Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 11.09.2018 12:29 

Viestit: 58
Citroen C4 2005 ja uusi ongelma.

Aika hiljattain on vaihdettu tuulilasi ja kun sattumalta tsekkasin, huomasin, että alhaalla kumitiiviste irvistää ja vesi pääsee valumaan konehuoneen puolelle.

Olen hiljattain hankkinut tämän auton ja tuulilasi on kuitin mukaan vaihdettu heinäkuussa. En tiedä, missä, joten en pääse kysymään takuun perään, mutta kyllä tuo aikamoinen vika on, että alaosa on auki.

Lasin alla on jonkin verran jäljellä eristettä, joka antaisi viitteitä siitä, että myös äänieriste olisi päivityksen tarpeessa. Onkohan näitä mahdollista saada leikattavina tai leikattuina ?

C4:n tuulilasi tuntuu olevan altis halkeamille. Onko kellään kerholaisella mielessä ratkaisuja näihin pulmiin ?
Itse ajattelisin, että kumitiivisteen liimaaminen tuulilasiin olisi akuutti korjaus, mutta voiko tässä olla jotain sellaista vaurioitunut, että pitäisi uusia eristeen mukana muutakin ?

Ylhäällä tuulilasissa ei ole mitään tiivistettä. Vain pelkkä lasi kiinni rungossa. Vähän ihmetyttää tällainen rakennelma, sillä vähänkin kupruisemmalla tiellä lasi on koko ajan kantavana rakenteena altis halkeamille.

Joo... onko tässä kyseessä vika vai ominaisuus?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 11.09.2018 14:07 

Viestit: 5125
En oikein hahmottanut mikä siellä puuttuu ja on vialla, mutta tuulilasin ja konepellin välissä ei yleensä kuulu olla mitaan tiivistettä, vaan vesi valuu pitkin tuulilasia konehuoneen ja ohjaamon välissä olevaan kaukaloon, siinä on yleensä muovinen ohjuri/kaukalon pinta/ritila. Ääntä eristävä tiiviste on kaukalon etureunassa ja konepellin välissä, näkyy kun avaa konepellin.

Nykyautoissa varsinainen tuulisasin tiiviste ja kiinnitys ei näy ulospäin, lasi on liimattu paikoilleen (Lasin alla. Yleensä koriin vedetään kolmion muotoinen liimapalko ja se leviää sopivan levyiseksi kun lasi laitetaan paikoilleen). Useissa autoissa on silti joku pieni kumilista lasin ja korin pinnan tasollakin, kai pääsyy on suhinat ja ulkonäkö - joskus nuo listat on yllättävän kalliita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 11.09.2018 14:47 

Viestit: 58
Lasin alareunassa oleva kumitiiviste ei ole lasissa kiinni vaan jättää raon niin, että vettä pääsee konehuoneen sisään .
Liimaus auttaisi. Muuten vettä valuu sisään.

Kumitiivisteen liimaaminen lasiin on ilmeisesti jäänyt kesken, sillä se on irti muualtakin.

Lasi taas on liimattu runkoon kiinni ja siitä tuli mieleeni, että ilman jonkinlaista vaimennusta se on alttiina tärinöille ynnä muille ja sellaisenaan helposti vaurioituva.

Eriste, josta puhuin, on taas osa lasin ja rungon alla olevaa tilaa. Se on osin repeytynyt, mutta ilmeisesti alun perin peittänyt tilan niin, että kumitiiviste ei ole päässyt putoamaan. Nyt se roikkuu irtonaisen eristeen mukana...ehkä kuva voisi valistaa...yritän saada sellaisen myöhemmin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 11.09.2018 22:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Red Lemon kirjoitti:
uusi ongelma.

tuulilasi tuntuu olevan altis halkeamille. Onko kellään kerholaisella mielessä ratkaisuja näihin pulmiin ?

Vain pelkkä lasi kiinni rungossa. Vähän ihmetyttää tällainen rakennelma, sillä vähänkin kupruisemmalla tiellä lasi on koko ajan kantavana rakenteena altis halkeamille.

Joo... onko tässä kyseessä vika vai ominaisuus?


Samaa olen pienessä mielessäni miettinyt.
Voiko korin väsymisen myötä tuulilasi joutua liian suurelle rasitukselle?
Oliko ennenvanhaan tiivistelasien kans halkeamis ongelmia yhtä paljon?
Auttaisiko teinivirityksistä tuttu poikittais tuki iskaritolppien väliin asiaa?

Olen ehkä vanhanaikainen mutta mielestäni autossa pitäisi olla runko ja tuulilasi pitäisi vaan sateen ja viiman ulkopuolella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 12.09.2018 18:14 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Eikös noissa ole sellaiset muovilistat painettu kiinni lasin alareunaan,johon sitten vesikaukalon muovin pitäisi kiinnittyä..
Aika usein irronneet lasista,jolloin vesi valuu lasin ja kaukalon suojan välistä.
Ne äänieristeet(Huopamainen kangas)on yleensä aina vettyneet pilalle,ei suurempaa merkitystä..Vaikka olisihan nuokin voitu tehdä paremmasta materiaalista.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 12.09.2018 19:51 

Viestit: 58
Näin näyttää olevan.
Lasin alareunaan tuleva kumitiiviste näyttää jääneen kiinnittämättä.
Mistähän niitä saisi ?
Niitä kiinnitysklipsuja mulla on paketillinen
Huopaeristeet nähtävästi parhaat päivänsä nähneitä.
Asia alkaa valjeta.
Samalla havaitsin, että ilmansuodattimen vaihto on tässä mallissa aika lailla monimutkaiseksi tehty
On voinut käydä niin, että huollossa on jäänyt yksi kumitiiviste pajalle...
Ei asiaa sinne enää...
Voisiko huopatiivisteiden tilalle muotoilla jostain muusta aineesta uudet ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 12.09.2018 20:48 

Viestit: 106
Sama kelvoton rakenne on myös Pösö 308:ssa. Äänieriste, joka on raitisilamsuodattimen luukun peittona, on mennyt omassani sadeveden kastelemana pilalle. Yritin tiivistämällä estää veden pääsyä lasilta tuonne eristeisiin, mutta eipä se täysin tiiviiksi tullut.

Pelkkää raitisilmasuodattimen luukun eristettä ei saa Pösön eikä Citikana tiskiltä. Pitäisi ostaa koko konehuoneen äänieristesarja, ja se maksoi usean satasen verran.

Tiivistämisen lisäksi kuivatin eristeet ja laitoin siihen vielä liimaamalla uutta eristettä päälle sekä tein muutaman lisäreiän lisäkiinnittimiä varten. Hyvä se ei ole vieläkään, mutta menettelee. Koko hölmöys on tullut jo tehtaan suunnitteluosastolla ja sitä on varsin vaikea korjata jälkikäteen.

Joka automallissa on aina kuin tahallaan tehty jokin outo suunnittelumoka, liekö aika loppunut kesken ja jotain vaan pitänyt tehdä äkkiä.



ë-C4 Shine -22
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 13.09.2018 07:36 

Viestit: 58
Tuulilasin alapuolen kumitiivistettä lähden nyt etsimään...

Kun en ole tällaiseen juttuun aiemmin törmännyt, tuli mieleen tsekata, miten asia on hoidettu muissa autoissa.
Yleinen linja on, että lasi on vain liimattu ja joissakin on tiiviste ylhäällä, mutta useimmissa on vain liimattu lasi ja pieni välys katon ja lasin välissä.
Olisiko mahdollista saada mitään etua siitä, jos vaikka laittaisi silikonieristeen lasin yläpuolelle? Ensiajatuksena olisi, että se estäisi lasin yläpuolta keräämästä likaa. Toisaalta Suomen talvessa se olisi altis jäätymiselle...
Taidan olla myös vanhanaikainen niin, että pitäisin tuulilasin pehmeämpää kiinnitystä parempana kuin nykyistä liimaustapaa.

Näitä halkeilevia laseja tuntui olevan aika runsaasti C4sissa kun niitä tsekkailin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 13.09.2018 18:04 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Red Lemon kirjoitti:
Tuulilasin alapuolen kumitiivistettä lähden nyt etsimään...

Kun en ole tällaiseen juttuun aiemmin törmännyt, tuli mieleen tsekata, miten asia on hoidettu muissa autoissa.
Yleinen linja on, että lasi on vain liimattu ja joissakin on tiiviste ylhäällä, mutta useimmissa on vain liimattu lasi ja pieni välys katon ja lasin välissä.
Olisiko mahdollista saada mitään etua siitä, jos vaikka laittaisi silikonieristeen lasin yläpuolelle? Ensiajatuksena olisi, että se estäisi lasin yläpuolta keräämästä likaa. Toisaalta Suomen talvessa se olisi altis jäätymiselle...
Taidan olla myös vanhanaikainen niin, että pitäisin tuulilasin pehmeämpää kiinnitystä parempana kuin nykyistä liimaustapaa.

Näitä halkeilevia laseja tuntui olevan aika runsaasti C4sissa kun niitä tsekkailin...

Niin,näissä liimalaseissa ei oikeastaan ole mitään varsinaisia tiivisteitä..Tiivistys on hoidettu sillä liimalla.
Tuollaiset kumi tai muovilistat on enemmän koristeita..
Totta että C4:sissa usein lasi halki,joskus ihan itse aiheutettuja,kun esim.vaihdettu pyyhkijän moottoreita,kun lasin alareunaa sopivasti kolhaistu.
Huvittavin tapaus josta kuullut,kun 1.6Hdi:n suutin irronnut ajossa,ja halkaissut lasin..



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin alakiinnitys
ViestiLähetetty: 15.09.2018 10:41 

Viestit: 58
Tilannepäivitys:
Ongelman ydin ei ollutkaan mikään puuttuva osa vaan heinäkuussa vaihdetun tuulilasin väärä muoto.
Ostin auton vasta pari viikkoa siiten ja myyjä kyllä kertoi muista ongelmista, mutta ehkä tämä oli sitten jäänyt huomaamatta...tai jotain...

No, joka tapauksessa sain nyt lasin alustan tiivistettyä ja ei tarvitse pelätä veden sisään tuloa.

Nähtävästi tässä on ollut aiemmissa huoltohommissa muutenkin tiettyä suurpiirteisyyttä...mutta mitään kovin suurta ongelmaa ei ole tullut eteen.

Kiitokset hyvistä ajatuksista kaikille kommentoijille :-)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: