|
Kirjoittaja |
Viesti |
Arzka
|
Viestin otsikko: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 08.08.2018 20:29 |
Viestit: 13
|
C5 vm 2009 ajettu 150tkm edestä kuuluu lievä ääni 60-100kmh, mutta loppuu sen jälkeen, joka voisi olla laakeri tai renkaat. Otin renkaat pois, niin mielestäni napa on kuumempi kuin oikealla puolella ja laakerin pidin heiluu ihmeellisesti. Onko toi etulaakeri paha nakki vaihtaa? Kts. video alla heilumisesta, onko normaalia? https://www.videosprout.com/video?id=58f6250d-1018-470c-990e-371b55ab59bc
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 08.08.2018 21:09 |
Viestit: 352
|
Heiluvat osat on lukkosokka ja mutterin suoja. Pitääkin vähän heilua että saa tarvittaessa irti. Muuttuuko ääni kun kääntää vasemmalle eli oikealle elikkäs kallistelee?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 08.08.2018 21:32 |
Viestit: 5125
|
Tuo mutterimallinen peltiosa on sen alla olevan mutterin lukitus yhdessä sokan kanssa, tuo heiluminen tarkoittaa vain että se mutteri on yhä siinä kohdassa kuin se oli asennettaessa, jos se olisi löystynyt, olisi pelti kireänä sokkaa vasten. Eli saa heilua, muttei silti ole pakko.
Laakerin jurina on vaikeaa löytää, joskus orastava jurina ei löydy kuin purkamalla, eli laakerin vika on niin pieni että hukkuu muihin tärinöihin (tuossa on lisäksi kaksi laakeria rinnan, jolloin toinen voi kantaa ja äänikin kuuluu vain tietyssä kuormitustilanteessa). Rautajousisessa joskus alkaa jousi resonoimaan kun kuulat pomppivat karheuksissa ja sen saattaa tuntea jousta pitelemällä ja käsin pyörää pyörittämällä.
Itsellä oli kerran C5:ssa niin pieni ja hitaasti kehittyvä vika että ei malttanut odottaa sen kehittymistä selkeämmäksi, vaan vaihdatin ennen pidempää tuhansien kilometrien reissua. Olin sitä jo useamman tuhannen kuunnellut, mutta silti korjaamon piti irroittaa molemmat vetoakselit ennenkuin varmistui kumpi puoli.
Viimeksi erimerkkisessä oli nopeammin kehittyvä ja puolikin oli heti selvä kun nosti auton pukeille ja vaihde päällä käynnissä kuunteli ulkoa läheltä napoja. (ÄLÄ tee tätä kotona tai ainakaan jää auton alle...) Mutta kumma kyllä tuossakaan ei oikein saanut selkoa auton sisältä - ei edes yksi ikkuna auki kerrallaan joissain paikoissa joissa äänen pitäisi heijastua, kurvailukaan ei oikein auttanut päättelyssä.
Kuumuudesta en tiedä voiko päätellä paljon, kannattaa kokeilla silloin myös levyjen lämpöä, useimmiten jarrujen mitätön laahaus lämmittää enemmän kuin laakerin jurina, eli keskellä tuntuva lämpö voi tulla levyjen suunnasta.
|
|
|
|
 |
Arzka
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 08.08.2018 22:15 |
Viestit: 13
|
Edellisessä C5:ssä laakeri kilahti just 150tkm kohdalla, mutta tämä surina on varmaan yli 3v vanhoista renkaista. Jarrut ei laahaa yhtään eikä millään heiluttelulla saa naksumaan. Jos otan tuon sokan ja levyn pois, niin näkeekö siitä laakerista mitään?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 08.08.2018 22:29 |
Viestit: 5125
|
Ei siitä juuri enempää näe, tai ei ainakaan mitään hyödyllistä, mutta helposti se lähtee ja menee takaisinkin. Muistin jossain nähneeni kuviakin, tuolla on kuvausta ja kuvia, siellä on myös kuva mitä näkyy kun sokka, pelti ja sen alta vielä mutterikin poistettu... : https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=19940.0Vaikein lienee laakerin irroittaminen ja takaisin puristaminen (ja oikeinpäin, laakerin kehässä on magneettinen raita jota ABS lukee), eli prässi käytössä mieluusti ja tuon ABS-anturinkin irroitus voi olla ongelma, kai muitakin vinkkejä löytää linkistä.
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 08.08.2018 23:00 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Jos saat etupään ilmaan ja kaverin pyörittään rengasta niin peltorit ja rautaputken pätkä on hyvä stetoskoopin korvike.
Lukituspellin ja sokan voi ottaa pois ja käydä ajamassa jos haluaa kokeilla, laakerin mutteri on kiinni.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 09.08.2018 07:49 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ja lähes ensimmäiseksi ottaisin kovametalliskraban ja jyystäisin karpat pois navasta, vanteen alta. Myös vanteista vastaavasti. Tuossahan ei enää ole metallikosketusta, siksi voi pultitkin löystyä. Putsattuun pintaan suihkutan mutteritervaa, se toimii, ainakin pyöränvaihtohetkien välillä. vanteetkin kiittää säilytyksessä. Lisäksi, ei ole satavarmaa, että vanteet pysyvät heitottomina karpan päällä. Itsekin, äskettäin vaihdoin etulaakerit, C5II:een, samat kuviot, samoin km:ein. Tiukassa ovat, vaikka käyttää lämmittämisiä, prässi olisi hyvä. ABS-anturin yleensäkin, saa pois väsyttämällä, liutoshoidolla, sen jälkeen paikan putsaus ja suojaus. Lue ohjeet laakerin lukitustenkaan asennosta.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 09.08.2018 16:40 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Vetoakselin mutteri on tiukassa ja pitää laittaa tiukkaan. Kiristysmomentti 325Nm. Mutterivarmistuksen saa sopimaan, kun koettaa eri asentoja, saadakseen varmistussokan menemään läpi.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 09.08.2018 16:43 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
[quote="ealab"]Vetoakselin mutteri on tiukassa ja pitää laittaa tiukkaan. Kiristysmomentti 325Nm. Mutterivarmistuksen saa sopimaan, kun koettaa eri asentoja, saadakseen varmistussokan menemään läpi. Jos mutteri pitää avata, löysätä, niin kun auto on vielä pyörillään, käsijarru laitettuna.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 09.08.2018 18:16 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
On itselläkin edessä tuo etupyörän laakerin vaihto lähiaikoina. Olen melko varma että kyseessä on oikea puoli sillä mielestäni ääni alkoi kuulua keväällä pian sen jälkeen kun olin sulattanut käsijarruvaijerin pariin otteeseen jarrulevyn (yli)lämmöllä..ei ole paha mutta huomaa uusilla asfalteilla.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Lexa
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 09.08.2018 21:47 |
Viestit: 323 Paikkakunta: Kalafornia
|
Juu nykyään ei oikein erota kumman puolen laakeri pitää ääntä...vähän aikaa sitten vaihdoin C6:een (sama kuin C5) toisen laakerin kun diagnoosini oli kuskin puoleinen (vasemmalle käännettäessä ääni suureni). Laakerin vaihdon jälkeen koeajolla totesin, että tilaanpa sitten vänkärin puolellekin laakerin kun ääni ei paljoa ollut hiljentynyt Prässi kiva - säästää ison ruuvipenkin hinnan (hajos) Ps. Seuraavan kerran kokeilen tuota peltoria ja rautaputkea...paljain korvin/käsin renkaita pyörittäessä ei kuullut/tuntenut eroa...
EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 09.08.2018 23:30 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tahtoo hajota ulkorenkaan ylälaita ulommalta vierintäradalta. Ei kuulu kovin hyvin pyörä ilmassa kun voima eri suuntaan eikä vauriokohta kontaktissa. Auton paino on sen ulkorenkaan varassa ja kaarettaessa painoa kyllä on enemmän ulomman pyörän laakerilla, mutta pyörään kohdistuu kippimomentti joka pyrkii lisäämään camberia ja tällöin kuorma ulkorenkaalla on enemmän sisemmällä vierintäradalla. Vanha uskomus että ulkokaarteen puoleinen pitää ääntä ei ole itsestään selvä näillä O-asennossa olevilla kaksirivisillä viistokulalaakereilla.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 10.08.2018 09:33 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Itse huomasin kaartaessa eri suuntiin, eri äänet. Myös pyörä ( ei rengas!) irrotettuna, käsin pyöritellen, kammeten eri suuntiin, huomasi eron. Ja sitä helpommin huomaa, mitä kauemmin on jollotusta kuunnellut! Uuden laakerin voi painaa entisen ulkokehän avulla. Kunhan sitä on vähän ohennettu, ettei jää jumiin.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 10.08.2018 10:38 |
Viestit: 5125
|
Wesa kirjoitti: Tahtoo hajota ulkorenkaan ylälaita ulommalta vierintäradalta. Ei kuulu kovin hyvin pyörä ilmassa kun voima eri suuntaan eikä vauriokohta kontaktissa. Auton paino on sen ulkorenkaan varassa ja kaarettaessa painoa kyllä on enemmän ulomman pyörän laakerilla, mutta pyörään kohdistuu kippimomentti joka pyrkii lisäämään camberia ja tällöin kuorma ulkorenkaalla on enemmän sisemmällä vierintäradalla. Vanha uskomus että ulkokaarteen puoleinen pitää ääntä ei ole itsestään selvä näillä O-asennossa olevilla kaksirivisillä viistokulalaakereilla. Eikös auton koko paino kuitenkin makaa alapuolen päällä? Minä olen kuvitellut noidenkin olevan rullalaakereita, mutta eipäs ole tullut avattua?
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 10.08.2018 15:47 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Pyörivä akseli ja pyörä on kiinni sisäkehässa ja ulkokehä pyörimättömänä pesässä jonka päällä auton paino. Eli laakerin näkökulmasta auto haluaa mennä alaspäin ja pyörä ylöspäin ja kontakti tulee yläpuolelle. Kaksirivisiä viistokuulalaakereita ovat O-asentoon kasattuna, eli keskikanannas ulkorenkaassa ja sisärenkaassa ulkokannakset. Sillon viisto kosketus muodostuu niin että kosketuslinjat kohtaavat Akselilla isommalla välillä. X-asennossa ne kohtaavat hyvin kapealla. Linjojen kohtausetäisyyden voi ajatella laakerivälinä. Mitä suurempi, sen paremmin kantaa kippimomentteja.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 10.08.2018 20:36 |
Viestit: 982
|
Etupyörissä pyörän mukana pyörii laakerin sisäkehä ja takapyörissä ulkokehä. Ja kippivoimat totta tosiaan vaikuttavat kaarteissa, selväähän tämä on kun vähän ajattelee kuva kädessä  C5 II oikeassa etupyörässä SNR kesti vaivaiset 2v ja 50tkm, en ole vielä avannut ja katsonut mitä sisällä on, mutta selvä välys ja ääni siinä oli, ongelmanurkka paikallistui välyksestä ilmaan nostettua pyörää heiluttelemalla. Edellinen tehdasasenteinen SNR meni sentään 120tkm...
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 10.08.2018 20:42 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ovat nk. nelipistelaakereita. Kun samaa laakeria käytettiin jo BX:ssä, joka lähes puolta kevyempänä oli pienempi rasitus, laakerille. Silti niissäkin sai vaihdella.
|
|
|
|
 |
Arzka
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 17.08.2018 10:05 |
Viestit: 13
|
Päivitystä tähän sen verran, että olihan se tuo vasen etulaakeri rikki kuitenkin. Ääni muuttui sellaiseksi, että oikealle käännettäessä hiljeni, niin lopetin arpomisen. Vein vaihdettavaksi ja ABS anturi ei lähtenyt ehjänä, joten yht. 340€ laakeri, anturi ja työt.
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 18.08.2018 15:16 |
Viestit: 146
|
C5 X7:aan saa ebaysta koko etupyörän navan hintaan 160- 170 € ja mukaan tulee alakääntölaakeri. Itse vaihdoin koko nava C6:een ja oli helppo homma, ei tarvii prässiä. Kääntölaakeri kannattaa joka tapauksessa vaihtaa koska ainakin 150 tuh ajettuna on vaihtokunnossa. https://www.ebay.de/itm/Original-Citroe ... SwU8xa2bJ7
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
maramutteri
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 23.08.2018 10:19 |
Viestit: 108
|
Jos epäilet laakerivikaa nosta epäilty rengas irti maasta, pyöritä rengasta ja pidä jousitolpasta kiinni, jos laakerissa on vikaa tärisee jousitolppa.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 23.08.2018 18:24 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tärinä, värinä voi tuntua aivan minimaaliselta ja silti laakeri jo jollottaa.
|
|
|
|
 |
Eeska91
|
Viestin otsikko: Re: C5 2009 Etulaakeri, onko paha? Lähetetty: 27.08.2018 00:18 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Oulu
|
Näitä viestejä lukiessa tulee mieleen että onkohan omasta X7 menossa molemmat etulaakerit vai onko syyllisenä vitulliselle jyrinälle vanhahkot kitkarenkaat? Ainii. Onneksi pörhöltä tuli katsastustarkastus lappu 0e hintalapulla varustettuna nii taidampa huomenna aamulla käyä näyttää sitikkaa pörhöllä että uskaltaako käyä leimalla koiranluitten vaihon jälkee vai pitääkö alakaa tekee etupään jarruremppa samalla.
Citroen C5 2L HDi 136 -09 perhevankkuri, Ford Mondeo Mk3
|
|
|
|
 |
|
|