Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 19.10.2017 17:28 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
drivemegrazy kirjoitti:
Eli korvien välistä suistumisonnettomuudet(kin) lähtee...


Juu, ja lopputulos riippuu paljon liikenneympäristöstä, tuosta 250 vuosittaisesta liikennekuolemasta kun vähennetään tahalliset ja ikämiesten sairaskohtaukset ollaan luvussa sata ja risat, siitä ne ei pienene nykylinjalla eli isompia sakkoja ja lisää kamerapönttöjä vaan pitää oikeasti tehdä jotain.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 21.10.2017 21:46 

Viestit: 1242
Jos sallitte, kirjoitan turvatyynyistä muutaman itseni mielestä totta olevan asian;

- Turvatyynyjen keskusyksikössä on kondensaattoripaketti, joka latautuu joka kerta, kun auton sytytysvirrat kytketään päälle (joissain autoissa AIRBAG-valo vilahtaa toisen kerran ilmaisemaan kondensaattorien toimintavalmiuden).
- Jos vika toistuu kyllin usein, monet autot "jättävät vian päälle" vaikka vika olisi korjattu/korjaantunut. Vikavalo vaatii nollauksen OBD-liittimen kautta.
- Volvo vaihdatutti konkkapaketteja 90-luvun V40 autoihin vakiohuoltotoimena x vuoden jälkeen.
- Kun pelastushenkilö saapuu uudehkon kolaroineen auton luo, hän ottaa ensiksi avaimet (tai avainkortin) pois ja vie sen yli 30 metrin päähän. Turvatyynyjen kondensaattori purkautuu kun avaimet on viety riittävän kauas. Tässä on kai jekku, että turvatyynyt laukeavat, jos avaimet sisällä=matkustajia ... seisovaan autoon törmätään kyllin lujaa.
- Löysin itse kolmesta autosta AIRBAG-valon syttymisen syyn; netissä kirjoittivat apumiehen penkin ala olevasta liittimesta; puhdistin sen. Korjautui. Toisella kertaa oli analysaattorilla havaittu ratin kierrejohtimen olevan poikki. Vaihdoin sen johtimen - toimii. Kolmannessa oli analysaattorin mielestä etupenkin turvavyön kiristin pimeä. Se puuttui tyystin, samoin aluksi AIRBAG-valon poltin. Eikun Patongista ehjä paukku tilalle.Toimii
- AIRBAG -vian etsintään voi menestyksellisesti käyttää netin ohjeita ja auutosähköammattilaisen vianetsintää. Kun ja jos vika saadaan analysoiduksi, voi järkevin perustein harkita monia vaihtoehtoja korjaamiseksi, eikä alkaa hyperventiloida tietämättä kuinka pahasta nakista on kyse.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 23.10.2017 08:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Näin ja jos vielä saisi tutusta autokorjaamosta kytkentää... Näin löytyi Stilon vasen sivusuojatyynyvika.. Nalli kaput. Olennaista olisikin saada tietoa antureiden ja tyynyjen kontaktien sijainneista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 23.10.2017 13:01 

Viestit: 120
Xari kirjoitti:
drivemegrazy kirjoitti:
Eli korvien välistä suistumisonnettomuudet(kin) lähtee...


Juu, ja lopputulos riippuu paljon liikenneympäristöstä, tuosta 250 vuosittaisesta liikennekuolemasta kun vähennetään tahalliset ja ikämiesten sairaskohtaukset ollaan luvussa sata ja risat, siitä ne ei pienene nykylinjalla eli isompia sakkoja ja lisää kamerapönttöjä vaan pitää oikeasti tehdä jotain.


Olen kyllä ihan eri mieltä. Katsopa tästä:

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pd ... 15_web.pdf

kartta nro 3 loppupuolella. Eli liikennekuolemat per 100 tiekilometriä. Synkimmät tieosuudet ovat liikenneympärsitöltään ja tien kunnoltaan niitä ns. hyviä tai erinomaisia teitä. Ainakin suurimmalta osaltaan.

Onnettomuuksia aiheuttavat suuri liikennetiheys ja välinpitämättömyys. Välinpitämättömyyteen kuuluu myös se, että ajetaan alkoholin, huumeiden tai lääkeaineiden vaikutuksen alaisuudessa tai sairaana (ne ns. ikämiehet, joihin toki alan laskea itsenikin!). Tahalliset teot ovat usemmiten välinpitämättömyyttä/narsismia. Turvallisen liikenneympäristön saa aikaan, jos autot kulkee kiskoilla ja tieosuudella kulkee yksi auto kerrallaan. Turvallisuus lähtee korvien välistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 23.10.2017 13:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
No tuo liikennekuolemat/100km tietenkin painottuu sinne, missä on suurin liikennetiheys. Hölmöä tilastointia tuollainen, pitäisi suhteuttaa liikennetiheyteen myös.
Eikä ne tahalliset tapauksetkaan varmaan lähde itseään murhaamaan pienelle sivutielle, vaan vetävät siinä hyvällä tai erinomaisella valtatiella rekan keulaan...

Välinpitämättömyyttähän sekin on, ja sehän niitä onnettomuuksia aiheuttaa. Suuri liikennetiheys taas mielestäni ei niitä suoraan aiheuta, taas pitää suhteuttaa tapahtumat liikennemääriin.

Xari on ihan oikeassa, en kyllä tiedä mikä luku tuo 250 oli, mutta tällaista löytyi googlella:
https://yle.fi/uutiset/3-8556302
"Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli 183 henkilöä."
"2. 21 prosentilla moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista syynä oli sairauskohtaus."
"3. 17 prosenttia moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista teki itsemurhan."

Tuosta kun lasketaan sillä olettamuksella, että itsemurhan tehneet eivät samalla saaneet sairaskohtausta, jää 183:sta jäljelle 113. Tästä voidaan vielä vähentää em. tapausten sivulliset uhrit.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 23.10.2017 14:34 

Viestit: 120
Teuski kirjoitti:
No tuo liikennekuolemat/100km tietenkin painottuu sinne, missä on suurin liikennetiheys. Hölmöä tilastointia tuollainen, pitäisi suhteuttaa liikennetiheyteen myös.
Eikä ne tahalliset tapauksetkaan varmaan lähde itseään murhaamaan pienelle sivutielle, vaan vetävät siinä hyvällä tai erinomaisella valtatiella rekan keulaan...

Välinpitämättömyyttähän sekin on, ja sehän niitä onnettomuuksia aiheuttaa. Suuri liikennetiheys taas mielestäni ei niitä suoraan aiheuta, taas pitää suhteuttaa tapahtumat liikennemääriin.

Xari on ihan oikeassa, en kyllä tiedä mikä luku tuo 250 oli, mutta tällaista löytyi googlella:
https://yle.fi/uutiset/3-8556302
"Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli 183 henkilöä."
"2. 21 prosentilla moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista syynä oli sairauskohtaus."
"3. 17 prosenttia moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista teki itsemurhan."

Tuosta kun lasketaan sillä olettamuksella, että itsemurhan tehneet eivät samalla saaneet sairaskohtausta, jää 183:sta jäljelle 113. Tästä voidaan vielä vähentää em. tapausten sivulliset uhrit.


Mutku mutku... ei niitä itsemurhatapauksia ja sairauskohtauksia voi vähentää muista sen paremmin kuin humalassa törttöilyäkään. KAIKKI ne lähtee korvien välistä. Eivät ne tule taivaan lahjana. Asenteissa on vikaa, kun lähtee tappamaan itseään autolla. Asenteissa on vikaa, kun lähtee huonokuntoisena/vahvan lääkityksen alaisena ajamaan. Asenteissa on vikaa, kun lähtee humalassa ja sairaana tekemään itsemurhaa autolla. Ei aikuista kansalaista vapauta vastuusta se, että sattuu esim. omasta mielestä menemään vähän huonosti tai kun emäntä sanoo, että kyllä sinne kauppaan on nyt pakko päästä, vaikka kuinka ottais sydämestä.... Suomessa ja Tanskassa oli liikennekuolemien määrä per ajosuorite joskus kymmenkunta vuotta sitten samalla tasolla. Nyt Tanskassa luku on lähes puolta pienempi. Sietäisi tutkia, mitä siellä on tehty paremmin kuin meillä.

Muuten olen sitä mieltä, että kaikille siviili-henkilöautoille voisi asettaa rajoittimella maksiminopeudeksi 140 km/t. Ja talvikuukausina 120 km/t... :twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 23.10.2017 14:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mutku mutku... Onko sulla jotain perustaa noille faktoillesi?

http://cphpost.dk/news/number-of-traffic-fatalities-on-the-rise-in-denmark.html
Tämän mukaan Tanskassa 2014 tieliikenteessä kuoli 183 henkeä, ja vuonna 2016 yli 200.
Aiemmin linkittämäni jutun mukaan Suomessa kuoli samana vuonna 2014 tasan sama määrä moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa.

Kun en tähän hätää tilastoja vuotuisista keskimääräisistä ajosuoritteista löydä, niin vetäistään vaikka Wikipedian moottoriajoneuvoja/1000 asukasta:
Suomi 612 (2011), Tanska 480 (2010).
Ihan vaan karttaa katsomalla rohkenisin arvioida, että Suomessa saatetaan hyvinkin ajaa tuplamäärä kilometrejä per capita verrattuna Tanskaan, mutta jätetän arvailut sikseen.

EDIT:Täältä löytyi jonkinlaista dataa: http://cf.datawrapper.de/b0qRr/2/, eli Suomi 13 478km per capita, Tanska 12 167km.
Kun lasketaan väkiluvun mukaan, saadaan karkeasti seuraavat kuolema/miljardi kilometriä-luvut: Suomi 2,47 - Tanska 2,62.
Saa toki osoittaa sormella ja nauraa jos laskin ihan perseelleen, se on ihan mahdollista ;)


Em. tiedoissa nyt ei näy tuota mainitsemaasi "Suomessa ja Tanskassa oli liikennekuolemien määrä per ajosuorite joskus kymmenkunta vuotta sitten samalla tasolla. Nyt Tanskassa luku on lähes puolta pienempi.", mutta ethän tuossa otakaan kantaa siihen, mikä on Suomen luku nyt :)

Edellisen viestini pointti olikin se, tilastoidaanko muualla selvät itsemurhat ja sairaskohtaukset liikennekuolemiksi vai ei. En ole asiaa itse tarkemmin tutkinut, mutta usein näissä keskusteluissa on tullut törmättyä siihen, että Suomen rumat tilastot johtuisivat osittain siitä, että muualla tilastoidaan eri tavalla.

Asenneongelmia tai tsemurhahakuisuutta ei nyt sentään kuitenkaan varmaan voi laittaa vanhan autokannan ja huonojen teiden piikkiin vaikka ne joitakin tuntuvatkin rassaavan oikein urakalla :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 23.10.2017 15:49 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Ruotsi ei ainakaan tilastoi itsemurhia ja sairaskohtauksia liikennekuolemaksi, suomessa taas jos saat sydärin ja suistut ojaan se tilastoidaan suistumisonnettomuudeksi vaikka olisi kuollut jo ennen ojaa, noi jos siivotaan tilastoista niin suomi on liikenneturvallisuudessa kärkimaita.

Noiden äskeisten taulukoiden mukaan taas ohittaminen on turvallisin tapa liikkua, kaikista ohi vaan :mrgreen:

Taas sitten niiden sairaskohtauksien vähentäminen, ikäautoilijat vaan vanhainkotiin vain? jossain sivummalla jos asut niin bussi ei kulje ja mopolla ei päivässä kauppaan kerkiä, sitä on tuolla sivukylillä väkeä jotka ajaa omalla 15km lähimmälle bussipysäkille ja menee julkisilla maalikylille.

Väitän edelleen että nykytasosta ei liikenneturvallisuus parane ilman reilua rahallista panostusta siihen, kannattaa etsiä tilasto jossa näkyy tiemäärärahat ja liikennemäärät.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 23.10.2017 18:43 

Viestit: 261
Kun liikenne automatisoituu se poistaa merkittävän osan inhimillisestä riskistä. Nyt jo ennustetaan, ettei ajaminen liikenteessä ole 25 vuoden kuluttua sallittua kuin automatiikalla. Ihminen ei enää saa rattiin koskea.

Toteutuuko jo 2042 sitä on vaikea sanoa. Mutta suunta tulee olemaan tuo



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 24.10.2017 09:09 

Viestit: 120
Teuski kirjoitti:
Mutku mutku... Onko sulla jotain perustaa noille faktoillesi?

http://cphpost.dk/news/number-of-traffic-fatalities-on-the-rise-in-denmark.html
Tämän mukaan Tanskassa 2014 tieliikenteessä kuoli 183 henkeä, ja vuonna 2016 yli 200.
Aiemmin linkittämäni jutun mukaan Suomessa kuoli samana vuonna 2014 tasan sama määrä moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa.

Sen muistin väärin, että kyse ei ollut ajosuoritteeseen perustuvista luvuista vaan väkilukuun suhteutetuista määristä: kyse oli noin 10 vuoden ajasta, jolloin Suomessa ja Tanskassa sataa tuhatta asukasta kohden kuoli vuonna 2007 noin 7 henkilöä ja vuonna 2015 Suomessa kuoli vajaa 5 henkilöä ja Tanskassa enää noin 2,5 henkilöä. Eli ero on tilastollisesti merkittävä.

Kun en tähän hätää tilastoja vuotuisista keskimääräisistä ajosuoritteista löydä, niin vetäistään vaikka Wikipedian moottoriajoneuvoja/1000 asukasta:
Suomi 612 (2011), Tanska 480 (2010).
Ihan vaan karttaa katsomalla rohkenisin arvioida, että Suomessa saatetaan hyvinkin ajaa tuplamäärä kilometrejä per capita verrattuna Tanskaan, mutta jätetän arvailut sikseen.

Jos kyse olisi ollut ajosuoriteeseen perustuvasta tilastosta, niin silloinhan SE OLISI OTETTU HUOMIOON tilastossa, siis se ajomäärä.

EDIT:Täältä löytyi jonkinlaista dataa: http://cf.datawrapper.de/b0qRr/2/, eli Suomi 13 478km per capita, Tanska 12 167km.
Kun lasketaan väkiluvun mukaan, saadaan karkeasti seuraavat kuolema/miljardi kilometriä-luvut: Suomi 2,47 - Tanska 2,62.
Saa toki osoittaa sormella ja nauraa jos laskin ihan perseelleen, se on ihan mahdollista ;)


Em. tiedoissa nyt ei näy tuota mainitsemaasi "Suomessa ja Tanskassa oli liikennekuolemien määrä per ajosuorite joskus kymmenkunta vuotta sitten samalla tasolla. Nyt Tanskassa luku on lähes puolta pienempi.", mutta ethän tuossa otakaan kantaa siihen, mikä on Suomen luku nyt :)

No nyt tuli otettua tuossa ylhäällä

Edellisen viestini pointti olikin se, tilastoidaanko muualla selvät itsemurhat ja sairaskohtaukset liikennekuolemiksi vai ei. En ole asiaa itse tarkemmin tutkinut, mutta usein näissä keskusteluissa on tullut törmättyä siihen, että Suomen rumat tilastot johtuisivat osittain siitä, että muualla tilastoidaan eri tavalla.

Ihan sama, otetaanko vai ei oteta, puhun tapahtuneesta kehityksestä. Voi tietenkin olla, että Tanskassa tilastointitapa on muuttunut vuosien 2007 ja 2015 välillä, mutta nuo luvut ovat ilman huomautuksia Suomen liikenneviraston tilastoista.

Asenneongelmia tai tsemurhahakuisuutta ei nyt sentään kuitenkaan varmaan voi laittaa vanhan autokannan ja huonojen teiden piikkiin vaikka ne joitakin tuntuvatkin rassaavan oikein urakalla :D


Samaa mieltä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turvalaitetekniikka ja suuret kusetukset.
ViestiLähetetty: 24.10.2017 10:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mistä poimit noita lukujasi?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

2013, Suomi / Tanska

tieliikennekuolemat/100t asukasta: 4,8 / 3,5
tieliikennekuolemat/100t moottoriajoneuvoa: 4,4 / 6,7
tieliikennekuolemat/mrd ajettua kilometriä: 4,8 / 4

Tuo per asukas on siitä älytön, että se ei ota huomioon maakohtaisia liikennemääriä ja esim. pitkistä etäisyyksistä johtuvaa ajomäärän kasvua. Nuo kuitenkin ovat aika tärkeitä asioita vertailussa jos siihen jotain järkeä halutaan. Oletettavasti enemmän kuolemia tapahtuu isoilla teillä suurempien rajoitusten alueella. Pitkistä etäisyyksistä seuraa myös maantieajon määrän suhteellinen nousu, joten se selvästikin nostaa myös kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrää.

Maailmalla en hirveästi ole reissannut, mutta Suomessa nähnyt ulkomaalaisten ajoasenteita ihan riittävästi, edustajina mm. Puola (kuolemat/100t as. 10,3 /100t m.ajon. 15,8), Viro (7,0/11,8), Latvia (10,0/24,8), Liettua (10,6/16,1) Saksa (4,3/6,8), Ranska (5,1/7,6) niin en nyt näkisi ensimmäisenä Suomessa olevan parannettavaa kuljettajien asenteissa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: