Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 15.04.2018 11:49 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Pitäis vaihtaa rouvan auto. Vaihtoehtoja varmaan nuo otsikossa mainitut laitteet 2.0 140 heppaisella pannulla. Eniten hämmästyttää se, että Nettiauto.comin tarjonnassa nuo C4:t on usein kalliimpia. Miksi? Puhutaan siis reilu 200 tkm ajetuista, noin 2005-2006 vuoden autoista.

Onko hydet niin pelottavia tai epäluotettavia? Minun käsittääkseni hydet on aika toimintavarmoja vehkeitä. Tekniikka lienee muutoin sama. Mites C5:n takajarru osasto? Onko samanlainen kuin C4:ssä, että menee levyjä vaihtaessa napakin uusiksi? Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Mielipiteitä tai faktoja?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 15.04.2018 11:55 

Viestit: 519
C5. Hiljaisempi, tilavampi, mukavampi. Eikä se kuitenkaan niin paljoa kalliimmaksi tule että kannattaisi sitä miettiä. Kuitenkin niin paljon miellyttävämpi laite.



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 15.04.2018 13:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7823
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
C4 on pienempi ja ehkä tyyliltään modernimpi. Muuta syytä sellaisen hankkimiseen C5:n sijaan en kyllä keksi ellei joku pikkukone ole kiikarissa.

C5:ssä on jarrulevy erillinen. Tekniikan samanlaisuus jää siihen moottorin perustyyppiin.

Vaimolla on kolmisen kuukautta ollut '06 1.6 bensa-C4, entinen oli ykköskoppainen C5 2.2HDi break automaatti joka on nyt mulla. Meidän 3-vuotias nimesi nelkun jo ekoilla kyydeillä hytkyksi :) hirveä täristin se on femmaan verrattuna.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 15.04.2018 19:46 

Viestit: 767
joo... c4 melko rimpula ku c5 jälkeen ajaa...
mutta euroja säästyy...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 15.04.2018 19:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7823
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
C4 on sitten 2005-mallisissa ainakin vielä 136hp EW10J4-moottoria, EW10A tuli vasta 2006 tienoilla.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 16.04.2018 10:50 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Onko C5 2.0 pata vuosimallista riippumatta tuo EW 10A (=140 hp)?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 16.04.2018 11:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7823
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
torneol kirjoitti:
Onko C5 2.0 pata vuosimallista riippumatta tuo EW 10A (=140 hp)?

Kakkoskoppaisesta eteenpäin kyllä. Ykköskoppaisessa aina 136hp.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 16.04.2018 14:17 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Ok, kiitos tiedosta! Mitä reilu 200 tkm ajetusta C5:sta kannattaa koeajolla kuunnella tai pihassa konttailla, ettei tulisi ihan kauhea hazardi? Nestevuodot? Mitkä on yleisimpiä kohteita? Vaivaako näitä korroosio jostain kohdasta, helmojen alta ehkä?

Muuta, mitä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 17.04.2018 08:17 

Viestit: 27
Paikkakunta: Puumala ,kesällä Juva
Itse kolme vuotta omistaneena hydejousitus toimi luotettavasti,ainakin uutena.Ikävin asia taitaa olla ne lämppärin läpät.Varmista,että on tehty.Myöskin peruutustutkat ovat täyttä kuraa,jos ei ole lisäeristetty kosteudelta.



C5-05 bens
C4-08 diesel
AX-90 sport 1,3
BX-91 TGI
C4-11 HDI
C4 Picasso-14 HDI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 17.04.2018 09:28 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Ok, kiitos vinkistä. Pitää koittaa haulla ettiä tuota lämppärin läppäjuttua. Tuttua puuhaa kylläkin toisen merkkisestä autosta. Pystyykö C5:ssa jotenkin kalibroimaan kotikonstein tuota automaatti-ilmastointia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 17.04.2018 22:49 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Vähän saman tyyppisiä ajatuksia täälläkin päin lemmityn auton kanssa. Nyt on käytössä C4 2005 ja ainakin takaluukun sähköjohdot olisi korjaamislistoilla. Takaluukku aukeaa kun sitä huvittaa ja takalasin pyyhin toimii kun sitä huvittaa - yleensä sitä huvittaa kun ovia availee kaukosäätimellä. Tänään kuulin myös aika huvittavan jutun siitä, että vaimon työpaikalla työkaveri parkkeerasi auton C4:n viereen ja kun hän lukitsi oman autonsa kaukosäätimellä, niin C4:n takalasin pyyhin päätti alkaa toimintansa. Ei ilmeisesti urbaanilegendaa kun työkaveri oli vakuutellut, että hän ei käynyt lähelläkään C4:ää, mutta silti pyyhin lähti suorittamaan tehtäväänsä :D. Vähän olis töitä tiedossa. Kyllä kai C5 on muutenkin aika lailla eri luokassa ajoltaan - minulla ainakin C4:n kyydissä selkä rytkyy kuin vauhdikkaassa pulkkamäessä eikä enää tee mieli niihin lapsuuden pulkkamäkiin :)



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 09:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7823
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Lahti411 kirjoitti:
Jatkanpa tähän ketjuun, kun tuo ykköskoppainen C4 kiinnostaisi minuakin. C4:n ulkonäöstä olen aina pitänyt ja isompaa autoa en nyt kaipaa. Auto tulee lähinnä arkikäyttöön, työmatka-ajoon. Matkaa tulee päivittäin n. 150km ja se on lähes kokonaan maantieajoa. Vain bensakoneet kiinnostaa ja tehoja en kaipaa. Ennemmin kiinnostaa yleinen käytön taloudellisuus. Mitä kannattaisi huomioida, kun menen katsomaan C4:ää? Pystyykö näitä autotalliremppaaja itse kuinka paljon huoltamaan/korjaamaan?

Noilla kriteereillä hankkisin kyllä ihan ehdottomasti sen C5:n C4 sijaan.
Jos 150km päivässä pitää ajaa niin ainakin itse panen jo painoarvoa mukavuudelle.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 10:46 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Vähän samoilla linjoilla Lahti 411:n kanssa. Ajatukset hyvin saman suuntaisia, vaikkakin hyde jousituksena kiinnostaa jollain perverssillä tavalla. Liekö Saabismi aiheuttanut molemmille sen, että mahdollisimman paljon tekisi itse :mrgreen:. Olen siis myös Saabisti, toki aikoinaan tullut ajattelemattomuutta sinne eri nimimerkki :lol:.

C4:n takajarrujen rakenne ihmetyttää; miksi se napa on pitänyt tällätä naimisiin sen laikan kanssa? Ja automaatti-ilmastoinnin viat näissä askarruttaa; tuskin kuitenkaan sen kummoisempia korjattavia kuin Saabissa (=työasennot ihan hanurista :roll:).

Jos ei ajatella mukavuutta, vaan käytännön askartelua ja ylläpitokuluja, niin minkälainen vastakkainasettelu me tästä C4 vs. C5 asetelmasta saadaan? Mielellään kuulisi noiden rautajousisten ajatuksia myös.

Ja koska on Saabisti tausta, niin tästä "uudesta" Citikasta tulisi tietysti myös viinanpolttaja. Saabin ohella nyt oleva Xsara Picasso on jo sitä, ollut reilun vuoden.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 11:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7823
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kyllä sen C5:n kanssa saa puuhata itse ihan samalla tavalla kuin C4:nkin. Kyllä niitä kotikorjaaja huoltaa, ja täältä ja Citroen-Foorumilta saa neuvoja ja ohjeita tarpeen tullen paremmin kuin mkonen muun merkin harrastajien parista.

Kannattaako sitä takajarrua nyt murehtia? Pikkujuttu, ei sellaiseen nyt sentään auton hankintaa kannata perustaa. Levyä napoineen saa alta viidelläkympillä maailmalta :)

C4 ja C5 on aika paha asetella vastakkain, tai helppo, miten sen nyt ottaa. Ihan eri tyyliset autot kuitenkin kyseessä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 11:34 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Joo, ei se takanapaan kaadu. Enemmänkin ehkä siihen, että rouva haluaisi vähän pienemmän auton. Olkoonkin, että Citikan Vitonen (C5 Berline) on varmaan vähän pienempi kuin Saabin Vitonen (9-5 wagon) :).

Ainahan käytetyn ostaminen on arpapeliä. Mietityttää, että kannattaako laittaa tonni, puolitoista väliä vai laittaako saman rahan nykyiseen Saabiin. Sillä saisi jo kytkimen, jakopään, ehkä käytetyn ahtimenkin, ja jotain muuta pientä :mrgreen:.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 11:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7823
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
torneol kirjoitti:
Mietityttää, että kannattaako laittaa tonni, puolitoista väliä vai laittaako saman rahan nykyiseen Saabiin.

Ai Saabit on noin arvottomia, tolla tonnilla-puolellatoista noita nelkkuja ja femmoja jo saa suoraankin :mrgreen:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 11:55 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Korjaamisen suhteen ei juuri ole eroa. C5 on konehuoneeltaan jopa helpompi kun kone on c4:ssä pitkälle työntyvän lasin takia hieman hankalammassa paikkaa. Sähköjen suhteen kakkoskopan C5 ja C4 ei oikeastaan eroa mitenkään (no lämppäri), kun on ihan samat systeemit.


Kulutukseltaan noissa onkin jo ihan kohtuullinen ero, C4 kuitenkin kulkee pikkukoneella ihan saman mitä C5 kaksilitrasella bensalla.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7823
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jankos kirjoitti:
Sähköjen suhteen kakkoskopan C5 ja C4 ei oikeastaan eroa mitenkään (no lämppäri), kun on ihan samat systeemit.

Niin sähköjohtoja ja CAN-väylä, mitäs muuta samaa niissä olikaan? ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 12:44 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Jankos kirjoitti:
Kulutukseltaan noissa onkin jo ihan kohtuullinen ero, C4 kuitenkin kulkee pikkukoneella ihan saman mitä C5 kaksilitrasella bensalla.

Tarkoitat siis suorituskykyä? Mites tuo C4:n tolla 140 kaakkisella kulkee? Eihän se toki Saabin jälkeen mihinkään kulje, mutta ei pidä verrata :mrgreen:.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 13:13 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Teuski kirjoitti:
Niin sähköjohtoja ja CAN-väylä, mitäs muuta samaa niissä olikaan? ;)

Ihan samat osat=> bsi/bsm/ecu/com2000/oviyksiköt jne. Mittaristo on erilainen, eli siinä nelkku on parempi kun ei ole hajoavia viisarimoottoreita.
Versioeroja noissa bokseissa tietty on mutta käytännössä aivan vastaavia.

Diiseleihin tottuneena noi kaikki bensat on laiskoja, vingutusta vaativia. Bensaan kun ei vaan ole varaa tällä mun vajaan tonnin viikkoon ajomäärällä, joka tonnilla kun bensaa palaa vastaavan tehoisessa 40-50 euroa enemmän...



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 13:39 

Viestit: 307
Taloudessa on sekä C4 että C5 II. C5 on ihan eri planeetalta mukavuuden ja tilojen suhteen . C4:n hyviä puolia on muotoilu ja sitä on helpompi pyöritellä ahtaissa paikoissa. C4:n ikävin puoli jarrujen ajoittainen ulina.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 13:54 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Juuri tuommoisia käytännön kokemuksia kaipailen. Rouva on Saabissa tottunut melko hyvään ajettavuuteen eikä ainakaan kerran (talvella) koeajamamme C4:n herättänyt kuulema intohimoja. Siksi C5 on myös mietinnässä mukana. Minua siinä huolestuttaa nuo mahdolliset tulevat remontit. Toki jos huoltokirjassa on maininta esim. ilmastoinnin läppäremontista ja tehdystä jakopäästä, niin aina kevyempi on olo.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 17:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Minä kyllä remppaisin sen Saabin ennemmin kuin lähtisin ykkössarjan C5:n kanssa kikkailemaan. C4 on ihan mielenkiintoinen laite, mutta mielestäni ei vaihtoehto. Kummallekaan, varsinkaan Saabille.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 19:19 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Kasevan viestistä paistaa Saabismi :mrgreen:. Kyllä tässä käydään tiukkaa kamppailua itsensä kanssa, että saas nähdä miten käy :D. Onhan femma hyvä ajettava ja ahdettu on aina ahdettu. Mutta toisaalta vaakakupissa on kohtuullinen määrä remppaa: jakopää (ketjukone, ei ihan yhtä vikkelä kuin kuminauhan vaihto), kytkin, ehkä ahdin, takaiskarit, pientä korroosion alkua ja jotain muuta, mitä lähemmäs 400 tkm ajetussa voi olla. Ei se ilmaista ole sekään. Onneksi on avuliaita kanssa Saabisteja, niin ei tartte yksin turata.

Jatkan kamppailua itseni kanssa :D.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 vaiko C5, kas siinä pulma.
ViestiLähetetty: 18.04.2018 20:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Mnjoo... 9⁵ on oikeastaan ainoa Saab, joka minua on koskaan kiinnostanut omistaa. Ysiysillä minut on laitokselta kotiutettu ja lapsuus vietetty erilaisten Saabien kyydissä, kunnes faijalle tuli työsuhdeautoksi BX GTi kultaisella kasarilla. CX:llä aloittelin ajourani ja niitä oli pitkään käyttiksenäkin, joten ajokin suhteen rima on sikäli aika korkealla. ;)

Aiheeseen palaten, niin ykkössarjan C5:een en kyllä ysifemmaa vaihtais, jos ei olisi ihan pakko. Makuasioita toki. Noita ysifemmoja on ollut useampi yksilö (ja yksi MY09 TTiD kolkki) yhtä aikaa Citroënien kanssa ja jostain syystä aina yksi tai kaksi ysifemmaa on ollut samaan aikaan pihassa. Vaikka onhan toi 240 HDi aika maukas matkavaunu myös. Työmatkaa tulee päivittäin 140 km + tarvittavat muut ajot. Lähes kaikki tämän vuoden ajot Saabilla. :roll:

Vaikea näitä on arvottaa, vähän kuin vertaisi viivaa ja suoraa.

edit: muutettu sanajärjestystä selvyyden vuoksi



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: