Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia V6 -97 automaatti sammuu
ViestiLähetetty: 18.08.2018 22:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Ongelma on siis Xantian sammuminen pysähtyessä. Erityisesti lämpöisellä koneella. Nykii myös ajaessa.

Lexialla ei muuta vikakoodia ollut kuin läpötila-antureista. Kävin tänään nuo yleismittarilla läpi. Veden lämpöanturin vastus 2.8 kohmia ja imuilman 2.65kohmia. Ulkona ~20 astetta ja kone kylmä. Vaikuttavat siis ehjiltä? Kävin myös johdotukset läpi. Siellä ei myöskään mitään ongelmaa, mikä yleismittarilla näkyisi. Ainoa mahdollinen vikapaikka oli veden anturin liitin, jossa lukitussokka on jäänyt matkan varrelle.

Ihmetystä Lexian näkymässä aiheutti kuitenkin "Air temp. R" ja "Air temp. S" mitä ero noilla on?Toinen on +143C ja toinen 19C. Jälkimmäinen vaikuttaa ihan oikealta arvolta.

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 -97 automaatti sammuu
ViestiLähetetty: 19.08.2018 00:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Mikäli olen oikein käsittänyt, niin molemmat ovat saman anturin arvoja. Jos kaikki on kunnossa, niin molemmat näyttää samaa. Mutta jos todellinen (R) näyttää epäloogista arvoa, niin se laskee parhaan arvauksen (S).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 -97 automaatti sammuu
ViestiLähetetty: 19.08.2018 08:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Tuossa on siis ilmeisimmin jotain häikkää. Kuitenkin yhtäkkiä ainakin tuo mitattu 2.65 kohmia kuulostaa ainakin jollain tavalla järjelliseltä lukemalta. Olisiko jollakulla taulukkoa tai muistitietoa tuon anturin lukemista eri lämpötiloissa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 -97 automaatti sammuu
ViestiLähetetty: 19.08.2018 11:31 

Viestit: 725
Eikö lambdan tulisi vaihdella aktiivisesti nollasta yhteen volttiin, nyt se näyttää 1,2V. Auton ylivoimaisesti tärkein anturi seospuolella on lambda. Onko järjestelmässä ilmavuotoa kun se ei enää yllä säätämään seosta käynnille kelvolliseksi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 -97 automaatti sammuu
ViestiLähetetty: 19.08.2018 13:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Auto ei ollut käynnissä tuon Lexia-näkymän hetkellä. Käynnissä ollessa tuo Lambda heiluu ihan oikein.

Kokeilin ottaa lämpötila-anturin irti. Lexiassa näkyvä "Air temp. S" tipahti -43 asteeseen. Tuo toinen pysyi 143 asteessa. Kun auton laittoi käyntiin, niin molemmat näyttivät ihan oikeaa lukemaa. Tässä kohtaa siis liitin laitettu takaisin kiinni. Mikä lie noiden logiikka?

Olisikohan vaan tuo löysä liitos tuossa veden lämpöanturin liittimessä aiheuttanut käyntihäiriöt ja vikakoodit lämpötila-anturista? Virittelin siihen nyt rautalangasta sokan. Eipä siinä muuta kuin ajella ja odotella. Toivotaan, että tokeni tällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 -97 automaatti sammuu
ViestiLähetetty: 20.08.2018 10:20 

Viestit: 120
Siis sammuu esim. liikennevaloissa? Lähteekö käyntiin uudestaan heti vai veivaamisen jälkeen? Tapahtuuko sammuminen, kun kone on juuri lämmennyt vai pitemmän ajon jälkeen? Aikoinaan oli sellainen tapaus, että vm-99 V6 Xantia kärsi sellaisesta vaivasta, että sammui lähes aina liikennevaloihin vastalämminneenä tai jos oli liikkeessä, niin nykäisi yleensä vain kerran. Pitemmän ajon aikana ei sammunut koskaan. Sammumisen jälkeen piti yleensä startata jonkin aikaa ennenkuin lähti käyntiin. Vikaa etsittiin erässää sitikkapajassa ja vaihdettiin mm. puolat. Piti olla sen jälkeen kunnossa. Seuraavana päivänä jätin auton pihaan lämpenemään ja sammuihan se taas... Loppujen lopuksi vika korjaantui sillä, että kaikki tulppien jjohdot vaihdettiin. Koneeseen oli tehty hihnan vaihto, jonka jälkeen sammumiset alkoivat ja joku oli ilmeisesti tunkenut johtimet uriinsa väkivalloin ja yksi tai useampi johdin oli viallinen niin, että tietyssä lämpötilassa kipinä loppui. Ei oikein muutakaan selitystä löytynyt...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 -97 automaatti sammuu
ViestiLähetetty: 20.08.2018 10:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Tänään ajoin n. 50 kilometriä tällä vieden toisen ranskalaisen nykimispotilaan "uutta" ECU:a ohjelmoitavaksi:) Xantia toimi kuin unelma. Vika oli niinkin yksinkertainen, kuin tuo lämpötila-anturin liittimen irtoaminen tärinästä ja puuttuvasta sokasta johtuen. Olipa typerä vika! Mukava kuitenkin, että kerrankin jotain näin yksinkertaista näissä ranskalaisissa. Tulipa vähän tutustuttua tämmöisen konehuoneeseenkin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: