Periaatteessa käytetyn kaasuauton tuonti ulkomailta ei pitäisi olla ongelma. Jostain vain muistan lukeneeni/kuulleeni, että tuontiin liittyisi jotain erityistä. Sehän siinä on, että kun muistikuva on hentoinen, niin ei muista oliko lähde vakuuttava vai höpöhöpö-osastoa.
Niinpä nojaankin teidän tietämykseen.
Entä onko kokemusta miten kaasulaitteet kestää ajan hampaan? Alkaako 10 vuotta vanha laitteisto olla joltain osin tiensä päässä?
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
HiTec
Viestin otsikko: Re: Kaasuauton tuonti
Lähetetty: 28.10.2017 11:04
Viestit: 1945 Paikkakunta: Helsinki
Huomaa sitten että se tuotu kaasuauto on nimenomaan korkeapaineinen CNG-versio, eikä se yleisimmin käytetty matalapaineinen LPG tai Autogas, sillä noilla jälkimmäisillä ei Suomessa tee mitään koska niillä ei tieliikenteessä täällä saa ajaa ilman merkittävää, päiväkohtaista polttoaineveron maksamista (vrt. löpöllä vs. dieselillä ajaminen) https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotu ... oainemaksu
Verottaja torppaa tosiaan aika tehokkaasti nestekaasun käytön polttoaineena (=LPG, Autogas, propaani, butaani). Maakaasun (CNG, biokaasu, metaani) käyttövoimavero on henkilöautolle 0,031€/ päivä ja pakettiautolle 0,009€/päivä. Nestekaasun käytöstä määrätään polttoainemaksu, joka on esim. henkilöautolla vaatimattomat 330,00€/päivä.
Bensatankin koko vaihtelee, ainakin uusissa Astroissa se on 14 litraa, tuolla ei lapissa pääse huoltoasemalta toiselle, joissain sit täysikokoinen.
Mitenhän muuten kaasutankki, sehän on paineastia, tuleeko näissä jotain 10v tarkistuksia??
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
INikki
Viestin otsikko: Re: Kaasuauton tuonti
Lähetetty: 28.10.2017 14:29
Viestit: 375
Liittyykö tuo bensatankin koko jotenkin verotukseen? Kun CNG Sprinteriä on saatavana sekä 15l ja 100l bensatankilla. Tosin suomen hinnastosta ei löydy kuin 100l versio ja päästöt sillä on aivan bensa-auton suuruusluokkaa.
HiTec
Viestin otsikko: Re: Kaasuauton tuonti
Lähetetty: 28.10.2017 14:46
Viestit: 1945 Paikkakunta: Helsinki
INikki kirjoitti:
Liittyykö tuo bensatankin koko jotenkin verotukseen?
Kyllä. Esim. saksalainen verotus ei hyväksy suurempaa nestemäistä polttoainetankkia, jotta auto säilyy kaasuauton verolla
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia vestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.