitä tässä ihmetellään, että mikä rikastaa seosta. Korjaamolla meinasivat, että röpöttävällä käynnillä ja koholla olevalla CO:lla olisi yhteys. Röpötyksen syytä tässä on nyt metsästetty. Vaihdettu on tulpat, tulpanjohdot, puola ja lämpötila-anturi. Lambda vaihdettu tarvikelambdaan kaksi vuotta sitten.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 18.08.2017 08:40 

Viestit: 5125
Oliko muita päästöarvoja, pelkkä häkä ei kerro välttämättä rikkaasta arvosta? Röpötys voi kertoa, mutta varmimmin kierroksilla pakokaasuista mitattu lambda.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 18.08.2017 09:01 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Pahus kun ei jäänyt muut arvot mieleen. Sen vaan huomasin, että häkä oli koholla ja sitä ne korjaamon setätkin tuijotti. Täytyy ensi viikolla käydä uudestaan.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 18.08.2017 19:32 

Viestit: 203
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
Otappa se kaasuläpän potikan liitin irti ja ajoksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 18.08.2017 19:49 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Ei muuta vaikutusta kuin että tyhjäkäynti jäi seilaamaan 1500...2000rpm välille. Samanlaista pientä nykimistä oli meno.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 21.08.2017 10:14 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Päivitystä tilanteeseen. Katti kuumana korjaamolle, eikä vieläkään näytä hyvältä:

Pyörimisnopeus 870
CO 0,19
HC 37
Lambda 1,006

Pyörimisnopeus 2380
CO 0,34
HC 34
Lambda 0,997

Kierroksilla CO:n pitäisi olla <0,3. Muuten olisi ok. Kaksikin eri korjaamoa veikkasi syylliseksi lambdaa. Siitäkin huolimatta, että kone näyttää lambdan olevan noin lähellä ykköstä. On kuulemma laskennallinen arvo noista muista mitatuista.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 21.08.2017 13:18 

Viestit: 5125
Silleen pitää paikkaansa, ettei mikään anturi mittaa suoraan lambdaa, vaan kaasuja, eli pakokaasuanalysaattoreissa minimi on nelikaasuanalysaattori: H-C, CO, CO2, O2 (Ja 5-kaasuissa NOx lisää.

Mutta se mikä ehkä jää selittämättä miten noista saaduista lukemista saisi pääteltyä viaksi lambda-anturin, eikä esimerkiksi väsynyt katalysaattori? (Luulen että arvio voisi perustua enemmänkin siihen että se on jo joskus kerran vaihdettu tarvikeanturiksi ja ne voi olla joskus kovinkin huonoja, ainakin jos korjaamon kanssa on jutusteltu taustoista, lisäksi se on halvempi kokeilla kuin katti -> siitä ehkä tuo päätelmä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 21.08.2017 13:53 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Eivät epäilleet kattia, kun kuitenkin HC on selvästi rajoissa. Syteen tai saveen, tilasin Boschin lambdan. Katsotaan miten tilanne muuttuu.

Kuten aiemmin todettu, käynti muuttuu röpöttävämmäksi, kun on hetken aikaa käynyt. Tuokin viittaisi lambdaan. Jos röpöttämisellä ja CO-ongelmalla on yhteys, niin ei tekisi mieli kattia syyttää.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 21.08.2017 15:03 

Viestit: 5125
Se liian rikan seos - röpöttäminen kai näkyisi pakoputken päästä kaasuja analysoitaessa ja sieltä saadussa lambda-arvossa, voi tietysti olla että tuo käyttäytyy eri lämpenemisen vaiheissa eri tavoin.

Itse varmaan tankkaisin jonkun verran RE85:sta (10...40 %) ja kävisin kokeilemassa pienenmoottoritieldnkin jälkeen sammuttamatta saako korjaamolta hyväksytyt laput?

Hajonnut katti yleensä nostaa vähän HC:tä, mutta kyllä sekin voi olla sinulla noussut tuplaksi normaaliin, eikä tuo häkäkään paljon ole yli?

En nyt kaivellut mikä kone sinulla on, mutta tuosta jonkun XU10J2:n antamia koneen normaaliarvoja, ja tuolla linkin alussa esimerkki miten häkä koholla vielä kun lämpötila-anturi oli korjattu -> syynä oli katti
"Co 0.18 % / 0.24 %
HC 29 / 17
Co2 15.00 / 15.20
O2 0.60 / 0.30"
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4623.0

Mutta sielläkin alussa taisi olla tulkittavissa että lambda-arvo oli ok vaikka lämpötila-anturissa oli vikaa??? (ise veikkaan että vika oli sen verran pieni että mitattaessa rikastus oli jo pois)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 21.08.2017 15:30 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
No tuota, kävin tankkaamassa 10 litraa E85:sta... Tankissa oli ennestään reilu 10 litraa 98:ia. Ennen mittausta moottoritiellä katti kuumaksi ja muutaman kilometrin siirtymä korjaamolle.

Kone on XU10J2TE (RGX), eli 2-litran 8-venttiilinen turbo. Mittarissa on nyt 315 tkm ja katti on vaihdettu jossain vaiheessa. Eipä silti, saattaahan se olla, että tässä vielä joutuu kattiostoksille. Silti jankutan tuota käynnin selkeää muutosta noin puolen minuutin käytön jälkeen. Tuon se tekee aina eikä ole kyse placebosta, sillä kyseessä selkeä muutos. Heti käynnistyksen jälkeen ei minkäänlaista röpötystä, ei pätkäise kertaakaan.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 21.08.2017 18:46 

Viestit: 5125
Aapeli kirjoitti:
No tuota, kävin tankkaamassa 10 litraa E85:sta... Tankissa oli ennestään reilu 10 litraa 98:ia. Ennen mittausta moottoritiellä katti kuumaksi ja muutaman kilometrin siirtymä korjaamolle.

Kone on XU10J2TE (RGX), eli 2-litran 8-venttiilinen turbo. Mittarissa on nyt 315 tkm ja katti on vaihdettu jossain vaiheessa. Eipä silti, saattaahan se olla, että tässä vielä joutuu kattiostoksille. Silti jankutan tuota käynnin selkeää muutosta noin puolen minuutin käytön jälkeen. Tuon se tekee aina eikä ole kyse placebosta, sillä kyseessä selkeä muutos. Heti käynnistyksen jälkeen ei minkäänlaista röpötystä, ei pätkäise kertaakaan.

No sitten onkin kaikki ilman korjaamista tehtävä tehty jo. Tarvikekatit eivät tosin ole myöskään alkuperäisen (ei yleensä edes paljon käytetyn ehjän) veroisia, niissä on säästetty aika paljon jalometelleissa, sen takia kattien kierrättäjät eivät yleensä niistä kummoisia hyvitäkään.

Enpäs osaa sanoa mitä tuossa puolen minuutin kohdalla tapahtuu, voisi siirtyä lambda-moodiin (closed loop) tapahtuuko tuossa kohtaa mitään muuta, esimerkiksi kierrokset laskee?

Periaatteessa voisi mitata arvot myös ennen kattia, eli näkisi onko ne siinä normaalit (yleensä häkää noin 0,6 % ja katti sen hapettaa hiilidioksidiksi), ei vaan taida päästä mistään helposti mittaamaan.

Siellä minun antaman linkin lopussa oli jonkun arvoja parista turbopösöstä (406:ssa ilmeisesti vain RGX:ää, 8 venttiilisiä turboja kuitenkin ja muuten sama perusta RGY:ssäkin), mutta kun ne olivat minusta "liian puhtaita", niin en niitä edellisessä kopsannut, mutta olivat tällaiset:
"605 ST Turbon pakokaasumittaustulokset 7.4.2006

900rpm:
CO: 0.054%
CO2: 14.7%
HC: 7 PPM
O2: 0.41%
Lambda: 1.016

2710rpm:
CO: 0.067%
CO2: 14.8%
HC: 4 PPM
O2: 0.22%
Lambda: 1.006

406 SV Turbon pakokaasumittaustulokset 27.4.2006

820rpm:
CO: 0.002%
CO2: 15.3%
HC: 2 PPM
O2: 0.16%
Lambda: 1.010

2720rpm:
CO: 0.005%
CO2: 15.5%
HC: 0 PPM
O2: 0.03%
Lambda: 1.002"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 21.08.2017 22:57 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Nyt vasta vilkaisin linkkiä. Vanha kunnon Benkku äänessä :) Jopas noilla oli alhaisia lukemia...

Kävin äsken käynnistämässä muutaman tunnin seisseen auton. Auto käyntiin, jalkaa kaasulle ja kenkä nojaamaan keskikonsoliin. Ensin kierrokset 2300rpm ja auto käy hienosti. Jonkin ajan kuluttua alkaa hienoinen röpötys ja kierrokset laskee 1800rpm pintaan. Meneekö muuten lambdalle lämmitysvirta heti kun virran laittaa päälle vai vasta käynnistyksen jälkeen? Jos heti kun virran laittaa, voisi koittaa seuraavalla kerralla pitää virtaa päällä ennen starttia.

Katsoin huoltokirjasta, niin katti on vaihdettu 100tkm ja 8 vuotta sitten.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 21.08.2017 23:29 

Viestit: 5125
Jos röpötys on sytyskatkoksia, voisi katalysaattori mennä paljon lyhyemmässäkin kilometrimäärässä. Vaikka aikoinaan peloteltiin että katteja täytyy uusia tietyn kilometrimäärän jälkeen, niin en pitäisi kovin yleisenä ongelmana, mutta tietysti jos on ollut halpa tarvike tai vanha paljon ajettu, niin miksei voisi olla siinäkin jo jotain ihan kulumisestakin. Onkohan siööoin samassa kattihuollossa vaihdettu jotain muutakin, puolia tai jotain antureita, eli onko silloin ollut joku selkeä syy mikä on katin rikkonut.

Voihan toki olla lambdakin vialla, mutta noista pakokaasumittauksista sitä ei voi minusta päätellä, tarvitsisi mitata jollain skoopilla tai muulla jolla näkee kuinka nopeasti vaihtelee. Oikeastaan usein niillä tarkoilla jännitearvoillakaan ei ole paljon väliä, jos se sahaa useamman kerran sekunnissa ja ulostulevien pakokaasujen lambda on lähellä "ykköstä", niin silloin (ainakin sillä hetkellä) lambdasäätö toimii, vanhetessaan/likaantuessaan lambda hidastuu ja jännitevaihtelu pienenee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 22.08.2017 08:47 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
olli__o kirjoitti:
Onkohan siööoin samassa kattihuollossa vaihdettu jotain muutakin, puolia tai jotain antureita, eli onko silloin ollut joku selkeä syy mikä on katin rikkonut.


Jotain jarrupalaa tai vastaava oli vaihdettu samalla, muttei mitään antureita tms.

*************

Kokeilin tänä aamuna laittaa virrat päälle minuutiksi ja sitten käynnistys. Kierrokset 2700 rpm ja kaasu naulittuna paikoilleen. Vajaan minuutin päästä kierrokset tipahti -> 2300 rpm ja röpötys alkoi. Tästä voisi päätellä, että lambdalle tulee lämmitysvirta vasta kun auto on käynnissä. Jos tämä ylipäätään lambdaan liittyy.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 23.08.2017 12:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Kokeilin tänä aamuna laittaa virrat päälle minuutiksi ja sitten käynnistys. Kierrokset 2700 rpm ja kaasu naulittuna paikoilleen. Vajaan minuutin päästä kierrokset tipahti -> 2300 rpm ja röpötys alkoi. Tästä voisi päätellä, että lambdalle tulee lämmitysvirta vasta kun auto on käynnissä. Jos tämä ylipäätään lambdaan liittyy.

Lambdan lämmitys on käytössä kun bensapumppu pyörii ja puolat saa sähköä. On siis samasta syötöstä noiden kanssa... Ilman sulakkeita, kaksoisreleen kautta syöttö...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia nykii
ViestiLähetetty: 23.08.2017 15:09 

Viestit: 5125
Ja ainakin laajakaistalambdan asennusohjeessa kielletään kytkemästä lämmitystä ennen starttia (ilmeisesti kondensoituneet vesipisarat kuumaan lambdaan on yksi yleinen rikkoutumissyy).


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/5 [ 121 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: