|
Kirjoittaja |
Viesti |
niko
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.09.2014 07:47 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Natero kirjoitti: Miten voi sanoa kauniisti seuraavan: voihan vittu, ettekö te etanolifanit osaa oikeasti laskea? Etanolifani ja vittu mainittu! Mua ei ole kiinnostanut yhtään, että mitä maksaa, koska tuossa ruåttinrimpulassa etanolilla saavuttaa vallan muita etuja. Mutta sen verran tuli joskus räknättyä, että E85:lla kulutus kasvaa meikäläisen ajotyylillä n. 30%. Paljonkos se hintaero bensiinin ja RE85:n välillä on? 1.6€ vs. 1.01€? EDIT: Se toki täytyy vielä lisätä, että viimeisimpien muutosten jälkeen en ole kulutuseroa tarkastellut.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.09.2014 08:25 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Itse itseäni parjaten... niko kirjoitti: 1.6€ vs. 1.01€? Tän siitä saa, kun ei laske hintoja. Oikeat arvot lienisivät lähempänä 1.6€ vs. 1.1€, jos likiarvoilla mennään.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
takur
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.09.2014 09:13 |
Viestit: 11
|
Itseäni ei tuo tehon menetys ole vaivannut jos sellaista nyt onkaan. Ainakaan ihmeellistä eroa en normiajossa ole huomannut. Tussu/laiska tuo c5 on jokatapauksessa, polttoaineesta riippumatta.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.09.2014 13:26 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: Kuvittelin itsekin kovin pitkään viinan olevan autuaaksi tekevä mutta kissan viikset  Sulla on merkittäviä puutteita järkähtämättömyydessä mielipiteiden osalta, miltei voisi ilkeästi nimittää takinkääntäjäksi. Itse olen pyrkinyt välttämään autuaaksi tulemista siihen liittyvän avarakatseisuuskadon takia. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.09.2014 22:45 |
Viestit: 2699
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 04.09.2014 13:32 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 just kävin kahdellakympillä hakemassa RE85:ttä 17.5 litraa , ja vieläkin toimii 
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 02.01.2018 18:52 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Nostellaanpas tätä ketjua, kun en nyt tähän hätään löytänyt tuoreampaakaan keskustelua aiheesta... Nyt kun valtio alkoi tukemaan etanolimuunnoksia 200 eurolla, niin voisi miettiä uusiksi ton oman kuuvetosen muuntamista... tukea voi siis hakea kun on ensin muutoskatsastanut auton flexfueliksi. Ja muutoskatsastus pitäisi uusien ohjeiden mukaan onnistua ennen 1.1.2007 käyttöönotettuun kärryyn ilman muunnoslaitteiston valmistajan selvityksiä tai vaatimuksia valtuutetusta asentajasta. Lainaa: "Kohdan 2.3 muutosten jälkeen ennen 1.1.2007 käyttöön otetulle ajoneuvolle riittää, että ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Etanolimuunnoslaitteiston valmistajan ei tarvitse enää antaa selvitystä siitä, että asennettu laitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä" - https://www.trafi.fi/filebank/a/1461929338/e1efc709e09b0525b076494b00ccdb39/20517-pdf_Perustelumuistio_auton_rakenteen_muuttamisesta_etanolimuutos.pdfTuosta tosin jää epäselväksi miten konttorilla varmistetaan, että tankissa on testin aikana etanolia? Tai tarkistavatko edes laitteiston olemassaoloa? Kaikki autothan ei välttämättä edes tarvitse mitään muunnosbokseja (esim. Saabin biopower-softat). Väärämmerkkisellä olen ajellut suunnilleen 90.000km pelkällä etanolilla, joten etanolikäytön "haitat" on kohtuullisen hyvin selvillä.  Harmi että tuota tukea saa hakea vain yhteen autoon kalenterivuoden aikana. No, ehkä muutoskatsastan väärämmerkkisen vasta ensi vuonna. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 02.01.2018 18:55 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Saabista saa testerillä sentään etanolianturin lukemat ruutuun. Itse ajattelin myös teettää Feliciasta etanolikäyttöisen ihan vain huvikseni ja ottaa Valtiolta sen 200 pois.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.01.2018 14:52 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Onko noissa saabeissa oikeasti etanolianturit tehtaalta? Olen elänyt siinä uskossa että ne arvailee etanolipitoisuuden jälkijättöisesti fuel trimmeistä.
Tehdastekoisissa saabin flexfueleissa tietty on anturit, mutta kaippa ne on valmiiksi rekisteröity flexfueleina. Itse ajattelin lähinnä noita biopower-softalla muunnettuja.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.01.2018 15:04 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Kaseva osannee sanoa. Veikkaan, että softatuissa ei olekaan. Voit olla oikeassa. Noita kotimaisia bokseja saa kuulemma motonetistakin jo.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.01.2018 15:11 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
Eikös Saabin tehdas-Biopowerkin tunnista polttoainelaadun lambdasignaalin ja ruiskutusajan (ja siten bensatrimmien) perusteella? Eikä siinä(kään) erillistä etanolianturia tietojeni mukaan ole.
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.01.2018 18:50 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
Ainakaan pihassa olevassa 9-5 Saabissa ei ole etanolille omaa anturia, vaan homma toimii moottorin ohjauksen ja lambdan avulla. Ainakin Trionic 7 vehkeissä. Ilmeisesti viimeisissä Trionic 8 vehkeissä oli joku anturi etanolille.
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 03.01.2018 18:56 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
Huikko kirjoitti: Saabista saa testerillä sentään etanolianturin lukemat ruutuun. Itse ajattelin myös teettää Feliciasta etanolikäyttöisen ihan vain huvikseni ja ottaa Valtiolta sen 200 pois. Myös eFlexFuelin purkilla saa etanoli pitoisuuden älyluurin näytölle, kun luuriin laittaa ilmaisen purkin tekijän softan. Toimii ainakin mulla Patongissa jollain tasolla, tosin kuukausiin en ole etanoli pitoisuutta katellut  . Mites Valtiolta sen 200 saa pois, kun toi mun katiska on muutoskatsastettu viunalle viime vuonna alkukesästä?
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 04.01.2018 12:07 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
torneol kirjoitti: Mites Valtiolta sen 200 saa pois, kun toi mun katiska on muutoskatsastettu viunalle viime vuonna alkukesästä? Tuskin mitenkään tossa tapauksessa. Tuolla lukee että " Muuntotuki koskee 1.1.2018 - 31.11.2021 välisenä aikana muutoskatsastettuja autoja.": https://eflexfuel.fi/muutoskatsastusMutta edelleen ihmetyttää miten ne meinaa todentaa, että autoon on ylipäätään tehty flexfuel-muunnos. Kumma jos kukaan ei yritä tienata tällä 142 euroa (200€ tuki - 58€ muutoskatsastus). Ranskalaisella foorumilla muuten joku tarinoi ajelleensa 406 V6:lla (sama motti kuin Xantiassa) E85:llä ilman mitään muunnoksia. Kuulemma ES9J4:n ecu oppii kun sekatankkaa ensin 50/50, sitten 75/25 ja vasta sen jälkeen pelkkää E85:ttä. Hiukan epäilen ton toimivuutta, kyllähän sieltä luulisi jonkun vikakoodin tulevan kun fuel trimmit hyppää ~30% plussalle. Ja suuttimethan tuossa loppuu kesken täyskaasulla, joten en ehkä ensimmäisenä lähtis tuollaista "muunnosta" tekemään...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 04.01.2018 12:12 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Tässä vielä linkki toisen kotimaisen muunnoslaitteiston valmistajan sivuille. Hiukan halvempi kuin eFlexFuel, mutta ei vaikuta ihan yhtä viimeistellyltä tuotteelta. Ja nettisivujen kieliasu saa karvat pystyyn. Epäilemättä toimiva purkki kuitenkin. https://fuelflexfinland.fi/
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 04.01.2018 12:38 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
Igor kirjoitti: Mutta edelleen ihmetyttää miten ne meinaa todentaa, että autoon on ylipäätään tehty flexfuel-muunnos. Kumma jos kukaan ei yritä tienata tällä 142 euroa (200€ tuki - 58€ muutoskatsastus).  Kai sieltä pellin alta jotain pitää näkyä asennetuista laitteistoista? Jos ei muuten, niin suojamuovit pois, että näkee suuttimien kytkennät. Pelkän purkin ja piuhat voi ruuvailla mihin vaan, mutta työlääksi menee kaikenmaailman paperinpyörityksen kanssa 140 euron tienaaminen, ellei aidosti ole mitään tehnyt. Ei kai kukaan ole niin pöljä, että maksaa muutoskatsastuksesta 58 egeä ilman että on autolleen mitään tehnyt ja koittaa sitten saada inssiltä paperin, että saisi valtiolta 200 rahaa  ?
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 04.01.2018 13:08 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Noissa Trafin ohjeissa puhutaan että "käytönaikainen päästömittaus" riittää, mitenkähän suhtautuisivat jos esittäisi muutoskatsastettavaksi auton mistä ei päästöjä edes mitata? Riittäisikö tällöin maininta että "kaasuttimissa on isommat suuttimet/säätösuutin" tms..? Noiden parin Dyanen kanssa olisi toki helpompaa, ne kun on jo ruiskulle muutettu, ja toisessa on etanolianturikin mukana...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 04.01.2018 13:47 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
torneol kirjoitti: Igor kirjoitti: Mutta edelleen ihmetyttää miten ne meinaa todentaa, että autoon on ylipäätään tehty flexfuel-muunnos. Kumma jos kukaan ei yritä tienata tällä 142 euroa (200€ tuki - 58€ muutoskatsastus).  Kai sieltä pellin alta jotain pitää näkyä asennetuista laitteistoista? Jos ei muuten, niin suojamuovit pois, että näkee suuttimien kytkennät. Pelkän purkin ja piuhat voi ruuvailla mihin vaan, mutta työlääksi menee kaikenmaailman paperinpyörityksen kanssa 140 euron tienaaminen, ellei aidosti ole mitään tehnyt. Ei kai kukaan ole niin pöljä, että maksaa muutoskatsastuksesta 58 egeä ilman että on autolleen mitään tehnyt ja koittaa sitten saada inssiltä paperin, että saisi valtiolta 200 rahaa  ? Paha sieltä pellin alta on mitään laitteistoa inssille esitellä, jos muunnos on tehty softalla.  Ja esim. tossa mun Minissä pitää ensin irrottaa välijäähdytin, että näkee suuttimien liitännät. Jännä nähdä millaisia käytäntöjä tuosta seuraa.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 04.01.2018 13:51 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
jasu kirjoitti: Noissa Trafin ohjeissa puhutaan että "käytönaikainen päästömittaus" riittää, mitenkähän suhtautuisivat jos esittäisi muutoskatsastettavaksi auton mistä ei päästöjä edes mitata? Riittäisikö tällöin maininta että "kaasuttimissa on isommat suuttimet/säätösuutin" tms..? Noiden parin Dyanen kanssa olisi toki helpompaa, ne kun on jo ruiskulle muutettu, ja toisessa on etanolianturikin mukana... No siellähän mainitaan että pitää täyttää " alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset"... 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 04.01.2018 23:36 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
vaikka tuo oma kulkine onkin vanhempi kuin -96, niin kokeilin liki vuoden verran e85:sta xm v6:ssa jossa siis zpj / siemens-fenix ecu. siinäkin riitti hyvin kartassa säätövara, kun "opetti" sen ensin 1/3, sitten 1/2 , 2/3 ja 4:s tankillinen ja siitä eteenpäin kokonaan e85:sta, jossain täyskaasukiihdytyksessä huomasi, ettei ihan kaikki tehot olleet mukana, ja kylmillä keleillä lähti toisella starttauksella käymään. kulutus nousi n. 20%. jollain sekoitussuhteella e85+98 tuntui olevan tehoa enempi, kones pirteämpi, olisiko ecu osannut säätää ennakkoa, kun e85:n puristuskestävyyshän on suurempi kuin "täysbensan", ei nakuta niin helposti. taloudellista hyötyä en laskelmissa saanut, mutta saapahan sanoa, että alkoholin kulutus oli vuositasolla yli 800L. 2v. kuluttua porsi sitten konehuoneessa bensaletku, se tankiltatulevan metalliputken ja koneen päällä olevaan paineensäätimen väliin tuleva kuminen, oli haurastunut ja ruiskutti sitten kunnolla bensaa konehuoneeseen, tietysti katsastuksessa... (ei sentään syttynyt tuleen  ) Ei muuten mennyt läpi katsastuksesta, koska liikenneturvallisuuden ja ympäristön vaarantava nestevuoto. Päästö-arvot oli hyvät  kokeilin myös flexifuel-purkkia tuossa, jonka olisi pitänyt parantaa käynnistystä ja korjata seosta, mutta Boschille suunniteltu purkki sekoitti Fenixin totaalisesti, vähän matkan ajon jälkeen kone ei käynyt kunnolla, vaan tehot hukkui, ja purkki (tai purkit, kun 2 piti v6:een hommata) oli pakko riipiä pois kesken matkan. Korjasi enemmän ja enemmän väärään suuntaan seosta.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 05.01.2018 00:23 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Facebookin Activa-ryhmästä löytyi lisää tietoa ton ES9J4:n viinaanmenevyydestä. Ranskanmaalla tuntuu olevan melko yleistä ajella tolla motilla E85:llä ilman mitään muutoksia. Ainoastaan kylmäkäynnistyksessä (alle +5 astetta  ) saattaaa nikotella. Kuulemma noita on viety Brasiliaan etanolikäyttöisinä (flexfuel) ja ainoa ero koneessa on ollut ecu. Ilmeisesti se ecu ei ole vaatinut vähittäistä siirtymistä polttoaineiden välillä ja kylmäkäynnistyskin on siinä hanskattu. Outoa että noi 176cc suuttimet muka riittää.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 05.01.2018 11:24 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
Igor kirjoitti: Paha sieltä pellin alta on mitään laitteistoa inssille esitellä, jos muunnos on tehty softalla.  Ja esim. tossa mun Minissä pitää ensin irrottaa välijäähdytin, että näkee suuttimien liitännät. Jännä nähdä millaisia käytäntöjä tuosta seuraa. No se! Oman murheensa tuo sitten se, että eikös lainsäätäjä ole vähän skeptinen ahdettujen autojen moottorinohjauksen muutoksen kanssa? Vapareiden kanssa ei tietty ole tota ongelmaa. Lähtökohta kuitenkin lienee se, että muutoskatsastukseen vievän tulisi jollain tasolla inspehtoorille esittää se, että sinne on joku viunanpoltto järjestelmä asennettu. Kelju inspehtoori kun saattaa sitä vaikka kysäistä  .
|
|
|
|
 |
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 06.01.2018 00:36 |
Viestit: 220
|
Ja monellako tässä ketjussa viinaa vastustavilla on oikeasti ollut viinaa käyttäviä autoja? Vai perustuuko kaikki "tieto" vaan kemian ja fysiikan lakeihin ja matematiikkaan? Meillä perheessä kaksi flexfueliksi muutettua vehjettä, kolmisen vuotta ajeltu tuolla toisella jo, vain saatavuuden puutteessa tankattu bensaa pari kertaa. Toimii, käy ja kukkuu. Kovilla pakkasilla korkeintaan kolmannella lähtee. Rahallista säästöä tullut bensaan verrattuna kovastikin. Jos siltä tuntuu, että muutos pahasta, niin vastustakaa vaan, me jatketaan ajelua ja säästämistä. Ugh, nyt puhunut. Nythän valtio tarjoaa 200 egee rahaa, jos muutoskatsastaa viinalle. Itse en aijo moista tehdä, kun valtiolla on tapana sit ampua jalkaan myöhemmin. Varmasti kun tarpeeksi on saatu muutoskatsastettuja autoja, lätkäistään jonkunmoinen verokin perään.
Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti) Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 06.01.2018 00:40 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
No jos joku ei tajua että kaiken takana on aina rahastus, niin olen kateellinen maailmankuvasta.
Tottakai tulee veroa, hinnannousua ja keppiä heti kun kepitettäviä on riittävä määrä. Siksi ensimmäisten joukossa ehtii nauttia eduistakin hetken aikaa.
Yksikään automaahantuoja ei ole vielä antanut "lupaa" muutoksen tekemiseen takuunalaisiin autoihin ja tuskin antaakaan.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: E85 ja 1996-2002 citruunat Lähetetty: 06.01.2018 02:23 |
Viestit: 1878
|
Veikkaan, että etanoliautoilu on kuoleva laji. Autotehtaat eivät ole valmistaneet riittävää määrää natiivisti etanoliyhteensopivia malleja, jotta teollisuuden kannattaisi tukea etanolin "jalostamista". Se, että vain muutama valmistaja (Euroopan markkinoilla!) on näin tehnyt ei riitä. Muunnospurkkibisnes — edelleen Euroopassa — on oman aikansa tuote, jolla saadaan osa bensiinillä toimivista autoista tuottamaan vähemmän päästöjä. Hyvä niin. Minä ajan vanhalla Saabillani etanolilla sen takia, että pelkällä auton "käyttöjärjestelmän" päivityksellä (ruksi ruutuun jne.) pääsen osallistumaan ilmastotalkoisiin. Säästö polttoainekuluissa on oikeasti niin marginaalinen, että sen ulosmittaa käytännössä heti ensimmäisellä kiihdytyskaistalla. Etanolin myötä kun tulee sitä tässä ketjussa jo aiemmin mainittua tehoa (etanolille sopivilla autoilla) ja jos tehoa on saatavilla, sitä käyttää. Ihan turha selittää muuta, jos on yhtään automiestä veressä. Lopputulemana lienee nollasummapeli, paitsi vähemmän päästöjä. Kelpaa minulle, kunnes sähköautoiluun keksivät jonkin toimivan energiantuottoratkaisun. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
|