|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
public
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 26.10.2017 13:41 |
Viestit: 87
|
betaromeo kirjoitti: Tietysti voidaan myös lähteä aivan toiselle linjalle ja millä 80 luvulla sai kurjuuden maksimoitua? Olisiko se 205 1.1 litraisena, vai Golf 1.3 kaasutin versiona? 1.3 54hv kaasarikoneella pärjää ihan mainiosti, terv. Polo ympärivuotisena käyttöautona 
1992 Mi16 XU9J4Z
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 26.10.2017 13:56 |
Viestit: 2164
|
public kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Tietysti voidaan myös lähteä aivan toiselle linjalle ja millä 80 luvulla sai kurjuuden maksimoitua? Olisiko se 205 1.1 litraisena, vai Golf 1.3 kaasutin versiona? 1.3 54hv kaasarikoneella pärjää ihan mainiosti, terv. Polo ympärivuotisena käyttöautona  En missään tapauksessa moiti valinnasta ja onhan meitä ihmisiä, jotka ottavat turpiinsakin ihan vapaaehtoisesti. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
public
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 26.10.2017 14:06 |
Viestit: 87
|
|
Kyllä kyllä. Se vastaisi varmaan sillä VW:n 1.05 koneella ajamista. Pakko olla todella luumu ja iloton verrattuna samankokoisiin ja -tehoisiin TU-koneisiin.
1992 Mi16 XU9J4Z
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 26.10.2017 17:59 |
Viestit: 5887 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Tietysti voidaan myös lähteä aivan toiselle linjalle ja millä 80 luvulla sai kurjuuden maksimoitua? Olisiko se 205 1.1 litraisena, vai Golf 1.3 kaasutin versiona? Golf, kumpikaan noista ei kulje mihinkään mutta Golf on kaupan päälle aivan järkyttävä laite ajomukavuudeltaan, eikö se ollut raamatussakin että esi-isien pahat teot kostautuvat jälkeläisille kolmanteen polveen?
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 01:11 |
Viestit: 1878
|
|
Kannattaa pitää mielessä, että otsikon mukaan nyt haetaan merkittävintä sarjatuotantoautoa 1980-luvulta. Siis luvulta, ei luvulla. Makkara maistuu sialta, ei sialle.
Muutamasta edellisestä viestistä poimittuja esimerkkejä aakkosjärjestyksessä, numerot ensin:
205, moneen käyttöön taipuva kaupunkiauto 1980-luvulta. BX, kevyttä mukavuutta 1980-luvulta. Carina, myyntiedustajan käyntikortti 1970-luvulta. Celica Supra, autojulisteisiin päässyt Toyota 1980-luvulta. Corolla, takuuvarma kansanpeli 1960-luvulta. Golf, tyylitietoinen kansanpeli 1970-luvulta. Hi-Ace, paku 1960-luvulta joka törmäsi nykyaikaan. Land Cruiser, jalostettu sotasaalis 1950-luvulta. Samara, (uutta) ajattelua menneestä valtiosta 1980-luvulta.
Näistä jatkoon pääsisi siis 205, BX, Celica Supra ja Samara. Aiemmista viesteistä on poimittavissa lisää esimerkkejä, mutta nyt ei ehdi.
Pitää jossain kohtaa kerätä lista soveltuvista. Voidaan vaikka äänestää.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 03:16 |
Viestit: 2164
|
kaseva kirjoitti: Kannattaa pitää mielessä, että otsikon mukaan nyt haetaan merkittävintä sarjatuotantoautoa 1980-luvulta. Siis luvulta, ei luvulla. Makkara maistuu sialta, ei sialle.
Muutamasta edellisestä viestistä poimittuja esimerkkejä aakkosjärjestyksessä, numerot ensin:
205, moneen käyttöön taipuva kaupunkiauto 1980-luvulta. BX, kevyttä mukavuutta 1980-luvulta. Carina, myyntiedustajan käyntikortti 1970-luvulta. Celica Supra, autojulisteisiin päässyt Toyota 1980-luvulta. Corolla, takuuvarma kansanpeli 1960-luvulta. Golf, tyylitietoinen kansanpeli 1970-luvulta. Hi-Ace, paku 1960-luvulta joka törmäsi nykyaikaan. Land Cruiser, jalostettu sotasaalis 1950-luvulta. Samara, (uutta) ajattelua menneestä valtiosta 1980-luvulta.
Näistä jatkoon pääsisi siis 205, BX, Celica Supra ja Samara. Aiemmista viesteistä on poimittavissa lisää esimerkkejä, mutta nyt ei ehdi.
Pitää jossain kohtaa kerätä lista soveltuvista. Voidaan vaikka äänestää. Siis kysymys olikin tarkoituksellisesti esitetty suosimaan Ranskassa valmistettuja autoja? Heillä ei tainnut koskaan ollut niin vahvaa malli brändiä, joka olisi jaksanut kantaa vuosikymmeneltä toiselle, vaan on aina jouduttu lähteä kikkailemaan nimillä tai numerosarjoilla, kun muuta merkittävää ei ole ollut tarjolla. Ovatko muut valmistajat nyt sitten kusella, vai kusessa? Auttamattomasti listalta jäävät ulos Mercedes S-sarja Toyota Land Cruiser, entä jos käytämmekin virallista tyyppimerkintää HJ60? Corolla ja Golf, sama tuote, kuin 60 ja 70 luvulla Listaa voi jatkaa loputtomiin Onko 205 jatkokehitelmä Peugeot 106 ja Citroen LNA tai BX GSA:ta
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 07:08 |
Viestit: 5139
|
|
Vaikeaksi menee, jos oikein tiukkaan rajataan miten tulkitaan mikä auto on miltäkin kymmenluvulta. BX:kin aloitti elämänsä Volvo Tundrana jo 70-luvulla.
Citikaltakin vaikkapa löytyy C3 käytännössä kolmena eri autona tällä vuosituhannella ja vielä erilaiset saman C3 nimen (+lisänimet) alta löytyvät einnakkaismallit. Vai onko se sittenkin jostain 1920 luvulta, kun silloisia mallejakin oli C3 nimikkeellä?
No entäs C4, sieltäkin löytyy melkoinen kirjo erilaisia autoja, jopa sitten ihan eri valmistajien suunnittelemia ja valmistamia?
Corolla lienee yksi hyvä esimerkki noista etuvetoon siirtymisistä -80 luvulla, mutta oli siitä ihan samaan aikaan takavetoisiakin "urheilu"malleja. Mutta jos joku Toyota pitäisi välttämättä valita -80 luvulta, se olisi minulla MR2 (Ja jos merkittävyyttä pitää perustella, niin ensimmäinen sarjavalmisteinen japanilainen keskimoottoriauto).
Mutta silti kummana pitäisin sitäkin jos Citroeniin erikoistuneessa foorumissa joku saksalainen tai japanilainen automalli voittaisi äänestyksen melkein millä tahansa positiivisella kriteerillä valittaessa?
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 07:52 |
Viestit: 7838 Paikkakunta: Eurajoki
|
Tätä vääntöä seurattuani olen edelleen Espacen kannalla, ja ilman minkäännäköisiä tunnesiteitä kyseiseen autoon. Mikä muu ketjussa mainittu auto on luonut uuden autoluokan, joka on jäänyt elämään ja yleistynyt siinä määrin kuin Espacen edustama tila-auto? Toki niitä tilamalleja on ollut ennenkin, mutta ne ovat olleet pakettiautopohjaisia busseja tai Fiat 600 Multiplan tyylisiä kehonsiirtovälineitä. Espace oli ensimmäinen muokattava, mukava ja alun alkaen siihen tarkoitukseen suunniteltu auto. 205:ssa kaikki oli jo nähty, vaikka hieno auto onkin. Mersut, Bemarit, Audit ja Land Cruiserit ovat osa samaa jatkumoa edeltäjiensä kanssa, veivät toki konseptia eteenpäin mutta toivatko ne jotain todella uutta? Autoja on hyviä ja huonoja ja kaikkea siitä väliltä. Vuoden Autoksikin on valittu paljon sellaisia hirvityksiä, joille nykyään nauretaan. Merkittävyyttä mietittäessä onko sillä tuotteen lopullisella LAADULLA merkitystä? Sitikan malleista nyt järjellä ajateltuna ei yhtään voisi ajatella otsikon tittelin haltijaksi. Miksi ihmeessä? 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 09:00 |
Viestit: 2164
|
|
Nythän ollaan päästy jo aivan erilaisiin lähtökohtiin, missä oltiin vielä eilen.
Se, että eilen nostin joitakin Toyotoita tähän keskusteluun, johtui siitä, kun ehdotuksiin haluttiin 80 luvun autoja, joilla sai kurjuuden maksimoitua. Hessu heitti "joku japsi, tai lähes kaikki", jota henkilökohtaisesti en ole valmis hyväksymään. Tuli siinä nakeltua joitakin esimerkkejä, kuten Corolla, Carina, Land Cruiser, ym. ja ketjun aloittaja tyrmäsi nämä sillä perusteella, että näitä mallinimiä on jo käytetty vuosikymmeniä?
Selvä, eli mallimerkinnänkin on pitänyt olla vasta käytössä 80 luvulla, joten ne joutavat ulos kättelyssä, kuten oma suosikkini Audi 100 ja ketjun aloittajan oma suosikki MB 190, joita oli jo 50 ja 60 luvulla. 30v päästä, kun seuraava sukupolvi virittelee samaa keskustelua, niin turha sitten ehdotella DS:ä, koska se tainnut olla ainoita Citroenejä, jonka mallimerkintä on alkanut luomaan positiivisiä mielikuvia?
Teuskin heittämä Espace täyttää osaltaan kriteerit, mutta olihan kuitenkin sitä vastaavia ideoita ollut jo paljon aikaisemmin VW tehdasbussit ja jenkkien omat viritelmät, joita ei meille juurikaan valmiina tuotu autoverotuksestamme johtuen. Espace todella toi henkilöautomaisuutta tuohon ryhmään.
Jään kuitenkin odottamaan, mikä Citroen saadaan valittua 80 luvun merkittävimmäksi autoksi, koska Citroen sivustolla ollaan ja tunnetusti täällä puuttuu objektiivisyys ja totuuden tunnustaminen!
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
niko
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 10:05 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Tästä mitään tiedä, enkä kyllä mistään muustakaan, mutta... kaseva kirjoitti: Land Cruiser, jalostettu sotasaalis 1950-luvulta. Mainittu 60-sarjalainen on ihan eri juttu, kuin 50-luvun vehkeet. Varmaan jotain rinnastusta sinne 50-luvulle löytyy BJ-60 ja FJ-60 -malleista koneen puolesta, mutta Suomessa yleisin HJ-60 on taas uudemmalla padalla. Toki 60-sarja on vielä antiikkisilla vankkurinjousilla, mutta ei kai tässä pelkästään teknisistä edistysaskelista kyse ollutkaan? Muttei enempää Tojotasta, ettei joku saa mitään väärinkäsityksiä meikäläisestä  Ja pakollisena mainitana pitää muistuttaa, että sekä sekä tojota-, että landrovermies pahastuvat, jos Land Cruiseria sanotaan Lantikaksi... Itse ehdottaisin tähän kategoriaan urQuattroa, mutta se taidettiin jo pudottaa kyydistä jostain syystä...
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 10:27 |
Viestit: 1878
|
betaromeo kirjoitti: Siis kysymys olikin tarkoituksellisesti esitetty suosimaan Ranskassa valmistettuja autoja? Huoh. Ei. Tuo on sinun tulkintasi. En edes näe miten kysymyksenasettelu suosisi jotain tiettyä valmistusmaata? Jos haettaisiin merkittävintä ranskalaista 1980-luvulta niin kysymys kuuluisi: "Merkittävin ranskalainen sarjatuotantoauto 1980-luvulta." betaromeo kirjoitti: Tuli siinä nakeltua joitakin esimerkkejä, kuten Corolla, Carina, Land Cruiser, ym. ja ketjun aloittaja tyrmäsi nämä sillä perusteella, että näitä mallinimiä on jo käytetty vuosikymmeniä? kaseva kirjoitti: Muutamasta edellisestä viestistä poimittuja esimerkkejä aakkosjärjestyksessä, numerot ensin: ... Aiemmista viesteistä on poimittavissa lisää esimerkkejä, mutta nyt ei ehdi. Voin selvyyden vuoksi jossain kohtaa poimia tuohon esimerkkilistaan mukaan kaikki ehdotetut, jos se asiaa selventää. Nuo mainitsemasi Toyotan automallit ovat olleet tuotannossa jo ennen 1980-lukua, ilman mallinimen uudelleenkäyttöönottoa kokonaan uudessa autossa. Käsittääkseni Volvo Tundra ei ollut sarjatuotannossa, eikä W201 perustu millään tapaa 50- ja 60-lukujen 190:hin. Eipä taida perustua Espacekaan mihinkään aiempaan. 205:n ja BX:n historiaa paremmin tuntevat voinevat penkoa ovatko ne todellisuudessa vain faceliftattuja vanhoja automalleja uudella nimellä? Tällöin ne eivät olisi soveltuvia ja voidaan jättää huomiotta. Siinä tapauksessa jatkoon menossa siis Espace, Celica Supra ja Samara? Näin ollen kysymyksenasettelu vaikuttaisi "suosivan" ranskalaisia, japanilaisia ja neuvostoliittolaisia autovalmistajia. Tämä on hiustenhalkomista, ja se homman suola onkin. Huomaan kirjoittaneeni ns. tutkimuskysymyksen huolimattomasti, sillä siihen on jäänyt liikaa tulkinnanvaraa. Tämä antaa tilaa näkemyksille/tulkinnoille/tunteille ja hämärtää objektiivista tarkastelua. Yksi vaihtoehtohan aina on, että 1980-luvulla ei esitelty yhtään täysin uutta automallia, joiden joukosta se merkittävin voitaisiin "valita". Ei tässä kyllä mitään palkintoja jaeta, mielenkiintoa korkeintaan.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 10:39 |
Viestit: 1878
|
niko kirjoitti: Ja pakollisena mainitana pitää muistuttaa, että sekä sekä tojota-, että landrovermies pahastuvat, jos Land Cruiseria sanotaan Lantikaksi...  Naapurin tojomies on juurikin sitä mieltä, että Cruiser (jollainen häneltä löytyy) on se aito Lantikka.  Minä olen aina luullut ilmaisun tarkoittavan Land Roveria...
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 11:02 |
Viestit: 2164
|
|
Olisiko kaseva käynyt kuitenkin vaan niin, että sotkeuduit omaan näppäryyteen?
Itse en missään muotoa ajatellutkaan 50 tai 60 luvun Mersu 190 olisi sama tuote kuin 80 luvulla esitelty 190, mutta tuolla mallimerkintää niistä käytettiin. Sinun mielestä Corolla on Corolla on sen tyyppimerkintä KE10, tai AE80, joten miksi ei sitten Mercedes 190 (W201), tai (W121), (W110)?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 11:14 |
Viestit: 1878
|
Corolla on ollut tuotannossa koko ajan. Sitä alettiin tehdä ja sitä on päivitetty sopivin väliajoin. Kuten toteat, tuskin W201 perustuu jo kuusikymmentäluvulla lakkautettuihin aiempiin automalleihin? Ei kuulosta uskottavalta, tai sitten mersulla oikeasti vaalitaan perinteitä. Päivän Dilbert kevennykseksi tähän väliin. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 11:31 |
Viestit: 2164
|
kaseva kirjoitti: Corolla on ollut tuotannossa koko ajan. Sitä alettiin tehdä ja sitä on päivitetty sopivin väliajoin. Kuten toteat, tuskin W201 perustuu jo kuusikymmentäluvulla lakkautettuihin aiempiin automalleihin? Ei kuulosta uskottavalta, tai sitten mersulla oikeasti vaalitaan perinteitä. Päivän Dilbert kevennykseksi tähän väliin.  Onko kuitenkin sen 190 perusratkaisut lähempänä toisiaan 60 lukuisessa ja 80 lukuisessa, kuin Corollan vastaavissa?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 11:44 |
Viestit: 1878
|
Teuski kirjoitti: En kyllä nyt ihan tajua tuota logiikkaa, että esim. etuveto-Corolla ei kelpaa 80-luvun automalliksi sillä perusteella, että mallinimi otettiin käyttöön jo 60-luvulla sen edeltäjässä, jossa ei kuitenkaan muuta yhteistä ole kuin nimi  Voidaanhan tuo Celica Suprakin hylätä, se esiteltiin jo 1979 ja Celica-nimi oli käytössä vielä sitäkin aiemmin  Jos etuveto-Corolla on kerran kokonaan uusi malli, niin silloinhan siihen voi soveltaa samaa logiikkaa kuin 190:iin. Totta kai. En tiennyt sen olevan kokonaan uusi, joten sillä perusteella olin sitä hylkäämässä. Corolla is back! ...kun taas Celica Supra. Luotin tässä kohtaa sokeasti betaromeoon (tarkoitettu kohteliaisuudeksi) ja listasin sen 1980-luvulla esitellyksi. Celica Supra is out! Olisikohan minulla oikeasti jotain muutakin tekemistä? Olisi, mutta kyllä tämä imuroinnin voittaa. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 12:03 |
Viestit: 1878
|
Saisi Land Cruiser vahingossa ansaitsematonta kunniaa asiaa tuntemattomien parissa. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 12:12 |
Viestit: 5139
|
kaseva kirjoitti: ... Jos etuveto-Corolla on kerran kokonaan uusi malli, niin silloinhan siihen voi soveltaa samaa logiikkaa kuin 190:iin. Totta kai. En tiennyt sen olevan kokonaan uusi, joten sillä perusteella olin sitä hylkäämässä. Corolla is back! ... Entä kuinka monta eri Corollaa saisi ottaa mukaan, siitä on tehty kaksi uutta mallisarjaa 80-luvulla -83 ja -87, jos ottaa ekan ilmestymisen, siinä oli tarjolla 4 eri mallia, mallit: AE80 / AE82 / AE85 / AE86 osa oli selvästi läheisempää yhtäläisyyttä, eli pääosin yhteinen rakenne ehkä suurimpana erona takapää, mutta AE80 ja AE86 välillä ei ollut muuta yhteistä kuin nimi, kokoluokka ja osa moottoreista. (eli AE80 oli uusi etuvetomalli ja AE86 oli uusi takavetomalli, molemmat silti Corilloja) Ja 1987 kun tuli taas täysin uudet mallit oli lopulta maailmalla ainakin malleja EE90 / AE91 / AE92 / AE95 / CE90 / CE91 / CE92 / CE94 / CE95, ne olivat etuvetoisia paitsi joku nelivetoversio.
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 12:14 |
Viestit: 7838 Paikkakunta: Eurajoki
|
kaseva kirjoitti: Jos etuveto-Corolla on kerran kokonaan uusi malli, niin silloinhan siihen voi soveltaa samaa logiikkaa kuin 190:iin. Totta kai. En tiennyt sen olevan kokonaan uusi, joten sillä perusteella olin sitä hylkäämässä. Corolla is back!
Niin, ehkä siihen takavetoiseen KE-10:iin kuitenkin tehtiin vain jotain pikku viilausta ja faceliftiä jotta siitä saatiin etuvetoinen  Saabbimiehenä tietysti arvostat, että Saabilla tajuttiin tehdä selvä ero 95 ja 9-5 välille väliviivalla ettei vaan kukaan luule sen 9-5:n olevan 50-luvun tekniikkaa  Tässä vielä pikku pähkinä: Opel Kadett D esiteltiin Vauxhall Astrana 1979. F-sukupolvi nimettiin Astraksi myös Opelilla. Onko Opel Astra 70- vai 90-luvun auto? 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 13:21 |
Viestit: 1878
|
Teuski kirjoitti: Saabilla tajuttiin tehdä selvä ero 95 ja 9-5 välille väliviivalla ettei vaan kukaan luule sen 9-5:n olevan 50-luvun tekniikkaa
9-5 mallia ei ole olemassakaan, 9⁵ sen sijaan löytyy.  Hiusten halkomista, hiusten halkomista — kuten todettua. Sitä paitsi kaikkihan tietää, että 9⁵ on oikeasti Vectra, kun on kerran tehty GM:n konsernipohjalevylle. Mutta joo, arvostan kyllä etteivät ottaneet uudestaan käyttöön 95-mallimerkintää. Toi Corolla on nyt aika haastava. Pitäiskö se laskea mukaan vai ei? Vaikka laskettaisiinkin niin onko sillä mitään väliä, sillä merkittävä se tuskin on? Luotettava perusauto kyllä, mutta sitä se taisi olla jo ennen 1980-lukuakin. Mikä tekee 1980-luvulla esitellystä Corollasta merkittävän? Etuvetoisuus? Öööö... 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 13:31 |
Viestit: 1878
|
En näe logiikkani älyttömyyttä, olen liian lähellä. Avaa toki? Kukaan ei muuten ole ehdottanut sitä XM:ää, josta tämä koko pohdinta sai alkunsa. Vähän tekisi mieli, mutta kaikessa persoonallisuudessaan en silti pidä sitä merkittävimpänä. On se merkittävämpi kuin rautajousinen sisarensa.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 13:34 |
Viestit: 7838 Paikkakunta: Eurajoki
|
kaseva kirjoitti: En näe logiikkani älyttömyyttä, olen liian lähellä. Avaa toki? Jos ei vielä auennut, niin otsikkohan on "Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?", ei "Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta, jolla on ennennäkemätön mallinimi?" 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|