|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 09:53 |
Viestit: 1945 Paikkakunta: Helsinki
|
Teuski kirjoitti: Nämä käsipelimiehet varmaan pumppaa jalkapumpulla ilmatkin renkaisiin  Tuohonkin muuten se oma kompura on aika näpsä. Nytkin kaivoin renkaat esiin varastosta, paineiden tarkastus kotipihassa ja vasta sitten renkaat autoon alle. Näin ei myöskään olla siellä lähi-huoltiksen jonossa mikälie-painemittarilla niitä rengaspaineita asettelemassa. Kotioloissa se on se yksi ja sama vaki-mittari koko ajan käytössä, jonka asteikon ja mahd. heitonkin tuntee jo kokemuksesta. Näin tulee noita paineita tarkistettuakin hiukka useammin kun on omat vehkeet 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 09:57 |
Viestit: 2699
|
|
r_a_n_u: ...Harvoin myöskään käytän rengasliikkeen palveluja renkaiden vaihdossa. Joskus, uusia renkaita hankkiessa. Silloinkaan en anna rengasliikkeen kiristää niitä pultteja. Asian oppinut selkänahan kautta. Hakkaavat ne niin hiton piukkaan. Sama juttu, jos jotain etupään niveliä tai vastaavaa korjautan. Ihan kevyesti pultit kiinni ja kiristän ne sitten siihen tiukkuuteen, mitä kokemus kertoo, kun hallista ulos olen ajanut.
kaseva: Herää kysymys, miksi käyttää palveluita ylipäätään kun kerran osaa itse kaiken paremmin?...
r_a_n_u: Noinko tuon viestini ymmärsit?
kaseva: ...Ja jos rengasliike hakkaa pultit liian tiukkaan momenttiin kiristämisen sijaan niin sitten rengasliike vaihtoon. Asiansa osaava liike ei hakkaa pultteja liian tiukkaan.
r_a_n_u: Ei minulla ole mitään tarvetta rengasliikkeen vaihtoon.
Teuski: ...Nämä käsipelimiehet varmaan pumppaa jalkapumpulla ilmatkin renkaisiin...
r_a_n_u: Ovatko nuo sinusta rinnastettavia asioita?
HiTec: Tuohonkin muuten se oma kompura on aika näpsä...
r_a_n_u: Kyllä paineilmalaitteet ovat olleet käytössä useita kymmeniä vuosia.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 10:20 |
Viestit: 1878
|
r_a_n_u kirjoitti: r_a_n_u: Noinko tuon viestini ymmärsit? En pelkästään tätä viestiä. Et kai voi kiistää, että postauksissasi ei olisi aika usein sitä kuuluisaa "oman hännän nostoa"? Ehkä se on vain tyylilaji, mutta sellainen viesti siitä lukijalle välittyy. Toisaalta, mikäpä tällaisen keskustelupalstan tarkoitus lopulta onkaan muu kuin jokaisen kirjoittajan tilaisuus silittää sisintään myötäkarvaan. Minä ainakin huomaan niin tekeväni. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 10:41 |
Viestit: 2699
|
kaseva kirjoitti: ...Et kai voi kiistää, että postauksissasi ei olisi aika usein sitä kuuluisaa "oman hännän nostoa"? Ehkä se on vain tyylilaji, mutta sellainen viesti siitä lukijalle välittyy. Toisaalta, mikäpä tällaisen keskustelupalstan tarkoitus lopulta onkaan muu kuin jokaisen kirjoittajan tilaisuus silittää sisintään myötäkarvaan. Minä ainakin huomaan niin tekeväni.  No jopas nyt? Sekö tässä nyt oli väärin, että kerroin käsipelillä kiristäväni pyörän pultit? Tietenkin sen olisin voinut jättää kertomattakin. Toisaalta taas, ei kyllä tullut mieleeni, että sen kertominen on mainitsemaasi "oman hännän nostoa".
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 12:37 |
Viestit: 1878
|
No jopas nyt? Ei kai tässä kukaan mitään väärin ole tehnyt, tai ehkä jos asioita haluaa niin katsoa lähtökohtaisesti. Tapauksessa kuin tapauksessa. Aina se oikea tapa tuntuu kuitenkin löytyvän Merikarvialta. Mutta kuten todettua, Sitruunapatonki on oiva paikka olla itselleen mieliksi. Tällä kertaa tein niin aukomalla päätäni ihan tyhjänpäiväisestä asiasta. Eteenpäin.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 18:34 |
Viestit: 2004 Paikkakunta: JKL
|
En oikein tajua, että pultit/mutterit pitää vetää niin tiukalle, että avatessa napsahtaa kimakasti. Tietysti , jos himolla vetää rasvattomat pultit kiinni, niin sitten... Pikkuisen liukastetta kierteeseen niin ei ongelmaa. Ristikkovaimella olen viimeiset 35 vuotta pärjännyt, avaamisessa ja kiinnittämisessä. Alujen kanssa momenttiakin käyttänyt. Mutta tulee siihen tuntuma ristikkoavaimellakin, mikä on riittävä kireys. Joo, kyllä tulee muutaman päivän ajon / 100 km:n jälkeen tarkastettua, vieläkö ovat kiinni 
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
|
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 19:25 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
Teuski kirjoitti: Nämä käsipelimiehet varmaan pumppaa jalkapumpulla ilmatkin renkaisiin  juurikin muuten näin tein, kun rouvan auton talvirengastin. Muuten meni homma tismalleen, kuten HiTec kirjoitti: Itse se pultin pyöritys alkulöystämisen jälkeen auki ja uuden renkaan jälkeen takaisin kiinni nopeutuu ihan kiwasti jo tavallisella (isku)kiertäjälläkin ja siksi sitä tulee itse käytettyä kun sellainen kerran talossa OKT-projektin jäljiltä on. Mutta auton ollessa maassa niin se alkulöysytys kuin loppukiristys hoituu ihan jatkovarrellisella hylsyllä, pitkällä varrella auki ja lyhyellä kiinni. Eli eipä sitä ristikkoa meiltäkään kyllä löydy kun sellaiselle ei ole tarvista paitsi, että ristikkoavainkin löytyy... Mutta sittenhän on tämä toinekin tapa, kuten toisessa ketjussa kerroin... peltipolvi kirjoitti: Rouvan autoon vaihdettiin nastat alle jo männä viikolla kun oli käyntiä mm. Oulussa ja siellähän tulikin vähän luntakin viikonvaihteessa. Oman kulkimen osalta asia ratkesi eilen kätevästi vaihtamalla koko auto sellaiseen, jossa oli jo valmiiksi kitkagummit alla Näppärä ratkaisu, jota ei kuitenkaan taida olla varaa toistaa kahdesti vuodessa.
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 19:25 |
Viestit: 7838 Paikkakunta: Eurajoki
|
Ainiin, onhan mulla kertaalleen pultteja varissut heti renkaanvaihdon jälkeen. Se oli työautosta ja rengasliikkeen jäljiltä. Jospa ne mainitsevatkin jälkikiristyksestä kun jättävät tahallaan löysälle 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
manu
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 20:23 |
Viestit: 52
|
|
Vaihdoin talvirenkaat ja ostin uudet pultit, kiristettävää oli 100 km ajon jälkeen.
|
|
|
|
 |
|
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 26.10.2017 23:00 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 27.10.2017 16:52 |
Viestit: 1188
|
|
Minä käytän aina momenttiavainta ja jälkikiristystä. Yhden kerran on pultit löystynyt aluvanteesta C4:ssä. Piti matkan aikana kiristää, kun alkoi jo kolistaa. Usein huollon jälkeen pultit on melko tiukalla, vaikka momenttivartta käyttäisivätkin. Se momentti kun ei kovin suuri ole. Sätkässä peräti 50 Nm.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
|
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 27.10.2017 17:37 |
Viestit: 208
|
|
Niin,pakkohan tähän on kommentoida. Pari vuotta sitten irtosi kahden asiakkaan autosta aluvanne, kun pultit löystyivät. Sen jälkeen vaihdoimme kiristyksen momenttiavaimeen ja kaikkia työpaikalla pultteja kiristeleviä henkilöitä on kielletty kiristämästä pultteja momenttivarren ja mutteripyssyn voimalla. Siitä huolimatta on vanteita, joissa eivät pultit pysy kiinni oikeasta momentista huolimatta. Tästä talvikaudesta alkaen olemme liimanneet muistutustarran jälkikiristyksestä tietyntyyppisillä vanteilla ajaville. Kiristämme pultit oikeaan momenttiin ja jos tarvitsee asiakkaan jälkikiristellä niitä, se tehdään ilmaiseksi. Tarra siirtää vastuun ratin ja penkin väliin, kun näemme, että on sentyyppiset pultit ja vanteet, ettei voi varmaksi sanoa pyörien pysyvän kiinni oli mometti mikä tahansa...niitä kun vaan sattuu olemaan. Jälkikiristys ei ole rahastus, vaikka joku sitä tässä ehti epäilläkin.
|
|
|
|
 |
|
Suutari
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 27.10.2017 17:45 |
Viestit: 66
|
|
Itse olen momenttiavaimella aina kiristänyt vanteet ja jälkikiristänyt n.100km jälkeen.Ja joka huollon jälkeenkin on tullut koitettua, varmuuden vuoksi jälkikiristää. Aika pieni vaiva siitä tiedosta, että pyörät ovat kunnolla kiinni!
Automecalla, kun huollatan, niin siellä on jo ulko-ovessa lappu muistuttamassa vanteiden jälkikiristyksestä. Mielestäni aivan järkevää, että siitä ei tarvi jokaiselle asiakkaalle erikseen kertoa, kun lukee jo ovessa, ennen kun asiakas astuu sisään! Toki asiakkaan vastuulle sitten jää, huomaako lappua ja ymmärtääkö /muistaako jälkikiristyksen...
|
|
|
|
 |
|
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 28.10.2017 12:02 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
|
Pyöränvaihtoon riittävän tarkka momenttiavain maksaa ~60-70. Momenttisauva pulttikoneeseen ~15€. Perinteisen viisarinäyttöisen avaimen saa parilla kympillä.
Omalla pulttimopolla käytän 90Nm sauvaa ja siitä sitten momenttiavaimella kiristys 100Nm:iin. Tuosta 100Nm:stä kääntää pulttia ristikkoavaimella helposti vielä neljänneskierroksen tiukemmallekin, mutta toistaiseksi on autoissa pyörät pysyneet kiinni. Tarkkaa momenttia olennaisempaa on se, että kaikki pultit ovat yhtä kireällä.
Autokorjaamot eivät tosiaan muistuta jälkikiristyksestä, kun pultit hakataan koneella 200-300Nm:iin että varmasti pysyvät.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 28.10.2017 17:46 |
Viestit: 217
|
|
Hei! Rengasliikkeessä on aika rahaa! Mutta siellä kaiketi käytetään paineilmakoneessa sopivia momenttisauvoja. Sauva joustaa sopivasti kiinni lyötäessä, ja momentti on ritävällä tarkkuudella oikea. Työn tekijän vastuun kannalta tämä menettely on järkevää, "teen työn ohjeen mukaan"! Jos tuon auton momentti on 110 NM, lyön sillä sauvalla. Nämä myös kokemukseni mukaan toimivat hyvin. Raskaamassa kalustossa on kiristäminen vielä tärkeämpää. Lika vanteen välissä tms, voi aiheuttaa mahdottoman ravistuksen jarrutettaessa. Miksi ei Suomalainen halua tehdä valmistajan ohjeen mukaan, vaan keksii usein sen "Matti Suomalaisen" paremman konstin? Hakapajamies - asian tarkastaminen ei ole epäluottamusta
|
|
|
|
 |
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 28.10.2017 18:12 |
Viestit: 1188
|
Hakapajamies kirjoitti: Hei! Rengasliikkeessä on aika rahaa! Mutta siellä kaiketi käytetään paineilmakoneessa sopivia momenttisauvoja. Sauva joustaa sopivasti kiinni lyötäessä, ja momentti on ritävällä tarkkuudella oikea. Työn tekijän vastuun kannalta tämä menettely on järkevää, "teen työn ohjeen mukaan"! Jos tuon auton momentti on 110 NM, lyön sillä sauvalla. Nämä myös kokemukseni mukaan toimivat hyvin. Raskaamassa kalustossa on kiristäminen vielä tärkeämpää. Lika vanteen välissä tms, voi aiheuttaa mahdottoman ravistuksen jarrutettaessa. Miksi ei Suomalainen halua tehdä valmistajan ohjeen mukaan, vaan keksii usein sen "Matti Suomalaisen" paremman konstin? Hakapajamies - asian tarkastaminen ei ole epäluottamusta Niin, tuossa toissapäivänä vedettiin juuri momenttiin Volvo kuorma-auton pyöränpultteja valmistajan ohjeiden mukaan. Pultit kiristetään ensin 200 Nm tiukkuuteen ja sen jälkeen kiristetään 90 astetta. Momenttiavainta ei saanut valmistajan mukaan käyttää, vaikka sellainenkin käytössä olisi ollut.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 30.10.2017 10:56 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Millähän ohjeella tuon uutisen bussin pyöränpultit oli kiristetty? https://www.aamulehti.fi/uutiset/hammas ... 200494044/
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
|
Japa
|
Viestin otsikko: Re: Jälkikiristys - Rahastusta? Lähetetty: 31.10.2017 10:33 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
|
Minulla on tapana puhdistaa aluvanteen kiinnityspinnat ja jarrulevyn vastinpinta rälläkällä, jossa on messinkiharja. Ja pultit sopivaan momenttiin. Nyt kun olen akkukäyttöistä tehokasta mutterimyllyä käyttänyt, niin menee kyllä todella helposti liian kireälle.
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
|
|