C4_robotti kirjoitti:
Koeajoraporttia odotellessa...kokemuksia myös...
Laitetaan nyt tähän.
Epäröin vielä aloittaa tänne omaa topikkia Fiat Tiposta.
Olen pohtinut asiaa ja ei ehkä ole kuitenkaan järkevää sitikkafoorumilla aktiivisesti jutustella vääränmerkkisistä.
Ja olen saanut aiheesta tappouhkauksia ja painajaisiakin (karua liioittelua ja sarkasmia)
Voi olla, että siirryn Autostadiumin puolelle Fiatteineni, ettei toisten hiekkalaatikko ryönäänny.
Alla kuitenkin sitä raporttia tätä kysyvälle.
3000km tuli Tipolla ekaan viikkoon.
Plussat:
- Ei Start&Stop -järjestelmää ollenkaan, yllätyin
- Hyvä ajaa
- Contin kitkoilla hiljainen
- Mukava. Sitikkaurpolta mukavaksi kehuminen tarkoittaa mukavaa
- Tilava. Varsinkin takapenkin tilat saaneet kehuja
- Handsfreen äänenlaatu
- Peruspalikkaradion virittimen laatu ja mediatoisto USB:ltä erinomaiset
- Selkeä mittaristo
- Kulutus 5,6l/100km, keskinopeus 71km/h lompakolla mitattuna. Ajot.k. näyttää 5,4.
- Hinta/laatusuhde perusmallissa erinomainen
- Mahdollisuus asentaa 2DIN -soitin iso plussa
- Ei tule joka mutkassa samanlaista vastaan. Löytyy myös parkkipaikoilta helposti
Miinukset:
- Yli satasen vauhdissa ei tule pesunestettä kunnolla lasille kuskin puolella, koska suihku osuu osittain pyyhkijänvarteen. Tämä oli jo stilossa tämä ongelma. Ei liene tärkeää kun ei viitsitä korjata.
- Cruise hyvin palikka. Ainoastaan +-1km/h säätö napeista mahdollinen. Jos olisi adaptiivinen cruise, niin nappulaa pohjassa pitämällä pomppisi +-10 pykälissä.
- Karkeilla tienpinnoilla melua sieltä täältä
- Pitkät valot huonot, kuten kaikissa H15 ratkaisuissa (esim seiskagolfin halogenit)
- Ohjauksen keskialue paimennettavaa mallia, ei kuitenkaan pahasti
- Ei 12v pistoketta tavaratilassa, aion laittaa.
- Ratti turhan isokehäinen ja ohutpuolainen. S-Desing -version ratti odottaa tallilla asennusta jo
- Hyvin pieniä ritinöitä kovilla pakkasilla
- Kun oli pakkasta -25 niin lämppärin teho ei sitikan tai volvon tasolla. Täysin riittävä kuitenkin. Lämpimämpi kuin Avensis tai uusin Golf. Ei pärjää Cactukselle tai V90:lle
Kaikenkaikkiaan ehkä järkevin auto mitä olen uutena ostanut.
Lupasin, etten kerro kauppahintaa mutta ilman vaihdokkia maassa lojuvan kulimallin bensavaparilla sai erittäin sopivaan hintaan.
Ajoasento löytyi pienen kaivamisen jälkeen. Selkä ei kiukuttele, eli penkki toimii.
Verhoilu on mustaa ohutta kangasta ja mustaa kovaa muovia. Sen kruunaa mauttoman mattahopeiset aksentit ja huterat nappulat. Työkaverin kommentti sisustasta "saatanan ruma" oli ihan käypä arvio.
En ole ronkeli, eikä ego tarvitse premiumia. En itse kärsi sisustasta lainkaan.
Näkyvyys ulos on hyvä. Mitään parkkitutkiahan tässä ei ole. Olen silti huomannut että Tipo on helppo ahtaissakin paikoissa. Ovet myös aukeavat takana lähes 90 astetta. Isojenkin läskien on ollut helppo kulkea takapenkille ja sieltä pois.
Tavaratila on hyvän mallinen, luukku aukeaa riittävän ylös. Suojapeite ei kelaudu kovin vahvasti kovalla pakkasella, mutta elän sen kanssa kyllä. Myös takalasin pyyhin ja pesuri ovat hyvät. Kerrankin riittävän iso alue pyyhkijän alla. Monissa nykyautoissa on postikortin kokoinen alue mikä pyyhitään. Tämän ominaisuuden huomiointi johtuu pysäköintiavustimien poissaolosta.
Kun miettii mitä rahalla sain, niin samalla sijoituksella Dacian Logan on selvästi heikompi ajettavuudeltaan ja ergonomialtaan. Minun mielestäni Tipo on onnistunut tekele. Jos farkun saisi vaikka 14900€ uutena kaupasta, niin voisi joku ostaakin. Ajattelin ensin että kaikilla varusteilla ladattu nahkaverhoiltu S-Desing olisi hitti 24900€ hinnalla. En ajattele enää. Perusauto ei ole laatutuntumaltaan kakkosella alkavan hintaluokan auto. Siksi sitä ei ostaisi kukaan, kun Leonin, Octavian, Golfin, Auriksen tai Meganen saa samaan rahaan.
Tämä on sellainen käteensopiva perusjyrä. Kuitenkin ainakin Suomessa aika harvinainen tien päällä. Se on minulle plussaa. Jotenkin aina karttanut sitä mitä muut suosivat. Joku vastarantoja ja pieniä kaloja sivuava juttu todennäköisesti.
Yllättävän moni on tullut kysymään, että "onko hyvä?" Varmaan 15 henkilöä jo ekan viikon aikana.
Huomioitavaa on, että kyselijät ovat olleet yhtä lukuunottamatta minua nuorempia naisia.
Jos perusfarkku peruskoneella kiinnostaa, niin kannattaa tehdä rohkeita tarjouksia liikkeisiin, joissa on varastoon jääneitä autoja. Maahantuoja tukee tiskin alta niiden hukkaamista. Summat joilla tuetaan olivat ihan kohtuullisia. Myös talvirengassettejä 195/65R15 on maahantuojalla heitellä ilmaiseksi näihin Pop-varustetason 1.4 95hv -versioihin. Näin on keskikokoiset linnut laulaneet ja ainakin kohdallani täytyy sanoa, että lähtöhinnasta lähti kyllä.
Saatan ajella tällä pitkäänkin.
Tämä on 74. oma autoni sitten vuoden 1992.
Pitkään minun kohdallani on esim yli kaksi vuotta.
Spideria odotellessa Tipoilen tieheni pitkin Suomea.
Lapa pystyyn jos tulen vastaan.
-Huikko-