Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: "Nykyautoja ei voi enää itse korjata"
ViestiLähetetty: 30.01.2019 18:09 

Otsikon lause on tuttu meille kaikille. Se tulee jossain autojen huoltoa koskevissa keskusteluissa aina esille. Lause on eräänlainen automiesten/-naisten "natsikortti". Tuota lausetta on totuutena hoettu jo ainakin 30-vuotta. Silti mm. Sitruunapatongissa saa lukea kuinka aikakautensa "nykyautoja" korjataan kotitalleissa ja ihan kenttäolosuhteissa. Netistä löytyy helposti tarinaa kuinka yksityishenkilöt vaihtavat ykköskoriseen patteri-Datsuniin akustoja yms. Kaikki C5 ja etenkin C6-mallit julistettiin aikanaan mahdottomiksi korjata ja huoltaa itse. Vaan väärässä olivat. Autoharrastus ja yleinen kiinnostus autoihin vähenee koko ajan. Onneksi on meitä ja teitä kekseliäitä pöljiä, joita asiat kiinnostavat. :)

Poissa

Viestin otsikko: Re: "Nykyautoja ei voi enää itse korjata"
ViestiLähetetty: 30.01.2019 22:07 

Tuo lause "ei näille voi itse mitään tehdä" on varmasti automyyjien ykköskohta kursseilla ja syynä juurikin se että saadaan huoltopuolelle mahfollisimman paljon asiakkaita...

Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa

ViestiLähetetty: 30.01.2019 23:43 

Riippuu myös siitä mitä korjaamisella ymmärretään?
Kyllä nykyautoissa korjaukset on lähinnä osien vaihtoa.Vai moniko on nykyautoihin ,esim. uusinut komponentteja ohjainlaitteisiin,porauttanut moottoreita,hionut kampiakseleita,vaihtanut mäntiä,vaihtanut pääteasteen radioon,verhoillut istuimet..ym,ym
Toinen syy on se ettei tuollaiset enää kannata,koska purkuosia paljon halvemmalla saatavissa.

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 30.01.2019 23:50 
Käyttäjän avatar

Otetaan kaljalaatikolla vaihdettu läppäri syliin ja kiinasta muutamalla kympillä tilattu töpseli autoon kiinni ja luetaan suomeksi mikä on vikana.

Ihmeellisiä ilmeitä on nähty kun olen tuon sanonut e.m. "natsikortin" esittämisen jälkeen.

Poissa

ViestiLähetetty: 31.01.2019 00:07 
Käyttäjän avatar

Mustis kirjoitti:
Otetaan kaljalaatikolla vaihdettu läppäri syliin ja kiinasta muutamalla kympillä tilattu töpseli autoon kiinni ja luetaan suomeksi mikä on vikana.

Ihmeellisiä ilmeitä on nähty kun olen tuon sanonut e.m. "natsikortin" esittämisen jälkeen.

Pistä vaikka ihan yv:ä, kuinka katson asetelmasta läpi menneen painelaakerin, tai sen pakkasilla huohottimen jäädyttäneen öljyn puutteesta kiinni leikanneen moottorin vikakoodit?

BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa

ViestiLähetetty: 31.01.2019 00:32 
Käyttäjän avatar

Ensimmäisiä näitä "jonka konepellin alla ei pysty tekemään mitään muuta kun täyttämään pissapojan" taisi olla kaverin Peugeot 309. Reilusti viime vuosituhannella kuitenkin. ;)

BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa

ViestiLähetetty: 31.01.2019 01:32 

Miten niin nykyautoja, muistan kun yks tuttu vuokrasi aikoinaan kavereiden kotoa tallin entisöintiä varten ja toi sinne -51 Vauxhallin, kyllä me oltiin äimänä, ei tommoisesta raadosta kukaan autoa tee, hullu mies, pahin ihmettelijä hommasi pari vuotta ihmeteltyään saman ikäluokan Fordin entisöitäväksi :mrgreen:

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 31.01.2019 07:35 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Northstar kirjoitti:
Kyllä nykyautoissa korjaukset on lähinnä osien vaihtoa.Vai moniko on nykyautoihin ,esim. uusinut komponentteja ohjainlaitteisiin,porauttanut moottoreita,hionut kampiakseleita,vaihtanut mäntiä,vaihtanut pääteasteen radioon,verhoillut istuimet..ym,ym

No eikös "autokorjaamo" ole sitten nykypäivänä täysin virheellinen nimitys? :D Ei kai sielläkään paljon muuta tehdä.
No, oikeastaan en tiedä kun on mulle ihan vieras paikka. Ilmastointihuollossa olen joskus nähnyt :D
Isojen poikien juttujen mukaan porailujen ja hiontojen sijaan sielläkiin vaan vaihdellaan moottoreita :)

Audi A2:ssa oli asian suhteen yritystä, siinähän ei edes konepelti ollut tarkoitettu avattavaksi :)

Liitteet:
a2.jpg
a2.jpg [ 27.7 KiB | Katsottu 9457 kertaa ]

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 31.01.2019 22:44 

Suoritan talvikonnossapitotöitä autokorjaamon, ison merkkiliikkeen, pihassa ja katselen aina ajaessani lasiseinäiseen korjaamoon traktorin hytistä. Jotenkin "liian kliinisen" näköinen koko korjaamo, valkoista ja tyhjää. Kunnon KORJAAMOssa on yleeensä erlaista esineistöä ainakin kolmelta vuosikymmeneltä ja vähän tuhruisemman oloista sisustaa. Vaan tuskinpa tuo lasipalatsikorjaamo on tarkoitettukaan kuin komponenttien vaihtoon ja uudehkojen vehkeiden huoltoon. Voi toki olla huippukorjaamokin ja turhaan tässä epäjärjestelmällisenä sotkijana kadehdin ja epäilen siistejä tiloja. Mutta silti.

2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa

ViestiLähetetty: 31.01.2019 22:55 

Korjaamisen luonne muuttuu. Tulee kaikenlaisia varoitusvaloja räpsyttäviä vikoja, mutta ne on helpompi etsiä ja korjata diagnostiikkatöpselin kautta. Mutta komponenttien korjaaminen tulee aina vain mahdottomammaksi. 80-luvun autoista katkaisimet ja pienemmätkin sähkömoottoritkin pystyi usein purkamaan ja taas kasaamaan jos sai ne siinä välissä korjattua. Nykyiset on tehty hyvin pieniksi ja tehty melkein mahdottomiksi purkaa ehjänä. Iso takaisku tee se itse -korjaajalle tuli tosin jo vuosikymmeniä sitten kun keksittiin painaa virtapiirejä taipuisalle ja aikaa myöten haurastuvalle muoville. Mutta ehkäpä noitakin pystyy kohta tulostamaan kotona.

Poissa

ViestiLähetetty: 31.01.2019 23:34 

Teuski kirjoitti:
Northstar kirjoitti:

No eikös "autokorjaamo" ole sitten nykypäivänä täysin virheellinen nimitys? :D Ei kai sielläkään paljon muuta tehdä.
No, oikeastaan en tiedä kun on mulle ihan vieras paikka. Ilmastointihuollossa olen joskus nähnyt :D
Isojen poikien juttujen mukaan porailujen ja hiontojen sijaan sielläkiin vaan vaihdellaan moottoreita :)

Audi A2:ssa oli asian suhteen yritystä, siinähän ei edes konepelti ollut tarkoitettu avattavaksi :)

Sen verran täytyy vähän "ohjeistaa" tuota A2 asiaa..Kyllä se konepelti on ihan tarkoitus avata,mutta ns.nesteiden lisäys ja tarkistus voitiin tehdä vain keulaa avaamalla.
Huvittavaa jutussa myös se,että aikoinaan kun A2 Mallikurssiin osallistuin kurssin vetäjä muistutti meitä sitten tilaamaan riittävän määrän konepellin säilytyspusseja isompia huoltoja varten..Ja muistutti vielä rek.numeroiden merkitsemisestä ettei mene konepellit sekaisin.. :D
No,eipä tullut ruuhkaa A2 kakkosista..Jonka ennustin jo silloin,kas kun harva haluaa Passatin hintaisen auton jossa Polon sisätilat.

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 04.02.2019 18:54 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Kuva

Kuva
Pitänee siis pysyä vanhemmassa kalustossa, ja ainakin yrittää saattaa käsillätekemisen riemua jälkikasvun koettavaksi...

Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa

ViestiLähetetty: 05.02.2019 21:45 

Täällä kun on Audi A2:sta puhuttu, niin pakko sanoa sen olevan minun silmään todella nätti auto. Ja nerokas tuo etuluukku, josta saa nesteet katsottua. Iso peukku!

MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa

ViestiLähetetty: 05.02.2019 22:21 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Aapeli kirjoitti:
Täällä kun on Audi A2:sta puhuttu, niin pakko sanoa sen olevan minun silmään todella nätti auto. Ja nerokas tuo etuluukku, josta saa nesteet katsottua. Iso peukku!

Äkkiä katsottuna se on vähän kuin C4 coupen ja kakkoskorisen farkkufocuksen pulska sekasikiö, vaikka onkin niitä vanhempi :lol:

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ]