Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian päästöt ja käynnistymisongelma
ViestiLähetetty: 02.03.2018 00:40 

Viestit: 24
Auto on Xantia Break 1.8i 16 v -99, kilometrejä 426 600.
Katsastuksessa auto hylättiin päästöjen takia. Tarkemmin sanottuna CO-pitoisuus oli kierroksilla liian korkea ja HC-pitoisuus joutokäynnillä samoin liian korkea.

tyhjäk. kierroksilla

CO% 0,03 0,77
CO2 14,90 14,70
HC 168 99
O2 0,08 0,06
lambda 1,003

Mitäs osia ryhdytään vaihtamaan eli mistä moiset päästöjen vääristymät mahtaisivat johtua?
Autoon on viime kesänä vaihdettu puola, tulpat, MAP-anturi ja lämpötila-anturi. Katalysaattori on vaihdettu 365 000 km:n kohdalla.

Samalla kysyn uudemman kerran neuvoa auton käynnistymis- tai paremminkin käynnissäpysymisongelmaan.
Auto käynnistyy oikein hyvin, mutta sammuu saman tien ellei heti käynnistymisen jälkeen paina hiukan kaasua. Lämpimällä moottorilla käynnistettäessä jalan laittaminen kaasupolkimelle riittää, kylmäkäynnistyksessä kaasua täytyy painaa 1-2 sekuntia. Kierrosten ei tarvitse kaasun painamisessa nousta kuin hiukan, jotta moottori jää käyntiin.
Mistä moinen ongelma voisi johtua?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian päästöt ja käynnistymisongelma
ViestiLähetetty: 02.03.2018 00:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7829
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Oletko puhdistanut tyhjäkäyntisäätimen?

Päästöjä lähtisin parantamaan lambdaa vaihtamalla, tai vaikka ensihätään putsaamalla esim. polttamalla jos on vanha lambda ja Tarkan Markan Mies :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian päästöt ja käynnistymisongelma
ViestiLähetetty: 02.03.2018 08:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Aluksi voisi olla hyvä päivittää, kunnostaa akun- ja maadoitusliitokset. Jos vielä alkuperäiset. Haepa juttuja: akunkengät, jne. Löytynee asiallista juttua näistä. Sanoo kerran käynnistymättä jäänyt Xantia. Ehkä uusi, alkuperäislaatuinen joutokäyntimoottorin olisi hyvä. Tai hyvä putsaus, karan akselin voitelu ohuesti silikonirasvalla, koettu sekin. Näiden kunnossaolo on perusedellytys hyvälle toiminnalle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian päästöt ja käynnistymisongelma
ViestiLähetetty: 02.03.2018 11:11 

Viestit: 5132
Noista katsastuksen aikaisista arvoista ei oikein voi päätellä mitään vikaa lambdassa, pakoputken päästä mitattu lambda kun on oikein hyvä, saisi olla kymmenkertainen ero ja vielä menisi läpi. Noiden perusteella epäilisin kattia (taas), mutta mikä sen katin polttaisi noin nopeasti, vai oliko halpa tarvikekatti (niissä on vain murto-osa kalliita jalometalleja, eli sen takia halpoja) tai paljon ajettu? Tuota varmaan pitäisi mitata muissakin olosuhteissa ja mitata suoraan lambda-anturinkin antamaa signaalia (mieluusti sellaisella mittarilla josta näkee signaalin muodonkin).

Tyhjäkäyntimoottori on yleisin syy noille tyhjäkäyntiongelmille, mutta joskus on jotain muitakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian päästöt ja käynnistymisongelma
ViestiLähetetty: 02.03.2018 15:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Happea vähän, palamattomat hiilivedyt ja häkä koholla. Kilometrejä kohtuullisen reilusti.

Menee arpomiseksi mutta voisiko ne hiilivedyt ollakin öljyä, eli männänrenkaat kuluneet? Huohottimesta tulee imusarjaan ylimääräistä öljyä? Matala puristuspaine voi myös huonontaa palamista. Moottorin ei tarvitse vielä savuttaa, vaikka öljyä hieman liikaa jo palaisikin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: