Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/5 [ 125 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 14:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7838
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Xari kirjoitti:
Mobilistin mukaan konsepti lähti Matralta ja PSA:n epäröityä Chrysleristä tuli tila-autojen "äiti", saattahan tosin olla ettei KLB mitään autoista tiedä....rakenteeltaanhan tuo Espace on kumminkin enemmän Matraa.

Espace tuli markkinoille 1984, Chrysler Europe sulautettiin PSA:han jo 1979. Ennen tuota Matra oli ollut jo mukana Espace-projektissa Chryslerin kanssa ja PSA-yhdistymisen myötä PSA jätti Matran yksin etsimään kumppania projektille.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Espace
https://www.topgear.com/car-news/renault-espace-your-life

205 on toki mainio auto, mutta voiko sitä kuitenkaan sanoa 80-luvun merkittävimmäksi autoksi? Autotyyppi oli jo keksitty, hot hatchit oli jo keksitty, tekniikkassakaan ei ollut mitään uutta...
Taisi 205 kuitenkin jossain joskus tulla valituksia 80-luvun vuosikymmenen autoksi... Harmi, kun omakin tuli tyhmyyksissään hävitettyä :(



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 14:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
betaromeo kirjoitti:
Toyota Land Cruiser HJ 60, joka ensimmäinen diesel maasturi, joka ei työkone.



90- luvun alussa, kun maasturit oli verollepantu, olimme ratayhtiön auton kanssa hesarin yleisönosastossa otsikolla "miksi VR:n asentajat ajavat luksusautoilla#? Tuon jälkeen tilattiin hetki vain ladoja ja sen jälkeen mehukeppi maastureita, joilla ei voinut asfaltilta poistua. Mutta Lantikasta on hyviä muistoja. mm. olin porukan nuorimpana vapaaehtoinen roikkumaan HJ:n vinssinvaijerin perässä, kun piti asentaa antennikaapeli rautatietunnelista tukiasemaan. Tuli seinäkiipeilykokemusta sen verran ettei ole sittemmin tarvinnut enää kokeilla. Tunneli oli liikenteessä ja sähköt päällä asennuksen ajan ja kaikki turvallisuussäännöt oli asennuksessa huomioitu.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 14:40 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
Talbotit jo niputettu läjään. Jatketaan hetki vielä huonojen 80' luvun autojen parissa. Luonnollisesti Skoda 136. Kaverilla moinen oli ja aikoinaan vuokraisännän siskolla. Noista kumpikaan auto ei kovin montaa kuukautta peräkkäin ajokuntoisena pysynyt. (Ps. Yhteys Ranskaan löytyy myös tämän automerkin historiasta.)

Niin, sitte aiheeseen takaisin. Mielestäni hyvän ja kestävän auton maineessa oli tuolloin Volvo (240) sarjasta puhutaan. Noita oli lapsuuden kodissa aina 142 mallista 240 malliseen, noita 240 sarjalaisia oli parikin. Olivat kovia pelejä kestämään vai kultaakohan aika jo muistoja ;) Ei, kyllä niillä ajettiin ja paljon. Aina ne vei ja toi paikasta A paikkaan B.



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 15:28 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Kovasti on mollattu Land Cruiserin maasto-ominaisuuksia kilpailijoihin verrattuna ja ominaisuuksia tielläkin. Lähteenä aina luotettava Wikipedia.

Land Rover = lantikka, Land Cruiser = Land Cruiser.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 16:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Aapeli kirjoitti:
Kovasti on mollattu Land Cruiserin maasto-ominaisuuksia kilpailijoihin verrattuna ja ominaisuuksia tielläkin. Lähteenä aina luotettava Wikipedia.

Land Rover = lantikka, Land Cruiser = Land Cruiser.


Pitää paikkansa, ettei sillä mitään maastossa tehnyt, mutta ei ollut sinne suunniteltukaan.
Edessä pitkä keulanylitys, varsinkin vinssillä olevassa ja takaylityskin reilu ja vielä lähes kaikissa vetokoukku, joka alhaalla.

-86 eteenpäin kuitenkin 100% lukot ja voimaa koneessa, sekä maastolaatikko, joten jos luonne antoi periksi, niin kohtuu pahaan paikkaan meni.

Tekniikka kesti sen miljoona kilometriä helpostikin.Oliko tuo sitten sen kauheampi ajaa kuin Esim. Range, Jeep Wagoneer? Vaunun veturina kuitenkin ihan ehdoton peli. :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 16:54 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
4-vedosta + vaunusta tuli mieleen muisto lapsuudesta. Naapureilla oli iso asuntovaunu, jota pitivät takapihalla nurmikolla. Takapihalle ei päässyt autolla oman pihan kautta, vaan epävirallista reittiä pitkin isommalta kadulta ojan yli. Takapiha oli aika märkä paikka. Lapsena tuijotin nenä ikkunalasissa, kun naapuri kiskoi vaunua isolla maasturilla (patrol, pajero, land cruiser tms.). Nurmikko, auto ja vaunu oli aina kurassa, kun vaunu vihoin saatiin tielle.

Liekö nuo muistot saaneet itämään kroonisen himon 4-vetoiseen autoon.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 20:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Annan ääneni tässä Mercedes-Benzin W201 -sarjalle, eli 190:lle eli Baby-Benzille.
"The most over engineered car" aikanaan kuvasi sitä hyvin. Kaikki asiat mietitty vimpan päälle, ajettavuus huippuluokkaa.
W124:n paremmin käyttäytyvä pikkuveli, joka on kaikessa parempi.

Hyvin harva nykyauto pärjää ajettavuudessa moottoritienopeuksissa vieläkään W201:lle.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 20:28 

Viestit: 221
Paikkakunta: Villeneuve
No, huh huh! Mokomasta kokemuksia...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 21:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3154
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Huikko kirjoitti:
Annan ääneni tässä Mercedes-Benzin W201 -sarjalle, eli 190:lle eli Baby-Benzille.
"The most over engineered car" aikanaan kuvasi sitä hyvin. Kaikki asiat mietitty vimpan päälle, ajettavuus huippuluokkaa.
W124:n paremmin käyttäytyvä pikkuveli, joka on kaikessa parempi.

Hyvin harva nykyauto pärjää ajettavuudessa moottoritienopeuksissa vieläkään W201:lle.

Yhden yksilön kokemuksella, en olisi valmis allekirjoittamaan väitettä. Nelisensatkua ajettu, perussiisti bensaMersu, setävainaa oli ihan hyvässä kunnossakin sitä pitänyt, eli oletettavasti oli hyvä semmoiseksi, joka ei tosiaankaan paljolta tuntunut. Tosin verrokkina oli samaan aikaan käytössä vain miljoonan pintaan ajettu Xm ja yli puoli miljoonaa ajettu Dyane...

Aapeli kirjoitti:
4-vedosta + vaunusta tuli mieleen muisto lapsuudesta. Naapureilla oli iso asuntovaunu, jota pitivät takapihalla nurmikolla. Takapihalle ei päässyt autolla oman pihan kautta, vaan epävirallista reittiä pitkin isommalta kadulta ojan yli. Takapiha oli aika märkä paikka. Lapsena tuijotin nenä ikkunalasissa, kun naapuri kiskoi vaunua isolla maasturilla (patrol, pajero, land cruiser tms.). Nurmikko, auto ja vaunu oli aina kurassa, kun vaunu vihoin saatiin tielle.

Liekö nuo muistot saaneet itämään kroonisen himon 4-vetoiseen autoon.

Uskallatko tulla kokeilemaan Range Roveria? Semmoista aika rujonnäköistä, suht alkupään yksilöä. Pieni varoituksen sana silti lienee paikallaan, saattaa tulla kummallinen kuume mikä ei raapimalla poistu...

Kovin kyllä on muuttunut omakin käsitys Brittimaasturista, etenkin mukavuuden ja hauskuuden osalta. Aivan toinen maailma Sitikkaan verrattuna. Onhan tuossa yksilössä omat juttunsa, mutta sen verran on kuitenkin hauskemman puolella ettei ainakaan vielä ole harmittanut sitä tankata... Niin, ja ei sitten kannata käydä kokeilemassa paria vuosikymmentä uudempaa painosta asiasta, paljon on asioita muutettu mutta perusolemus tuntuu olevan Discoveryssä aika liki samaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 21:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 28
Paikkakunta: Vantaa
Tuli tässä kuussa (10-2017) 40v. ajokortillista ajoa. Mutta asiaan:
Aloitin 1980-luvun Renault 14 TL (vm. tosin -77) HYVÄ VÄÄNTÖVARSIJOUSITUS (PSA:n 1,2l koneella)- ei tuntunut 150km/h vauhti.
Sitten Talbot 1510 GL -vm..80 (1,3l) MUKAVA. -vaikkakin raskas ohjaus.
Japsi Toyota Tercel 4-veto. Talvella pätevä, monilla ruostui pian.
Paras muisto Peugeot 305 GTX (vm.88, 1,6l) Tosin käytössä vain muutaman päivän Pohjois-Espanjassa. Mukava Renault 5 (iso) sen jälkeen ei sykähdyttänyt.
Peugeot 305 SRD (-82= keula eteenpäin kallellaan). Paras jousitus-- kilpailee hydesitikan kanssa. Uudemmat 305:t (1987-8) ei minusta enää yhtä mukavia.



Irti leikattavat VIIKSET on edullisin tapa naamioitua...ja kaksoisagentille tuplaviikset.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 21:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
W201 on ihan suolesta ajaa jos alustan puslat, etenkin takakelkan ovat huonossa hapessa ja yhdenkin pyörän kulmat mitä sattuu. Hain jopa rengaspaineita ja rengasta kunnes sain omaan hanskaan sopivaksi.

Toimiessaan se on hieno laitos.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 23.10.2017 23:47 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
jasu kirjoitti:
Uskallatko tulla kokeilemaan Range Roveria? Semmoista aika rujonnäköistä, suht alkupään yksilöä. Pieni varoituksen sana silti lienee paikallaan, saattaa tulla kummallinen kuume mikä ei raapimalla poistu...

Kovin kyllä on muuttunut omakin käsitys Brittimaasturista, etenkin mukavuuden ja hauskuuden osalta. Aivan toinen maailma Sitikkaan verrattuna. Onhan tuossa yksilössä omat juttunsa, mutta sen verran on kuitenkin hauskemman puolella ettei ainakaan vielä ole harmittanut sitä tankata... Niin, ja ei sitten kannata käydä kokeilemassa paria vuosikymmentä uudempaa painosta asiasta, paljon on asioita muutettu mutta perusolemus tuntuu olevan Discoveryssä aika liki samaa...


Ihan milloin vain, toistan, ihan milloin vain :P Ajokortin kun sain, haaveilin range roverista. Koskaan en ole moisen kyydissä istunut saati ajanut ja nythän tässä suorastaan tyrkytetään koeajoa.

Kaverilla on 90-luvun puolivälin Defender ja sillä tuli viime talvena ajettua. Karu laitos, joka ilmeisesti tekniikaltaan perustuu pitkälti Rangeen.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 07:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Merkittävin sarjatuotantoauto -80 luvulta?
Hiukan ihmetellyt ehdotuksia autoista, jotka ovat kuitenkin yleisesti autojen irvikuvia, kuten Escape, Talbot, Peugeot 305 ym. ym. Tuon Peugeot 205:n jotenkin ymmärrän, varsinkin Gti versiona, mutta vastaavasti Golf Gti:n mainitsematta jättämistä samassa yhteydessä ihmettelen?

Näyttää siltä, että yllä mainituista autoista on kommentoijilla jonkinlainen kokemus, kun ovat olleet uusia, tai uuden veroisia, mutta kun siirrytään vaikka W201 Mersuun, niin kilometrimäärät ovat lähellä ½ miljoonaa. Saati sitten kun puhutaan vaikka moottoreista, niin siellä vilahtaa helposti 205 1.9 Gti, kun W201 kohdalla ei huomioida 2.3 16V, tai 2.6 litraista?
Onko se 205 1.1 koneella vertailukelpoinen 1.9 Gti:n kanssa, mielestäni ei, kuten ei Mersunkaan kohdalla 200d.

Mitä sitten tulee esim. XM:n erinomaisuuteen, niin ainoa merkittävä, mitä siitä muistan, oli kun vakuutusyhtiö lunasti samana päivänä 3 kpl, jotka oli syttynyt moottoritilasta palamaan. Saavutus tietysti sekin, mutta vakuutusyhtiöt eivät oikein olleet halukkaita lunastamaan niitä valmistusvirheen takia.

Land Cruiser/Range Rover olikin sitten jo mielenkiintoiset verrattavat. Taustaksi kuitenkin meillä viisi uutta Land Cruiseria hoiti kakkosauton virkaa, mutta sitä ei saanut automaattina edes erikoistilauksena Suomeen. Jonkinlaisen kyllästymisen seurauksena hankittiin Rangen 3.9 Efi automaatti kaikilla herkuilla.
Myönnetään, että olihan se hieno, mutta ensimmäisen kerran sillä moottoritiellä ajettuaan alkoi mielikuva hyvästä karista. Järkyttävää vaappumista, nyökkimistä ja ei ne laitteiden toimivuudetkaan luottamusta herättänyt. Sen kun tankkasi täyteen, niin sillä nätisti ajaen saattoi päästä jopa yli 300km tankillisella kulutus/tankin koko. Saati traileri perässä Eurooppaan hakemaan jotain autoa, niin tuli jokainen huoltoasema matkalla tutuksi.

Mielenkiinnolla seuraan kuitenkin, mikä lopulta merkittävin 80 luvun auto "patongin" raadin mielestä, sillä itse en sitä tiedä? :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 09:02 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Minusta siitä, että on omistanut jonkun mielestään hyvän 80-luvun auton, vain värittää asiaa, kun mietitään merkittävintä 80-luvun autoa. Ei se ainakaan lisää objektiivisuutta.

XM:ssä on hienoja ominaisuuksia, mutta ei saanut suurta massaa innostumaan, joten siitä ei saa merkittävää millään. Renault Espacea voi pitää merkittävänä, jos pitää kuljettaa enemmän ihmisiä. Selkeä parannus verrattuna esim. farmareihin, joihin sai taakse kaksi lisäpaikkaa. Edelleen puhutaan pienestä ostajaryhmästä. Audi toi sinkityn korin. Vaikka auto ei merkkinä ihmeemmin sytytä, niin sinkitystä voi pitää merkittävänä asiana. Satalankku mersu oli jämäkkä ja kestävä auto. Jos merkittävyydellä haetaan uutta juttua, jota muut lähti peesaamaan, em. mersuakaan ei voi pitää merkittävänä. Sehän erottuu edelleen kestävänä autona. Aiheuttiko se muissa merkeissä pyrkimyksen samaan. Ei kai.

Eri automerkkejä ja -malleja on heitelty, mutta olisi mukava kuulla, mitä itse kukin merkittävyydellä tarkoittaa.

Äänestin jo aikaisemmin P205:sta. Käännän takkini ja äänestän Audi 100:sta sitä mallia, jossa oli sinkitty kori. Silläkin uhalla, että Matra Murena oli ensimmäinen auto, jossa oli 100% sinkitty kori. Eli siitä pisteet PSA:lle. Tekisi mieli sanoa, että Audi tuotteisti asian paremmin. Ehkä kyse on kuitenkin siitä, että Audi 100:sta myytiin ihan eri määriä kuin Murenaa, jolloin asia sai enemmän näkyvyyttä. Itse pidän korin sinkitystä merkittävänä asiana, sillä se pidentää korin elinkaarta selvästi ja se puolestaan mahdollistaa pidemmän elinkaaren koko autolle. Onhan se karmeaa luonnonvarojen tuhlausta, jos hyvän tekniikan omaava auto lähtee paaliin sen takia, että kori häivää ympäriltä.

Edit: Murenan runko siis oli sinkitty, korihan oli muovia.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 09:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Hyvin helppo lähteä mukaan tuohon "Aapelin" pohdintaan, vaikka en erityisen Audi henkinen ole ollutkaan, mutta tosi asioille ei voi mitään.
Tuo sikkikori todella loistava ja siihen kun vielä heitetään Quatro mukaan, niin ei kun paranee. Malliston yläpäästä moottorit tehokkaita ja kestäviä.
80 luvulla, ennen EU aikaa autot vielä piti paloitella, jos auton meinasi ilman autoveroa tänne tuoda, niin haasteellisin purettava oli Audi. Muissa esim. helmat muutama pelti pokattuna, niin Audissa useampi pelti ristissä tukevoittamassa ja muista kun halusi matot irti, niin repäisy riitti, kun Audista ne todella joutui purkamaan irti.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 09:38 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Unohdin täysin tuon, että Audi toi nelivetotekniikan perheautoihin - Subarun ohella. Entistä isompi ääni Audille. Tehokkaat moottorit on kiva juttu, mutta jos merkittävyyttä haetaan, niin enpä juuri arvosta.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 09:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
kaseva kirjoitti:
...mikä kahdeksankymmentäluvulla suunniteltu/myyntiin tullut perussarjatuotantoauto...


Ajatus oli siis, että kyseinen malli pitäisi olla kahdeksankymmentäluvun uutuus.

Audi 100 (typ44) on hieman rajatapaus, sillä kyseessä on vain uusi versio vanhasta. Mainittu Sierra tekniikaltaan taunusta, mutta toisaalta uusi malli. Samaan koriin menee muutama muukin ehdotettu malli, ja Range Rover ei osu lainkaan kun kasari-range taitaa olla ihan samaa kamaa seitkytlukulaisen kanssa.

Mutta mielenkiintoista pohdintaa, eikä tähän varmasti ole oikeaa vastausta. Tulipahan vain mieleen niin ajattelin sohaista muurahaispesää. :D



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 10:06 

Viestit: 2699
Meiltäpäin katsottuna vastaus löytyy helposti: Citroén BX.

Runsaan kahden kuukauden kuluttua tulee 33 vuotta täyteen ajanjaksossa, jonka ajan BX on tarjonnut miellyttävää, varmaa ja edullista kyytiä reilut 1,5 milj. km. Eikä päätä näy.

Rekisterissä ja katsastettuna kolme. Kymmenen vuotta olleet meillä. Reilu viikko sitten luovuin neljännestä. Ajoautoksi päätyi sekin. Juuri katsastettuna ja hyväkuntoisena. Meillä yksi liikennekäytössä aina vuorollaan, joskus hetkellisesti kaksi. Kahdessa kun vain on vetokoukku.
Kokemusta on aiemmalta ajalta noin kymmenestä eri merkkisestä ja niissäkin lähes kaikissa useamman eri mallin autoista.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 10:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Golf GTi:tä ehdottaisin muuten, mutta se tuli myyntiin jo 70-luvulla. Joten annan ääneni Lada Samaralle. Itse en ole Samaraa omistanut, enkä ole ikinä edes ajanut Samaralla, mutta jokainen tuntee jonkun jolla sellainen on ollut. Monella tapaa merkittävä auto. Ja niitä näkee liikenteessä edelleen, olihan se tuotannossa lähes 30 vuotta.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 10:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
kaseva kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
...mikä kahdeksankymmentäluvulla suunniteltu/myyntiin tullut perussarjatuotantoauto...


Ajatus oli siis, että kyseinen malli pitäisi olla kahdeksankymmentäluvun uutuus.

Audi 100 (typ44) on hieman rajatapaus, sillä kyseessä on vain uusi versio vanhasta. Mainittu Sierra tekniikaltaan taunusta, mutta toisaalta uusi malli. Samaan koriin menee muutama muukin ehdotettu malli, ja Range Rover ei osu lainkaan kun kasari-range taitaa olla ihan samaa kamaa seitkytlukulaisen kanssa.

Mutta mielenkiintoista pohdintaa, eikä tähän varmasti ole oikeaa vastausta. Tulipahan vain mieleen niin ajattelin sohaista muurahaispesää. :D


Audin kohdalla heitetään sovinnolla C4 kori pois ja pysytään siinä C3 korisessa, niin tilanne ei muutu yhtään huonommaksi siitä.

Tuon Rangen kohdalla onkin jo aika lailla vaikeaa, mieltää -87vm auto samaksi, kuin -72vm auto, saati -82vm G Mersu samaksi kuin tänään, vaikka yhdennäköisyys onkin kovin sama.

Tuolla ylempänä Aapeli totesi hänelle merkityksettömäksi tehon, vaikka kivaksi myönsikin, mutta 80 luvun Germaanille se taisi olla hyvinkin merkittävä? Mersulla oli ainakin Kat ja katittomia versioita rinnan tarjolla. Katilla olevissa hävisin joitakin kilowatteja, joten ne jätettiin kauppaan. ;)

Mielestäni Kasevan aloitus ei ollut lainkaan sohaisu muurahaispesään, vaan aikakapseli 80 luvulle, millä silloin ajettiin ja oltiin ylpeitä miten helpoksi kehitys olikaan autoilun tehnyt, ei edes tarvinnut repiä ryyppyä ja polkea kaasupoljinta aamulla käynistettäessä.

Nyt ajamme dieseleillä, jotka kulkevat sen 250km/t, tutka mittailee etäisyytä edessä olevaan ja hidastaa nopeutta, vahtii kaistalla pysymistä ym. 80 luvulla ei automaattiin ollut mahdollista saada 4 vaihdetta enempää ja nyt haaveilen 9 vaihteisesta. :D



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 11:07 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Niin, paljon tehoa on kiva juttu. En kuitenkaan anna sille paljon painoarvoa, kun mietitään mikä on merkittävä auto.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 11:15 

Viestit: 511
Nii, ehkä kuitenkin tuo pugi 205 mullisti myös maailmaa (esim ralleissa siirryttiin minin jälkeen takaisin pieniin autoihin). Ja kun on tricolor lasit päässä, niin BX joka toi hydromystiikan tavisautoilijoille. Sierra oli Ford ihmisille suuri asia, mutta suurelle kansalle ei mikään oikea erityisyys (muotokieli oli jo tuttua muille). Mese "väyrynen" no joo??... Saab 9000 no sit Fiat ja Lancia myös. BMW, tojo, Nissan, VW ei mitään oikeasti uutta tähän aikaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 11:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3154
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
betaromeo kirjoitti:
Tuon Rangen kohdalla onkin jo aika lailla vaikeaa, mieltää -87vm auto samaksi, kuin -72vm auto, saati -82vm G Mersu samaksi kuin tänään, vaikka yhdennäköisyys onkin kovin sama.

Jep, aika paljon tuli uutta 80-luvulle tullessa, koriin myös takaovet (merkittävä muutos kulkua takapenkille ajatellen), koneisiin ruisku kaasareiden tilalle (bensakauppias saattaa jopa hitusen vieraantua aiemmin niin tiiviistä suhteesta), automaattiaski neliportaisena lukkoturbiinilla sekä manuaaliaskiin vitosvaihde. Myöhemmin myös hiljainen jakolaatikko, kun rattaista ketjuun siirtyivät, samalla keskitasauspyörästön käsitoiminen mekaaninen lukko korvaantui viskokytkimellä (tosin ihan ekoissa 70-luvulla oli visko mekaanisen lukituksen lisäksi) jne...

Sisätilojen olemuskin kyllä muuttui, sanoisko karusta ylelliseen. Varustettakin keksivät laittaa, peilit ja lasit sähköllä liikkumaan, sekä kattoluukku. Keskuslukkokin ilmaantui. Ilmastointiakin moni arvostaa, etenkin tuolla lämpöisemmässä, vaikkakin jo 70-luvun puolella tarvikesarjoja niihin sai...

Voisiko sanoa että maasturien saralla oli aika merkittävä laite, jo alkujaan silloin 70-luvulla, sekä sitten 80-luvulla uudistettuna..? Itsellä ehkä sattuneesta syystä hieman "sumuiset lasit" päässä, näitä pohtiessa...

Mutta silti, ihan tuollaisiin bensamääriin en ole onnistunut pääsemään, paitsi noutoreissulla jolloin meni helposti reilu 20 litraa 15 metrin siirrossa. Matkassa sittemmin niinkin vähällä kuin 12 litraa sataselle, pelkkää kaupunkipörräystä aika tarkkaan pari kymppiä. Nyt on sitten jännää tiedossa kulutuksen suhteen, kun reilu paritonnista kärrykuormaakin on kiskottu, sekapyörityksen lisäksi, eikä ainakaan toistaiseksi mielikuva ole että pariakymppiä olisi ylitetty, ja jos olisi niin oltaisiin jo kannusta kaadettu lisää menovettä tankkiin...


Tällä palstalla olisi kyllä ihme, ellei enimmät listaukset koskisi Ranskalaisia valmisteita. Ehkä vastaavasti Mersufoorumilla Ranskalaiset on vähemmistönä, mutta esim W201 etenkin Cosworth -versiona olisi nostettu varsin ylös, ja Volvofoorumilla 240 sarja..?

Itse näen Sitikalta 80-luvulta Bx:n Xm:ää merkittävämpänä, tulihan siitä ikäänkuin kansojen malli, ekaa kertaa ihan suuressakin mittakaavassa. Aiemmat "menestykset" ovat kuitenkin valmistusmääriltään olleet aika maltillisia. Xm taasen sinne ylempään luokkaan tarjottuna ei edes voinutkaan yleiseksi tulla, eikä siitä koskaan tullut edes mallin ikääntyessä, kun valmistusmäärät oli mitä oli. Bx on kuitenkin ajolleen edelleen varsin hyvä ja tasapainoinen, voimaa oli suht tarpeeksi mopoversioissakin (ykspisteäkäset jätän huomiotta) kun auto kuitenkin oli varsin kevyt. Silloin pidettiin 100hp/1000kg suhdetta jo tehokkaana, jonka kyllä kaikki GTi:t ylitti, jopa se erittäin ohuella alaväännöllä varustettu 16GTi...

Vielä Bx:ään liittyen, satunnaisesti kun semmoisella pääsee kurvailemaan, niin jo heti kyytiin istuessa on eräänlainen "kuin kotiin tulisi" -tunne. Harvaan muuhun malliin istuessa sellaista tulee. Xm:ään on toki totuttanut itsensä, se on vallan kotoinen, kuten oma Dyanekin, mutta ihan mikä tahansa Beksi tuon tunteen saa heräämään. Joku siinä ilmeisesti on onnistunut aika hyvin..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 14:16 

Viestit: 5139
Mietin mikä olisi se suuri trendi 80-luvulla, olisiko keskikokoisten autojen siirtyminen etuvetoon ainakin yksi (Eurooppa+Japani ainakin), toinen voisi olla viides vaihde perusautoihin (ja halogeenivalot, vai oliko se jo 70-lukua). Etuvetosiirros ei koske tietysti Citikkaa ja pikkuautoissa siirtymä oli jo pääosin 70-luvulla. Muutenkin nuo jotenkin 80-luvulla muuttuivat ehkä jotenkin kypsyneemmäksi ja kestävämmiksi tekniikaltaan, yleisiä varusteita ei tainnut istuinlämmittimien ja takalasinlämmittimien lisäksi olla kuin radio ja wunderbaum.

DeLorean DMC-12 olisi yksi ikoninen sarjatuotantoauto 80-luvulta, muttei kyllä mitenkään merkittävä esikuvana, ruostumattomat pellit tai aikakone-lisävarusteetkaan eivät yleistyneet muihin merkkeihin. Toinen jonka useimmat tunnistaa on Ferrari Testarossa (ehkä myös Lamborghini Countach ja Aston Martin Lagonda, joka on myös aika omanlaatuisensa, mutta ehkä osin jo 70-lukulaisia) No kaikki nuo ovat aika pienillä sarjoilla tehtyjä, jos edes lasketaan sarjatuotantoautoiksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 24.10.2017 14:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Olisiko 80 luvun suurimpia kehitysaskelia kuitenkin otettu turvallisuusvarusteissa?
ABS taidettiin jo tuoda nykymuodossaan lisävarusteeksi ihan 70 luvun lopussa ja yleistyi nopeasti 80 luvulla.
Toinen mikä alkoi ilmestymään ilmiönä, oli AirBag ja nuo molemmat taisi ilmestyä ensimmäisenä patonkilaisten niin vihaamiin Mercedes henkilöautoihin?
Molemmista oli tainnut jo olla erilaisia kehitelmiä kauan ennen tuota joissain jenkeissä, mutta läpimurto taisi vasta tapahtua 80 luvulla?
Myös lisäjarruvalo taisi tulla kaikkiin autoihin pakolliseksi -86 jenkeissä, josta se nopeasti myös levisi tänne.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/5 [ 125 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: