|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Xantian kone heittämällä BX:ään? Lähetetty: 15.02.2018 18:07 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Ikään kuin noita tekemättömiä projekteja ei olisi tarpeeksi... Käykö -95:n Xantian 2.litrainen kone ihan heittämällä -90 BX:ään? Kone-vaihteistopaketti on varmaan fyysisesti samankokoinen. Käykö jommatkummat vetarit suoraan booreihin? Onko etu-raideleveys riittävän lähellä toisiaan? Ecu tietysti Xantiasta, miten johtosarjat? Jäähdytyspuhaltimem ohjaus? Pitääkö vaihteensiirtovivut ottaa Xantiasta. Etunavat ja jarrut? Entä mitä sanoo katsuri? Tässäpä muutama kysymys alkuun...
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kone heittämällä BX:ään? Lähetetty: 15.02.2018 20:22 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Parhaiten selvinnee vertaamalla irroitettua ja haaveiltua tekniikkaa vierekkäin, näkee monta asiaa..?
Mistähän kaikista se yksi td-Beksi aikanaan rakennettiin, kokeillaan muistelua. Lohko Xsarasta, kansi Beksistä, syöttöpumppu ja suuttimet 405 Pösöstä, automaattivaihteisto 2.0 bensa-Xantiasta, vetarit Beksistä. Ja kaikki alkuperäisiin kiinnikkeisiin, eikä suikkapiällä leimaamossa ollut pahaa sanaa mistään... Tuli siis "oikeasti" 1.9 td, mukavuuspainotteisesti automaattivaihteilla, sekä GTi:n sisustalla kaikkinensa...
Jäähdytyspuhaltimien ohjaus Beksistä, tai sitten tuplaflektit releillä mutta edelleen ohjaus syylärin anturilta... Oliko Xantiassa flektien ohjausta muuten kuin anturilta suoraan releille tai ohjauspurkilta releille? Moottorinohjaus ei ainakaan isommin vielä -98 osallistunut puhalluksiin vaan oli ihan omansa... HDi:stä en tiedä, miten niiden kanssa oli flektien ohjaus järjestetty...
Jarruista jotakin, mikäli tehot pysyy 130 kaakin tietämillä, ei pitäisi muutoksia vaatia, siitä sitten 160 kaakkiin asti pitäis piisata 16-valven jarrut eli muuten samat mutta edessä tuuletetut levyt. Ja äkkiäkös tuonne sitten Xantiasta riipasee isompaa levyä/satulaa...
Minkälaista moottoria oli ajatus sovitella..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kone heittämällä BX:ään? Lähetetty: 15.02.2018 20:34 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kunnostusta odottaa BX16TZI, jonka kone puskee harmaata pakokaasua tyhjäkäynnillä. Ja hävitykseen on juuri menossa -95 Xantia 2,0 i 8 v, jonka kone ja loota toimii ihan mainiosti. Kumpikin XU-lohkolla. Nyt BX.n teho n. 93 hp, ja Xantiasta saisi 115 hp tilalle. Tänään pomppasi ajatus mieleen, kun romun ohi kävelin. Tuossa Xantian venttiilikopan päällä on ilmanputsari, onkohan liian korkea yksityiskohta BX:n konetilaan?
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kone heittämällä BX:ään? Lähetetty: 15.02.2018 21:24 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Mittanauhalla sen selvittäisi, mutta jos ei mahdu niin sitten laittaa Beksin alkuperäisen..?
Kaverilla on tallessa td-Beksi, jossa on Xantiasta peräisin oleva moottori. Kivasti kaksipiirisellä hydraulipumpulla jotta on päästy virtausventtiilistä eroon. On vain aika tukevasti lumen alla, eikä omistajakaan ole muutamaan viikkoon lähellä niin ei pääse tarkemmin tutustumaan...
Ehkä siltikin mahtuu, kun muistelee että td:ssä on välijäähdytinkin moottorin päällä, ja ilmakanava kulkee konemuovin verhoilun sisällä...
Vetareista vielä se, että kaikki Beksin akselit sopii myös Xantian vaihteistoihin, poislukien vanhat "yks-piste-äkäset" versiot joissa on täysin erilainen vaihteistokin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kone heittämällä BX:ään? Lähetetty: 15.02.2018 21:51 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Vetareista vielä, BX:n ulommat murrokset olivat alimitoitettuja, hyvä jos 100t. kestivät. Xatiassa taitavat kestää auton iän??? Voiko BX:n akseliin tökätä Xantian murroksen, siinä tapauksessa, että Xantian oma akseli olisi liian pitkä?
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kone heittämällä BX:ään? Lähetetty: 18.02.2018 22:54 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Hiukan alkoi mietityttämään, että miten saan Xantian ECU:n ja BX:n sähköt ymmärtämään toisiaan... Mutta tämä ei nyt ole ihan päällimmäinen juttu. monta muuta hommaa pitäisi tehdä ensin.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kone heittämällä BX:ään? Lähetetty: 18.02.2018 23:16 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
^Mikäs niissä? Käsittääkseni Xantiassakin on vielä ollut moottorin sähköt ihan omanansa, auton muuhun sähköjärjestelmään liitytty lähinnä siten että virtalukolta "käyntikomento" ECU:lle, kierroslukutieto mittarille eikä sen kummempia. Ajonesto tuli jossain vaiheessa mukaan. Merkkivalojen antureilta suoraan piuhat ko. merkkivaloille, samaten lämpömittarille...
Beksissä tulee kaikki tarvittava kivasti akun alle, isoon liittimeen. Siitä sitten yhdistäen Xantian moottorille, vähän ehkä Xantian ECUlle joutuu paikkaa katselemaan, kun Beksissä sillä seutuvilla on LHM-säiliö...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kone heittämällä BX:ään? Lähetetty: 19.02.2018 00:01 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kiitos rohkaisusta. Xantian kone on nyt hallin lattialla, kaikki muu on nätisti irroitettu, paitsi nopeusmittarin vaijeri unohtui. Sivuleikkureilla poikki, niin ei haitammut. Palataan sähköihin keväämmällä.
|
|
|
|
 |
|
|