Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsara Dsl-98 moottorin vaihto ja ajonesto
ViestiLähetetty: 23.08.2017 10:16 

Viestit: 5
Heips kaikille! vaihdoin moottorin varaosa autosta tuohon meidän 1,9 diesel vm. -98 Saaraan. Autolla ajettu 535 tkm ja tuo vaihtomoottori (350 tkm) pyörii hyvin. Ongelmana on vielä tuo polttoaine pumpun ajonesto katkaisusolenoidissa. Rälläköin molempien moottorien katkaisusolenoidien metalliset suojakuoret auki rälläkällä ja molempia solenoideja olen kokeillut ( ym. X 100, mm tuosta vara-osa autosta virtalukon suojakuoret ja kaiken maailman avaimen vippas kokeiluja, mutta mikään ei auta).

Sain kyllä moottorin käyntiin kun jumitin tuon katkaisusolenoidin nappulan auki asentoon, mutta nyt joutuu sammuttamaan vaihteella. Käyntiin lähtee hyvin. Olisiko kenellläkään tietoa asiasta ja varsinkin miten kytkisin tuon katkaisusolenoidin niin että sammuu virta asennosta. Katkaisi solenoidille tulee neljä johtoa, joista vain 3 johtoa matkaa solenoidin sisään. Yritän mitata nuo johdot mihin tulee virta kun virrat käynnistys asennossa ja yrittää löytää näin kompromissin.

Noiden molempien korien virtalukkojen avain koodi papereita eiole tietenkään tallessa, en tiedä onnistuisiko koodaus korjaamolla ja mitähän se maksaisi? Ajonestoa ei siis tarvita jokatapauksessa enää. Eräällä huom. ystävällisellä diesel korjaamolla sanoivat,että voisi vaihtaa tavallisen katkaisu solenoidin tuon alkuperäien tilalle, hinta osalla 60 euroa, eli kohtuu edullisesti tästä voisi selvitä. Ja nämä sitikat on vain harrastus, äijä touhua auto tallissa ja siinäpän sivussa perheet lapsetkin oppii tekemään käsillä jotain, niin ei tarvitse sormi suussa olla jos jotain pientälaitettavaa on omassa autossa. Kiitos jo etukäteen tiedoista, noissa vanhoissa keskusteluissa oli aikoinaan paljon näistä vanhemmista xsaroista asiaa. :-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Dsl-98 moottorin vaihto ja ajonesto
ViestiLähetetty: 23.08.2017 11:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Vaihda syöttöpumppu alkuperäisestä moottorista uudempaan, sillä on asia helposti hoidettu. Ajonesto muistikuvan mukaan on rakennettu pumpun sisälle, saa sen sieltäkin poistettua, mutta helpoin vaihtoehto on pumpun vaihto...

Ja saa sen pumpun vaihdettua isommin muuta purkamatta, kerran on Xsaraan vaihdettu jopa jakohihnaa löysäämättä... Testattiin tosin ensin laittamalla ajonestoon liittyvät liittimet entiseen pumppuun, jotta saatiin selville suostuuko heräämään se moottori, ja sen testauksen jälkeen sitten pumppua vaihtamaan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Dsl-98 moottorin vaihto ja ajonesto
ViestiLähetetty: 23.08.2017 15:23 

Viestit: 5
Niin varmaan pitää polttoaine pumppu kokeilla vaihtaa tuosta alkuperäisestä, siinäpähän tulee perehdyttyä tuohon pumppuun, ainakin tuosta jo irrallaan olevasta moottorista se on kohtuullisen helppo irroittaa, täytyy vain ajoitukset laittaa kohdalleen jakohihnalta ja ei muuta kuin kokkeilemmaan :-)
Ja kiitos avusta, tästä se vain xsara valmistuu ajoon, kestävähän tuo 1,9 näkyy olevan, kun kesti 535 tkm ajaa ja ilmeisesti vain kannentiiviste meni, koska meni öljyt/jäähdytysneste sekaisin; ja kesänloman alkajaisiksi aloin värkkäämään moottorin vaihtoa kun täällä savossa satoi vettä harva se päivä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Dsl-98 moottorin vaihto ja ajonesto
ViestiLähetetty: 23.08.2017 15:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Vähemmällä vaivalla selviät, kun irroitat pumpun jalkansa kanssa. Ajoitus on kuitenkin melko varmasti melko lähellä, jos on toisessa moottorissa sillä ajoituksella toiminut? Silloin ei tarvitse irroittaa hihnapyörää, jalka on lohkossa kiinni neljällä ruuvilla joihin ensinäkemästä huolimatta pääsee käsiksi moottorin ollessa paikallaankin...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Dsl-98 moottorin vaihto ja ajonesto
ViestiLähetetty: 24.08.2017 09:20 

Viestit: 5
Huomenta ja vielä tuota xsaran syöttöpumppu/ajonesto asiaa; luulin että siinä pelkästään oli tuo katkaisusolenoidin käytössä ajonestossa (+virtalukon ympärillä oleva joku muovinen rengas, jossa näytti olevan kuparilankaa ym. pientä).

Oli tarkoitus tuosta vanhasta moottorista tehdä pihatraktori, polttopuu hommiin (polttopuun teko massiivista omakoti talossa) siksi tässä yritän tähän syöttöpumppu/ajonesto asiaan perehtyä, saan tuon entisen moottorin pyörimään. Tai ainakin haaveena oli, kun tuo vara-osa auto tuossa tallin kupeessa täynnä vielä hyviä osia. ;-)

Muistaisitko missä kohti pumpussa on nuo ajonestoon liittyvät anturit) tunnistimet? Ja taas kiitos vinkeistä, näillä jo pääsee hivenen taas eteenpäin ja tämän kone-rempan jälkeen taas jotain oppineena.

Muuten tuo xsara on jo täysin ajokuntoinen, vaihdelaatikossa ja ohjaustehostimessa öljyt ja toimii niinkuin pitääkin. Taka-akselin vaihdoin tähän pari vuotta sitten, joten tällä ajan työmatkat toivottavasti pitkään, kulutus matka-ajossa n. 4,5-5 litraa ja vaikka tämä on sedan mallinen, on muutoskatsastettu 2 hengen paketti autoksi. :-) t;Hannu kesäloma tunnelmista aamukahvilta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Dsl-98 moottorin vaihto ja ajonesto
ViestiLähetetty: 24.08.2017 19:35 

Viestit: 5125
Youtube tietää kaiken (ei niin mitään käryä toimiiko tai onko hyödyllinen linkki tai onko edes sama pumppu)
https://www.youtube.com/watch?v=3r_H125imwc

Helpoin voi olla kokeilla saako toimimaan kun sen toisen auton avainen (tai pelkän ajonestosirun) laittaa sen kuparikierukan lähelle, hankaluutena tosin ettei siinä lukijan silmukan lähellä taida saada olla samaan aikaan kahta ajonestosirua? Eli siitä toisesta avaimesta pitäisi siru taas poistaa. (joskus noita vaihtoja on tehty siten että vanha avain tai sen muoviosa teipataan ratin muovien alle, mutta siitä taitaa tulla joistain autoista herja, että avain unohtunut kun lähtee pois).

En muista millainen avain tuohon aikaan oli, joissain kaukosäätöavaimissa oli erillinen siru työnnettynä kolossa tai jossain mallissa piirilevyssä, jos on pelkkä mekaaninen avain, niin osassa siru on kaivettavissa ulos, hyvässä valossa kun katsoo voi erottua joku luukun tapainen (Uudemmassa näkyy ainakin suorakaiteen muotoiset raot 3x5mm? avaimen teräosan yläpuolella) (ja osassa se on vielä liimattu kiinni tai ehkä jopa suoraan muovivalussa eikä se siru kestä kuitenkaan ihan kauhean järeitä voimia)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: