On aika harventaa autokantaa. Molemmista autoista olen kertoillut eri ketjuissa, todettakoon lyhyesti:
Subaru SVX on ainoa Subarun koskaan tekemä superauto, herrasmiehen talviauto, ja ajolleen liukkailla paras neliveto jota olen koskaan kokeillut. Muistettaneen referenssiksi, että olen omistanut mm. Lancia Delta HF Integrale 16V:n, jonka nelivetoa ja ajettavuutta liukkailla on kehuttu taivaisiin. SVX on parempi.
Lähes kaikki myyntiin tippuvat ovat 1992-1993 -vuosimalleja, alkaen tuotantovuodesta 1994 SVX sai merkittävästi vahvistetun vaihdelaatikon joka poisti suuren osan nelivedon kestävyysongelmista. Valitettavasti autoja 1994- ja eteenpäin valmistettiin hyvin vähän ja ne ovat kiven alla. Tämä on luonnollisesti yksi noista viimeisistä vuosimalleista.
http://www.auto24.ee/kasutatud/auto.php?id=2377375Toisaalta Opel GT on yksi harvoja 2000-luvun moderneja klassikkoja. Omaa sukua Saturn Sky Red Line. Teräksestä syvävenytetty tikapuurunko ja komposiittikori, metallia ei liene ulkopaneeleista kuin takalokasuojat ja ovet ja takaluukun kansi. Jos rakenne kuulostaa tutulta niin ei ihme; tämä on Corveten tehtaalla valmistettu, tästä piti itse asiassa tulla seuraavan sukupolven Corvette mutta asiakastutkimuksissa neloskonetta ei hyväksytty. Kone on GM:n ensimmäinen suoraruisku-bensakone (LNF) ja ylimitoitettu taivaisiin, sitä on Jay Lenokin kehunut. Näistä otetaan softamuutoksella yli 60kg vääntöä ja 340 HV tehoa, turbon vaihdolla yli 500hv sisuskaluihin koskematta. Kone on myös sisäisesti tasapainotettu (tasapainoakselilla) josta seurauksena värinätön käynti vaikka on rungossa kiinni hyvinkin ohuilla kumeilla.
Tämä malli on TM:n toimesta haukuttu paskaksi siinä rata-autovertailussa, tyyliin "Opel GT sopii vain varikolla viihtymiseen mutta pitäähän jonkun olla sielläkin". Joopa joo. Tämä ei ole mikään kilpa-auto vaan erittäin mukava ja yllättävän pintapehmeä GT-cabriolet, jossa siinä määrin nykyaikainen aerodynamiikka että satasen vauhdissa rätti auki linnun laulu kuuluu ja tukka ei heilu päässä (kenellä sitä sattuu vielä olemaan). Repäisee kuitenkin itsensä vaivatta 5.6 sekunnissa sataseen (joissakin lehdissä mitattu jenkkilässä jopa neljän ja puolen sekunnin aikoja 60 mailiin ihan vakiona). Yksinkertainen ja luotettava perustekniikka manuaalikattoineen, Hummer H3:n voimansiirto ja takamurikka (kitkalukkoperä muuten) sekä lämmityslaite. Sauna tämä on vielä muutaman plusasteen avoajeluilla, jos hanikat kääntelee punaiselle.
Minulla on ollut tämä uudesta alkaen.
Ai niin! Täydellinen vuosihuolto merkkiliikkeessä filttereineen, öljyineen, tulppineen kaikkineen maksaa 80 Euroa...
http://www.auto24.ee/kasutatud/auto.php?id=2266083Loppuun vielä erikoistarjous Patongin lukijoille: vaihdan molemmat yhdessä päittäin yhteen hyväkuntoiseen, ruosteettomaan, eurokeulaiseen Citroen SM:ään! Jos SM on ei ainoastaan hyväkuntoinen vaan virheetön niin pistän vielä kaupantekijäisiksi päälle Citroen C6 V6 valkonahka-bensamallin, sekin Sveitsistä tuotu.
Liitteet:
Capture.jpg [ 84.17 KiB | Katsottu 16635 kertaa ]