Eli tarina lähti liikkeelle kun serkkuni vinkkasi Maarianhaminassa ja tarkemmin
https://www.marknaden.ax/ palvelussa olevasta ilmoituksessa, jossa kaupiteltiin Xantia Activaa 200e:n hinnalla. Ilmoituksessa oli yksi pahainen kuva, eikä juuri muuta infoa kuin että vuotaa hydenestettä. Laitoin myyjälle heti (ruotsiksi) tekstiviestiä ja marknaden palvelun kautta emailia, mutta ei myyjästä kuulunut mitään. Siskon mieheltä kun ruotsi taipuu paremmin, hän soitti lopulta seuraavan päivänä myyjälle ja saatiin info että auto on mutta 18.11 joku tulee sitä ostamaan/katsomaan, eli siihen asti varattu. Tappiomieliala ehti jo vallata, kun minä/serkku/siskon mies ehdittiin jo innostua puoli-ilmaisesta ajokuntoisesta ja suht toimivasta activasta. No 18.11 tuli ja meni ja auto ehti jo unohtua, mutta viikko sitten 22.11 tuli infoa että autoa kukaan ei ilmeisesti tullut hakemaan ja myyjällä on kiire päästä siitä eroon kun autossa on kesärenkaat alla ja talvirenkaita ei ole. Loppuviikosta löin aikataulun kiinni, että sunnuntaina 26.11 lähden Maarianhaminaan laivalla ja myyjä tulee satamaan vastaan, "kiireellä" sitten ajan takaisin check-iniin ja autolla toisella laivalla takaisin.
Auton haku tuona sunnuntaina 26.11 oli kyllä aika näppärää. Laivaan Turusta 8.15 ja buffetaamiaiselle tappamaan aikaa ja katselemaan mökkimaisemia. Muutama kuppi kahvia ja monen monta erilaista lautasellista aamiasta myöhemmin, aloimme lähestyä maarianhaminaa. Tapoin aikaa vielä lasten pleikkaripisteellä yms, mutta tukevan aamiaisen jälkeen oli selvää että nälkä ei ainakaan ole päälimmäinen ongelma tällä reissulla. No maarianhaminassa kipin kapin pois laivasta ja ulos terminaalista. Parkkipaikalla Xantia olikin vinoparkissa toisen erivärisen xantian vieressä ja lopulta myyjäkin löytyi, olin tuulispäänä mennyt hänen ohitseen terminaalissa. No hyppäsin auton rattiin ja kirjoitettiin paikalliset 2. osat rekisteriotteesta. Myyjä oli vielä kyydissä kun kierrettiin kortteli ja palattiin Viking Linen kopille autojonon jatkoksi. Myyjä käveli tästä takaisin parkkikselle ja jatkoi matkaa vaimonsa ja toisen xantian kera kotiin. Viking Linen kopilla ei tarvinnut paljoa ihmetellä, olin ostanut lipun edellisenä iltana netistä, eikä edes varausnumeroa tarvinnut kopilla olla kun rekkarilla asiakaspalvelija löysi tiedot ja löi maihinnousukortin käteen. Sitten vaan jonon jatkoksi odottamaan laivaan pääsyä. Tässä vaiheessa ehdin vasta autoon vähän tutustua ja käydä läpi takaluukun/ulkokuoren. Takaluukussa oli hyväkuntoiset ja siisti alkuperäiset Activa aluvanteet ilman kumeja. Huomasin myös että pelkääjän puolen kylkeä olo raaputettu johonkin aika pitkältä matkalta joten siinä on pientä painaumaa yms. Samoin huomasin että lakkapinta konepellistä/katosta/spoilerista on hieman puhki. Mutta muuten auto tuntui olevan suht ryhdikäs ja toimiva. Pienen odottelun jälkeen päästiin laivaan ja Viking Gracen henkilöautokannelle. Tässä vaiheessa en ollut autolla ajanut kuin kilometrin, mutta olin todennut activajärjestelmän toimivan kuten pitää, eikä muitakaan vikoja autossa tuntunut olevan.
Viking Grace pahimpaan pikkujouluaikaan ei ollut juuri kokemisen arvoinen, krapulaiset työporukat yms olivat valloittaneet käytävät jonottaessaan ravintoloihin, eikä saunaosastolle ollut asiaa. Spa oli kuulemma täynnä ja vähän ylikin. Eikä ko. osastolle päässyt edes kurkkaamaan. Kai siellä on jotain altaita.... No paluumatka meni erään ravintolan "odotus" tilassa mielyttävällä nojatuolilla Viking Linen wlania hyödyntäen. Turkuun saapuessa en meinannut saada Xantiaa käymään kun tuli vuoro ajaa ulos laivasta, pahuksen ajonesto PIN-koodi unohtui antaa... Xantia merkkasi Gracen aika isolla lätäköllä LHM:ää, joten oli selvää että auto pitää asap saada nosturille ja selvittää mikä on vikana. Viking oli Turussa n. 20.00 ja kotona Paraisilla olin n. 20.40 eli koko päivän savotta, mutta ilman ainuttakaan ongelmaa. Ja tärkeintä oli että tuliaisena oli harvinainen ja eksoottinen turbo-activa!
26.11 Ajoin auton laivaan Maarianhaminassa, Xantia vilkutteli välillä STOP-valoa ja lisäsin laivassa LHM:ää yli puolilitraa. Laivasta ajoin auton Caribialle, josta toisella autolla kotiin. Tällä matkalla totesin aktiivialustan olevan upea keksintö!
28.11 Kävin konttorilla kysymässä että mitä teen kun ostin Ahvenanmaalta auton. Käski tehdä käyttöönottoilmoituksen verottajan sivuilla ja palata sitten auton kera asiaan niin suorittavat rekisteröintikatsastuksen. Kuulemma päästölappuja ei kannata muualta ottaa, kun jokatapauksessa ottavat rekisteröintikatsastuksessa päästöt. Tilasin samalla alkuperäiset EI-eu kilvet samalla tunnuksella joka autossa suomi-aikana ollut. Sain illalla sähköpostia myyjältä, jossa hän toivoo minun olevan tyytyväinen ostokseen ja samalla kertoi autosta vähän lisää. Kuulemma jakohihna olisi "juuri" vaihdettu, jäähdytinnestettä häviää "jonnekkin", öljyt ovat vanhat jne
29.11 Tänään keskiviikkona siirsin auton Caribialta kotipihaan Paraisille, ~30km matka, ei ongelmia. Auto lämpeää suht nopeasti sisältä ja puskee todella kuumaa ilmaa sisätiloihin kun moottori on lämmin! Samalla kiersin yhden suuren liikenneympyrän kunniakierroksenomaisesti ja totesin että kyllä kostealla asfaltillakin auto pystyy ihmeisiin. Soitin päivällä OP:lle ja tein autoon vakuutuksen, 180e vuosi, pelkkä liikennevakuutus. Tein verottajan sivuilla käyttöönottoilmoituksen. Yritin kysellä Turusta paikkaa joka korjaisi hydevuodon, paikallinen osaaja Ritiko ei ollut innostunut korjaamaan Activaa, mutta citikkahuolto varasi minulle 11.12 ajan jolloin Activan saisi hoitoon Loimaalle.
TO DO:
- Takana paluupuolella LHM-vuoto, pitäisi asap ottaa selvää kuin paha. Myyjän infon mukaan:
"Den började läcka LHM i juli 2017. Citroënverkstaden undersökte och sade att ett rör ovanpå bakaxeln behöver bytas.
Heinäkuussa alkoi LHM:n vuoto, tutkittu ja kerrottu että taka-akselin yläpuolinen putki pitäis vaihtaa "
- Kuskin etuvalo pimeä
- Myyjän mukaan toinen sumari halki, pitää tarkistaa
- Kuskin etuvalonpesimestä puuttuu se uloin kuori
- Talvirenkaat vanteilla, mahdollisimman lähellä alkuperäistä kehää 205/60/15 <- mitä rengastusta muut käytätte talvisin activoissa ja voiko rekisteröintikatsastuksessa tulla sanomista kun ei tuollaista 205/60/15 talvinakkia varmaan mistään löydy
(Autossa on alla kesärenkaat "talvivanteilla", enkä missään nimessä raaski laittaa alkuperäisiä activa -aluvanteita talveksi)
- Öljynvaihto yms huolto/tarkistus
- Autossa on suht hyvä huoltokirja vielä parin vuoden päähän, pitää täydentää sitä ainakin siitä puuttuvan jakopäärempan osalta
- Myyjän mukaan jäähdytinnestettä häviää ja lämppärin flekti ei aina toimi (tyyppivika? miten korjataan?). ko. ongelmien todennus/korjaus
Sitten vielä budjetista/kuluista. En nyt tietenkään ihan kaikkea viitsi laskea kuluiksi, mutta itseäni kiinnostaa mitä Activa tulee minulle suurin piirtein maksamaan, kun siinä joskus on leima!
Citroen Xantia Menot
Ostohinta 200
Silja laiva 12
Viking laiva 23,5
Kilvet 13
Yhteensä: 248,5€
Tulevat menot
Rekisteröintikatsastus 150
Eli summasummarum:
Muutamassa asiassa kaipaisin apua!?
- Tarvitsen talvirenkaat vanteineen 15", mitkä renkaat alle jotta katsurikin kelpuuttaa rekisteröintikatsastuksessa: nopealla googlettamisella kehän puolesta vaihtoehdot ovat:
175/65R15 = 24x6.9R15
185/65R15 = 24.5x7.3R15
195/60R15 = 24.2x7.7R15
205/60R15 = 24.7x8.1R15
- Mikä on helpoin/hyväksyttävä tapa korjata paluuvuoto taka-akselin päältä. Citikkahuolto prässännee pitkään putkeen uuden liitoksen, jotta ei tarvitse edestä asti ainakaan vaihtaa. Ilmeisesti paluupuolella paine ei ole kovin paha, joten joku virityskin ainakin alkuun voisi toimia (esim. halkaistu letku putken päälle ja klemmarilla vuoto tukkeeseen tjms, ja tällä korjauksella siis autolla voisi ajaa paremmin mielin Loimaalle ja takaisin)
Kuvia autosta
https://www.flickr.com/photos/152141673 ... res/20UvW4Auto on käyttöönotettu 10.1.1997 ja muistaakseni lappeenrannasta alunperin.