Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/4 [ 92 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 11.11.2018 23:29 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Tulipa hankittua tuommoinen muhku. Samanikäinen kuin nykyinenkin, mutta diesel-koneella. Kilometrejä vähän vajaat 400 tuhatta ja kannentiivisteessä jotain ongelmaa, koska puhkuu jäähdytinnesteeseen painetta. Tynnyrisauna saatiin kuitenkin kyseisellä kiukaalla ajettua 250 kilometrin matka kotiin saakka. Kiristin tänään jäähdyttimen korkin tilalle kumihanskan ja se täyttyi mukavasti, kun nosti kierroksia, joten ei ihme, että vedet eivät olleet pysyneet sisällä, kun korkki oli kiinni.

En yhtään tiedä, mitä mä tällä teen, tuleeko tästä käyttis vai jotain muuta. Tämä yksilö nyt vaan piti hommata kotiin ihmeteltäväksi. Ehkä tarkoitus selviää sillä aikaa, kun laitan koneen kuntoon.

Auto on sikälikin harvinaisuus, että sitä ei ole varusteilla pilattu, mutta onko vitosia myyty ilman ajotietokonetta? Tässä ei näytön alasivut herää henkiin viiksen napista eikä näytön sivulla olevista napeista. Päivämäärän pystyi asettamaan, joten napit kyllä toimivat. Saiskohan tuon lexialla päälle vai pitäiskö vaihtaa koko mittaristotietokone? Kulutukset ja jäljellä olevat kilsat olis kuitenkin kiva nähdä livenä.


Liitteet:
minni.jpg
minni.jpg [ 98.23 KiB | Katsottu 12674 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 12.11.2018 08:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5688
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
On siinä ajotietokone :) Vasta ihan muutama viikko sitten viiksen päässä oleva nappi kuoli :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 12.11.2018 11:43 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Teuski kirjoitti:
On siinä ajotietokone :) Vasta ihan muutama viikko sitten viiksen päässä oleva nappi kuoli :D


Sitten muistan väärin. Oletinkin, että nappi on dead, mutta kun omassa muhkussani kuoli nappi, muistelin kovasti itse ämpylöineeni ajotietokonetta näytön vieressä olevista napeista kunnes sain napin korjattua. Toisestahan se resetoituu päivämäärätilaan ja muistelin, että toisesta se vaihtaa ruutua, mutta ehkä ei sittenkään mennyt noin.

Oliks jakopään vaihdosta tietoa? Kun irrotan kannen, niin jakopää pitää kuitenkin purkaa, joten uudet osat sinne vois olla hyvä idea, ellet tyyliin just viime vuonna uusinu niitä hilppeitä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 12.11.2018 11:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5688
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
On sellainen muistikuva, että pari vuota sitten olisi uusittu, mutta varmaksi en muista.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 14.11.2018 00:39 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Teuski kirjoitti:
On sellainen muistikuva, että pari vuota sitten olisi uusittu, mutta varmaksi en muista.


Eli... uusittu sinun aikana vai ehkä joskus sitä ennen?

Puskuri oli enää parilla pultilla kiinni, niin ajattelin tehdä samalla vähän työskentelytilaa. Sitten päätin siivota moottoritilaa purkamalla edestä kaikkia öljyisiä letkuja ja uhrata jossain vaiheessa pari purkkia brakecleaneria, josko sais suurimmat moskat pois. Öljyt on lentäneet jossain vaiheessa ihan totaalisesti ympäriinsä jäljistä päätellen.

Johtosarjaa oli rosvottu useammasta kohtaa, samoin valoilta oli jossain vaiheessa rosvottu jotain. Pitää korjata nuo suojakuoret tai uusia johtoja, etteivät hapetu. Hyvä tekosyy tilata vihdoin liquid electrical tapea...

Liitteet:
purkua.jpg
purkua.jpg [ 118.92 KiB | Katsottu 12267 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 14.11.2018 08:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5688
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Niin hämärä muistikuva on, että mun aikana olisi jakopää tehty mutta kun ei noista muista :roll:

Moottorilla oli jo meille tullessaan kunnon öljykuorrutus, tiedä häntä mitä on tapahtunut. No, sisustan silloisesta kunnosta päätellen oli ollut oikein jonkun öljysheikin autona :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 26.11.2018 00:40 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Pistetääs vähän kuvia kans. Noista voi koittaa arvailla, mistä on vuotanut vesitilaan...


Liitteet:
lohko.jpg
lohko.jpg [ 118.56 KiB | Katsottu 11666 kertaa ]
kansi.jpg
kansi.jpg [ 106.63 KiB | Katsottu 11666 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 26.11.2018 00:41 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Vielä pari lisää.

Ruiskusuuttimiin kannattais varmaan vaihtaa tiivisteet, kun ovat irti muutenkin eikä maksa paljon. Vaan kannattaisko noita purkaa ja yrittää käyttää esim. ultraäänipesurissa?

Toisaalta puhdastahan sen dieselin pitäis pääosin olla, eli sisuskaluissa ei kai kauheesti jankkia pitäis olla. Saikos noihin pelkkiä suutinkärkiä, nehän siinä eniten paistuu?


Liitteet:
sylinterit34.jpg
sylinterit34.jpg [ 116.74 KiB | Katsottu 11665 kertaa ]
sylinterit12.jpg
sylinterit12.jpg [ 102.88 KiB | Katsottu 11665 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 04.12.2018 22:50 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Vielä kun kerkeis näitä. Modasin Motonetin paskasta venttiilinjousipuristimesta tekemällä ja hitsaamalla siihen sopivan holkin, joka mahtui DW12:n venttiilijousen kuppiin. Kiitokset Wesalle Esabista, hyvin toimii! Jälki on mitä on, mutta kauneuskilpailuihin en osallistu ja olen tuloksekkaasti jo liittänyt ties mitä metallikappaleita mig-liimalla toisiinsa :-)

Liitteet:
puristin.jpg
puristin.jpg [ 117.18 KiB | Katsottu 11016 kertaa ]


Lopputuloksena sitten herkkua pullalaatikkoon ja koneistamossa pientä tasopinnan hiontaa ja mahdollisten halkeamien tarkistusta. Muutenhan tolle kannelle ei kannata mitään tehdä. Nokka-akselilla ei ole erillisiä laakereita ja pukkien laakeripinnat oli hyvin siistit. Nostimet hydrauliset ja puristelen niistä paskat pois ja pesen puhtaalla öljyllä. Venttiilit hion itse ja sit uusi pahvi alle ja pakettiin. Toivottavasti...

Liitteet:
kansi.jpg
kansi.jpg [ 119.94 KiB | Katsottu 11016 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 05.12.2018 00:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 954
Paikkakunta: Järvenpää
Miggy toimii, mahtavaa! Kaasulla vai ydintäytteellä? Käänsitkö sen napaisuuden?
Oliko muuten kuinka egr-töhkäiset tuossa nuo imukanavat ja sarja?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 05.12.2018 01:10 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Wesa kirjoitti:
Miggy toimii, mahtavaa! Kaasulla vai ydintäytteellä? Käänsitkö sen napaisuuden?
Oliko muuten kuinka egr-töhkäiset tuossa nuo imukanavat ja sarja?


Löysin netistä uuden 6kg co2-pullon täytettynä hintaan 139€. Seuraava leimaus joskus kymmenen vuoden päästä. Ajattelin, että eiköhän toi kaasu ole vähimmän vaivan tie. Eli miggi on toistaiseksi modaamaton ja puhkuu kaameaa hiilidioksidia suoraan ilmakehään. Maailma tuhoutuu joka sauman myötä.

Minkälaisia virtausnopeuksia käytit ja millä perusteella isompaa/pienempää? Olen koittanut vähän haeskella eri säätöjä, mutta jäljessä en ole kauheesti eroa nähnyt...

