|
Kirjoittaja |
Viesti |
svc
|
Viestin otsikko: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 11.10.2017 15:15 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kolmoskoppaisesta C5:tä on joissain maissa ollut tarjolla myös tehtaan tekemä flexifuel-versio. Moottorina on E85:lle sovitettu kaksilitrainen EW10A eli RFJ, jota on myös kakkoskorisen keulalla. Mitähän kaikkea tuohon on muutettu? Moottorin softa, isommat injektorit ja ehkä etanolianturi? Pitääpä kaivella tietoja, vai tietääkö joku jo valmiiksi?
(Juujuu, tiedän että E85:ttä voi tankata vaikka sellaisenaan ilman mitään ongelmia. Mutta nyt kiinnostaakin miten moottorin valmistaja on homman hoitanut että moottori toimii niinkuin se on suunniteltu toimimaan)
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 11.10.2017 18:46 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Pikaisen Servicen penkomisen jälkeen käy ilmi että ainakin nämä osat ovat eri varaosanumeroilla:
-Bensapumppu, -suodatin ja -putkisto. -Bensan jakotukki ja suuttimet kilkkeineen -Imusarja -Sylinterikansi -Imu- ja pakoventtiilit -Männät -Sytytystulpat -Moottorin ECU
Se, mitä eroa niissä on paljaalla bensalla käyvään on eri juttu. Suuttimet, sytytystulpat ja moottorinohjaus olivat tietysti jo ennalta arvattavissa, mutta näköjään itse moottorissakin on tehty muutoksia. Lambda-anturit ovat kuitenkin samoja eikä erillistä etanolisuhteen mitta-anturia ole ainakaan polttoaineputkistossa; ellei se ole sitten tuolla bensapumpun kanssa samassa paketissa.
Se, että moottorin tyyppikoodi on edelleen EW10A on jopa hienoinen yllätys noiden mekaanisten erojen takia.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 12.10.2017 02:38 |
Viestit: 220
|
Edelleen suosittelen tätä... https://eflexfuel.fi/Parissa autossa jo kymmeniä tuhansia ajettu perheen autoissa. Ei pysty ymmärtämään, miksei kaikki päivitä tähän. Säästää polttoainekuluissa ja säästää luontoa isosti. 
Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti) Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 12.10.2017 09:01 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Puhi kirjoitti: Ei pysty ymmärtämään, miksei kaikki päivitä tähän. Säästää polttoainekuluissa ja säästää luontoa isosti.  Helpottaako ymmärrystä, jos kerron, että esim. meiltä katsottuna lähin E85 asema on Tähtelässä, ~60 km Helsingin suuntaan Seuraavaksi lähin on ~70 km päässä Perniössä. Noiden ohi tulee ajettua ehkä kerran kuussa ja silloin mennään yleensä dieselillä. Miksi päivittää, jos E85:ttä ei vaan ole saatavilla ja halvempikin vaihtoehto on jo käytettävissä. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 12.10.2017 09:18 |
Viestit: 1878
|
Säästääkö (rahaa, luontoa toki) tuo oikeasti vapaastihengittävässä moottorissa? Ensimmäisenä tulee mieleen, että suuttimien on oltava käytännössä koko ajan auki, kun yritetään kompensoida etanolin matalampaa energiapitoisuutta ilman ahtopaineen avustusta.
Vai perustuuko tuo vain siihen, että luovutaan suosiolla moottorin tuottaman tehon määrästä?
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 12.10.2017 09:21 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Lähin E85-mittari on 35km päässä ja aivan väärässä suunnassa. Ei siltikään tulisi mieleenkään luopua suosiolla yhdestäkään C5 1.8 breakin muutenkin vähäisestä hevosvoimasta 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 12.10.2017 10:50 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
EW10A:n bioflex versiolle ilmoitetaan tehoksi 103 kw bensalla ja E85:llä mutta vääntöä on 20 Nm (10%) vähemmän bensaversioon verrattuna. C4 Bioflexin TU5JP4-moottorille ilmoitetaan samoin 80 kW molemmilla polttoaineilla. Olisi mielenkiintoista nähdä ihan oikeasti dynossa mitatut teholukemat noiden markkinointilukemien sijasta. Jos pitäisi arvata, niin tehtaan tekemässä etanoliversiossa on ehkä muutettu myös hieman puristussuhdetta isompien suuttimien lisäksi, sillä bensiinin oktaanisuositus bioflexillä onkin 95 aiemman 98 oktaanisen sijasta. Olisikin kiinnostavaa tietää, paljonko bioflex-moottorin bensiininkulutuksessa on eroa saman moottorin bensaversioon. Tuolta löytyy ruotsinkielinen esittely C5 bioflexistä vuodelta 2009. Siinä kulutukseksi tarjotaan bensalla 8,5 ja E85:llä 11,5 l/100 km. Suomenkielinen 2009 vuoden ohjekirja tarjoaa manuaalivaihteiselle tourerille kulutukseksi 8,4 litraa/100 km.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 12.10.2017 10:58 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
Puhi kirjoitti: Edelleen suosittelen tätä... https://eflexfuel.fi/Parissa autossa jo kymmeniä tuhansia ajettu perheen autoissa. Ei pysty ymmärtämään, miksei kaikki päivitä tähän. Säästää polttoainekuluissa ja säästää luontoa isosti.  ST1:n päällikkö ehdotteli jopa jopa pakkokeinoja jotta väki vaihtaisi vähemmän saastuttaviin liikennemuotoihin, koska kumminkin ainakin vielä on vapaus valita niin vapaasti ajattelin valita vapauden enkä firmaa jonka johtaja tarjoaa pakkoa ainoana vaihtoehtona Etanolin palamistuotteistakin on jotain juttua ollut ja Euro 6 myötä autotkin hävisi.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 12.10.2017 11:07 |
Viestit: 1878
|
svc kirjoitti: Olisikin kiinnostavaa tietää, paljonko bioflex-moottorin bensiininkulutuksessa on eroa saman moottorin bensaversioon. Samaa pohdin kans...
Viimeksi muokannut kaseva päivämäärä 12.10.2017 11:08, muokattu yhteensä 1 kerran
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 12.10.2017 11:08 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Xari kirjoitti: ST1:n päällikkö ehdotteli jopa jopa pakkokeinoja jotta väki vaihtaisi vähemmän saastuttaviin liikennemuotoihin, koska kumminkin ainakin vielä on vapaus valita niin vapaasti ajattelin valita vapauden enkä firmaa jonka johtaja tarjoaa pakkoa ainoana vaihtoehtona Etanolin palamistuotteistakin on jotain juttua ollut ja Euro 6 myötä autotkin hävisi. Ja THP, VTi ym. GDI moottoreihin nuo muunnossarjat eivät sovi.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
tk-
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 13.10.2017 12:29 |
Viestit: 24
|
svc kirjoitti: Ja THP, VTi ym. GDI moottoreihin nuo muunnossarjat eivät sovi. THP-koneestakin on itse asiassa Etelä-Amerikan markkinoilla myynnissä THP-flex, taitaa olla jopa ainoa joka tuollapäin on saatavilla. Se tosin taitaa perustua tuohon uusimpaan EURO6, eli e-thp-malliin. Peruslohko vaikuttaa siinä olevan sama, ja taisi olla männätkin sekä koneen "yläkerta", mutta polttoaineen syöttöpuoli onkin sitten kokonaisuudessaan omilla varaosanumeroillaan. Toki tarina ei kerro, onko todellisuudessakin eri osat. Lisäksi polttoainelinjaan on lisätty etanolianturi. Pientä optimointia on saatu etanolilla aikaan, bensalla tehot on 165hp/240nm ja etanolilla muistaakseni 173hp/260nm.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 13.10.2017 16:50 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
tk- kirjoitti: Pientä optimointia on saatu etanolilla aikaan, bensalla tehot on 165hp/240nm ja etanolilla muistaakseni 173hp/260nm. EP6-eli THP-moottorisarjan tehokkain bensaversio on Peugeot RCZ R:n keulalta löytyvä EP6CDTR: 270hp/330Nm, eli on sitä varaa optimoida bensallakin.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 18.10.2017 13:26 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
svc kirjoitti: EW10A:n bioflex versiolle ilmoitetaan tehoksi 103 kw bensalla ja E85:llä mutta vääntöä on 20 Nm (10%) vähemmän bensaversioon verrattuna. C4 Bioflexin TU5JP4-moottorille ilmoitetaan samoin 80 kW molemmilla polttoaineilla. Olisi mielenkiintoista nähdä ihan oikeasti dynossa mitatut teholukemat noiden markkinointilukemien sijasta. Jos pitäisi arvata, niin tehtaan tekemässä etanoliversiossa on ehkä muutettu myös hieman puristussuhdetta isompien suuttimien lisäksi, sillä bensiinin oktaanisuositus bioflexillä onkin 95 aiemman 98 oktaanisen sijasta. Olisikin kiinnostavaa tietää, paljonko bioflex-moottorin bensiininkulutuksessa on eroa saman moottorin bensaversioon. Tuolta löytyy ruotsinkielinen esittely C5 bioflexistä vuodelta 2009. Siinä kulutukseksi tarjotaan bensalla 8,5 ja E85:llä 11,5 l/100 km. Suomenkielinen 2009 vuoden ohjekirja tarjoaa manuaalivaihteiselle tourerille kulutukseksi 8,4 litraa/100 km. Maksimiväännön tippuminen voisi olla seurausta puristussuhteen muutoksesta. Se vaikuttaisi myös hieman negatiivisesti kulutukseen. Etanolianturin puuttuminen noista bioflex-malleista kuulostaa kyllä todella erikoiselta.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 18.10.2017 17:22 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
Igor kirjoitti: Etanolianturin puuttuminen noista bioflex-malleista kuulostaa kyllä todella erikoiselta. Todennäköisesti moottorinohjaus väijyy tankissa olevaa polttoainelaatua lambdasäädön perusteella. Ja tunnistaa tankkaukset ja osaa olla sen jälkeen sopivasti hereillä ja tehdä sopeutuksen sen mukaan. Näin se toimii Biopower-Saabeissakin.
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 18.10.2017 17:51 |
Viestit: 1878
|
Vaatii n. 2–4 km ajomatkan, että polttoaineseos on tunnistettu tankkauksen jälkeen Saabissa. Kesken tankillisen en ole huomannut, että Ad85 arvo (polttoaineen etanolipitoisuus) muuttuisi. Jos vaihtaa vaikkapa RE85:stä 95E10 aineeseen lähes tyhjästä täyteen niin ennen adaptaatiota ei kyllä kannata polkea nilkka suorana, syötöt, ahdot, ennakot sun muut on kuitenkin vielä etanolimoodissa.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Sitikkabasisti
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 18.10.2017 21:59 |
Viestit: 41 Paikkakunta: Kangasala
|
Tämmönen kiinnostaisi. Olispa tuotu tännekin asti. Sitä kun on vieressä myyntipiste, ja jopa taloyhtiön biojätteet menee St1 tehtaalle niin olis mukavan ekologista.
C5 2,0i 16v aut. Tourer -09 www.jukkahaavisto.com
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 19.10.2017 19:29 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 19.10.2017 20:25 |
Viestit: 1878
|
Loppusko noiden tehtailu 2010? Vai koska?
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 19.10.2017 21:23 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
2011 alkaen tuli THP-moottorit eli 2010 taitaa olla viimeinen vuosi ainakin C5:lle.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 20.10.2017 01:16 |
Viestit: 220
|
kaseva kirjoitti: Säästääkö (rahaa, luontoa toki) tuo oikeasti vapaastihengittävässä moottorissa? Ensimmäisenä tulee mieleen, että suuttimien on oltava käytännössä koko ajan auki, kun yritetään kompensoida etanolin matalampaa energiapitoisuutta ilman ahtopaineen avustusta.
Vai perustuuko tuo vain siihen, että luovutaan suosiolla moottorin tuottaman tehon määrästä? Dodii, taas aletaan vaan epäilemään ja ihmettelemään, miten voi olla hyvä... Eli systeemissä on heti bensatukin jälkeen paluuletkussa etanolianturi. Tunnistaa reaaliaikaisesti polttoaineen etanolipitoisuuden. Lisäksi kun luetaan alkuperäistä suutinsignaalia, niin osaa ottaa lambda-anturinkin mukaan. Toimii lisäksi sequentaalina, eli osaa lukea ja syöttää jokaista sylinteriä yksikseen, monessa vehkeessä alkuperäinen ruuttakaan ei syötä kuin kahteen pankkiin kerrallaan. Alkuperäiset suuttimet on mitoitettu yleensä alakanttiin, eli niistä riittää aukioloa lisääntyneeseen polttoaineen tarpeeseen. Eflexfuel firma tarvittaessa tutkii alkuperäisten suuttimien tuoton ja takaa niiden riittävyyden jos myyvät purkin. Ja eihän suuttimet ole kokoajan auki, edes täyskaasu kiihdytyksessä. Toki etanolilla mennään rajatapauksissa lähelle. Mutta tämäkin on hyvin harvoin tavallisessa ajossa, poislukien kiihdytysautot, ym...  Ko. firmassa on jopa työntekijällä ahdettu XU10J4RS projekti, jossa yllättäen viina käytössä. Mittasi jopa ihan kokeilemalla mulle, että VTS vakio suuttimet riittää hyvin lisärikastukseen. Erittäin motivoitunutta ja intohimoista porukkaa aiheeseen tuolla. Toivottavasti pääsevät valloittamaan maailmaa, idässä kun aikas isot markkinat tälläiselle. Uudemmissa autoissa on oppivat ecut, nakutusanturit, ym, joita se käyttää hyväkseen. Eli E85 mulla nostaa ahtamattomassa sytkäennakkoa aikas mukavasti ja vaikuttaa positiivisesti kyllä perus ajoon. Toki isommat vaikutukset saadaan ahdetuissa, jolloin voidaan ahtoja lisätä ja viina lisäksi jäähdyttää seosta mukavasti. Tossa mun "harraste" remmiahdetussa on todella iso ero viinan puoleen. Lisäksi boksin iästä riippuen pääsee apilla joko wifi tai bluukkari yhteydellä boksiin ja saa reaaliaikaista tietoa seoksista, aukioloajoista, ym. Päästöt sitten vielä, kivasti leimalla kehuvat, kun vähemmän haitallisia kaasuja putkesta tulee. Kivasti vanhaa mökkikemistiä nenään muistuttaa menneistä kylmällä käynnistys, ponuhan se tuoksuu... Pahimmilla pakkasilla (alle 20 pallia) olen tankannut muutaman litran bensaa tankkiin, ei ole ollut mitään ongelmia käynnistyksessä. Boksissa lisäksi erillinen lämpöanturi ja oppiva kylmäsyöttö, kerran jos pakkasella stumppaa, nii tokalla lähtee. Kotona toki ihan sisätilamukavuussyistä käytetään piuhaa ja sisälämppäriä molemmissa autoissa. Kulutus toki lisääntynyt, mutta kuitenkin suhteessa isosti säästöä ja ympäristöystävällisyyttä. Itsellä lähin viina-asema on alle puolen kilsan päässä kotiovelta, ei paljon tartte kuluttaa kilsoja lientä etsiessä... Mitään ongelmia letkujen, pumppujen tai minkään muun, joka on tekemisissä viinan kanssa ei ole ollut. Ei se sulata letkuja ja kannentiivisteitä...  Lisä varmistuksena mulla on PLX DM-6 laajakaistalamda mittarilla tuhkakuppiin modattuna, tunnistaa erikeen viinaseoksen putkesta ihan vaan varmistuksena, kun olen moiseen mittariin tottunut jo toisen kesäauton kanssa. Varsinkin kun laiha seos kokemuksesta tuntuu rikkovan koneita... Ehkä tässä nyt olis tarpeeksi perusteluita niille epäilijöille, jotka vielä uskovat raamatun luomiskertomukseen, tiede ja kokemus vaan ovat osoittaneet ihan muuta... 
Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti) Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 20.10.2017 08:58 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kiinnostavaa kuulla. Suuttimien riittävyys on tietysti ensimmäinen mahdollinen ongelmakohta mutta ahtamattomassa moottorissa laihakaan seos ei aiheuta yleensä välittömiä ongelmia kuten ahdetuissa. Mitä sytytystulppia muuten käytät? Voisi kuvitella, että vakiotulpat saattaisivat olla aavistuksen kuumat? Saab ainakin suosittelee myös tiheämpää öljynvaihtoa E85:ttä käytettäessä.
Tuo nuorison käytössä oleva Xsara olisi ihan potentiaalinen muutoskohde, jos vaan sitä viinaa jostain lähiseudulta saisi. Nykyisellään bensaan menee keskimäärin 0,10€ /km. (6,6 l/100km) Tähän verrattuna E85:ttä saisi mennä enintään 10 l/100km, jolloin kustannus olisi sama, kuin bensalla.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 20.10.2017 09:02 |
Viestit: 1878
|
Ei kai tässä kukaan etanolin ominaisuuksia epäilekään, vuosia olen sillä jo ajellut ja todennut oikein päteväksi polttoaineeksi. Saab on varsin kiitollinen kampe siinä mielessä, että "biopowerointi" onnistuu softan päivityksellä. Jos haluaa paljon lisää tehoa niin sitten tietty pitää suuttimet päivittää, ei riitä korkeilla kierroksilla soppa. Tähän vähän perustan epäilykseni vaparin suuttimien "koko ajan aukiolemisesta" kun kerran tuon Aero-koneisen vakioruutat ei riitä etanolilla, vaikka bensalla motista irtoaa 275 hv. Etanolilla jäädään sinne 240hv pintaan, kun ei sitä huipputehoa saada irti polttoaineen riittämättömyyden vuoksi. Edelleen olen silti hieman skeptinen sen suhteen, että yhdellä purkilla — olkoonkin huolella suunniteltu ja osaavien käsien rakentama — saataisiin auto kuin auto toimimaan aivan kuin se oli jo tehtaalla etanolikäyttöiseksi tarkoitettu. Osa varmasti toimii hienosti eikä esim. tehohäviöitä juuri synny, mutta että kaikki. Moottorinohjauksia taitaa kuitenkin olla aika laidasta laitaan, ja vaparikone karkeasti sanottuna nyt taitaa auttavasti pyöriä kun saa polttoainetta ja kipinää. Mutta hyvä, että toimii VTS:ssä. Ihan hyödyllinen tieto jos joskus hullantuu harrastepeliä kattelemaan. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 21.10.2017 02:27 |
Viestit: 220
|
Taitaa Saabissa olla vaan kyse just liian tiukoille mitoitetuista suuttimista, mikään muu kun ei pitäisi rajoittaa tehoja viinalla... Edit: Itse aina vaihdan suodattimen ja öljyn autoihini kymppitonnin välein, vaikka huoltokirja muuta antaa olettaa. Pienellä rahalla ja vaivalla ei ole koskaan ollut ongelmia moottorin kanssa...
Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti) Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 21.10.2017 08:51 |
Viestit: 1878
|
Juurikin niin. Nuo Aero-koneen ruutat on sovitettu aika lailla turbon kanssa yksiin, eli tuo 275 hv on aika lähellä maksimia mitä padasta saa irti bensalla vaihtamatta turboa tai putkistoa. Tai niitä suuttimia. En ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa suuttimia, tulisi vain lisäkuluja ja tuota etanolia kuluu jo nyt ihan kiitettävästi. Pelkän softan päivitys kuitenkin oli helppo ja halpa tapa päästä ajelemaan etanolilla. Riittävillä suuttimilla sitä jenkaa tulisi kivasti lisää sinne yläkierroksille, ja sehän on maailman tosi, että jos sitä tehoa on tarjolla niin sitä tulee käytettyä. Saisi kulumaan vielä lisää polttoainetta. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
DSMarko
|
Viestin otsikko: Re: Citroen C5 BioFlex Lähetetty: 21.10.2017 14:02 |
Viestit: 261
|
Jos todella on huolissaan autoulun rasituksista luonnolle, ainoa kestävä ratkaisu on jokainen ajamatta jätetty kilometri. Jo esimerkiksi auton valmistaminen vaatii ihan yhtä paljon energiaa ja luonnonvaroja laitettiin siihen mitkä polttoainekilkkeet hyvänsä. Toisaalta niin kauan kuin esimerkiksi lentopetroolia tarvitaan on jalostusprosessissa tuotettava muutkin jakeet, kuten bensiini. Mihin se pannaan ellei sitä käytetä? Siksi sähkö tai etanoli eivät de facto poista ongelmaa. On luovuttava autosta kokonaan jos haluaa tosissaan ekoilla. Muu on näpertelyä. Ihan ensiksi kannattaa lopettaa lentomatkailu.
Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99. (Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
|
|
|
|
 |
|
|