Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM.n vikoja
ViestiLähetetty: 29.10.2009 20:31 

Tulipahan hankittua XM jossa pikkuvikoja,mikä on yleisin vikapaikka.
-polttoainemittari näyttää silloin tällöin
-lämmityslaitteen säätö ylös ja alas ei toimi

Poissa

Viestin otsikko: Re: XM.n vikoja
ViestiLähetetty: 29.10.2009 20:47 

Tapsa 550 kirjoitti:
Tulipahan hankittua XM jossa pikkuvikoja,mikä on yleisin vikapaikka.

Eikös se siellä takaluukun oikeassa yläkulmassa ole kahdella kirjaimella merkitty? Kuva

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 29.10.2009 20:54 
Käyttäjän avatar

:) Ranun kommentti on osuva. Vioista pääset eroon kunhan käyt läpi KAIKKI konehuoneen sähköjärjestelmät :mrgreen:

Poissa

ViestiLähetetty: 29.10.2009 20:55 

No mitä se Bexsämies vinoilee :lol:
taitaa olla kateutta ;)

Poissa

ViestiLähetetty: 29.10.2009 20:56 

No mitä se Bexsämies vinoilee :lol:
taitaa olla kateutta ;)

Poissa

ViestiLähetetty: 29.10.2009 21:01 

Oli ihan pakko. Kuva

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 29.10.2009 21:09 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Konehuoneen sähköistä on usein hyvä aloittaa, mutta niitä sähköpuolen vikapaikkoja löytyy paljon muualtakin, kuten vaikka auton alta tai kojelaudan sisältä. Toisaalta lämpärin ylös-alas -säädön vika voi olla ihan vaan sen vaijerissakin, sikäli kun säätö on täysin mekaaninen. Täysautomaagin ilmastoinnin kanssa taas voipi tuskaa aiheuttaa moteuri tai vaikkapa kulunut muoviosa (ratas tahi vipstaakeli).

Kyllä XM:ssä monta vikapaikkaa on ;)

// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa

ViestiLähetetty: 29.10.2009 21:41 
Käyttäjän avatar

Varmaan yleisin vika siinä ilmansäädössä on se itse nuppi: se lohkeaa sisältä, ja pyörii tyhjää, tai sitten nupin sisältä on pieni-peltinen lukituspala pudonnut. Molemmissa tapaksissa sitä ei huomaa, koska säätö tuntuma on silti sama. Nuppi saattaa olla tiukasti kiinni, mutta moni-otepihdeillä (..ja kangasta väliin), se lähtee kyllä irti.

XM: sähköviat ovat suuresti liioiteltuja. Aivan kuten Citroenin hydrauliviat = kaikki niistä puhuu, mutta harvemmin niitä tulee ;)

XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa

ViestiLähetetty: 30.10.2009 10:07 

Olin aivan varma ,että ranu kommentoi. :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 30.10.2009 18:05 

Minä vaan hämmästelen kun kerrotaan XM sähkövioista. minun pian 20 vuotiaassa XM:ssä ei ole ollut yhtään enempää sähkövikoja kuin muissakaan sitikoissa. Jos sähköviaksi lasketaan sähkökemiallinen syöpyminen niin nurkat siitä tuppaa ruostumaan mutta ei minulla aikaisemmin noin vanhaa sitikkaa ole ollutkaan, ne on ruostuneet aivan romuiksi aikaisemmin.
Onkohan noi sähköongelmat peruja ensmmäisen mallin liitoksista konehuoneessa. -90 loppuvuoden mallissa maahantuoja on korvannut ne liittimet lenkeillä ja ne ei reistaa.
Minulla on ollut kolme sähkövikaa, tyhjäkäynti moottori mikä piti putsata ja voidella. se ei ole mikään ongelma tehdä kerran kymmenessä vuodessa.
Toinen paha vika oli kun aina katsastuksessa ajovalojen vaihtaja ei toimeinnut(pitkät/lyhyet). Kyselin siitä täältäkin neuvoja. vika oli itse aiheutettu, moninapanen liitin vasemman valonheittimen alla oli vain puoliksi kiinni.
Kolmas vika tulee vuoden välein, bensapumpun releen kanta hapettuu. Olen uusinut kannan Biluteeman kannalla ja se on ihan yhtä huono. Releen vaihto ei auta, vika on aina kannassa. Kontaktilitku, joka poistaa hapettuman auttaa vuoden.

Poissa

ViestiLähetetty: 30.10.2009 18:22 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Näinhän se on. Alkuun saatu "maine" seuraa lopun ikää, ja sitä vaan "essonpaarissa" parannetaan..!

Olihan miullakin kesällä sähkövika Xm:ssä, laturin remmi katkes, olis varmaan korollassa kestäny vielä puolisen milijuunaa kilometriä ennen rispaantumista se..?

Haulla löytynee ihan paljon Xm:ään liittyvää tarinointia, jos ei jaksa kaikkea läpi kahlata, niin sitten vaan uusia kysymyksiä niin yritetään vastailla...

Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa

ViestiLähetetty: 30.10.2009 19:08 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Älkääs maalatko piruja seinille kun oon huomenna menossa katsomaan yhtä äksämmää sillä silmällä :mrgreen:

Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa

ViestiLähetetty: 31.10.2009 00:47 

Nyt alkoi ne sähköviat mullakin. Välillä nopeusmittari ei toimi mutta kun heiluttaa pyyhkimien vipua edestakaisin niin alkaa toimia

Poissa

ViestiLähetetty: 31.10.2009 01:29 
XM:ssä ei ole koskaan esiintynyt mitään vikoja. Huoltotoimenpiteitä vaativia toimintahäiriöitä on joskus ollut.

ViestiLähetetty: 31.10.2009 01:38 
Käyttäjän avatar

Mitä se Ranu sekoilee?! Bäksä se vasta vikageneraattori on siihen nähden että se on tekniikaltaan hyvin paljon XM:ää simppelimpi jne :lol:

Mulla on nyt ollut joka päiväisessä ajossa kaksi XM:ää ja en ole saanut provosoimallakaan vikoja aikaiseksi vaikka ovat jo pian 19-vuotiaita neitoja. Jaa no lasketaanko vetarin kumi ehkä viaksi (V6) ja pikkuisen tihkuva vesipumppu (XM TD, just katsastettu ilman huomautuksia)... en mä nää niitä vikoina (kulutustavaraa nuo viat). Voi olla että sähköissä joskus jollain ollut vikoja mutta tosiaan nuo konehuoneen maattopisteet näyttää olevan tinatuilla kengillä. Voipa olla että ovat jo riittävän vanhoja eli ne on jo modifioitu kestämään :ugeek:

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 31.10.2009 10:23 

Ei tuossakaan muita sähkövikoja ole kun se polttoainemittari ja moottorin lämmittimen haaroituskappale halki. :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 31.10.2009 21:59 

Katsos onko sulla moottori,joka säätää läppiä,jos ei niin sit tuo kääntöpalikka.

jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa

ViestiLähetetty: 01.11.2009 10:40 

Jos mopeusmittari on sähköinen puhdista liitin mittarin takaa,elektroniikka puhdistusaineella.
Lämppärin säätö ei toiminut kun nuppi halki,niin kuin joku arveli Kiitos vinkistä.

Poissa

ViestiLähetetty: 01.11.2009 10:57 
Käyttäjän avatar

Mulla on myös TRD:ssä tuo keskimmäinen hellannuppi outo, se ei tee mitään. Mutta ei se ole haitannutkaan sillä jostain syystä ihan joka aukosta pukkaa kuumaa :lol:
Ai että normaali mode on että se nupin pää halkeaa? Ei lähde nuppi irti vaikka ole kantapää kojetaulua vasten kiskonut nuppia irti.
Eli nuppi hajoaa kun jotain siellä syvemmällä jäykistyy?

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 01.11.2009 21:14 

Lämppärin säädin kannattaa modifioida vaikka jostain muusta autosta missä on ns. Liukusäädin vastus (itse menen huomenna Romikselta etsimään peugeotin vastusta ja siihen kuuluvia nippeleitä)
Citroenin maahantuoja ei enää toimita ko. osia , maksoivat aikanaan 50 €.
Vastusta vaihtaessa kannattaa mitata uuden ja vanhan liuksäätimen vastusarvot (pienin ja suurin) että ovat edes lähimäin samat !
Iselläni on tällä hetkellä puhallin melkein täysillä, (sitä saa säädettyä kun purkaa säädin paneelin vääntimet ja paneelin)

Poissa

Viestin otsikko: Automaatti-ilmastointi ja kaikki "kennot" korjattu
ViestiLähetetty: 02.11.2009 00:08 

Yksi vika on ollut XM:ssä (1995, Y4, 2.5 TD). Automaatti-ilmastointi reistaili. Järjestelmästä hävisivät ensin paineet. Kenno sieltä oli puhki ja se piti vaihtaa, että kylmäaineet pysyivät sisällä. Sitten siitä hävisi se automatiikka eli ilmastointi toimi vain käytettäessä puhallinta täydellä teholla ja itse asiassa puhallin oli jäänytkin toimimaan ilman säätömahdollisuutta. Se vaiva korjaantui, kun sisätilan puhallin vaihdettiin uuteen. Säätövastus oli hajonnut. Uuden puhaltimen myötä automaatti-ilmastointi toimii taas mainiosti.

Tuosta muistui kyllä mieleen se, että onhan 300 000 ajetusta XM:stä vaihdettu kaikki siinä olevat erilaiset jäähdytin- ym. kennot. Ja niitähän on paljon kaksi jäähdyttimessä(?), ilmastoinnissa ja vielä siinä lämmittimessäkin. Nyt ei häviä jäähdytysnestettäkään enää.

t. bx-kuski

Poissa

ViestiLähetetty: 02.11.2009 05:51 

Mittaritaulun irroitus XM.stä,mittarinjaijeri tietenkin irti konehuoneesta,mutta sitten.

Poissa

ViestiLähetetty: 03.11.2009 01:04 
Käyttäjän avatar

Cikatti kirjoitti:

Ai että normaali mode on että se nupin pää halkeaa? Ei lähde nuppi irti vaikka ole kantapää kojetaulua vasten kiskonut nuppia irti.
Eli nuppi hajoaa kun jotain siellä syvemmällä jäykistyy?

En tiedä, että miksi halkeaa ? Säätö sinänsä ei jäykisty, tai jumiudu. Irrotukseen tarvitaan siis moniotepihdit (ja rättiä väliin), ja suora päättäväinen veto :x

XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ]