|
Kirjoittaja |
Viesti |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 12:21 |
Viestit: 2162
|
Tuohon olen törmännyt itsekin, että antaa väärää, tai ei tietoa ollenkaan. BMW:n nokka-akselin anturit olivat erityisen herkkiä, käynnistyi kymänä, sekä kuumana, mutta ei puoli lämpimänä. Talvi aikana lumipallo anturin päälle hetkeksi, niin lähti käymään. Käynnissä ollessaan ei kuitenkaan sammunut missään lämpötilassa.
Suuttimen vuotoon olen törmännyt kaksi kertaa ja se todella aiheuttanut common-rail koneessa täyden kuoleman startilla käynnistettäessä. Molemmat olleet kuitenkin manuaaleja, jotka lähteneet käymään aivan mitättömällä työntämisellä, sen että kone vaivoin pyörähtänyt. Niitä ei edes koskaan koitettu pilotilla käynnistää, joten siitä ei kokemusta. Common-rail tuntuu olevan kovin tarkka polttoaineen paineesta, joten saattaako jopa starttaamisen aiheuttama virran kulutus vaikuttaa ratkaisevasti pumpun paineen tuottoon?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 12:36 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
betaromeo kirjoitti: Common-rail tuntuu olevan kovin tarkka polttoaineen paineesta, joten saattaako jopa starttaamisen aiheuttama virran kulutus vaikuttaa ratkaisevasti pumpun paineen tuottoon? Tuskin, eikös se paine tehdä kuitenkin jakohihnan pyörittämällä pumpulla? Mutta mikä saa aikaan sen, että suuttimen vuotaessa lähtee työntämällä mutta ei startilla?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 12:55 |
Viestit: 2162
|
Se ei ole itsellekään vielä selvinnyt, mikä aiheuttaa sen, ettei startilla käynisty? Molemmat tapaukset olleet 530d Bemareita, joten uskoisi 6 syl koneen tärähtävän tulille vielä yhden suuttimen vuotaessa. Todellakin testattu laittamalla pienet kupit paluun reikiin ja startattu, jolloin selvästi yhteen kuppiin tullut enemmän dieseliä, kuin muihin, mutta ei sitä ole sieltä edes mitenkään holtittomasti enemmän tullut. Toinen suutin paikalleen ja samantien startista käyntiin. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 14:52 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
taitaa olla niin että ensimmäisen kerran joudun ehdottamaan virtalukon pohjaa syntipukiksi . kytkee kyllä tarvittavat sähköt ILMAN starttia . mutta kun käännetään vielä lisää startti asentoon ei olekkaan sähköjä joita tarvittaisiin muihin toimintoihin , vaikkapa ohjaamaan polttoainejärjestelmiä . tuon voi testata jos vain pääsee käsiksi startin solenoidille . tarpeeksi pitkä piuha joka yltää akun + navalle solenoidin liittimeen mihin tulisi jännite lukolta . sitten vaan virta päälle virtalukosta ja piuhan toinen pää akun plussaan. jos hörähtää käyntiin niin syntipukki on löytyny.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 15:38 |
Viestit: 2162
|
Nyt tämä alkaa jo käydä todella mielenkiintoiseksi!  OK, pilotilla nousee juuri kierrokset niin paljon, että kampuran anturi antaa luvan käynnistyä, mutta vielä virtalukonpohjakin korjaantuu sillä ja lähtee käymään? Kuinka tietämättömäksi tässä itsensä tunteekaan! 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 15:48 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
betaromeo kirjoitti: Se ei ole itsellekään vielä selvinnyt, mikä aiheuttaa sen, ettei startilla käynisty? Molemmat tapaukset olleet 530d Bemareita, joten uskoisi 6 syl koneen tärähtävän tulille vielä yhden suuttimen vuotaessa. Todellakin testattu laittamalla pienet kupit paluun reikiin ja startattu, jolloin selvästi yhteen kuppiin tullut enemmän dieseliä, kuin muihin, mutta ei sitä ole sieltä edes mitenkään holtittomasti enemmän tullut. Toinen suutin paikalleen ja samantien startista käyntiin.  On ihan mutuilua, mutta voisiko olla niin, että noita käynnistysehtoja lievennetään kun auto liikkuu ettei ajossa sammuisi. Eli esim. polttoaineenpaine olisi vuotavan suuttimen vuoksi niin alhainen, ettei syötä polttoainetta startatessa, mutta kun moottori pyörii ilman starttia se alhainen paine ei estäkään polttoaineen syöttöä?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 15:55 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Mäkistartilla moottori pyörähtää helposti kovempaan vauhtiin mitä startilla ja sen takia pumppu tekee riittävästi painetta.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 16:09 |
Viestit: 2162
|
Teuski kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Se ei ole itsellekään vielä selvinnyt, mikä aiheuttaa sen, ettei startilla käynisty? Molemmat tapaukset olleet 530d Bemareita, joten uskoisi 6 syl koneen tärähtävän tulille vielä yhden suuttimen vuotaessa. Todellakin testattu laittamalla pienet kupit paluun reikiin ja startattu, jolloin selvästi yhteen kuppiin tullut enemmän dieseliä, kuin muihin, mutta ei sitä ole sieltä edes mitenkään holtittomasti enemmän tullut. Toinen suutin paikalleen ja samantien startista käyntiin.  On ihan mutuilua, mutta voisiko olla niin, että noita käynnistysehtoja lievennetään kun auto liikkuu ettei ajossa sammuisi. Eli esim. polttoaineenpaine olisi vuotavan suuttimen vuoksi niin alhainen, ettei syötä polttoainetta startatessa, mutta kun moottori pyörii ilman starttia se alhainen paine ei estäkään polttoaineen syöttöä? Joudun tyrmäämään ton ideasi, kun polttoainetta tulee niihin kuppeihin startatessa? Se on mystinen juttu, mikä aiheuttaa sen käyntiin lähtemisen työntämällä edes pikkuisen. Itse pidin sitä täysin höpö juttuna, kun diesel asentaja sanoi, jos se on manuaali, niin tönäse se käyntiin ja aja tänne. Kun oli sahannut startti punaisena 200ah akulla ja ei mitään eloa, niin miten se voisi lähteä tönäisemällä, mutta näin tekee, kun suutin vuosi paluu puolelle??? Kun lähdin sinne pajalle, niin eihän niin pientä matkaa, etteikö kahvilla kävisi, niin parkkeerasin auton lievään mäkeen. Kahvilta autoon ja ei startista käymään, mutta ihan hiukan valutin mäkeä alas kakkosella ja kytkin ylös niin heti käymään? Pajalla kaveri otti paluut irti ja laittoi ne kupit ja komensi starttaamaan ja huusi selvä, otetaan tuo suutin ylös, löi sen osiksi ja uudet vehkeet sisälle, paikalleen autoon ja startista käyntiin. En vaan tajunnut hämmästykseltä kysyä, miksi lähtee työntämällä, mutta varmasti asiaan perehtynyt tietää, koska sieltäkin tuli vastaus heti, että tönäise käyntiin? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
ovi
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 16:34 |
Viestit: 297
|
betaromeo kirjoitti: Joudun tyrmäämään ton ideasi, kun polttoainetta tulee niihin kuppeihin startatessa?
Polttoainetta tulee aina suuttimille koneen pyöriessä, mutta sitä ei päästetä aina suuttimesta läpi. Teuski kirjoittikin jo aiemmin ehdot ruiskutuksen sallimiselle.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 15.02.2018 16:45 |
Viestit: 2162
|
ovi kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Joudun tyrmäämään ton ideasi, kun polttoainetta tulee niihin kuppeihin startatessa?
Polttoainetta tulee aina suuttimille koneen pyöriessä, mutta sitä ei päästetä aina suuttimesta läpi. Teuski kirjoittikin jo aiemmin ehdot ruiskutuksen sallimiselle. Pitää tietysti paikkansa, että ECU varmasti tarvitsee joitakin tietoja suuttimien avaamiseksi. Tässä esimerkki tapauksessa kuulemma diesel haisee, mutta se ei tietysti todista mitään, vaikka asento-anturi ei antaisikaa suuttimille avautumis käskyä?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Goissi
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 17.02.2018 12:17 |
Viestit: 16
|
Kampuran anturi(oem) ja johdotus eculle uusittu, eikä lähteny aamulla mihinkään ilman sprayta.
Voiko joku mitata/kertoa mitä nokan asentotunnistimen signaalipinniin tulee, kun anturi on irti ja virrat päällä? Täällä näyttää 11v, joka kummastuttaa. Anturin poisto ei startatessa anna Vikakoodeja. Oisko ecu kypsymässä?
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 17.02.2018 19:30 |
Viestit: 2162
|
No mitä ihmettä? Ei kait se uusi anturi ollut sen vanhan vieressä ja oppinut, että vasta pilotilla kierrosten noustessa saa lähteä käymään? Nyt sitten virtalukon kimppuun, kuten on neuvottu! 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 17.02.2018 22:12 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
Mites sen anturin johdot voi? Olikos siinä johdot itsessään vai pelkkä liitin? Tulee sellainenkin mieleen, että voisiko saada häiriötä startilta kun startatessa anturin antama lukema seilaa...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 18.02.2018 02:29 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Onko jakopään ajoitus tarkastettu? Joskus on ollut ettei autot käynnisty kun jako ollut sen verran pielessä, että testeri sanoo synkan ok, muttei olekkaan
|
|
|
|
 |
Goissi
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 18.02.2018 23:05 |
Viestit: 16
|
Kampuran anturin johdot siis uusittu kokonaan. Purin liittimen ja juotin uudet piuhat kontakteihin kiinni ja vedin koneen takakautta mahdollisimman etäältä mistään virtajohdoista. Laitoin samalla uuden nokka-akselin asentotunnistimen. Ja ne 50mm2 piuhat menee akun navoista startin plussalle ja startin kiinnityskengälle oma maadoitus + koneen rungolle ja laturille pienemmät johdot.
Virtalukkoa on testattu siten, että vian ilmaannuttua virtalukko kakkosasentoon ja startin solenoidille suoraa virtaa akulta - ei muutosta.
Jako tarkastettu ja täsmää lukitustappehin. Eli alakerrassa startin takana oleva M8 reikä ja yläkerran (8mm? muistaakseni) tappi menee reikäänsä.
PS. se egr:n poisto heittää antipöllöä kokoajan. Laippa + vakuumiventtiilin ilmantulon tulppaus. Sähköjohdot kiinni. Vikakoodi p0400 egr system. Vissiin 2004:n ecun softat on herkempiä kuin aiemmissa ja laukoo koodia tulemaan? Tai sitten huollon pojat on päivittäneet softat jossain vaiheessa kettumaisemmiksi...
Eikä FGtechin galletto 4 v54 saa k-linjan kautta yhteyttä moottorinohjaimeen. Varaosaohjainboksi olisi varastossa odottamassa ajoneston koodia, muttei saa yhteyttä. Olisiko jollakin tietoa näistä?
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: 2004 C5 2.0 hdi starttiongelma Lähetetty: 18.02.2018 23:27 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
Pelkkää ECUa ei voi vaihtaa toiseen käytettyyn vaikka ajoneston koodi olisikin. Pitää vaihtaa BSI ja avaimen siru myös samasta autosta tai jonkun ohjelmoida se ECU neitseelliseksi jotta sen voi parittaa vanhoihin bokseihin Lexialla.
ECU+BSI+siru samasta autosta ja toimii suoraan, BSIn varusteasetukset pitää muuttaa vastaamaan uutta autoa.
Toi galetto vissiin onkin joku ohjelmointityökalu? Koodin saa marmorilta kunhan pystyt todistamaan utsesi ko. auton omistajaksi. Irtoecun tapauksessa tarvitsisit alkuperä-auton VINin tai rekkarin, Lexia löytää sen kyllä BSIstä mutta ECUsta en ole varma...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|