Imukanavat on pitkälti mustat, sekä kannessa että imusarjassa. Parissa sylinterissä enemmän, parissa taas vähemmän. Imuilma selkeesti tulee vähän eri lailla eri sylintereihin, joka vaikuttanee tuon öljynokitöhkän määrään. Sinne voi suihkutella bräkleeniä ja aina tulee mustaa ulos. Pitäis olla varmaan sellanen osienpesuallas, johon kannen vois jättää likoamaan. Imusarjan läpät oli kans kauheessa töhkässä, mutta hinkkailin ne puhtaaks. Hankalimpia on ne kannen sisään kaartuvat imukanavat, joihin ei oikein pääse mitenkään. Ehkä joku taipuva matomainen harja.

Imuventtiilit oli kuiteskin ihan siistissä kunnossa, tiivistyspintakin ihan kirkas. Ja oli kuulemma toiminut ihan hyvin tähän asti, eli tuskinpa toi on liian tukossa ollu, joten en meinaa ihan tehdaspuhtaaksi jynssätä.

On kyllä sellaista jankkia toi öljytöhnä, että epäilyttäis käyttää jotain dieselin imukanavan puhdistussprayta. Ei tota haluais sylinteriin asti, jossa se palais osin ja ehkä tuurilla menis pakovenasta ulos tai sitten ei...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 05.12.2018 19:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 954
Paikkakunta: Järvenpää
yason kirjoitti:

Minkälaisia virtausnopeuksia käytit ja millä perusteella isompaa/pienempää? Olen koittanut vähän haeskella eri säätöjä, mutta jäljessä en ole kauheesti eroa nähnyt...



En tuota käyttänyt hiilarilla muuta kuin silloin kun hait. Enkä muutenkaan sillä ole hitsaillut yli 30-vuoteen paitsi nyt kun tuli pullo hommattua sen uuden koneen kaveriksi. Mutta eihän se juuri vaikuta niin pitkään kun kaasua on riittävästi. Huomaa kyllä huokoisista jos liian vähän. Tuulella ja ulkona enempi, isoilla Virroilla enempi parantaa suuttimen jäähdytystä myös.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 05.12.2018 20:16 

Viestit: 291
Paikkakunta: Helsinki
Isot pojat sanoivat että 15 l/min olis hyvä virtaus... Näitä hiilaripulloja kannattaa muuten kysellä sammutinhuolto firmoista. Modaavat sammuttimistä täytettäviä suojakaasupulloja. Olen Makolta pari kappaletta ostanut...



*2CV6 -74
*DSuper5 -73
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 07.12.2018 21:28 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
HanaAna kirjoitti:
Isot pojat sanoivat että 15 l/min olis hyvä virtaus... Näitä hiilaripulloja kannattaa muuten kysellä sammutinhuolto firmoista. Modaavat sammuttimistä täytettäviä suojakaasupulloja. Olen Makolta pari kappaletta ostanut...


Kokeillaanpa siis sitä. Tähän asti olen arponut jossain 4-10 l/min välillä, voi olla että kauttaaltaan liian pientä. Toisinaan hitsisulasta tulee mukavan eheää ja toisinaan taas hötöistä. Tosin olen hitsannut vain pieniä alueita. Tässä olis pari juttua tulossa, joissa pääsee tekemään pidempää saumaa, joten saa enemmän kokemusta.

Ketjun aiheeseen liittyen: hodarin kansi meni pieneen tasohiontaan tällä viikolla. Tekevät myös koeponnistuksen, jotta tietää, että kansi itsessään on ok. Pientä puhdetyötä vielä, venttiilinvarren kumien vaihtoa yms. ennen kuin alkaa kasaus.

Venttiilit haluaisin hioa puhtaaks ennen tiivistepinnan läppäystä, mutta messinkistä pyöröharjaa on ollut vaikea löytää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 15.12.2018 20:33 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Öh, tarviiks noihin venttiilivarren kumeihin jonkun erikois PSA-työkalun? Koitin pihdeillä niitä irrotella, mutta eivät hievahdakaan. Onko ne liimattuja vai onko siellä jokin mekanismi, joka pitää ne paikallaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 19.12.2018 18:56 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
yason kirjoitti:
Öh, tarviiks noihin venttiilivarren kumeihin jonkun erikois PSA-työkalun? Koitin pihdeillä niitä irrotella, mutta eivät hievahdakaan. Onko ne liimattuja vai onko siellä jokin mekanismi, joka pitää ne paikallaan?


Ilmeisesti tämmöinen on tosiaan olemassa: 0170.B1, 0170.B2.

Kyseessä on siis liukuvasara, jonka voi mutterilla kiinnittää tuohon pienempään osaan, jolla saa tiivisteestä kiinni. Onks kellään mahdollisesti tarkempaa tietoa, että miten tuo toimii? Kuvat on servicessä vähän huonot.

Tuon pienemmän palikan kärkiosan saa ilmeisesti tiivisteen metalliosan alle tai muuten kiinni siten, että koko tiivisteen voi sen kautta lyödä irti ylöspäin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 19.12.2018 21:10 

Viestit: 3637
Yleismallisia vastaavia löytää googlesta kuvahaulla:
valve stem seal tool
valve stem seal puller

Motonetissäkin on pihtimallisia (ilman liukuvasaraa)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765058/ ... ivisteelle

Muistan myös jossain kaupassa olleen linjapihtien tapaiset pihdit, joissa oli päässä vähän tuollaisen kaltainen pyöreä osa hampailla, mutta mitkä ihme pihdit ne mahtoi olla (ehkä hevosen nastahokkien kiinnitykseen?)

(Jossain TU-koneessa oli kokeneempien suositus liimata vaikka pikaliimalla kiinni, ei oikein muuten tahtonut pysyä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 19.12.2018 23:19 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Tuommoiset peruspihtimalliset löytyikin laatikosta, mutta ei ne niillä irtoa. Luistaa vaan, kuten muillakin pihdeillä. Ajattelin, että onko noissa jotain erikoista, ettei ole tarkoituskaan irrota. Ne on aina näitä pikkujuttuja, joihin menee eniten aikaa. En ole kerenny käymään tallillakaan tarpeeksi, jotta olisin voinut tutkia tarkemmin ja ehkä kehittää jonkun patentin.

Liiman käytöstä en tiedä, mutta ainakin tässä konstruktiossa venttiilijousi painaa tiivisteen metallihatun kannen pohjaa vasten, eli ei varmasti lähde minnekään. Voisin olettaa, että eivät huvikseen liimaile.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 20.12.2018 18:44 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
No kyllähän ne näkyy lopulta irtoavan, jos laittaa lukkopihdit puristamaan noita venttiilikumipihtejä, vääntelee koko pakettia ja koittaa saada venttiilikumin edes vähän pyörimään venttiilinohjurin päällä, jonka jälkeen vetämällä ja nitkuttelemalla plopsahtaa tuurilla ulos koko tatti, ellei päästä naksahda sitä ennen verisuoni.

Tulipa jostain syystä käytettyä aikaa tallin siivoamiseen. Vielä pitäis puolen tusinaa kumia kiskoa irti. Menee valitettavasti joulun tuolle puolen... Sitten venttiilien hionta vielä ja jospa siitä pikkuhiljaa pääsis kasaamaan koko mottia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 09.01.2019 22:03 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Perkule, kun on taas elämä vienyt kaiken ajan eikä ole päässyt pyhien aikana harrastamaan. Vaan nyt pääsin jatkamaan hommia. Venttiilejä hioin kevyesti ja seuraavaksi kasaan kannen loppuun asti.

Lueskelin servicen ohjeita moottorin kasaamiseen ja kannen kiinnittämisestä mainittiin vaan kiristysmomentit ja -asteet kiristysjärjestyksen lisäksi. Öljyämisestä ei mainittu mitään. Kai ne kierteet ja prikat tulee öljytä, tuskinpa ranskalaisetkaan sentään kuivana vääntävät ne kiinni?

Tiivistämisestäkään ei mainittu mitään, pitää nyt tutkia, että meneekö jotkut pulteista vesitilaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 09.01.2019 23:30 

Viestit: 3637
Perinteisesti ne on ohjeissa öljytty (mutta yleensä kyllä erikseen mainittukin), vaikka 2005 C5 Carnet de poche:
Käskee harjaamaan pultin kierteet, öljytä kierteet ja kannan alta ja vieläpä tarkemmin käyttäen rasvana Molykote G Rapid Plus
https://www.c5club.cz/files/navody/2005-C5_C8.pdf

Tuolta voi myös vertailla 2.2 HDI:n kiristysohjeita, onko momentit samoja (tosin 10 Nm = 1 m.daN =metri.dekaNewton?, maasta joka promoaa metrejä ja SI-järjestelmää :) , ohjeet löytyy vaikka Molykote hakusanalla ja etsimällä oikean moottorin (4HX?) tiedot)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 10.01.2019 13:41 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Nonih, hyvä homma. Onhan minulla tuokin PDF, en muistanut että sielläkin on noita tarkempia asennusohjeita. Lukaisenpa tuon vielä läpi.

Servicessä oli pitkä dokumentti koneen kokoamisesta ja siellä ei mainittu noita tarkempia tietoja. Arvelin, että on varmaan ajateltu, että öljyämiset yms. on ihan yleistä tietoa ja asentaja osaa etsiä tarvittavat rasvat/öljyt muun dokumentaation perusteella.

Laitetaas pari kuvaakin, ettei mene pelkäksi kyselemiseksi. Hiljaksiin kannen kasaamista nyt:

Liitteet:
kumit.jpg
kumit.jpg [ 119.14 KiB | Katsottu 7874 kertaa ]

Liitteet:
jouset.jpg
jouset.jpg [ 118.36 KiB | Katsottu 7874 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 12.01.2019 00:05 

Viestit: 645
Paikkakunta: Helsinki
Mites kampiakselin ajoituskolo? Löysin vauhtipyörältä yhden isomman (ehkä jotain 6mm) reiän, johonka sain poranterän moottorin takana olevan korvakkeen läpi. Tällöin sylinterit 1. ja 4. ovat TDC:ssä ja kampiakselin hammaspyörän "key way" osoittaa ylös (moottorin koordinaatistossa). Onko oikein?

Taas kerran dokumentaatiossa sanotaan, että tee noin, mutta vauhtipyörältä löytyi myös kolme pienempää vierekkäistä reikää, joista itseasiassa vain kaksi oli reikiä. Tuskinpa ne noi on? Ja ajoituskolohan on se PSA:n moottoreista tuttu siellä motin takaosassa? Servicen kuvien perusteella ei voi olla ihan varma, mutta aika tutulta näytti sijainti...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 12.01.2019 00:45 

Viestit: 3637
Tuossa carnet de pochessakin on piirros ja työkalun numero, mutta enpäs tiedä kun googlen (jonkun setin) perusteella numeroa vastaava työkalu olisi 8 mm tappi ja pochen kuvassa oli kuitenkin joku pidempi mutkitteleva tanko.
Nuo siis koneesta 4HX, onko kyseessä se?


Liitteet:
Screens.png
Screens.png [ 51.6 KiB | Katsottu 7535 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 12.01.2019 09:39 

Viestit: 160
Ajoitusreikä löytyy sieltä koneen takaa tasauspyörästön nurkilta ja ainakaan auton alla maaten reikää ei näe muuten, kuin peilin kanssa. Ajoitustappina toimii 7,5 mm poranterä. Reiän pitäisi olla 8 mm, mutta muistaakseni en ole saanut sinne menemään 8 mm terää. Tuollainen Ollin kuvassa näkyvä vänkkyrä on varmasti helpompi saada reikään, kuin suora tappi.

Nokka-akselin ajoitustapin saa näppärästi sellaisesta pultista, jossa on kierteetön osuus ennen kantaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/4 [ 92 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: