Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 29.10.2009 17:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 115
Paikkakunta: Lounais-Kainuu
Kyseessä -95 XM V6 break. Autoon vaihdettiin kesällä melkein uusi harmaaparta, eiku harmaa Varta 60 Ah, kun edellisen omistajan jäljiltä auton akku oli jo jonkin vuoden vanha. Ilmeni, että auton seistyä esim. viikon, starttaus oli jo kesällä "hiukan vaivalloinen". Syyshuollossa Tamperelaisessa "Citroen-korjaamossa" mittautin virran kulutuksen stand by-tilassa. Kertoivat olevan "normaalin", että siis aivan pieni "ylläpitokulutus"! Nyt kuitenkin hiukan webastolla lämmitettäessä akku meni "kuiviin", niin, ettei edes takakontti auennut, jossa oli vara-akku (olipahan varauduttu :) ). Onneksi takaselkänoja kääntyy ja vara-akun saa sieltä kautta esille :lol: ! Haluaisin asentaa autoon HYVÄN akun! Kysynkin vinkkejä, minkä kokoinen ja tehoinen olisi ideaalitapaus? Halpaa ei tietenkään tässä tapauksessa voi hakea, mutta ei sen tarvitseisi tietenkään maltaita maksaa!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 29.10.2009 18:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Webasto => AGM-akku, ja niin iso kuin tilaan mahtuu.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 29.10.2009 19:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Ylläpitolaturi on hyvä laite, kun auto seisoo kauemmin, tai ajetaan lyhyttä matkaa.Meillä ei ole lohkolämmitintä, vaan naftalämmitin. Ei ole ollut ongelmia. 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 29.10.2009 19:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
60ah on aika pieni akku webaston kaveriksi. 90-100ah ja ylläpitolaturi niin rupeaa kestämään.
Ja ei kannata mitään halpa-akkuja ajatella.Vartan tms akku niin eiköhän se siitä



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 29.10.2009 19:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ei se merkki vaan tyyppi: AGM. Vartallakin on surkeita perinteisiä akkuja...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 29.10.2009 20:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
...mää olen ollut oikein tyytyväinen Boschin tuotteisiin...



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 29.10.2009 20:16 

Viestit: 909
2cvkimmo kirjoitti:
...mää olen ollut oikein tyytyväinen Boschin tuotteisiin...


Eli Vartaan.. sama tuote


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 29.10.2009 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 115
Paikkakunta: Lounais-Kainuu
Kiitos tähänastisista vinkeistä. "AGM" - enpä ole aiemmin törmännyt - siis on jo aikakin!
Olisko jollain antaa mittoja, minkä kokoinen akku ko vehkeeseen mahtuu, kun kuljin on jälkipolvella toisessa kaupungissa? Tulossa viikonlopulla käymään, niin ehtis hommaamaan valmiiksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 30.10.2009 00:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Toisesta päästä puuhun kiiveten: noin 70Ah AGM on noin 28cm pitkä ja noin 100Ah AGM on noin 35cm pitkä. Merkkejä on jo monta, kiitos noiden lisälämppäreiden sekä start'n'stop-autojen jotka moisia vaativat, mutta tuossa yleisimmät koot kun unohdetaan se sikahintainen ja oudonmallinen Optima.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 30.10.2009 08:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
olisiko XM:ssä samaa tautia kuin omassa CX GTI turbossa, joka sekin välillä tyhjenti akkunsa itsekseen muutamassa päivässä, ja syylliseksi löytyi keskuslukko: kun normaalisti käytti lukkoja kauko-ohjaimella, akku kyllä kesti hyvin, mutta jos erehtyi lukitsemaan kake-keskuslukolla auton, ja sitten kävi "manuaalisesti" takaluukulla avaimella avaten sen lukon, niin 2pv. päästä oli akku tyhjä...

teki tuon useankerran, ennenkuin tajusin syyn ja seurauksen, varsinaista vikaa en ole mistään löytänyt, mutta ilmeisesti lukon solenoidi jää vaiheeseen ja haluaa vääntää lukkoa siten johonkinsuuntaan.

UA:ssa ittellä on jokin 90Ah:n akku, joka kuitenkin on "normi" kokoinen, kun CX:ssä se akku makaa siinä l9okasuojan etupuolella, eikä siihen pitkää 100Ah:n akkua mielellään laita, kun pitäisi toinenpää edellä "tipauttaa" ja jää sitten vain puoliksi akkutelineen päälle. noita akkuja on joillakin valmsitajilla vähän erikoisempia kokoja, jotka sopii normi 55/60Ah:n tilaan omani valmisti Banner/uni bull, joka jossain testissä jokuvuosi sitten pärjäsikin 8-) banner käyttää tuosta agm:stä nimitystä ags, jotenkin hopean sekoittamisesta lyijynsekaan tuo kai kertoo, saadaan parannettua ominaisuuksia...

tuolta voi kattella lisää http://www.bannerbatterien.com/banner/produkte/batterien/uni_bull/index2_en.php

toinen jota itse harkitsin on Exide, jolta löytyy kanssa eri käyttötarkoituksiin akkuja, on "nopeita" akkuja, akkuja jotka antaa suuren käynnistysvirran, ja sitten "nykyaikaisiin" autoihin,jossa on webastoja ja muita sähköä tarvitsevia apulaitteita... http://exide.fi.loopiadns.com/

tuon kokoista siihen suosittelevat: Pituus: 278 mm, Leveys: 175 mm, Korkeus: 190



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 30.10.2009 08:42 

Viestit: 5124
Kyllä niissä akuissa hieman on hopeaakin, mutta AGM nimitys tulee sanoista Absorption Glass Mat, eli hapot on imeytetty lasikuitumattoon. Etuja niillä silti on verrattuna tavallisiin ja geeliakkuihin, kestää ainakin paremmin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 30.10.2009 09:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Otetaanpas alhaalta ylöspäin:
1) Perinteinen korkilillinen ns lyijyakku (lyijyä on silti kaikissa)
2) Ca- eli kalsiumakku, mausteena levyissä hieman kalsiumia (tästä eteenpäin suljettuja)
3) Ag- eli hopea-akku, maustena hopeaa
4) AGM eli olli_o'n kuvailema tämän hetken huippuakku
Mitä parempaan mennään niin sitä paremmin akku ottaa vastaan ja luovuttaa virtaa. Vaikka Ah-lukema ei muuttuisikaan niin se CCA-arvo joka ilmoitetaan A=ampeereissa kasvaa, kuvaten paljonko puhtia akussa on veivata. Lisäksi AGM kestää paremmin rääkkiä kuten säilytys ja purkautuminen. Myös levyrakenne muuttuu kun mennään yllmainittua ketjua parempaan suuntaan, ja sitä ei käyttäjä näe akun läpi.
Geeli- eli hyytelöakku taasen ei ole ole starttiakku, nuo elektronit kun vipeltävät levyltä toiselle hyytelössä hitaasti tarpoen. Ja pitäisi vipeltää vinhaan tahtiin jotta sähköä tulisi ulospäin. Sotilaskäytössä hyvä kun nesteet ei tule ulos vaikka koppa olisi seulaksi ammuttu. Samoin ladattavissa värkeissä joita kanniskellaan ympäriinsä heilutellen. Sitikka ei kuulune kumpaankaan :mrgreen:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 30.10.2009 10:43 

Viestit: 181
cxtb2: mistä keskuslukon saa kytkettyä pois päältä?. Minulla samat oireet enkä ole vikaa cx:stä löytänyt. Vois kokeilla tuota keskuslukitusta. Akuista: Varta on toiminut hyvin xm:ssä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 30.10.2009 12:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
en ole kytkenyt keskuslukkoa pois päältä, vaan nimenomaan käytän sitä, enkä avainta autoon (siis CX:ään) pääsemiseen :lol: 8-)

keskulukon ohjaamana ei solenoidit mene "vääriin" asentoihin, vaan toimii ok, eikä akku tyhjene. :geek:



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 31.10.2009 00:39 

Viestit: 181
Keskuslukon kaukosäädintä ei ole, vaan lukitus/aukaisu tapahtuu aina avaimelle. Tarkoitin, että saako jostakin sen keskuslukon pois, että voi avata yhden oven kerrallaan avaimella???


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 31.10.2009 00:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
no saahan sen pois, taisi olla hanskalokeron pohja alla se musta rasia, joka on keskuslukon ohjausboxi, se vaan irti liittimestään, niin on täysin manuaalilukot :idea:



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 31.10.2009 23:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 115
Paikkakunta: Lounais-Kainuu
Hyviä vinkkejä akuista, kiitos. Tuo cxtb2:n vinkki keskuslukon takapaxin solenoidista voisi olla hyvinkin se "syyllinen", joskin tehokkaampi akku, varsinkin nyt talvea vasten on syytä hommata joka tapauksessa! Kesälläkin, kun aukaisi kakella keskuslukituksen ja yritti avata takaluukun ensiksi, niin eipäs aina auennutkaan. Toisinaan onnistui, kun "rumppasi" sulje-avaa, sulje-avaa, toisinaan taas, kun käynnisti auton ensin ja hiukan myöhemmin kokeili, niin aukesi. Vika siis ajoittainen ja näin viittaisi siihen, että toisinaan se solenoidi voisi jäädä "purkamaan akkua". Taisi joku joskus neuvoakin täällä palstoilla takaluukun mekanismien voitelua?? Vinkeistä kiitollinen - mitä kohtia nimenomaan tulisi voidella?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 01.11.2009 00:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Puhuttaessa akuista ja XM:stä, reunaehtona tulee sitten heti ensiksi se että akulle on tila pienessä muoviämpärissä. Siihen ei mitään 100Ah:ta saa sopimaan.

Siten toinen fakta on että bensa/naftalämmittimet tappavat akun kuin akun huomattavan nopeasti. Taksimiehet uusivat haastettelujen mukaan akun kerran vuoteen.
Tiedä sitten näistä uusimmista akkukeksinnöistä, voihan niissä olla jotain ideaa.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 01.11.2009 16:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
zX-files kirjoitti:
Toisesta päästä puuhun kiiveten: noin 70Ah AGM on noin 28cm pitkä ja noin 100Ah AGM on noin 35cm pitkä.

Tuollainen 28cm pitkä näyttäisi mahtuvan 2-litraisen muovikoppaan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 01.11.2009 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Paikkakunta: Kalajoki
12Soupapes kirjoitti:
Puhuttaessa akuista ja XM:stä, reunaehtona tulee sitten heti ensiksi se että akulle on tila pienessä muoviämpärissä. Siihen ei mitään 100Ah:ta saa sopimaan.

Siten toinen fakta on että bensa/naftalämmittimet tappavat akun kuin akun huomattavan nopeasti. Taksimiehet uusivat haastettelujen mukaan akun kerran vuoteen.
Tiedä sitten näistä uusimmista akkukeksinnöistä, voihan niissä olla jotain ideaa.


'MPV' -xsarassa rupesi uuden auton uusi Varta-akku oirehtimaan jo ensimmäisenä talvena webastoa käytettäessä :( .
Tuo puolen tunnin lataussääntö ei oikein täyttynyt täällä kaupunkialueella töihin ja takaisin ajettaessa..
niinpä asensin kuvan mukaisen pikku laturin ylläpitämään akun hyvinvointia. (Itse akkuhan on picassossa kuskin penkin alla).
Siinä vain meni samalla se idea autosta ilman ylim. lämmitysjohtoja :evil:
Tuo halpislaturi malli on siitä näppärä, ettei sitä tarvitse sentään herätellä käyntiin kuten vastaavaa c-tek -mallia.


Liitteet:
DSCN2188.JPG
DSCN2188.JPG [ 94.99 KiB | Katsottu 12429 kertaa ]

Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 01.11.2009 22:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
joskus -80 luvulla hankin defan systeemit silloiseen kulkineeseen, eli lohkoläppäri, kello-ohjattu haaroitus-sarja jossa rele-ohjatut lähdöt lohkolle ja sisätilan pistorasialle sekä "suora"lähtö kiinteälle konehuoneeseen pultattavalle akkulaturille, ja tuo järjestelmä on sitten siirtynyt 4:nteen ajoneuvoon, nykyisin oleilee UA:n konehuoneessa. järjestelmän "älykäs" laturi on huolehtinut hyvin akuista ja varmistanut liikkeelle pääsyn omalta osaltaan, ylläpitolaturihan se on, eli ei hirveitä amppeereja anna, olisiko n. 2,5A:n luokkaa max. mutta on riittänyt hyvin...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:ään akku?
ViestiLähetetty: 01.11.2009 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 115
Paikkakunta: Lounais-Kainuu
Mittanauhan kanssa pellin alla pistäytyessä tila tosiaankin on "auton kokoon nähden"! :o
melko pieni - ei sinne ainakaan perinteisiä 100-amppeerisia mahdu edes pystyyn :lol: .
n. 28 x 17 x20 cm (p x l x k) näytti olevan tilaa (niin kuin cxtb2 ilmoittikin).

"Toisesta päästä puuhun kiiveten: noin 70Ah AGM on noin 28cm pitkä",
elikä just sopiva ;)
Mitähän tuommoiset akut (eri puolilla Suomea) mahtaa maksaa?

MUTTA, olen sitä mieltä, että akun vaihto on "oireen hoitoa", mutta ei "taudin parantamista"!?
Toki talvea vasten on tarkoitus "kunnon" akku vaihtaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jiipee62 ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: