Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 16.01.2018 23:29 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Mulla C5 -02 bensassa moottorin vikavalo palaa ja testeri ilmoittaa että lambda 1 lämmityspiiri katkos. En ole millään alalla asiantuntija, mutta tuli mieleen niin hullu ajatus, että olisko mahdollista katkaista lambdan johdosta molemmat lämmityksen johdot ja kytkeä liittimeen meneviin johtoihin vastaava vastus, mikä on lambdan lämmityksessä ?
Saa vapaasti nauraa, mutta uusi lambda maksaa yli satasen ja vastus ei juuri mitään. Miten on onko se lämmitys vain hetken päällä käynnistyksen jälkeen. Pianhan se lämpenee ilman lämmitystäkin.
Voihan tässä olla vaikka mitä sivuvaikutuksia, kunhan kyselen. :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 16.01.2018 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
masa51 kirjoitti:
Saa vapaasti nauraa, mutta uusi lambda maksaa yli satasen ja vastus ei juuri mitään.
Näköjään voi jopa yli 50 € maksaa lambdatunnistin merkistä riippuen, halpiksia saa alle 40 €:n.
masa51 kirjoitti:
tuli mieleen niin hullu ajatus, että olisko mahdollista katkaista lambdan johdosta molemmat lämmityksen johdot ja kytkeä liittimeen meneviin johtoihin vastaava vastus, mikä on lambdan lämmityksessä ?
Siirtyy kenties lambdasäädölle ajastetusti, joten millä ajattelit sen lambdan sitten esilämmittää, jos korvaat lämmityspiirin vastuksella?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 00:25 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
En ajatellutkaan tosissani kustannuksia, vaan heitin ajatuksen olisko mahdollista. Toisekseen en tiedä mikä vaikutus ja kuinka suuri on lambdan esilämmityksellä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 06:41 

Viestit: 5124
Perinteisessä lambdassahan tuollaisia ei ollut, vaan lämpeni pakokaasujen voimalla (ideana oli että kun kylmänä rikastettiin muutenkin, niin ei lambda säädöltä tarvittu heti palautetta)

Uudemmissa (EURO3) lambdasäätöön (closed loop) mennään jo nopeammin eikä kakokaasut ehdi lämmittää niin nopeasti, joten on sähköinen lämmitys apuna, lambda signaalia alkaa tulla jo muutaman kymmenen sekunnin päästä (lambda säätöön siirrytään silti ainakin talvella myöhemmin).

Mutta lämmitys on aika pieniohminen, olisikohan jossain ollut noin 25 W ja reilusti alle 10 ohmia, eli vaatinee tehovastuksen, mutta lisäksi on hämärä muistikuva että ainakaan jossain laajakaistalambdassa tuo ei ollut ihan sokkona ohjattu, vaan tehoa säädettiin pienemmällekin? Jos on joku säätyvä, esimerkiksi vastus kasvaa kun lambda lämpenee, niin voisi kokeilla vaikka 21 W vilkun polttimon sopivuutta vastuksen tilalle kaivamalla varmaan löytyy jotain valmistajan datoja ja yleismittarilla voi varmistaa mikä on polttimon vastus kylmänä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 07:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Unoha ne vastukset ja osta vaikka tästä budjettimallin lambda:
https://www.ebay.co.uk/itm/FOR-CITROEN-PEUGEOT-MODELS-FRONT-4-WIRE-UNIVERSAL-OXYGEN-O2-LAMBDA-SENSOR/182781879798?fits=Model%3AC5&hash=item2a8ea625f6:g:z~wAAOSwak5ZxMx2

Ilman lämmitystä alkaa todennäköisesti tulla tyhjänä käyntihäiriöitä ainakin kylmemmällä kelillä jos ykköslambdasta on kyse.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 10:04 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Minä tilasin ebaystä Boschin lambdan Evasioniin. Olisikohan maksanut toimituskuluineen 50e.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 12:34 

Viestit: 5124
Teuski kirjoitti:
Unoha ne vastukset ja osta vaikka tästä budjettimallin lambda:
https://www.ebay.co.uk/itm/FOR-CITROEN-PEUGEOT-MODELS-FRONT-4-WIRE-UNIVERSAL-OXYGEN-O2-LAMBDA-SENSOR/182781879798?fits=Model%3AC5&hash=item2a8ea625f6:g:z~wAAOSwak5ZxMx2

Ilman lämmitystä alkaa todennäköisesti tulla tyhjänä käyntihäiriöitä ainakin kylmemmällä kelillä jos ykköslambdasta on kyse.

Mutta tuollainen halpistarvike voi tuottaa ihan saman ilmiön tai pahemmankin, esimerkiksi Motonet sanoo suoraan "älä käytä tarvikelamdaa ykköslambdana" (näissä uudemmissa kaksilambdaisissa).

Mieluummin vaikka alkuperäisvalmistajan halvempi yleismalli (jossa ainoa ero on johdon pituus ja oikean liittimen puute, eli pitää askarrella jatkos vanhaan johtoon, yleensä mukana tulevilla osilla).

Kai sen toiminnan tai toimimattomuuden on nyt jo huomannut, jos se lämmitys on kerran rikki?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 14:14 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Tämä ketju on alkanut rönsyilemään. Tiedän mistä ja mihin hintaan saa uuden lambdan, kaikista edullisemmin saan tallin pöydältä. Mielenkiinnosta kysyin voisko C5 hämätä erillisellä vastuksella. Olen huomannut sellasenkin seikan, poistan vikakoodin ja kun käynnistän ja pistän virrat päälle ja odotan n. 4-5 sek ennen starttausta, niin vikavalo ei jää palamaan, mutta kun käynnistää välittomästi niin taas jää palamaan.
Aiemmin jo kyselin onko se lambdan lämmitys vain jonkin aikaa päällä ja hetken käytyään lämmitys lienee turhaa. Voisko se lämmitysaika olla tuon 4-5 sekuntia ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 14:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Miks kysellä jos vastaukset ei miellytä, ja miksi et kokeile vastusta ja sepusta kertomus miten meni , sillähän se selviää.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 15:30 

Viestit: 5124
Yksi vaihtoehto voisi olla että se vastus on jotenkin rajoilla ja lämmetessään se on rajojen sisällä? Tuskin on tarpeen hirvittävä nopeus, kuuman koneen uudelleen startissa (esim start-stop mallit) siitä on tietysti hyötyä.

NTK:n fast heat malleille mainostettiin että alkavat toimia alle 10 s, mutta en uskoisi että ihan kauhean nopeasti noita ainakaan kylmänä yritetään lämmittää, ainakin tee-se-itse ruiskuissa kehotetaan jättämään alkuun vielä joku varoaika kunnes vesitiivistymät on saatu haihdutettua pois pakoputkistosta.

Ja jos on toinen lambda samanlainen, siitä saa mitattua ainakin sen yksilön lämmitysvastuksesta ominaisuuksia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 15:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
talla pohjaan heti startista niin lämpee ilmna vastuksiakin ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 17:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
masa51 kirjoitti:
Tämä ketju on alkanut rönsyilemään. Tiedän mistä ja mihin hintaan saa uuden lambdan, kaikista edullisemmin saan tallin pöydältä. Mielenkiinnosta kysyin voisko C5 hämätä erillisellä vastuksella. Olen huomannut sellasenkin seikan, poistan vikakoodin ja kun käynnistän ja pistän virrat päälle ja odotan n. 4-5 sek ennen starttausta, niin vikavalo ei jää palamaan, mutta kun käynnistää välittomästi niin taas jää palamaan.
Aiemmin jo kyselin onko se lambdan lämmitys vain jonkin aikaa päällä ja hetken käytyään lämmitys lienee turhaa. Voisko se lämmitysaika olla tuon 4-5 sekuntia ?


Lämmitysaika on joitain sekunteja (4-5s voi hyvinkin pitää kutinsa), ja mun käsittääkseni lämmitys käynnistyy aina kun virrat lyö päälle riippumatta siitä starttaako samantien, tai onko kone (tai lambda) kylmä tai kuuma. En näe mitään syytä miksei hämäys onnistuisi sopivalla vastuksella. Lämmityksen funktio on saasteiden pienentäminen startatessa, eli tavoite on päästä nopeammin closed looppiin. Ilman tuota lämmitystä kone käy todennäköisesti vähän pidempään rikkaalla startin jälkeen.

Siihen en ota kantaa onko tuommoisessa askartelussa mitään järkeä. :)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 17.01.2018 18:51 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Siinä olen kanssasi samaa mieltä ettei mitään järkeä sen kokeilemisessa, eikä ollut aikomustakaan.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Senverran on minussa Pelle Pelottoman vikaa, että ajatus vaan kiinnosti. Uusi lambda on hommattuna, vaihdan ensitilassa :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 18.01.2018 00:50 

Viestit: 5124
Kai olet mitannut että katkos on anturissa, eikä jossain liitoksessa tai johdossa?

Näemmä ainakin yleismallisen Boschin lämmitysvastus (C5:n kaksilitraiselle) anturille on 9.0 Ω (25°C) ja nimellisteho silti niinkin pieni kuin 6 W, eli ei käytä täyttä jännitettä/pulssitettu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 18.01.2018 15:04 

Viestit: 5124
Mielenkiinnosta tutkittuna löytyi jotain vanhoja Boschin teknisiä ohjeita tuolle anturiperheelle, niissä mainittiin nimelliseksi lämmitystehoksi 7 W ja ohmeiksi 9 ja käyttöjännitteeksi 13 V. Nuo luvut ei ihan toimi laskettaessa niiden mukaan, mutta se johtuu siitä että vastusarvo on annettu 25°C, eli ilmeisesti kuumetessaan resistanssi nousee ja teho laskee tuohon nimellistehoon. Lämmitysajalle löytyi kaksikin arvoa (tyyppiä nopea), toimintalämpötilaan 12 s tai alle ja toisen mukaan 10 s tai alle, ei kerrottu mistä alkulämpötilasta. Lisäksi ohjeessa oli kerrottu että startin alussa pidettävä alennettua lämmitysjännitettä 4 V, kunnes ollaan varmoja että kondensoitunut vesi on poistunut putkesta.

Eli olisikohan tuon anturin lämmitysvastus vain vähän kulahtanut tai sitten liitoksissa lisää ylimenovastusta, eikä ihan mahdu rajoihin, mutta kun kuumana arvot pitäisi olla muutenkin isommat, niin olisiko virherajat myös isommat. (tosin virrat päälle laitettaessa ei ehkä syötetä ainakaan täyttä jännitettä lämmitykseen, jos Boschin ohjeita noudatettu).

(eipäs tullut katsottua tätä tietoa tuon anturiperheen osalta, mutta laitetaan kuitenkin muistutus että osassa Boscheja on erikseen kielletty käyttämästä rasvoja tms. suihkeita lambdan liittimiä putsattaessa, sekä myös jatkoksen tinaaminen. Ne mallit saavat anturin vertailuhapen johtimen säideiden välissä kulkevasta pienestä ilmamäärästä ja öljyt, tinat ja hartsit tukkivat sen)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Lambdan lämmityspiiri
ViestiLähetetty: 18.01.2018 16:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
olli__o kirjoitti:
Kai olet mitannut että katkos on anturissa, eikä jossain liitoksessa tai johdossa?


Hyvä pointti. Mulla oli joskus väärämmerkkisessä kakkoslambdan lämmityksen johdin hankautunut poikki lämpösuojaa vasten (ihan itse olin asentanut sekä lambdan että lämpösuojan...). Lambda pelasi muuten, mutta lämmityksestä tuli vikakoodi.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: