jounine kirjoitti:
Onko remontin tekeminen itse ilman aikaisempaa kokemusta kytkinremonteista realistinen?
Toki. Jokainen, joka moista tekee ensimmäistä kertaa, ei sellaista ole aiemmin tehnyt. Itse aloitin ilman mitään opastusta tai oppaita japsikinnerillä, jossa oli pultteja uskomattoman hankalissa paikoissa ja loota täytyi nostaa yläkautta pois. Ja koska jopa meikäläinen on tuon homman onnistuneesti saanut tehtyä - ja vieläpä useampaankin kulkineeseen - ei se voi vaikeaa olla.
Xantiassa homma on melkoisen selkeä, menee muistaakseni jotakuinkin näin: keula ilmaan, pyörät pois, tuetaan moottori öljypohjan alta, jäähdytysnesteet pois, laatikkoöljyt pois, ilmanputasri pois, ylävesiletku ja termarikotelo pois, hydrauliikan päävaraaja/paineensäädin irti ja tuetaan vaikkaa rautalangalla johonkin, lootan päältä kaikki muukin irti, vetoakselit pois (alapallot irti, tukilaakerin lukitus auki jne), nopeusanturin liitin auki, pakkianturin liitin auki, vaihdevivusto irti, kytkinvaijeri irti, lootan kiinnitykset auki, lasketaan loota lattialle. Kampiakselin takapään stefaa varten toki vauhtipyörä vielä edestä pois. Sitten vain tarvittavien osien vaihto ja kasataan käänteisessä järjestyksessä. Lopuksi kytkimen säätö ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus. Ihan kaikkea ei enää muista, kun viisi vuotta sitten tuli tehtyä tuo.
Yhden pitkän päivän aikana tuon tekee, rauhallisesti tehden kahdessa päivässä. Noiden pakollisten osien lisäksihän on hyvä samalla uusia päämaadoituspiuhat, jos sitä ei ole vielä tehty ja termarihan kannattaa toki vaihtaa myös, jos edellisestä vaihdosta on kauan.
Gallerian päivitys on näköjään sotkenut kuvien järjestyksen. Olisi voinut tuolta vähän järjestystä katsoa ja jotain pientä tarinaakin on kuvateksteihin kirjoiteltuna.