Cikatti kirjoitti:
Huvittavaa jarnaa tämä kaikki! Kyllä nasta on ainoa asia mikä rulettaa, niillä pääsee risteyksestä pikaisesti liikenteen sekaan siinä kun kitkallinen jää siihen paikalleen kiillottamaan risteystä. Sovitaan että ei ole talvirengaspakkoa, on vain nastarengaspakko ja sekin vain etelässä ja raja tohon vaikka Kajaanin korkeudelle.
En ole elämässäni vielä Suomessa talvea nähnyt (syy asuminen: länsirannikolla ja etelärannikolla), Lapissa kitkarengas on melko varmasti ihan ok rengas.
Juuri näin, etelässä ei juuri lunta näy, mutta jäätä sitäkin enemmän.
Pitääkin tässä joku päivä vaivautua laittamaan
nastarenkaat XM:n alle. Saa nähdä onko aika kullannut muistot, mutta muistaakseni toimivat viime talvella erittäin asiallisesti. Samaa ei voi sanoa edellisen XM:n talven alla olleista kivikovista (ikää x vuotta) pinnoitetuista nastarenkaista, pito tuli lähinnä nastoista, sohjossa ajamisessa oli kesärenkaan makua, mutta pärjäsi niilläkin kun ymmärsi korjata edelle karkaavaa perää takaisin omalle kaistalle.

EDIT:
Ja juu, pärjäähän kitkoillakin jos osaa ja välttämättä haluaa. Itse ajan niin vähän, etten mahdollisten polttoainesäästöjen takia viitsi alkaa turhia hidastelemaan, XM on sen verran hyvä talviauto ettei sitä halua pilata kitkoilla, ja näin pienellä vuosittaisella talviajosuoritteella sitä ei oikein ehdi oppia tarpeeksi varmasti arvaamaan koska se jää yllättää.