Vaihteille (pakotetuille pienemmille) ja pakille on ainakin Xantian aikaisessa AL4 manuaalissa annettu sisäiset turvarajat, jonka yli olevilla nopeuksilla eivät kytkeydy, pakillekin saa kahvan eteenpäinkin ajaessa, mutta laatikon pitäisi kytkeytyä sille vasta 15...19 km/h vauhdissa (tai jos painaa jarrua samaan aikaan 25...34 km/h)
Vapaan luulisi kytkeytyvän missä vauhdissa vaan ihan normaalisti, mutta ei mitään järkevää syytä käyttää.
Parkkiasennolle ei taida olla mitään "estoa", mutta mekaanisesti se lienee myös sellainen että pitää vaan pirun pahaa ääntä eikä solahda päälle kuin ihan ryömintävauhdissa, eli ei toimi vaikka hätäjarruna, muutenkaan tuon rakenne ei ole sellainen että edes kannattaa miettiä kytkeä ennen kuin auto on täysin pysähtynyt. Sen sijaan pieniä vaihteita ja moottorijarrutusta käyttämällä voi hidastaa ja hätätapauksessa vaikka pakilla pysäyttää kun nopeus on noin pyöräilijän vauhtia ja painaa samalla jarrua.
|