Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: HELP Citroen Xsara 1.6L -98 ei käynnisty
ViestiLähetetty: 07.09.2017 09:02 

Viestit: 1
Nyt on tuo auto temppuilut taas kolmen päivän aikana kolme kertaa. Kun kääntää avainta, ei tapahdu mitään, ei yhtään mitään. Sähköt siis syttyy, ajoneston merkkivalo välähtää niin kun pitäiskin, konepellin alla vaan ei ole mitään eloa, starttikaan ei inahda. Mistähän tässä nyt pitäisi alkaa vikaa etsimään?

Joka kerralla auto on siis lopulta lähtenyt käyntiin, jostain maagisesta selittämättömästä syystä. Joka kerta kuitenkin tuntuu menevän pidempään että käynnistyy. Otin viime kerralla akunkengän irti mutta ei tuntunut olevan vaikutusta. Kokeiltu on kahta eri avainta, molemmat alkuperäisiä.

En tiedä liittyykö tähän ongelmaan, mutta koko talven silloin tällöin teki sitä, että läpimänä kone vaan pyöri ja pyöri, mutta kesti 5-30 min että lähti käyntiin. Teki myös sitä että käynnistyi mutta sammui saman tien.


Viimeksi muokannut Larzan päivämäärä 07.09.2017 09:09, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HELP Citroen Xsara 1.6L -98 ei käynnisty
ViestiLähetetty: 07.09.2017 09:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Virtalukon pohja kannattaisi ehkä tutkia ensimmäisenä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HELP Citroen Xsara 1.6L -98 ei käynnisty
ViestiLähetetty: 07.09.2017 09:51 

Viestit: 5125
Vika voi olla myös startissa/sen solenoidissa/hiilissä, jos startti on olisi mukavammassa paikassa olisi helppo haarukoida syöttämällä jollain irtojohdolla plussaa suoraan solenoidin pienimpään ohjausnastaan (ja vaikks sopiva sulake tai lamppu tms. välissä estämässä oikosulkuja kun moottori heilahtaa) -> jos silloin starttaa on solenoidi ja startti ok. Kannattaa myös (toisen) kuunnella konehuoneen puolelta kun avainta kääntää, usein vaikka hiilet olisi melko loppu solenoidi naksahtaa silti kuuluvasta vaikkei vedäkään. Ajonesto ei kai tuossakaan estä startin pyörimistä, ei vain tule kipinää eikä bensaa. Tuon ohjausnastan jännitteen voisi myös mitata mittarilla (tai valokynäkin riittää tarkkuudeksi) avainta kun kääntää starttiasentoon, siihen tulee 12 V, jos ei, niin virtalukko tai johdot vialla

Usein tuon startin ohjausjohdon välissä ei ole muita releita tai laitteita, vain akku-sulakerasia-virtalukko-solenoidi. Mutten tuosta ole ihan varma, joissain kuvissa sellainen erillisen releen muistan nähneeni, mutta liittyisiköhän vain automaattilaatikkoon, jota ei voi startata kuin vaihdekepin sopivassa asennossa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: