Ei ole läheskään samanlaiset, vaikka puhuttaisiinkin pelkästään noista perinteisistä (farkun) pitkittäisistä kaiteista. Näiden lisäksi on viimeaikoina tullut myös niitä katossa koko matkaltaan kiinni olevia kiskoja, jotka nekin (ylläri pylläri) ovat eri autoissa eri profiiliset
Noihin on siksi kehitelty erilaisia "yleismallisia" versiota, joista yhtä versiota tuo kuvakin nopsasti vilkastuna muistuttaa. Eli poikittaiset putket lepää jalassaan vinossa olevan kumipintaisen lätkänsä avulla auton kaiteiden päällä ja kaiteen alta vedetään kiristettävä teräspanta, jolla putkien paikoillaan pysyminen sitten varmistetaan, teräspannan kiristäessä tuon putken jalan kaiteen yläpintaan kiinni
http://autoextra.fi/products/pics/Orig/crossroad775.jpgToinen yleismallinen vaihtoehto on erilaiset "ruuvipuristimet" joissa putken jalan pysty ulkopääty toimii vastinkappaleena, jota vasten ikäänkuin ruuvipuristimella konsanaan kaiteiden väliin jäävä jalan osa tosiaan puristetaan kaiteen sisäpintaa vasten. Ja koska tuo ulkopinta on usein "kouramainen" sekä tuo sisäpuolinen liikkuva osa vinossa, niin nuo yhdessä pitävät jalan sitten kaiteessa kiinni
https://www.rameder.fi/out/pictures/mas ... 600_v1.pngTietenkään noista kumpikaan ei ole koskaan ihan yhtä tukeva kuin juuri kyseisen automallin omilla jaloilla varustetut telineet, mutta edullinen hinta + riittävän hyvä sopivuus usein vetää puoleensa = palvelevat kuitenkin tarkoituksessaan. Ja yleismallisina jos auto joskus sattuu vaihtumaan, niin korkeintaan säädetään jalkojen etäisyys toisistaan putkella uusiksi, niin ne samat käynevät myös siihen uuteen autoon. Toki on mahdollista että koko kiinnitystapa on siinä uudessa autossa ihan toinen ja siten siihen ei sitten enää käykään kuin juuri mallikohtaiset telineet, mutta... Esim. omista autoistani mm. tuo I-koppannen Pökö Partner ja II-korinen Renault Grand Scenic olivat tälläisiä joihin ei tosiaan mikään muu käynyt. Ja taasen noilla yleismallisilla ollaan nyt menty ex. Citroen C5 III Tourer ja nykyinen Qashqai II
