Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsara -05 HDI 110 savutus
ViestiLähetetty: 24.09.2017 18:53 

Viestit: 51
Termos Patonkilaiset taas.
Nyt olis kysymys otsikon kulkineesta. Jokunen viikko sitten syttyi moottorin häiriövalo tauluun ja luin sen vikakoodiksi P2143 ja U1118.
Sattumaa tai ei mutta olin hetken mielijohteesta lisännyt tankkiin pullollisen n.4dl motonetin ruiskusuuttimien puhdistusnestettä. Puoli tankkia ajettuani vikavalo syttyi. No kuitenkin niillä oireilla varustettuna vein auton optimoitavaksi, 110hv --> 150hv, kyllä se tuntuu mutta alkoi kierroksilla savutus, musta savu. P2143 viittaa egr venttiiliin mutta kun venttiili on täysin mekaaninen niin koodihan voi olla johdannainen jostain muustakin, savu viitannee liian rikkaaseen seokseen. Alipaineletkusta imemällä kyllä venttiilin mäntä liikkuu mutta voisiko se muuten vaan niin karstassa että pakokaasu/raitisilman saanti olisi estynyt. Ilmansuodatin on uusi, seuraavaksi kai ilmamassamittari syyniin. Hyvät neuvot tai vastaavat kokemukset auttaisivat lujasti. Kiitos etukäteen.
Jussi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara -05 HDI 110 savutus
ViestiLähetetty: 24.09.2017 23:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Eikös tuo "voimasavu" dieselissä ole yleensä merkki huonosta softasta ts. raudasta yritetään ottaa enemmän voimaa kuin mitä se rakenteellisesti järkevästi/hyvällä hyötysuhteella pystyy tuottamaan?

Tuossa on nyt kuitenkin tehty ilmeisesti n. 37% tehonlisäys (teoriassa vai mitattuna) joka on kyllä aika reipas kohennus moottorin hengitystä parantelematta. Tai mikä ettei jos on valmiiksi sopiva aihio, mitä kyllä vähän epäilen tuon 110 HDi:n kohdalla.

Tämä siis vain ns. mutuilua. Isojen poikain juttuja kuunnellut liikaa. :D



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara -05 HDI 110 savutus
ViestiLähetetty: 25.09.2017 04:55 

Viestit: 51
Niin, mainitsin optimoinnin suorittajalle koeajon jälkeen savutuksesta mutta hän sanoi että runsas savutus ei ole normaalia... Mikä sitten olisi normaalia kyseisen optimoinnin jälkeen... Uskoisin että Lohjalaisen "lääkärin" potilaina ovat kuitenkin enimmäkseen saksalaisvalmisteiset autot, PSA ehkä vähemmistönä, ehkä sakut sietää erilailla optimointia. Mutta kuten kysymyksessäni totesin niin moottorihäiriövalo syttyi jo ennen optimointia ja siihen kyselin etupäässä lääkettä...
Jussi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara -05 HDI 110 savutus
ViestiLähetetty: 25.09.2017 09:41 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Aika paljon on sitten otettu ulos. Laita tehokäyrä ennen ja jälkeen.

Mulla oli xantussa aikanaan ahdot nostettu 1,3 bar minkä pystyy tekemään mapin rajoissa ja täyskaasulla tuli näkyvästi jo savua. Näillä tehot nousi noin 35 heppaa vakioon nähden (mitattuna). Vetoalue oli kyllä hyvä. Jos siis tuosta mennään yli niin varmasti savuttaa rankemmin, ja onko ahtoja nostettu?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara -05 HDI 110 savutus
ViestiLähetetty: 26.09.2017 04:36 

Viestit: 51
No, eihän se savutus minua varsinaisesti haittaa, en ajele jatkuvasti oikea nilkka suorana, mutta joskus tulee tilanteita että tehoa tarvitaan. Sekin on selvää että teho ei synny ilman ruokaa ja nautitusta ruoasta tulee jätettä, mutta mitä mieltä katsastusmies on...
Viime katsastuksessa oli aika rajoilla "nokiarvot" ja neuvoi vähän putsaamaan vedättämällä pari kertaa viikossa kunnolla. No, vaihdan nyt joka tapauksessa egr venttiilin, 120€, sinne se vikakoodi viittaa, ompahan yksi paikka vähemmän sen jälkeen mistä vikaa hakee, jos vielä sen jälkeen etsiä tarvitsee.
Jussi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara -05 HDI 110 savutus
ViestiLähetetty: 26.09.2017 07:08 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Kirjotin tuossa väärin. Ahtoja nostettiin 0.3 bar eli ahtopaine 1.3 bar.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: