Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 10.12.2018 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
...näyttää onnistuvan kun sai lopuksi hommattua kaikki tarvittavat vehkeet ja tingeltangelit.

https://youtu.be/PwkwssVWEfw



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 10.12.2018 23:02 

Viestit: 6
Onko tuo pallon poraaminen kuinka jännittävä toimenpide? Lähinnä mietin minkälainen tussahdus tuosta tulee kun pora lävistää pallon, paineet noissa taisi olla 50 bar:in paikkella kunnossa ollessaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 00:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Onhan se hieman tussahtavaa. Pikku teralla ensin, esim millinen pora. Jos vetaa heti vaaditun 6-millisen aukon niin sehan posahtaa. Pylvasporakoneella se kannattaa tehda, pallo vanhassa jousisylinterissa kiinni.

Ensin toki kannattaa hioa se nuppi pois ja sitten pistepuikolla alku sinne.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 08:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1527
Paikkakunta: The City of Häijää
Hommasin myös nipun venttiileitä ja yksi vanha C5 pallo on harjoituskappaleena ruuvattu sorviin kiinni. Reikää en ole vielä uskaltanut tehdä, mutta ehkäpä tämän rohkaisemana... Katselin auton alla että ainakin takalisäpallot olivat varsin ruosteiset. Onko tiedossa, että nämä ruostuisivat niin pahasti että alkavat vuotaa vai onko pelkästään kosmeettista laadultaan?



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 11:50 

Viestit: 987
Eipä siinä pienen reiän teossa muuta tapahtune kuin että poralastut tulevat vauhdikkaasti ulos kun terä menee läpi. Silmät, naama ja selän takaa kurkkivat omaiset on syytä suojata :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 15:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Muistaako tai tietääkö joku muuten mikä on näiden uudentyyppisten pallojen tilavuus? Vanhoissahan taisi olla kahta tilavuutta. 400 ja 600 cc.

Suojalaseja käytin koko prosessin ajan, millin porareiästä tuli jokunen lastu ja pirusti suhinaa. Huomattavaa on että kierre pitää porata myös ulkokuoren alla ”löysästi” olevaan metallikerrokseen, muuten homma ei onnistu ja kierre jää liian lyhyeksi.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 15:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7836
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
ds-jekkeri kirjoitti:
Muistaako tai tietääkö joku muuten mikä on näiden uudentyyppisten pallojen tilavuus? Vanhoissahan taisi olla kahta tilavuutta. 400 ja 600 cc.

Eikös vanhat ole 400cc ja 500cc?
Littupallo taitaa olla 385cc.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 15:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3153
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Teuski kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Muistaako tai tietääkö joku muuten mikä on näiden uudentyyppisten pallojen tilavuus? Vanhoissahan taisi olla kahta tilavuutta. 400 ja 600 cc.

Eikös vanhat ole 400cc ja 500cc?
Littupallo taitaa olla 385cc.

Lituska on tosiaan 385cc. Mutta olikos noihin hitsattuihin myös 450cc olemassa..?

Halkaistavat ovat sitten 700cc, ja tarpeeksi vanha (muistaakseni ennen vuotta -70) on myös purettava iskariventtiili... D-mallissa oli myös varaajapalloja halkaistavina, 400cc tilavuudella, ihan perinteisellä jousipallokierteellä sekä putkiliitännöillä syötön takaiskuventtiiln kanssa, eli kiinteästi se palikka mikä löytyy Cx:n ja Xm:n (diravin kanssa) jarrupaineen varaajapalloista irroitettavana...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 17:32 

Viestit: 730
jasu kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Muistaako tai tietääkö joku muuten mikä on näiden uudentyyppisten pallojen tilavuus? Vanhoissahan taisi olla kahta tilavuutta. 400 ja 600 cc.

Eikös vanhat ole 400cc ja 500cc?
Littupallo taitaa olla 385cc.

Lituska on tosiaan 385cc. Mutta olikos noihin hitsattuihin myös 450cc olemassa..?

450cc tilavuutta löytyy joo ainakin joistain Xantian (ja ehka Xm?) palloista, niin iskarilla kuin ilmankin. Itseltä löytyy iskarilliset etupallot uudentyyppisellä kalvolla, tekisi mieli koittaa niitä C5:sen keulilla isolla paineella, kun kuitenkin olisivat aika optimi aihio pehmeän C5:sen rakentamiseen.

Täältä löytyy aika hyvin taulukoita noista pallojen paineista ja tilavuuksista Xantiasta eteenpäin, Xm poislukien.
http://xantia007.free.fr/23_sphere_fiche.php?



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 18:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Paljonko varaajapallosta saadaan yli 130 barin paineista nestettä, kun alkutilanteessa regulaattori on juuri napsahtanut auki eli paine on noin 165 baria?

Itselläni on mielikuva, että noin puoli desilitraa sieltä tulisi, toisin sanoen pumppu rupeaa taas työskentelemään kun puoli desiä varaajapallon nestettä on käytetty systeemissä. SM:n hydrauliikan sisäisiä vuotoja tutkiessa tuo tuli todettua.

Mikä on muuten C5/C6:n pumpun sisällä olevan minivaraajapallon tilavuus?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 18:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1724
Paikkakunta: Parainen
Tiivistitkö venttiilin palloon prikalla ja o-renkaalla, kun näkyi olevan D- malliin tarkoitettu venttiili, joka vaatii pallossa olevan tiivisteuran?



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 19:37 

Viestit: 987
ds-jekkeri kirjoitti:
Paljonko varaajapallosta saadaan yli 130 barin paineista nestettä, kun alkutilanteessa regulaattori on juuri napsahtanut auki eli paine on noin 165 baria?

Jos varaajapallon tilavuus on 400cm3 ja paineistettu 75 baariin niin 0,5dl on hyvinkin lähellä teoreettista totuutta.
Nimellispaine taitaa olla 62bar jolloin em. nestemäärä on hiukan pienempi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 21:29 

Viestit: 5138
jptcool kirjoitti:
Tiivistitkö venttiilin palloon prikalla ja o-renkaalla, kun näkyi olevan D- malliin tarkoitettu venttiili, joka vaatii pallossa olevan tiivisteuran?

Taitaa olla nykymalli Tecnosiriltä olla juuri tuollainen o-rengas+ulkopuolella prikka:
http://www.tecnosirstore.com/attrezzatu ... alves.html
Kai sopiva usit tai vastaava tiivistekin kävisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 21:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
jptcool kirjoitti:
Tiivistitkö venttiilin palloon prikalla ja o-renkaalla, kun näkyi olevan D- malliin tarkoitettu venttiili, joka vaatii pallossa olevan tiivisteuran?


Siinä tuli pehmeät metalliprikat mukana joiden sisälle ne o-renkaat asetetaan. Muuten o-rengas pullahtaisi ulospäin paineen vaikutuksesta. Venttiili on saman näköinen kuin d-mallin, mutta kyllä ts nämä ihan c5-venttiileinä myy, siksi prikatkin pussissa. Venttiilin liikakiristäminen on hoidettu tyylikkäästi: venttiili on sileän pyöreä ja minkäänlaiselle kiristysavaimelle ei ole paikkaa...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 21:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1724
Paikkakunta: Parainen
olli__o kirjoitti:
jptcool kirjoitti:
Tiivistitkö venttiilin palloon prikalla ja o-renkaalla, kun näkyi olevan D- malliin tarkoitettu venttiili, joka vaatii pallossa olevan tiivisteuran?

Taitaa olla nykymalli Tecnosiriltä olla juuri tuollainen o-rengas+ulkopuolella prikka:
http://www.tecnosirstore.com/attrezzatu ... alves.html
Kai sopiva usit tai vastaava tiivistekin kävisi.

No niin näyttää olevan, kehitys kehittyy. Ennen sopivat prikat piti kaivaa omasta pakista. Kauppa oli kiinni, joten prikallisen hintaa ei päässyt vertaamaan prikattomaan Saturnuspallon venttiiliin.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C6:n pallojen uudelleentäyttö
ViestiLähetetty: 11.12.2018 22:31 

Viestit: 5138
Kaikki kolme vaihtoehtoa on samanhintaisia, 32 €, en tiedä onko 7DS ja C5 sarjoissa muutakin eroa kuin prikat? Jos ei olisi, luulisi olevan logistisesti helpompaa tehdä vain yksi setti, mutta sitten tietysti ehkä pitäisi laittaa mukaan ohjelappu että mihin kuuluu laittaa prikka ja mihin ei?
http://www.tecnosirstore.com/catalogsea ... lprex+2000

Jotenkin luulisi että 8 mm (tai isompi? 3/8" tai 10 mm...) usit-tiiviste olisi tuohon oikein passeli, mutta mistä tietää kokeilematta, voi vaikka olla ruosteenkesto heikko:
https://www.ikh.fi/fi/hydrauliikka-ja-p ... tiivisteet


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: