|
Kirjoittaja |
Viesti |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 21.01.2018 23:05 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
Minäkin ihmettelen beksin kestävyyttä ja hyviä ajo-ominaisuuksia.  Ajoin v. 1991-2004 bekseillä päivittäin yli 200km pääasiassa huonoja mökkiteitä ammatikseni Postin hommissa. Alussa minulla oli monenlaista kulkupeliä, Ritmo, Lancer, Escort, Visa ja lopuksi BX. Bx:n jälkeen ei tarvinnut vaihtaa merkkiä ja mallia, niin ylivoimainen se oli sen ajan autoista niihin olosuhteisiin. Ja kestävä, tuossa hommassa ei voinut eikä saanut epäonnistua yhtenäkään päivänä, aina oli auton toimittava. 700tkm beksin kanssa menin, viimeisimmässä beksissä oli mittarissa yli 500tkm kun Postin hommista erosin. Mutta niin oli kypsä jo beksikin. Kuitenkin ihan Helsingitä asti se tultiin vielä minulta ostamaan, ja ostaja kehui maasta taivaisiin sen varusteita, ajo-ominaisuuksia ja auton herkkyytä. Kaverilla itsellään oli ykköskorinen Jetta johon vertasi. Ei beksi kovin huono voinut olla vielä silloinkaan.  Tottakai autoa piti huoltaa säännöllisesti ja joitakin korjauksiakin tehdä, lähinnä sakemannien ZF-automaattilaatikko vaati remonttia keskimäärin 150 tkm välein. Mutta siihenkin konstit löytyi yhdessä nuoren Jasun kanssa 
Liitteet: |

DSC04019 (Copy).JPG [ 43.94 KiB | Katsottu 19636 kertaa ]
|

DSC04237 (Copy).JPG [ 56.75 KiB | Katsottu 19636 kertaa ]
|

DSC04236 (Copy).JPG [ 50.17 KiB | Katsottu 19636 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 21.01.2018 23:24 |
Viestit: 2147
|
BX:ssä kun oli näköjään se ainoa heikko lenkki ZF automaatti, mikä ei posti ajossa kestänyt kuin 150tkm, niin harmi ettei ollut vielä PSA osannut rakentaa AL4 automaattia, joka ollut lahja automaatti laatikkoa halajavalle. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 01:45 |
Viestit: 974
|
betaromeo kirjoitti: BX:ssä kun oli näköjään se ainoa heikko lenkki ZF automaatti, mikä ei posti ajossa kestänyt kuin 150tkm, niin harmi ettei ollut vielä PSA osannut rakentaa AL4 automaattia, joka ollut lahja automaatti laatikkoa halajavalle.  Olen nyt ajanut eri automaateilla seuraavat kilometrit: BX19 4HP14 215-470 tkm Xantia 2.0i 4HP14 250-380 tkm C5 2.0i AL4 60-160 tkm Öljynvaihtojen lisäksi ei tarvinnut näille muuta tehdä kuin Xantian laatikkoon vaihtaa päätylevy joka oli rouhittu leveillä nastarenkailla ohueksi ja ruoste meni läpi. Ennen omia ajojani niitä ei ollut tietääkseni rempattu. C5 ajossa nyt, ja vissiin paras jo alkaa olla varuiksi huolissaan... Bexissä oli tuolla matkalla muut tyyppiviat aika kattavasti, mutta matka sillä jäi kesken vain kerran, jousiputken katkettua.
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 02:32 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Itse olen koko kuluvan talven ja pätkän syksyäkin ajellut taas pitkästä aikaa BX:llä. Osittain vähän olosuhteiden pakostakin, kun uudemman auton eteen hyppäsi peura. On kyllä tullut ihmeteltyä, että miksi piti aikanaan hyvästä mallista edes vaihtaa pois. Vikojen saldo tähän mennessä 2 - yksi tukivartta vasten puhki hinkkautunut paluuputki (väärin asennettu) ja nyt alkaa lämmityslaitteen kenno osoittamaan vuotamisen merkkejä. Sallin sen kyllä reilusti yli 300tkm ajetulle, lähes 30 -vuotiaalle autolle. Aina olen ajoissa päässyt töihin, ja pitkiäkin matkoja on tullut omaksi ilokseen ajettua. Kyyti on mukavaa kuten odottaa saattaa, ja tuo uskomattoman tehokas lämmityslaite oli juuri niin hyvä kuin muistoissa. Saattaa olla, että tämän puikoissa vierähtää pitempikin tovi. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 07:31 |
Viestit: 297
|
betaromeo kirjoitti: BX:ssä kun oli näköjään se ainoa heikko lenkki ZF automaatti, mikä ei posti ajossa kestänyt kuin 150tkm, niin harmi ettei ollut vielä PSA osannut rakentaa AL4 automaattia, joka ollut lahja automaatti laatikkoa halajavalle.  Samaa vähän mietiskelin, mutta juttujen mukaan myös AL4 on Saksalaisten (Siemens??) pilaama. Josta tulikin Mieleen, että onko Sitikoissa ollut Ranskalaisia automaattilaatikoita? Jagessa, Bemarissa ja Ooppelissa on kyllä ollut Ranskalaisia automaattilaatikoita ja ne autot on sitten Ranskisten pilaamia, koska kaikissa noissa heikoin lenkki on laatikko.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 10:41 |
Viestit: 2147
|
ovi kirjoitti: betaromeo kirjoitti: BX:ssä kun oli näköjään se ainoa heikko lenkki ZF automaatti, mikä ei posti ajossa kestänyt kuin 150tkm, niin harmi ettei ollut vielä PSA osannut rakentaa AL4 automaattia, joka ollut lahja automaatti laatikkoa halajavalle.  Samaa vähän mietiskelin, mutta juttujen mukaan myös AL4 on Saksalaisten (Siemens??) pilaama. Josta tulikin Mieleen, että onko Sitikoissa ollut Ranskalaisia automaattilaatikoita? Jagessa, Bemarissa ja Ooppelissa on kyllä ollut Ranskalaisia automaattilaatikoita ja ne autot on sitten Ranskisten pilaamia, koska kaikissa noissa heikoin lenkki on laatikko. Tämä on "patongin" ikuisuus kysymys, kuinka muut pilaavat, niin täydellisen auton, kuin Citroen? Lähdetään siitä liikkeelle, että Citroen on yleensä aina segmentissään halpis versio mallista riippumatta. Silloin se joudutaan kokoamaan mahdollisimman edullisista osista. Sen osan valmistaja voi hyvinkin olla esim. Siemens, Bosch, tai Magneti Marelli ja valmistus maakin Ranska. Otetaan esimerkiksi vaikka Bosch:n ruiskutus järjestelmä. Niitä tehdään lukemattomia versioita, vaikka muutamalla pärjättäisiin. Ne parhaimmat versiot laitetaan autoihin, joissa voidaan ottaa se auton hinnoittelussa huomioon ja halutaan taata niiden toimivuus vaativien asiakkaiden keskuudessa. Citroen joutuu tyytymään siihen Siemensin halpaan vaihteisto ECU:n, joka toimii vähän sinne päin ja se riittää heille, koska ei kukaan edes oleta C5:n olevan vielä käytössä 200tkm jälkeen. Siksi myös niiden kynkän laakerien, tai painelaakerin ei tarvitse kestää sen pidempään, kun laskennallisesti auto on siihen mennessä antanut kaikkensa ja valmis paalattavaksi ja kierrätykseen. Näin se vaan menee ja sitten joku Aisin tekee niin älytöntä määrää toimivaa automaatti laatikkoa ja hinta niin kohtuullinen, että Citroenkin pystyy sellaisen asentamaan autoihinsa ja sen jälkeen se japanilainen laatikko onkin täällä muuttunut PSA konsernin hienoksi tuotteeksi.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Raatokalle
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 21:27 |
Viestit: 136
|
Bumper kirjoitti: Itse olen koko kuluvan talven ja pätkän syksyäkin ajellut taas pitkästä aikaa BX:llä. Osittain vähän olosuhteiden pakostakin, kun uudemman auton eteen hyppäsi peura. On kyllä tullut ihmeteltyä, että miksi piti aikanaan hyvästä mallista edes vaihtaa pois. Vikojen saldo tähän mennessä 2 - yksi tukivartta vasten puhki hinkkautunut paluuputki (väärin asennettu) ja nyt alkaa lämmityslaitteen kenno osoittamaan vuotamisen merkkejä. Sallin sen kyllä reilusti yli 300tkm ajetulle, lähes 30 -vuotiaalle autolle. Aina olen ajoissa päässyt töihin, ja pitkiäkin matkoja on tullut omaksi ilokseen ajettua. Kyyti on mukavaa kuten odottaa saattaa, ja tuo uskomattoman tehokas lämmityslaite oli juuri niin hyvä kuin muistoissa. Saattaa olla, että tämän puikoissa vierähtää pitempikin tovi.  Täältä myös yksi ääni talvikäytössä olevalle GTi BX:lle. Tosin senverran on vaatinut urheilumieltä, että jos auto ei ole ollut piuhan päässä vähintään paria tuntia, niin ei tarvitse vaivautua käynnistämään lainkaan. Tähän toki varmasti vaikuttaa noin suunnilleen itse säädetty ilmamassamittari. Myös on meinannut keittää pari kertaa kesken kaupunkiajon, flektit ei pyörineet. Syytän kulahtanutta flektianturia nyt näin alkuun. Mutta muutoin noinkin iäkkääksi autoksi, varsin mukava ollut ajaa talvella. Alkutalvesta käytin katsastuksessakin, heittämällä läpi, eikä edes korjauskehotuksia.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 22:09 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Raatokalle kirjoitti: Myös on meinannut keittää pari kertaa kesken kaupunkiajon, flektit ei pyörineet. Syytän kulahtanutta flektianturia nyt näin alkuun. Uusi anturi maksaa Motonetissä vajaan 15 euroa, ja ainakin ne mitä on tullut ostettua ovat toimineet luvatunlaisesti. Voi toki flekti olla jäätyneenäkin talvella, yhtenä syynä myös hitaamman nopeuden etuvastus ja sen hapettumat...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 22:20 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
jasu kirjoitti: Raatokalle kirjoitti: Myös on meinannut keittää pari kertaa kesken kaupunkiajon, flektit ei pyörineet. Syytän kulahtanutta flektianturia nyt näin alkuun. Uusi anturi maksaa Motonetissä vajaan 15 euroa, ja ainakin ne mitä on tullut ostettua ovat toimineet luvatunlaisesti. Voi toki flekti olla jäätyneenäkin talvella, yhtenä syynä myös hitaamman nopeuden etuvastus ja sen hapettumat... Flekti noissa jäätyi helposti,ihan kuten xm:issäkin.Varsinkin jos ilmastointi,jossa "tuplat".. Esivastuksen toimattomuus jää monelta huomaamatta,mutta varmistaa kannentiivisteen palamisen ennemmin tai myöhemmin,johtuen liian jyrkistä lämpötilavaihteluista..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Raatokalle
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 22:22 |
Viestit: 136
|
jasu kirjoitti: Raatokalle kirjoitti: Myös on meinannut keittää pari kertaa kesken kaupunkiajon, flektit ei pyörineet. Syytän kulahtanutta flektianturia nyt näin alkuun. Uusi anturi maksaa Motonetissä vajaan 15 euroa, ja ainakin ne mitä on tullut ostettua ovat toimineet luvatunlaisesti. Voi toki flekti olla jäätyneenäkin talvella, yhtenä syynä myös hitaamman nopeuden etuvastus ja sen hapettumat... Uusi anturi onkin jo kyydissä, pitää vain ajaa tallille missä voi vaihtaa sen. Jäätymiseen en itse usko, mitä nyt katsellut niin kyllä ne hurahtaa pyörimään ilman takkuilua, hapettumia en ole taas pystynyt paljoa seurailemaan. Pianpa tuo selviää. Harvoin nuo lämmöt yli 90 asteen ovat kohonneet, viimeksi kesällä taisi helsingin ruuhkissa pompata hieman yli 90. Poislukien nyt nämä pari kertaa talvella, kun on käyty jo punarajalla.
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 22:29 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Raatokalle kirjoitti: jasu kirjoitti: Raatokalle kirjoitti: Myös on meinannut keittää pari kertaa kesken kaupunkiajon, flektit ei pyörineet. Syytän kulahtanutta flektianturia nyt näin alkuun. Uusi anturi maksaa Motonetissä vajaan 15 euroa, ja ainakin ne mitä on tullut ostettua ovat toimineet luvatunlaisesti. Voi toki flekti olla jäätyneenäkin talvella, yhtenä syynä myös hitaamman nopeuden etuvastus ja sen hapettumat... Uusi anturi onkin jo kyydissä, pitää vain ajaa tallille missä voi vaihtaa sen. Jäätymiseen en itse usko, mitä nyt katsellut niin kyllä ne hurahtaa pyörimään ilman takkuilua, hapettumia en ole taas pystynyt paljoa seurailemaan. Pianpa tuo selviää. Harvoin nuo lämmöt yli 90 asteen ovat kohonneet, viimeksi kesällä taisi helsingin ruuhkissa pompata hieman yli 90. Poislukien nyt nämä pari kertaa talvella, kun on käyty jo punarajalla. Se "haulikonpatruuna"(esivastus) kannattaa todella tarkistaa..Kärähtivät joskus kun flekti jäätyi lumen sulaessa flektin kehikkoon,ja myöhemmin jäätyi ja jumitti "ropelin"..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 22:54 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Esivastus ei ole muistikuvan mukaan mitenkään helposti näkyvissä, ainakaan silloin kun puskuri on paikallaan. Toivottavasti muistan väärin...
Vaan nyt alkoi kiinnostamaan, kun tuolla ylempänä kirjoitetaan puhaltimista monikossa. Olisiko niin että kyseisessä yksilössä onkin kaksi flektiä, silloin ei mitään esivastusta ole, vaan puhaltimille sähkö tulee releiden (kolme kappaletta) kautta, jolloin anturi pääsee paljon helpommalla kuin yksipuhaltimisessa jossa kaikki virta menee anturin läpi..?
Jos en ihan väärin muista, niin alkujaan tuplaflektit oli vain 16-valven ja turbodieselin vakiokamaa, ja suositeltu lisättäväksi jos vedetään isoa asuntovaunua yms...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
pökkelö
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 23:02 |
Viestit: 182
|
BX aiheesta tuli mieleen. Missä Ranu on ?
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 22.01.2018 23:44 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
jasu kirjoitti: Esivastus ei ole muistikuvan mukaan mitenkään helposti näkyvissä, ainakaan silloin kun puskuri on paikallaan. Toivottavasti muistan väärin...
Vaan nyt alkoi kiinnostamaan, kun tuolla ylempänä kirjoitetaan puhaltimista monikossa. Olisiko niin että kyseisessä yksilössä onkin kaksi flektiä, silloin ei mitään esivastusta ole, vaan puhaltimille sähkö tulee releiden (kolme kappaletta) kautta, jolloin anturi pääsee paljon helpommalla kuin yksipuhaltimisessa jossa kaikki virta menee anturin läpi..?
Jos en ihan väärin muista, niin alkujaan tuplaflektit oli vain 16-valven ja turbodieselin vakiokamaa, ja suositeltu lisättäväksi jos vedetään isoa asuntovaunua yms... Ilmastoitu bexi:Kaksi flektiä,kaksi sisätilapuhallinta.. 
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Raatokalle
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.01.2018 00:10 |
Viestit: 136
|
jasu kirjoitti: Esivastus ei ole muistikuvan mukaan mitenkään helposti näkyvissä, ainakaan silloin kun puskuri on paikallaan. Toivottavasti muistan väärin...
Vaan nyt alkoi kiinnostamaan, kun tuolla ylempänä kirjoitetaan puhaltimista monikossa. Olisiko niin että kyseisessä yksilössä onkin kaksi flektiä, silloin ei mitään esivastusta ole, vaan puhaltimille sähkö tulee releiden (kolme kappaletta) kautta, jolloin anturi pääsee paljon helpommalla kuin yksipuhaltimisessa jossa kaikki virta menee anturin läpi..?
Jos en ihan väärin muista, niin alkujaan tuplaflektit oli vain 16-valven ja turbodieselin vakiokamaa, ja suositeltu lisättäväksi jos vedetään isoa asuntovaunua yms... 1.9GTi 8v, löytyy kaksi flektiä. En sitten muista tarkkaan, onko se ilmastoinnilla varustettujen erikoisuus vai ei? Pitäneet etsiä nuo releiden sijainnit ja tutkia kunnot. Bekseihin liittyen vielä sitä pitää kysyä, että miksi ihmeessä kolmea eri GTi:tä? 1.6l, 1.9l 8v ja 1.9l 16v.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.01.2018 00:19 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Raatokalle kirjoitti: Bekseihin liittyen vielä sitä pitää kysyä, että miksi ihmeessä kolmea eri GTi:tä? 1.6l, 1.9l 8v ja 1.9l 16v. 1.6 GTi oli verotuksen ansiosta "kehitetty" malli, käytännössä vain Suomeen ja Italiaan, meni kivasti alempaan veroluokkaan pikkukoneella. 1.9 8-venttiilistä oli sitäkin kahta eri versiota, Jetronic ja Motronic -versiot, jälkimäisessä oli sama imusarja/kansi kuin 1.6GTi:ssä, itsekin tuli joskus erehdyttyä kun ei vielä tiennyt moista. 16-venttiilinen tuli sitten tarjoamaan lisätehoa, kolmisenkymmentä kaakkia enemmän kuin 8-venttiilisessä, ja tämä moottori tuli tuotantoon paljon noita 8-venttiilisiä myöhemmin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.01.2018 01:41 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Raatokalle kirjoitti: Bekseihin liittyen vielä sitä pitää kysyä, että miksi ihmeessä kolmea eri GTi:tä? 1.6l, 1.9l 8v ja 1.9l 16v. Eihän 16V ole GTi?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.01.2018 02:55 |
Viestit: 4994
|
laakeri kirjoitti: Raatokalle kirjoitti: Bekseihin liittyen vielä sitä pitää kysyä, että miksi ihmeessä kolmea eri GTi:tä? 1.6l, 1.9l 8v ja 1.9l 16v. Eihän 16V ole GTi? Juueliei, oikea vastaus, nimi ja näkemys voi riippua maasta ja vuosimallista, eli 16 Soupapes oli kai alussa myös GTi, eli wikistä: "In May 1987, a 16-valve version of the GTi was launched" Mutta lukikos englantilaisissa tai suomalaisissa ikinä takana muuta kuin 16 valve? 
|
|
|
|
 |
Raatokalle
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.01.2018 03:21 |
Viestit: 136
|
jasu kirjoitti: Raatokalle kirjoitti: Bekseihin liittyen vielä sitä pitää kysyä, että miksi ihmeessä kolmea eri GTi:tä? 1.6l, 1.9l 8v ja 1.9l 16v. 1.6 GTi oli verotuksen ansiosta "kehitetty" malli, käytännössä vain Suomeen ja Italiaan, meni kivasti alempaan veroluokkaan pikkukoneella. 1.9 8-venttiilistä oli sitäkin kahta eri versiota, Jetronic ja Motronic -versiot, jälkimäisessä oli sama imusarja/kansi kuin 1.6GTi:ssä, itsekin tuli joskus erehdyttyä kun ei vielä tiennyt moista. 16-venttiilinen tuli sitten tarjoamaan lisätehoa, kolmisenkymmentä kaakkia enemmän kuin 8-venttiilisessä, ja tämä moottori tuli tuotantoon paljon noita 8-venttiilisiä myöhemmin... Tuon 1.6GTin kikkailun käsitän vielä jokseenkin, mutta että tuota kasitappistakin vielä paria eri variaatiota. Täytyy vain ihmetellä, että miksi. Tuollainen 160HP malli nyt onkin jo kaikinpuolin fiksumpi ja oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. Pitääkin muuten tarkastaa, mitä tallissa olevan 16V takakontissa lukee. Muistaakseni siinä oli merkinnät GTi, mutta takuuseen en mene. Mahtaiskohan vielä jostain firmasta löytyä tuohon beksin ilmastointiin sopivaa kylmäainetta. Nyt kun kerrankin sellaisella varustettu auto omasta käytöstä löytyy.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.01.2018 08:11 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
No onhan niitä muillakin ja mallit/moottorit vaihtuu vuosien ja eri markkina-alueiden myötä. Kuinkas monta GTi- ja Turbo- ymks. mallia CX:stä oli? Xantiaa oli 8- ja 16-venttiilisenä VSX:nä samaan aikaan, ZX:stä Volcane ja 16V tai SP3 tai miksi sitä missäkin sanotaan, XM:ää kahdella eri kutoskoneella (12V/24V) samaan aikaan, Xsara VTSää 1.8:na mopona ja 2-litraisena...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.01.2018 23:26 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Raatokalle kirjoitti: jasu kirjoitti: Raatokalle kirjoitti: Bekseihin liittyen vielä sitä pitää kysyä, että miksi ihmeessä kolmea eri GTi:tä? 1.6l, 1.9l 8v ja 1.9l 16v. 1.6 GTi oli verotuksen ansiosta "kehitetty" malli, käytännössä vain Suomeen ja Italiaan, meni kivasti alempaan veroluokkaan pikkukoneella. 1.9 8-venttiilistä oli sitäkin kahta eri versiota, Jetronic ja Motronic -versiot, jälkimäisessä oli sama imusarja/kansi kuin 1.6GTi:ssä, itsekin tuli joskus erehdyttyä kun ei vielä tiennyt moista. 16-venttiilinen tuli sitten tarjoamaan lisätehoa, kolmisenkymmentä kaakkia enemmän kuin 8-venttiilisessä, ja tämä moottori tuli tuotantoon paljon noita 8-venttiilisiä myöhemmin... Tuon 1.6GTin kikkailun käsitän vielä jokseenkin, mutta että tuota kasitappistakin vielä paria eri variaatiota. Täytyy vain ihmetellä, että miksi. Tuollainen 160HP malli nyt onkin jo kaikinpuolin fiksumpi ja oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. Pitääkin muuten tarkastaa, mitä tallissa olevan 16V takakontissa lukee. Muistaakseni siinä oli merkinnät GTi, mutta takuuseen en mene. Mahtaiskohan vielä jostain firmasta löytyä tuohon beksin ilmastointiin sopivaa kylmäainetta. Nyt kun kerrankin sellaisella varustettu auto omasta käytöstä löytyy. Taisi tuo Motronic olla lähinnä katalysaattori malleja varten..Ja korvaavaa kylmäainetta saa kyllä R12 tilalle,tai sitten muuttaa 134ään..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 24.01.2018 09:30 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
jasu kirjoitti: Raatokalle kirjoitti: Bekseihin liittyen vielä sitä pitää kysyä, että miksi ihmeessä kolmea eri GTi:tä? 1.6l, 1.9l 8v ja 1.9l 16v. 1.6 GTi oli verotuksen ansiosta "kehitetty" malli, käytännössä vain Suomeen ja Italiaan, meni kivasti alempaan veroluokkaan pikkukoneella. 1.9 8-venttiilistä oli sitäkin kahta eri versiota, Jetronic ja Motronic -versiot, jälkimäisessä oli sama imusarja/kansi kuin 1.6GTi:ssä, itsekin tuli joskus erehdyttyä kun ei vielä tiennyt moista. 16-venttiilinen tuli sitten tarjoamaan lisätehoa, kolmisenkymmentä kaakkia enemmän kuin 8-venttiilisessä, ja tämä moottori tuli tuotantoon paljon noita 8-venttiilisiä myöhemmin... Valmiista palikoista kylläkin, Sisramerkki pösön 205 GTi oli alkuvuosina vain tuolla samaisella 1,6 115 hv koneella. BX numeroa isompana korina sai luontevasti numeroa isomman moottorin. 16-tappistakin on kahta versiota. 148 hv katillisena ja 160 hv katittomana.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 24.01.2018 20:29 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Raatokalle kirjoitti: Tuon 1.6GTin kikkailun käsitän vielä jokseenkin, mutta että tuota kasitappistakin vielä paria eri variaatiota. Täytyy vain ihmetellä, että miksi. Tuollainen 160HP malli nyt onkin jo kaikinpuolin fiksumpi ja oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. Järkevyydestään huolimatta montaa ei uutena täällä myyty, 1.6 GTi oli sitten suosittu työsuhdeauto, kuka sita nyt tuollaista ranskanrimpulaa omalla rahalla..
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 26.01.2018 22:04 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Tänään uutisissa:Suomi on tehnyt ehdotuksen että kesäajasta luovuttaisiin unionin alueella. No,kesäaika on sinänsä kyseenalainen järjestely,mutta varsinainen uutinen,ainakin minulle oli että Suomi ei saa siitä luopua,koska EU direktiivi kieltää sen..Siis..Hetkinen..? Onko kyseessä se unioni johon aikoinaan liityttiin halvan sianlihan ja passivapaan Teneriffalle matkustamisen vuoksi?
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 26.02.2018 13:17 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/9460659https://www.nettiauto.com/citroen/c5/9460659Hetken jo ajattelin, että tossa on otettu kuva jonkun kakkoskoppaisen mittaristosta, mutta sitten hokasin, että onhan se ykköskoppaisesta, mutta mittarien kehykset on hopeanharmaat. Onko tollasia vai onko kyseessä joku tyyninki? Äkkiseltään katsottuna nuo kehykset näyttävät irrallisilta eikä googlen kuvahaulla muista löydy tuollaista kaarevaa leikkausta nopeusmittarin yläpuolelta...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|