Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 23.09.2017 09:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Oikealta puolelta saatu risat laakerit pois. Koloja tiivisteen kohdilla. Olen joskus tehnyt BX:iä varten liukuvasara-ulosvetäjän, jossa kiristettävät kynnet, sillä lähti, lämmittämällä. Kynkän sai pois, kun toisenpuolen vakainpultteja löysäsi. Samalla hoitui molempien satuloiden karppaongelmat. Oli paljon, palat vinoon kuluneet. Satulat taidan vaihtaa keskenään, uudet pultit vaan. C5:n takapää akseliston kohdilla näyttää paljon siistimmältä, kuin Xantiassa. Tilaa ikään kuin enemmän. Löytyi syy oikeanpuolen märkyyteenkin, kurtussa reikä, yläpuolella. Ilmankos "sinkilä" irtosi sormin. Pallojen ja sylinterien sauma näyttää hapettuneilta. Pitää kraapia ja suojailla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 23.09.2017 21:37 

Viestit: 119
Onhan rasvanipat tekeillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 24.09.2017 09:38 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kiitos, hyvä muistutus! Pitää varmaankin reikä laittaa myös muoviholkin läpi, tai jokin putki suoraan sinne. Ettei aluksi koko kynkkä ole täynnä rasvaa? Neuvoina onkin ollut voideltavan tilan täyttäminen rasvalla. Myös ennen rasvanipan käyttöä, olisi jo valmiiksi osin täynnä. Enpä ole nähnyt C5-kynkkiin sopivia nipan paikkoja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 24.09.2017 19:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Ei Femman kynkät tarvii nippoja, muoviputki täyteen vaseliinia



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 24.09.2017 22:28 

Viestit: 119
Enemmän löytyy tekstiä palstoilta nippojen tarpeen puolesta kuin putken täyttämisestä rasvalla. on vaan niin kulunut aihe, ettei varmaan jaksa villitä kansan joukkoja. Millä se rasva sieltä putkesta tulee ulospäin laakeriin itsestään kun laakeri ottaa vedet ulkokautta tiivisteen raosta?

Nipalle hyvä paikka löytyy muoviputken keskivaiheilta, josta rasva menee kumpaankin suuntaan. poraus on hyvä muistaa vetää muovista läpi ja porataan ennemmin takaa päin kuin alhaalta, ettei se nippa lähde talvella jossain hangessa irti. Itse pumppaan rasvat kerran vuodessa kaikkiin kulkineisiin koska edellisessä kärryssä kynkkähomma piti tehdä jo vähän yli 300 tkm kohdalla eikä se mikään mukava iltapuhdetyö ole.

Berlingossa täyttyy koko akseliputki rasvalla, tuubeja menee lukemattomia ensitäytöllä, mutta perusrasva ei maksa juuri mitään eikä pumppausaika käsimenetelmin ole juuri mitään edes ensitäytössä verrattuna koko akselin vaihtoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 25.09.2017 19:11 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Laakerit uusittu. Samalla satulakarpat ja uudet palat. Myös toisen puolen pultteja availin, kun vielä sai auki. Takaisin "tervan" kera. Mutta nyt kynkkäremontin jälkeen ratti onkin vinossa! Lienee hommaa joskus "korjattu" oikaisemalla rattia. Suuntauksen ollaan menossa. Alkuperäislaakerit olivat kiinalaisia, varaosista ei tietoa. Huomiota kiinnitti oikean takalaakeri jurina, käsin pyöritettäessä. Syy lienee liian tiukka laakeri. Koska homma parani, pyöriminen herkistyi, kun hyvin vähän löysäsin napamutteria. Samaan kuvioon törmäilin fillareissa, siis liian tiukkoihin laakereihin. Yksi syy laakerin vierinpintojen väsymiseen on juuri liian suuri kuormitus. Aikoinaan BX:ssä ao. momenttiin kiristetty takalaakeri jopa kuumeni, piti löysätä. Asennusvirhettä ei ollut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 26.09.2017 07:17 

Viestit: 165
Paikkakunta: Tampere
ealab kirjoitti:
Mutta nyt kynkkäremontin jälkeen ratti onkin vinossa! Lienee hommaa joskus "korjattu" oikaisemalla rattia.
Sama oli havainto täällä kynkkäremontin jälkeen. Toisessa takarenkaassa oli kynkän antauduttua ollut aurausta vaikka muille jakaa ja korjaamo oli hoitanut tilanteen eturenkaita suuntaamalla... Söi takarenkaita pikavauhtia.



C5 II 3.0 V6 Break
ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 26.09.2017 08:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Kaksirivisiin viistokuulalaakereihin on sisäänrakennettu oikea välys/esijännitys eikä niitä pitäisi noin vain löysätä. Välys toteutuu kun sisärenkaat puristetaan yhteen oikealla voimalla. Täysin ehjä laakeri ei pitäisi jurista, mutta kiristettynä olla hieman nahkea pyörimään. Ilman pientä esijännitystä laakeriin tulee välys kuormitettuna kuulien ja vierintäratojen joustaessa. Jos laakeri on niin tiukka että kuumenee, vika on pesän tai akselin tiukkuudessa. Varmasti on eroja näissä ja toleranssialueen ääripäihin sattuva yksilö on tiukka ja toinen herkkä, mutta kuorman alla tiukka voi olla hyvä ja löysä välyksellinen...Tekemäsi pieni löysäys ei välttämättä tee vielä välystä, vaan ainoastaan vähentää sisärenkaiden ohuiden keskiosien puristumaa ja siten vapauttaa painetta. Tärkeät O-asentoon asennetut laakeroinnit tulisikin säätää laakerin kitkamomentin mukaan koska em toleroinnit vaikuttavat liikaa lopputulokseen eikä akselimutterin momenttiin perustuva menetelmä ole riittävän tarkka. Mutteri pitäisi kuitenkin saada tiukalle niin että kiristyy riittävästi, eli sisärenkaiden väliin ei saisi jäädä välystä, muuten löystyy pian. Eli oikeaoppisesti välyksen lisäys pitäisi tehdä shimmaamalla, mutta näin pienissä laakereissa epätarkka. Jonkin verran voi pelata tuolla mutterin löysäämisellä, mutta laittaisin melkein haitan taivutuksen lisäksi lukiteliiman mutteriin jos kiristysmomentti jää liian alas?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 26.09.2017 10:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Laittakaa tappirasvaa kynkän laakereille. Ko. rasva kestää kosteutta ja vettä paremmin kuin tavan rasvat.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 26.09.2017 15:27 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Liian alhainen kiristys saakin sisäkehät "elämään" akselilla. siksikin riittävä tiukkuus. Laakereissa saattaa olla eroja. Nytkin löysäys oli vain millin luokkaa. Millin, parin matka kierteessä, sen nousussa ei juuri vaikuta, kuin ehkä sadasosia. Vääntömomentti ei vielä heilahtanut. Koko painollaan sai vääntää. Fillareiden laakereita on uusittu, juuri liiallisen tiukkuuden aiheuttamien vierinpintarikkoutumien takia. Tiukka pyöränlaakeri ei pyöri herkästi. Kun uuden pyörän laakerit on säädetty oikein, kulku kevenee kummasti.
Tässä C5-tapauksessa kynkänlaakerille lienee annettu voiteluhoitoa, etukulmien säätöä myöten, sinistä rasvaa oli pursunnut, sisempi laakeri kuiva, ruosteinen, mutta oli vielä välyksetön. Samalla oli syntynyt reikä kokoojapussiin, siksi paikat oli märkinä, luultavasti viimeisimmässä katsastuksessakin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 26.09.2017 16:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
KÄYTTÄKÄÄ niitä säätölevyjä ,joita beksien+cx:ien remonteissa käitettin . niitä saa tarvikeliikkeistä . suosittelen . 0.5 mm levyä . putkihan on 22mm kuten vanhemmissakin sitikoissa , mutta c vitosessa on jätetty tuo säätölevy pois jostakin syystä . käyttäkää silti ,koka se antaa mahdollisuuden säätää tulevaa kuluneisuutta pois. . mitään haittaa siitä ei ole. . ja rasvaa , vettä hylkivää . ei kannata säästää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 26.09.2017 22:30 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tässä oli tuo säätölevy, kynkkälaakerissa :) Ilman sitä voi jäädä välystä?.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 27.09.2017 18:25 

Viestit: 32
osaako joku sanoa paljonko suunnilleen remontti maksaa huollossa. Nimimerkki kumit reunasta kudoksilla


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 27.09.2017 19:30 

Viestit: 165
Paikkakunta: Tampere
Onko Tallinna vaihtoehto? Renneks teki 2 vuotta sitten tarvikeosilla molemmat puolet hintaan 247 €.



C5 II 3.0 V6 Break
ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 27.09.2017 19:57 

Viestit: 32
ei valitettavasti ole


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II. 2007, 140tkm, kynkänlaakerit.
ViestiLähetetty: 03.10.2017 15:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kynkän laakerienvaihto sujui kuten BX/Xantiassakin. Auto ylös, pukeille, auto alas, kynkkä itse nostaen, meni hitaasti, männänvarsi pois......


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: