|
Kirjoittaja |
Viesti |
Huikko
|
Viestin otsikko: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 27.01.2016 13:14 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
http://www.nettiauto.com/citroen/xm/7677313Onko mitään tunnettua vikaa tms. Tarjoillaan vaihdossa SP3:een...
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 27.01.2016 14:11 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
Ei tuttu mut noi puolinahkojen "alcantarat" menee kamalan näköiseksi, kuten tuossakin jo on.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 27.01.2016 15:10 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tuunattu peli: Y3:n takaspoikka koneeseen kun vaihtaa hihnan ajallaan, eikai tuossa muuta "heikkoa", polttoainetaloudellisin bensa-XM ...
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 27.01.2016 17:36 |
Viestit: 978 Paikkakunta: Vihti
|
Mun käsittääkseni tossa ilmossa on ilmoitettu väärä jakohihnan vaihtoväli, sen pitäisi olla 100tkm tai 10 vuotta eli kympin päässä olisi hinan vaihto edessä. Se on vasta uudemmissa V6:sissa kun vaihtoväli vaihtuu 180tkm kohdalle, olikohan vuosimallia 2007 tai jotain sinnepäin. Kauan tota on jo yritetty myydä kuten aina näiden kohdalla käy. Muutama muutos näkyy, törkee takalokasuoja-antennijalka, tosiaan toi vanhempa spoikka ja missä aluvanteet ? Kerran tosta jo soittelin , mutta ympäripyöreitä vastauksia tuli ja totesin että jään vartoomaan sitä parempaa jolla olis myös veivattu vähempi 
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 27.01.2016 21:55 |
Viestit: 1878
|
Näyttäis olevan Pallas, ainakin lokasuojan empulan mukaan. Tuontiauto siis (?) , joten dokumenttia pitäisi myyjältä löytyä.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 27.01.2016 21:59 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Hei camoon boys, on se kumma kun peruspositiiviset hemmot alkaa itkemään jonkun ilmoituksesta. Pitäisköhän tolla hinnalla saada ehkä virheetön yksilö ? mutta mutta tuo ensi negatiivisuus pistää silmään. Jos ei kiinnosta niin eihän sitä nyt tarvii tyrmätäkään, eihä. P-S antenninjalka on minunkin mielestäni ihan väärässä paikkaa 
|
|
|
|
 |
sstsxm
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 29.01.2016 08:48 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Rajamäki
|
Niin, kerronpa jotakin autosta, kun tiedän historiaa.
Kun tuo viime kesänä lähti tuosta pihasta, niin siinä oli alkuperäiset malliin kuuluvat aluvanteet mukana, missä lienevät nyt. Myöskin lintulauta on Pallas versioon kuuluva, eli ihan alkuperäinen tehdas asennus. "Pitkän linjan" citikka harrastaja sen osti "tyttärelleen" ajoautoksi ja lupasi jatkaa "kunnostamista", eli menin halpaan ja annoin liian halvalla. Kun kaiken lisäksi heidän BX vanista laturi lopetti toiminnan ostotapahtuman yhteydessä, annoin paksut akkukaapelit mukaan lainaksi, että pääsevät kotiinsa, rannikolle Porvoosta hieman Helsinkiin päin. Eipähän niitäkään kaapeleita ole näkynyt sen jälkeen.
Itse auto on Saksasta (vihreä merkkivalo kojelaudassa, kun perävaunun töpseli on kytkettynä) kulkeutunut Ruotsiin vuosia sitten. Xmfani toi sen Suomeen, ja aluksi se liikkui Turkkusessa hyvin huonolla huolenpidolla. Kuskin puoleinen kylki oli lievästi kolaroitu, vähän ennen kuin sen ostin.
No autoa kunnostamaan. Aluksi jarrulevyt ja palat. Sitten kaikki (-1 se vajoamisenesto takana) pallot uusiksi. Pallot on/oli comforttia, eli moottoritienopeuksilla kannattaa ajaa sport asenolla. Jarruremontin yhteydessä huomattiin, että tolppien yläpäiden kumit on loppu, ja Reo_V6:lta saatiin kunnostetut molemmin puolin. Automaatti toimi hieman epämääräisesti, 4HP20 mittatikulla, niin imulla vanhoja öljyjä pois se 3,5 litraa ja motonetista öljyä mustuneiden tilalle. 14 litran vaihtoruletin jälkeen tomaatti toimi hienosti, lukuun ottamatta muutamia kertoja kylmänä, se ei suostunut aluksi vaihtamaan isompaa. Ilmeisesti se ei ole vika, vaan ominaisuus, jonka saisi kuntoon laatikon ohjelman päivittämisellä.
Sen lisäksi tietysti kunnostettiin kaikkea muuta pientä kuluvaa. ABS valo aloitti myös oman disco elämänsä, voimakkaasti vasemalle käännettäessä se syttyi ja vastaavasti oikealle mennessä sammui. Toki tämäkään vika ei ollut hirveän säännöllinen, kiinalexia väitti vikaa milloin mihin pyörään, varapyöräänkin. Kerran taas matkamittaria tutkiessani tempaisin mokoman valon pihan irti, kunnes ehtisin syventyä siihen projektiin syvemmin. Siis matkamittari ei toiminut kuin 1/4 ajetusta matkasta, lopun aikaa huilasi, varsinkin pilvisellä säällä. Vakionopeussäädin toimi, ajoittain isoimmissa heitoissa saattoi tippua päältä. Ajotietokone näytti kokoajan ihan oikein.
Jakohihnan vaihdoin siihen toissa kesänä, kun aloin epäillä niitä kilometrejä. Kun 12v gorillaan vaihtaa nokka akselin stefan ja hihnan 20 minuuttiin ilman hikoilua, niin tuon hihnan vaihdossa meni ainakin 12 tuntia, ennen kuin menin sekaisin laskuissa. Pihalla tunkin varassa tehtynä, ei hyviä tiloja hommaan juuri ole, ja jumppatuokio kuuluu hintaan. Myöskin vesipumpun vaihdoin, samoin 2 kiristäjän rullaa, se kolmas alhaalla oleva (ehjä) jäi vaihtamatta, kun ei sitä ollut saatavilla juuri silloin. Vedet siinä pysyi sisällä, vaikka syyläri on kyllä sellainen, ettei sinnepäin uskalla oikein hengittää.
Naapureihin auto teki lähtemättömän vaikutuksen. Välillä oli koko taloyhtiön peukut pystyssä, kun tuo starttasi, mutta ei käynnistynyt. Vaikka autoa ei olekkaan pihassa enää, naapureiden mielessä ja asvaltissa on pysyvät (öljy) jäljet edelleen. Käynnistysvikaa, ajoittaista, en onnistunut paikallistamaan. Hydeneste vuotoja tuli sitten paikkailtua sitäkin enemmän. Lopuksi jäi vain o-renkaat päävaraajaan ja pumpun lähtöputken juuresta. Kun laturista alkoi valumaan solkenaan siihen pihalle lhm:ää, niin päätin o-renkaan vaihtaa. Tiivistekeskuksesta sain oikean kokoisen. Tosin sitten laturi sanoi sopimuksen irti, kun ei saanut enää päivittäistä lhm annostaan. Siihen laturin vaihtoon, tai oikeastaan maantielle jäämiseen, katkesi hermo, ja auto joutui myynti listalle.
Katsastuksesta se meni läpi, tosin katalysaattori on hieman väsynyt. Eli ei kannata viedä nykyaikaiseen päästömittauskoneeseen, jota ei voi hieman juksata. Kerran kyllä tuo ilkimys sylkäisi lhm:t katsastus konttorin lattialle, mutta onneksi oli kontissa lisää, ja matka jatkui hylätty leimalla. Se 6,3mm putki suottaapi vielä vuotaa taka-akselin päällä, tai suoattaapi olla vuotamattakin. Putkea en vaihtanut. Pakoputki kuitenkin oli vaihdettava, kun katku ohjaamossa kävi sietämättömäksi. Siitä keskipöntön (katti) takaa, taakse asti on hitsaamalla kasattu uutta putkea.
Suola oli aloittanut tehtävänsä jo Ruotsissa, ja ovien alareunat ovat katoavaa luonnonvaraa ainakin tuossa yksilössä. Muualla ei ollut vaurioita. Alkuperäisen antennin juuresta saattaa sateella tulla vettä sisään, siihen auttaa säilytys sisätiloissa. Myöskin apukuskin jalkatilaan alkoi pesiytyä kosteus viime kesänä, ihan laineiden kanssa. En tiedä mistä tuli. Eikä laturi rempan jälkeen oikein jaksanut olla teeskennellytysti kiinnostunutkaan. Se ruma lisä antenni, takalokasuojassa, juuri kuuluu navigaattori hirvitykselle. Revin siitä navigaattorin osia ainakin 2 kg irti ja vielä sinne jäikin niitä. Lienee -98 mallia, ainakin sen kartan perusteella joka oli siinä cd:sssä. 6cd:n vaihtaja takakontissa toimi ihan hienosti, radio ei vaan ollut niitä dx-kuuntelija tasoisia. Ai niin, sitä navigaattoria poistaessani apukuskin penkin alta, sivu airbagin valo alkoi sen jälkeen silloin tällöin vilkuttelemaan.
Ajoltaan auto on hieno, suorastaan .... Tiedätte kyllä. Siihen tosin liittyi vielä yksi projekti, joka jäi kesken. Eli joku, etupään vielä vaihtamattomista nivelistä tms., piti aina kolauksen, kun ajoi kotipihaan pienen kanttikiven yli. Vaikka kyyti oli mukavaa, niin tuo kolaus palautti taas maan pinnalle ja käyrän muoto muuttui.
Keron lisää jos joku haluaa tietää…
Jumpy 2.0 HDi -07
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 29.01.2016 09:57 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Kuulostaa XM:lle  Harmi kun juuri pyhästi lupasin alkaa TCT:tä elvyttämään. Tää voisi olla mielenkiintoinen tapaus  Olikos Y4:ssa vielä Diravi?
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 29.01.2016 10:13 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Kenguru kirjoitti: Kuulostaa XM:lle  Harmi kun juuri pyhästi lupasin alkaa TCT:tä elvyttämään. Tää voisi olla mielenkiintoinen tapaus  Olikos Y4:ssa vielä Diravi? Eikös se ole niin, että mallisarjasta riippumatta Diravi on vain ja aina ZPJ/ZPJ4-koneisissa, ei koskaan ES9 kanssa? Eikä koskaan oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa (joku siihen kuitenkin takertuu) 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 29.01.2016 11:26 |
Viestit: 3151 Paikkakunta: Korpilahti
|
Teuski kirjoitti: Kenguru kirjoitti: Kuulostaa XM:lle  Harmi kun juuri pyhästi lupasin alkaa TCT:tä elvyttämään. Tää voisi olla mielenkiintoinen tapaus  Olikos Y4:ssa vielä Diravi? Eikös se ole niin, että mallisarjasta riippumatta Diravi on vain ja aina ZPJ/ZPJ4-koneisissa, ei koskaan ES9 kanssa? Eikä koskaan oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa (joku siihen kuitenkin takertuu)  On. Just noin. Briteille ei sitä kivaa suotu, eikä "kuminauhamoottorisiin" yksilöihin... Diravi on siitä inhottava, että siihen kun ittensä totuttaa niin tosi vaikia on edes haluta semmoisesta eroon...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 29.01.2016 13:24 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
jasu kirjoitti: Teuski kirjoitti: Kenguru kirjoitti: Kuulostaa XM:lle  Harmi kun juuri pyhästi lupasin alkaa TCT:tä elvyttämään. Tää voisi olla mielenkiintoinen tapaus  Olikos Y4:ssa vielä Diravi? Eikös se ole niin, että mallisarjasta riippumatta Diravi on vain ja aina ZPJ/ZPJ4-koneisissa, ei koskaan ES9 kanssa? Eikä koskaan oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa (joku siihen kuitenkin takertuu)  On. Just noin. Briteille ei sitä kivaa suotu, eikä "kuminauhamoottorisiin" yksilöihin... Diravi on siitä inhottava, että siihen kun ittensä totuttaa niin tosi vaikia on edes haluta semmoisesta eroon... Täälläkin jossain ketjussa on väitetty tavatun ZPJ-XM ilman Diravia. Englanninkielissessä Wikipediassakin mainitaan "This option was only available for the French or LHD Export market and then only on the 3.0 V6 models." Onko siis edes joskus ollut mahdollista saada tilattua ketjukutosella varustettu XM varta vasten ilman diravia? Tai siis jos tarkemmin ajatellaan, että Diravi olisi ollut optio, onko kukaan koskaan jättänyt sitä ruksittamatta? 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
sstsxm
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 29.01.2016 15:17 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Rajamäki
|
Tuossa yksilössä ei ole Diravia. Tätä palstaa lukeneena, en yksinkertaisesti uskaltanut edes miettiä Diravillista versiota. Reo_V6 kyllä kehui sen maasta taivaisiin, omassa farmarissaan, mutta kun se olisi kuitenki ollut yksi vakio harrastuskohde (projekti) lisää... Jos positiivista ajattelee, niin laturin irroituksessa meni 4 tuntia ja paikoilleen laitossa 1/2 tuntia. Opin, miten se kannattaa tuossa versiossa tehdä, pari vuotta sitten en tiennyt.  Ja nyt sillä tiedolla ei tee mitään.
Jumpy 2.0 HDi -07
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 30.01.2016 09:33 |
Viestit: 978 Paikkakunta: Vihti
|
Kiitos sstsxm, oli rehellinen tarina autosta.
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 30.01.2016 17:24 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Juu iso kiitos. Kannatti kysyä.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
eXtraMedium
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 02.01.2019 00:11 |
Viestit: 5
|
Alkuperäinen viitattu myynti-ilmoitus ei enää ole nähtävissä, mutta tuntomerkkien perusteella auto on juuri tullut minun ensimmäiseksi Sitikaksi. Näyttää siltä, että autokatos oli hyvä sijoitus niin ei tarvitse räntäsateessa laitella.
|
|
|
|
 |
Jari79
|
Viestin otsikko: Re: Onko kenellekään tuttu XM? Lähetetty: 03.01.2019 21:47 |
Viestit: 555 Paikkakunta: Lahti
|
eXtraMedium kirjoitti: Alkuperäinen viitattu myynti-ilmoitus ei enää ole nähtävissä, mutta tuntomerkkien perusteella auto on juuri tullut minun ensimmäiseksi Sitikaksi. Näyttää siltä, että autokatos oli hyvä sijoitus niin ei tarvitse räntäsateessa laitella. Tää on hyvä juttu, pysyy Pena emännän kanssa väleissä 
Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG
"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit" Citikka Maken asentaja
|
|
|
|
 |
|
|