|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 03.10.2018 20:25 |
Viestit: 1492
|
Uutinen, joka on jäänyt alkavan Pariisin autonäyttelyn jalkoihin. Parin vuoden sisään SE taitaa viimein tapahtua: tavallisen kansan sähköauto tulee myyntiin. Lähtöhinta 25 000 - 30 000 €, toimintamatka mallista riippuen 300 - 600 km (WLTP-mittaustavalla). Lukuihin kannattaa suhtautua varauksella, sillä ne ovat EUGT- ja diesel-torspoilussa kunnostautuneen Volkswagenin ilmoittamia. https://themotoringworld.com/three-levels-for-volkswagen-i-d/Volkswagen ilman DSG:tä ja TSI:tä kuulostaa jo lupaavalle. 
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 03.10.2018 21:20 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 03.10.2018 21:47 |
Viestit: 4994
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 03.10.2018 21:56 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Suomessa vaan taisi se Zoen olennaisin hienous, eli leasing-akut mennä plörinäksi?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 03.10.2018 22:37 |
Viestit: 1492
|
Neon tai mikä sen lopullinen nimi tuleekaan olemaan suosio on kiinni mielestäni siitä, että saavatko (Suomessa) pidettyä hinnan alle 30 000 euron ja pystyvätkö kilpailijoitaan suurempiin valmistusmääriin. Zoe, Ioniq ja Leaf koetaan (Suomessa) ominaisuuksiinsa nähden liian kalliina ja ainakin Ioniqin ja Leafin toimitusajat olivat todella pitkiä. Pitkällä toimintasäteellä kehuskeleva Kona taas maksaa yli 40 tonnia, mikä on jo monelle uuden auton ostajalle liikaa.
Tosin kahdessa vuodessa ehtii VW:n kilpailijoillakin tapahtumaan malliuudistuksia, joten voi olla, että Neo tulee liian myöhään.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 04.10.2018 12:51 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
olli__o kirjoitti: Zaa Zoen Zuomestakin: https://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/tai vaikka nettiautosta Veroineen ja helpotuksineen reilu 30 000 € Ranskassa ostotukineen vuokra-akulla 17.000€, käytettyjä löytyy alle kympillä, tällä hinnalla se on todellinen kaiken kansan sähköauto eikä pelkkä Bernerin houreuni, jos niinkun noita sähköautoja oikeasti halutaa lisätä eikä vaan puhua lisäämisestä. Nettiauton halvin -12 C-Zero 10.000€ ja -13 Leaf 13.500€, tuokin kun on uutena maksanut yli neljäkymppiä niin arvonpudotus näilläkin on aika julmaa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 04.10.2018 18:58 |
Viestit: 4994
|
Tuo akkujen vuokraus kuulostaa kivalta, mutta onko se oikeasti sitä, jotenkin tuntuu simppelimmältä vaikka koko auton "vuokraus" eli liisaus, eikä siten että puolet omaa/puolet vuokrattua "ikuisella" sopimuksella? Ei kai akkukaan voi olla halvempi vuokrattuna? (tai no onhan asuntokaupassakin kaikkia vaihtoehtoja)
muistelen että tuo akkusopimus aiheuttaa lisäharmia autoa myydessä ja ainakin eri maahan muuttaessa (kai vapaa liikkuvuus mahdollistaa auton oston mistä maasta vaan, ja osin jo akkusopimuksia saa kai jo purettua/muutettua eri maahan)
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 04.10.2018 19:26 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Jos tuollaista ostaa käytettynä niin minusta se vuokra-akku tuntuisi kivemmalta kun ei tarvi arpoa että pitääkö joku päivä pistää joku 10.000€ tai risat uuteen akkuun, vuokra on käsittääkseni jotain 50€/kk, myyminenkin saattaa olla helpompaa kun siitä kalliemmasta osasta vastaa se joku muu... Muistaakseni joku oli joskus kaivellut Mitsun varaosahinnoista tuon C-Zeron akun hinnan varaosana, 80.000€ 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 04.10.2018 20:29 |
Viestit: 4994
|
Tuo Rellun akuston vuokra on Ranskassa 69 € ... 119 €/kk, riippuen ajokilometreistä vuodessa. En oikein päässyt selvyyteen mitä se akku maksaa ostettuna, mutta tuosta vuokrahinnasta päätellen alle kymppitonnin?, toisaalta vertailuna: bensapikkuautoja saa Suomestakin liisattua noin parilla sadalla kuussa (mutta ei ihan vertailukelpoinen luku, kun niihin sisältyy muitakin palveluita), en oikein pääsyt selvyyteen akun hinnasta, mutta näyttäisi että Ranskassa saa 6000€ ekorahan jos ostaa sähköauton (saako kaikki, onko aina sama ja millä ehdoilla?) https://www.renault.fr/vehicules/vehicu ... achat.htmlMutta ei sitä ostoakkuakaan ihan täysin perävälotakuilla myydä, eli aika suuren osan auton käyttöiästä sekin kattaa: 8 vuotta, 160000 km ja taataan ainakin 2/3 kapasiteetti (ja jos toimin ennustajaeukkona, 8 vuoden päästä akut on halvempia vaihtaa - tai sitten ei  ): Batterie garantie 8 ans ou 160 000 km, avec une garantie de performance de la batterie d’au moins 66% (joissain maissa on eri kapasiteettisia akkujakin tarjolla?) Sama koskee monia hybridejä ja sähköautoja, akussa on parempi takuu kuin muissa tutuissa akuilla varustetuissa häristimissä, juuri tuon pelottavan ison hinnan takia - mutta tuskin ne niitä edes pienemmissä vioissa täytyy vaihtaa kokonaan, korjataan vaan hajonneet kennot? Mutta tuossa vuokra-akussa saa hieman paremman kapasiteettitakuun: 3/4 kapasiteetista eli 75 % [EDIT] Kaikki takuut ja hinnat ovat tässä Ranskasta, Suomessa voi olla erilaiset
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 04.10.2018 20:53 |
Viestit: 1492
|
https://youtu.be/z7V2jftdFRAVideo on kokonaisuudessaankin mielenkiintoista kuunneltavaa, mutta aivan lopussa noin 57 minuutin kohdalla herra Ghosn kertoo mitkä asiat vielä jarruttavat sähköautojen myyntiä. Hinta, kokoonpanovalmius tai toimintamatka eivät ole hidasteena. Osia ei vain tahdo saada tarpeeksi, jotta kysyntään voisi täysillä vastata.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 05.10.2018 16:59 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Näin suomalaisena se vaan mietityttää että mitä se sähköautolla ajaminen maksaa siinä vaiheessa kun ne lyö kunnolla läpi, jostain se 8 miljardia liikenteen verotuloja revitään...
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 09.10.2018 14:04 |
Viestit: 1492
|
Xari kirjoitti: Jos tuollaista ostaa käytettynä niin minusta se vuokra-akku tuntuisi kivemmalta kun ei tarvi arpoa että pitääkö joku päivä pistää joku 10.000€ tai risat uuteen akkuun, vuokra on käsittääkseni jotain 50€/kk, myyminenkin saattaa olla helpompaa kun siitä kalliemmasta osasta vastaa se joku muu... Muistaakseni joku oli joskus kaivellut Mitsun varaosahinnoista tuon C-Zeron akun hinnan varaosana, 80.000€  Nissan on julkistanut Japanissa vanhaan Leafiin vaihtoakkujen hinnat. Noin 3000€:lla saa kunnostetut akut, joten nuo "kymppitonnien" hintaiset akunvaihdot eivät ole enää totta, jos lienevät koskaan olleetkaan. Täysin uusi 40kwh akusto maksaa n. 7000€ ykköskopan Leafiin. Uskon tuon kunnostettujen vaihtoakkujen mahdollisuuden tulevan aikanaan Japanista myös eurooppaan.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 09.10.2018 18:42 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
olli__o kirjoitti: Mutta ei sitä ostoakkuakaan ihan täysin perävälotakuilla myydä, eli aika suuren osan auton käyttöiästä sekin kattaa: 8 vuotta, 160000 km ja taataan ainakin 2/3 kapasiteetti Eihän tuo kata puoltakaan mun autonkäyttöiästä 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 22.12.2018 12:37 |
Viestit: 1492
|
https://youtu.be/q2Tqw9LX3QESiinä haastattelu, jossa hiukan valoitetaan tulevan mallin ominaisuuksia ja sähkövoimalinjan etuja. Takavetoiset autot taitavat tulla takaisin  .
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 27.02.2019 11:13 |
Viestit: 1492
|
Nyt taisi käydä niin, että ranskalaiset veivät ainakin osan leivästä wolfsburgilaisten suusta yllättäen ensi viikolla Genevessä julkaistavalla e208:lla. https://insideevs.com/electric-peugeot- ... es-videos/Tilauskirjojen pitäisi avautua tulevana kesänä, joten iso osa Neo/ID:n odottajista taitaa siirtyä pösön puikkoihin, mikäli PSA ehtii toimittamaan autoja ennen volkkaria. PSA oli kehittänyt sähkö-208:n julkisuudelta piilossa. Taktiikka oli täysin päinvastainen kuin VAG:lla ID:n kanssa.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 11.09.2019 14:36 |
Viestit: 1492
|
Maanantaina 9.9 noin klo 21 Suomen aikaa Volkkarin uusin luomus esiteltiin ohjelmansa puolesta lievästi myötähäpeää (kun saksalainen esittää rentoa, niin katsominen on kiusallista) aiheuttaneessa pikkutakkitilaisuudessa. Auto on nimeltään ID.3. Volkkarin pomot olivat luoneet aikajanan, jossa ensin oli Kupla, sitten Golf ja nyt kolmas valtak...aikakausi alkaa ID.3:sta. Samalla uusiutui Volkkarin logo yms. muu brändi-imago. "In darkness we saw the light" hyö sanoivat. Eli diesel-sössijät pelastavat ilmaston nyt patteriautoilla. Paljastustilaisuuden anti oli käytännössä auton ulkopuolen ja internetissä jo halvannäköiseksi haukuttujen sisätilojen esittely. Hinnoista ei ollut vielä puhetta, mutta siitä on toki jo arvauksia pitkin nettiä. Mm. Norjan VW:n sivuilta näkee varustepaketteja yms. Tästä se sähköautovyörytys alkaa sanovat tietäjät. Katotaanhan nyt sanon minä...  Toisaalta ulkomailla sähköautoilu on monin paikoin arkipäivää ja yksi "polttoainemuoto" muiden joukossa. Suomessa siitä vaan on tehty nyt jotekin elämää suurempi kysymys. Niin puolesta kuin vastaankin.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 11.09.2019 16:24 |
Viestit: 2666
|
Tämän vuoden ja ensi vuoden alun aikana pitäis juurikin VW-konsernilta, ja oletan muutamilta muiltakin KIAn lisäksi, tulla nippu "golf/208/C3"-kokoluokan kaupunkiautoja joissa range 300-600 kilometriä. Siinä vaiheessa nuo alle 100km rangen köppänät eli leafit, kiat, i3:set menee polkumyyntiin, voi ostella niitä sitten asentaakseen GSA:han sähkömoottorin.
Mulla on kuukausikortti tähän Viron kai kalleimpaan parkkihalliin vanhankaupungin alla, tämä on yksi niitä harvoja luksuksia jota itselleni suon. Hallissa on kaksi ilmaista latauspaikkaa, kylläkin vain 220V/16A -töpselistä. Kun bemarin hiilikuituisia i3:ia saa kohta kymppitonnilla, saatanpa sellaisen ostasta ja ajella sitten kaikki kaupunkiajot täysin ilmaiseksi, miinus tietysti huoltokulut ja sakot.
Toisaalta juuri laskin että koko perheellä on mennyt polttoaineisiin noin 6000 euroa viime vuonna. Ja meillä on aivan kamalan kuluttavia autoja, varmaankin perheen kaikkien autojen keskikulutus on noin 15 L/100 kaupungissa ellei ylikin. Kun tämän kustannuksen suhteuttaa muihin kuluihin joita autoilusta aiheutuu eli vakuutukset, korjaukset, huollot, renkaat, vanteet, katsastukset, ARVONALENEMAT jne, tulee selväksi että se sähköauton "säästö" tällaisella mallilla on aika vähäistä kuitenkin. Sähköauton arvo se vasta tippuukin lähivuosina!
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisen sähköauto: Volkswagen Neo Lähetetty: 11.09.2019 17:40 |
Viestit: 1492
|
ds-jekkeri kirjoitti: Tämän vuoden ja ensi vuoden alun aikana pitäis juurikin VW-konsernilta, ja oletan muutamilta muiltakin KIAn lisäksi, tulla nippu "golf/208/C3"-kokoluokan kaupunkiautoja joissa range 300-600 kilometriä. Siinä vaiheessa nuo alle 100km rangen köppänät eli leafit, kiat, i3:set menee polkumyyntiin, voi ostella niitä sitten asentaakseen GSA:han sähkömoottorin.
Tämä meneillään oleva sähköautoinnostus on luonut maailmalle enemmän ja vähemmän vakavasti otettavia startup-yrityksiä perinteisten autovalmistajien lisäksi mm. Rivian, Sono ja Lightyear. On siis vähän kuin palattu automobiilin alkuaikoihin, jolloin melkein jokaisella kyläsepällä oli oma automerkki.
|
|
|
|
 |
|
|