Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/4 [ 92 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 12.01.2019 12:11 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Jos se on samassa kohtaa kuin EW-koneessa, niin sitten tiedän kyllä kyseisen kolon. Siellä se tappi tälläkin hetkellä siis on. Noista samoista kuvista koitin tunnistaa paikkaa samaksi, mutta vähän huonosti niistä hahmottaa, vaikka visuaalinen ihminen olenkin.

Mäntien sijainnista ei puhuttu ohjeissa mitään, niistä olisi muuten vielä voinut tarkistaa ristiin, että on oikealla kohdalla. Lisäksi tosiaan vinkkiä antaa tuo key way, joka osoittaa tasan kello 12 kohdalle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 12.01.2019 15:58 

Viestit: 5063
http://iopt.narod.ru/Auto/Fiat/INA00-0167inst.pdf

Tuolla ajoitustyökalujen mukana on tutumman näköiset kuvat (yläviistosta tms. mistä päin sitä on taas mahdoton katsella itse koneen paikallaan ollessa) ja tapit on ainakin nimetty "TDC Flywheel lock pin", eli voisi hyvinkin olla yläkuolokohdassa - mutta ei mitään parempaa tietoa. Olisko Citikan kuvat altapäin ja putki on joku ahtoputki (vai vesi)?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 13.01.2019 01:50 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Citikan kuvassa vois kuvitella näkyvän turbon ahtoputken, joka lähtee koneen ali. Perseestä kyllä tuo perspektiivi. Parempi kuva on tuossa jakopääsarjan asennusohjeessa kyllä. Täytyy tällä mennä: saahan tuota ajoitusta vielä selvitettyä, kunhan varoo pyöräyttämästä konetta liian voimalla hihnan laiton jälkeen, ettei venttiilit ota hittiä.

Mallailin vielä nokka-akseleita kanteen tänään ja silloin, kun ne on ajoitettu oikein, niin sylinterien 1 ja 4 nokat eivät ole alhaalla eli venttiilit ovat kiinni. Ja kyseiset männät oli ne, jotka olivat yläkuolokohdassa. Eli tekee kyllä järkeä noin.

Kiristin tänään kannen kiinni. Vähän mietin, että miten mahtaa olla, kun pulttien reikiin valui tietenkin pulteista öljyä ja reiät ovat umpinaiset. Toivottavasti reiän pohjalla on tarpeeksi tilaa, ettei ne öljytipat lämmetessään riko mitään. Tai sitten se tulee vaan kierteitä pitkin ylös.

Edit: tuli niin säihkyvä kuva, että laitetaas tännekin. Kone ja konehuone oli niin öljystä ja tomusta paskainen, että näkyy varmaan kilometrin päähän vastaantulijoillekin, että kansi on käynyt pesussa ja lohko ei :-D

Liitteet:
kansi.jpg
kansi.jpg [ 119.67 KiB | Katsottu 19050 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 18.01.2019 11:22 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Perkeleen turbon pultti. Ihan vitun tiukasti palanut kiinni, kanta nuljahti ekalla yrityksellä ja tilaa on tietenkin ihan käsittämättömän vähän joka puolella.

Liitteet:
turbo.jpg
turbo.jpg [ 116.02 KiB | Katsottu 18716 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 07.02.2019 01:53 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Jaahas, turbo ja pakosarja kiinni, nokat, ja kone on nyt ajoitettu ja tällä hetkellä laitetaan letkuja ja polttoaineen syöttyä kiinni.

Paska tapaus on tuo takana oleva metallinen vesiputki, joka liittyy termarikoteloon O-renkaalla. Paikka on sama, mistä alunperinkin lähtivät vedet vuotamaan ulos, todennäköisesti aiheuttaen kannentiivisteen vuotamisen. O-rengasta ei tahdo saada menemään nätisti millään. Noh, koska putki oli vaan yhdellä pultilla ja letkuklemmarilla irti ja putken huuli oli jo valmiiksi moukaroitunut, niin otin lopulta koko paskan irti, kun ajattelin että siistitään putken pää ja huuli, jotta tiiviste pysyy kunnolla, ja sitten nitkutetaan se tiivisteen kanssa kiinni tuohon termarikoteloon kätevästi irrallaan.

Taisi löytyä syy, miksi vedet karkasivat tuosta liitoksesta aikoinaan:
Liitteet:
vesiputki.jpg
vesiputki.jpg [ 108.81 KiB | Katsottu 18160 kertaa ]


Lieköhän tuo putki ruostumatonta terästä? Ainakin magneettinen se on, eli ei alumiinia. Saisko tuota hitsattua ehjäksi (tai sopivan uuden huulen tuohon päälle) mun Miggyllä, vaikka ei ole rosterilankaa? Ruostuuko se normilanka puhki käytännössä sen verran äkkiä, että kohta saa olla tekemässä uusiksi? Tuota putkea saa tarvikkeena muutamalla kympillä, joten vähän voi kokeilumielessä leikkiäkin toki, kuten aina...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 08.02.2019 10:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Oulu
Jos se on magneettinen, niin ei se sitten ole ruostumatonta terästäkään.



Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 08.02.2019 10:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Huhhuh, karun näköistä. Tuota en käsikopelolla huomannutkaan, o-rengas vaan pulahti aina yli kun asetin termarikoteloa paikalleen. Lopulta tiivistin koko paskan moottorisilikonilla.
Tuo liitos on siitä huono, että huuli ja o-rengas menee niin syvälle termarikoteloon ettei oikein pysty varmistumaan tiivisteen oikeasta asettumisesta kuin vedet laittamalla.

Saitko tuon putken siis irti turbo ja pakosarja paikallaan? Mä en ainakaan keksinyt miten siihen kiinnityspulttiin olisi pääsyt käsiksi...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 08.02.2019 11:16 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Japa kirjoitti:
Jos se on magneettinen, niin ei se sitten ole ruostumatonta terästäkään.


Onko tuo aina 100% noin vai onko noita ruostumattomia erilaisia seoksia, joissa rautaa on joissain vähemmän ja joissain enemmän, jotta yhtenäinen magneettikenttä syntyy?

Putki on heikosti magneettinen. Ei nappaa sillä tavalla kiinni, että voisi magneetin avulla nostaa ja heilutella edestakaisin, mutta esimerkiksi magneettinostin pysyy siinä kiinni ainakin pystyasennossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 08.02.2019 11:24 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Teuski kirjoitti:
Huhhuh, karun näköistä. Tuota en käsikopelolla huomannutkaan, o-rengas vaan pulahti aina yli kun asetin termarikoteloa paikalleen.


En minäkään huomannut ennen kuin irrotin putken ja vedin penkissä harjaksilla puhtaaksi. Ruosteista paskaa sisällä ja öljysumuista paskaa päällä. Lisäksi tuo huuli oli saanut hittiä sen verran, että o-rengas nuljahti aina siitä yli.

Teuski kirjoitti:
Lopulta tiivistin koko paskan moottorisilikonilla.
Tuo liitos on siitä huono, että huuli ja o-rengas menee niin syvälle termarikoteloon ettei oikein pysty varmistumaan tiivisteen oikeasta asettumisesta kuin vedet laittamalla.


Joo, jänskättää kyllä, että onko koko systeemi tiivis nyt kannen tiivistymistä myöden. Ostin uuden paisarin korkin ja tein vanhasta huoltokortin reiällä, joten jahka laitan vedet sisään voin kehittää järjestelmään hieman painetta kylmänäkin.

Liitos on teknisessä mielessä täysin susi. Miksei termarikotelolta voisi tulla takapuolelle samanlainen kaula kuin etupään letkuillekin? Sitten vain letku paikalleen, normi klemmarilla kiinni ja eikun matkaan.

Teuski kirjoitti:
Saitko tuon putken siis irti turbo ja pakosarja paikallaan? Mä en ainakaan keksinyt miten siihen kiinnityspulttiin olisi pääsyt käsiksi...


Joo, en viitsiny alkaa irrotella turboa ja pakosarjaa, kun just olin ne saanut oikein nätisti kohdilleen :) Alakautta sai käden vetarin takaa sinne päin, peilin kanssa vähän suunnistusta. Onneks pultti itsessään oli jotain < 5Nm, niin kierähti auki kun hiukankin sai kuusiokolon siihen kiinni ja sit sormilla pyörittelemällä irti... Ihan tuskaa kyllä.

Jos tekisin homman uudelleen, ihan ensimmäisenä olisin nostanut moottorin irti autosta. Ihan kaikki kiinnikkeet, putket, letkut, turbot yms. on tehty siten, että ne saa helposti irti, jos ei ole viiden sentin päässä jotain muuta. Olisin säästänyt sillä "vaivalla" aika monet illat, jotka menivät jonkun hankalan mutterin perässä ähkiessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 08.02.2019 11:35 

Viestit: 297
yason kirjoitti:
Japa kirjoitti:
Jos se on magneettinen, niin ei se sitten ole ruostumatonta terästäkään.


Onko tuo aina 100% noin vai onko noita ruostumattomia erilaisia seoksia, joissa rautaa on joissain vähemmän ja joissain enemmän, jotta yhtenäinen magneettikenttä syntyy?

Putki on heikosti magneettinen. Ei nappaa sillä tavalla kiinni, että voisi magneetin avulla nostaa ja heilutella edestakaisin, mutta esimerkiksi magneettinostin pysyy siinä kiinni ainakin pystyasennossa.


Ferriittisiin ja duplex rostereihin ottaa magneetti kiinni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 15.02.2019 03:58 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Taas pitää esitellä tyhmyyttä. Miten vedenlämpöanturin klipsi olis tarkoitus saada paikalleen?

Irrottaessa pidin sitä ihan helppona tapauksena, mutta kasatessa toi klipsi ei sitten mene millään läpi, kun sen kärjet pureutuvat reunoihin. Voimalla ei voi liikaa koittaa, kun kotelo on muovia.

Anturia pitäis saada alemmas, jotta klipsi solahtaisi vihreän osan yli ja liittimen juuren vierestä. Klipsi menee läpi, jos jätän O-renkaan asentamatta, mutta se ei liene hyvä juttu... Olisko O-rengas voinut vaan turvota?

Liitteet:
coolant_temp_sensor.jpg
coolant_temp_sensor.jpg [ 114.47 KiB | Katsottu 17616 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 22.02.2019 11:36 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
No hitto. Kertokaas nyt, mikä tuossa on? Ei tää nyt voi olla näin vaikeaa.

Mittasin tiivisteen ja se on about mitoissaan. Tiivisteelle on ura termarikotelossa, jonne se mahtuu hyvin. Anturi plupsahtaa tiivisteen sisään, mutta jää n. 2 mm liian ylös.

Klipsiä ei saa läpi, koska klipsin on tarkoitus levätä anturin leveämmän kohdan päällä ja painaa sitä tiivistettä vasten, mutta nyt tuo anturin leveä kohta on itse klipsin tasolla. Anturia ei kuitenkaan uskalla painaa kovin suurella voimalla termarikoteloa päin, koska se on muovia. Sain jo anturin sähköliittimen reunan murtumaan, kun koitin puristaa anturia pohjaan...

Anturin sähköliitin on kapeampi ja sen läpi klipsi menisi ihan suunnitellusti, jos anturin saisi pari milliä syvemmälle.

Missaanko jotain ihan olennaista? Kai tuon klipsin on tarkoitus mennä tuon kuvan mukaisesti, eli kummatkin jalat anturin ja kolon välistä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 22.02.2019 11:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
yason kirjoitti:
Olisko O-rengas voinut vaan turvota?

Olisi. Etenkin jos on öljyä päässyt kiehutusnesteen sekaan...

Jos ei ole turvonnut, niin hyvin liukastettuna pitäisi solahtaa pesäänsä. Ilman isompaa voimankäyttöä. Joku siellä pistää vastaan, jos ei suostu menemään...

Uusi O-rengas tuohon tuskin maksaa mahdottomia alkuperäisosanakaan, vanhasta tuskin saa mitattua? Anturin urasta ja pesän koosta voi päästä jyvälle minkä kokoinen rengas tuohon kuuluisi, jos vain mahtuu mittailemaan... Antaisiko Service mitat renkaalle..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 22.02.2019 13:05 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
jasu kirjoitti:
yason kirjoitti:
Olisko O-rengas voinut vaan turvota?

Olisi. Etenkin jos on öljyä päässyt kiehutusnesteen sekaan...

Jos ei ole turvonnut, niin hyvin liukastettuna pitäisi solahtaa pesäänsä. Ilman isompaa voimankäyttöä. Joku siellä pistää vastaan, jos ei suostu menemään...

Uusi O-rengas tuohon tuskin maksaa mahdottomia alkuperäisosanakaan, vanhasta tuskin saa mitattua? Anturin urasta ja pesän koosta voi päästä jyvälle minkä kokoinen rengas tuohon kuuluisi, jos vain mahtuu mittailemaan... Antaisiko Service mitat renkaalle..?


Servicen mukaan just mittailin: se kertoo, että "DIAM19,6X26,9 EP3,65" ja ihan riittävän mitoissaan oli, miten tarkasti nyt pehmeästä kumitiivisteestä saa tönärillä mitattua. O-rengas menee hyvin itse anturin ympärille, se menee hyvin pesässä olevaan uraan ja kun nuo laittaa yhteen, niin suhteellisen pienellä vaivalla anturi plopsahtaa tiivisteen sisään ja jää tasaisesti kohtisuoraan, eli ei kanna yhdeltä syrjältä. Pieni tujaus silikonisprayta auttaa vielä, mutta menee muutenkin.

Anturin leveämpi kohta kelluu kumitiivisteen päällä, kuten ilmeisesti pitääkin. Klipsin puristuksen pitäisi sitten painaa anturi tiiviisti kumiin. Anturia voi vähän keikuttaa, eli kumi joustaa kyllä, mutta ei millään kahta milliä.

Johonkin perkeleeseen se jää... Tämä on niitä kohtia, joissa päättely ja kirjatieto ei auta. Voi olla, että kotelo kestää rajummankin puristuksen ja anturi vaan pitäisi painaa pohjaan. Mutta tuota ei voi tietää, ellei joku näytä mallia tai ota riskiä termarikotelon hajoamisesta.

Yhden tai kaksi tärisevää youtube-videota löysin, ja niissä ei mun mielestä ollut mitään ihmeellistä tuon anturin asennuksen kanssa. Olisko yhdellä kädellä saatu kiinni...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 25.02.2019 19:48 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Mökillä on hyvää aikaa ihmetellä lisää, kun ei pääse räpeltämään tallille.

Tuossa menee samanlainen anturi kiinni varsin näppärästi: https://youtu.be/26vc58PN5aw?t=180

Kun taas...

Liitteet:
melkein.jpg
melkein.jpg [ 116.37 KiB | Katsottu 17008 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 25.02.2019 20:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2616
Paikkakunta: Päijät-Häme
Tuotaa, mitenkäs ne hahlot siinä kyljissä menee? Ei kai tuota klemmaria ole tarkoitus mihinkään pujottaa, vaan työntää siihen päälle? En ole itse tuota vaihtanut, ja kuvatkaan ei näytä sivultapäin miltä ne kolot näyttää.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 25.02.2019 20:56 

Viestit: 297
Viimeisimmästä kuvasta katsoen anturi näyttäisi olevan ihan oikeassa syvyydessä. Eikö klipsi mene paikoilleen siten, että se vastaa anturin messinkiseen runkoon?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 25.02.2019 21:51 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
ovi kirjoitti:
Viimeisimmästä kuvasta katsoen anturi näyttäisi olevan ihan oikeassa syvyydessä. Eikö klipsi mene paikoilleen siten, että se vastaa anturin messinkiseen runkoon?


Joo, niin sen olisi omalla järjellä käsittääkseni tarkoitus olla. Klipsi vaan pitäisi teleportata siihen paikalleen, jotta sitä ei tarvitsisi yrittää ujuttaa anturin sivuilta tai yli.

Anturin vihreä pyöreä osa messinkirungon yläpuolella työntää ne klipsin haarukat tuota muovikuorta vasten. On sen verran jäykkää metallia, että jollain piikin tms. tarjoamalla voimalla ei taivuteta tuota haarukan kärkeä. Se kaivaa vaan kotelon muovikuoreen koloa, jos koittaa voimalla painaa klipsiä läpi anturin sivuilta.

Kaapelimies kirjoitti:
Tuotaa, mitenkäs ne hahlot siinä kyljissä menee? Ei kai tuota klemmaria ole tarkoitus mihinkään pujottaa, vaan työntää siihen päälle? En ole itse tuota vaihtanut, ja kuvatkaan ei näytä sivultapäin miltä ne kolot näyttää.


Hahloja on kaksi. Klipsin olis tarkoitus mennä toisesta sisään ja toisesta ulos, ja tosiaan asennettuna painaa anturin runkoa O-rengastiivistettä vasten.

Klipsin voisi hyvinkin vain työntää siihen päälle, jos joko anturin vain saisi painettua sen verran syvälle, että klemmari oikeasti sujahtaisi tuon kapeamman liitinosan läpi ja toisen puolen hahloista ulos, tai vaihtoehtoisesti taivuteltua klipsin kärjet siten, että ne sujahtaisivat läpi, anturin ja tuon kotelon välistä ja sinne toiselle puolelle.

Ekasta kuvasta muutamaa (viestiä ylempänä) näkyy hyvin tuo klipsin muoto ja dilemma, miksi se klipsi ei sujahda läpi...

Voisin huijata smirgelöimällä klipsin kärkiä vähän pyöreämmiksi, mutta kaipa sen olis tarkoitus mennä takaisin sellaisena kuin tulikin... Videolla ainakin meni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 25.02.2019 21:59 

Viestit: 5063
Miten tuo klipsi käyttäytyy kun sen painaa peukalolla ihan pohjaan (ilman anturia katsottuna)? Jotkut kiinnitysklipsit leviävät kun painaa, jolloin anturi sujahtaa välistä paikoilleen ja kun peukalon päästää irti klipsi palaa takaisin ja kaventuu sen verran että anturi jää alle.

Tai toinen vaihtoehto jos klipsiä on yritetty väärästä suunnasta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 25.02.2019 23:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2616
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kun googlasin kuvia, olen edelleen sitä mieltä ettei sitä klipsiä mihinkään pujoteta.
https://www.ebay.co.uk/itm/Citroen-Coolant-Water-Temp-Temperature-Sensor-1338C1-C2-C2-C3-C4-C5-C6-Xsara-NEW-/370680276052
Vaan sujautetaan siihen päälle. Onko kukana vaihtanut tuommoista itse? Mun anturin vaihtoi Rekara koska ajoneuvo hyytyi stadiin ruuhka-aikaan..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 25.02.2019 23:56 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
olli__o kirjoitti:
Miten tuo klipsi käyttäytyy kun sen painaa peukalolla ihan pohjaan (ilman anturia katsottuna)? Jotkut kiinnitysklipsit leviävät kun painaa, jolloin anturi sujahtaa välistä paikoilleen ja kun peukalon päästää irti klipsi palaa takaisin ja kaventuu sen verran että anturi jää alle.


Klipsin muoto seurailee koteloa. Koitin piirrellä klipsin profiilin, menee suunnilleen näin, jos klipsin laittaa hahloihin ilman anturia:

Liitteet:
klipsi.jpg
klipsi.jpg [ 115.05 KiB | Katsottu 16846 kertaa ]


olli__o kirjoitti:
Tai toinen vaihtoehto jos klipsiä on yritetty väärästä suunnasta?


Kummastakin suunnasta olen koittanut, eikä mene yhtään helpommin. Toki siis tässä nyt vaan täytyy olla älyn tai rohkeuden puutteesta kiinni, ei toi systeemi voi jotenkin olla täysin rikki...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 26.02.2019 00:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2616
Paikkakunta: Päijät-Häme
Käännä sitä klipsiä 90 astetta.. eli työnnä sivusta?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 26.02.2019 00:10 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Kaapelimies kirjoitti:
Kun googlasin kuvia, olen edelleen sitä mieltä ettei sitä klipsiä mihinkään pujoteta.
https://www.ebay.co.uk/itm/Citroen-Coolant-Water-Temp-Temperature-Sensor-1338C1-C2-C2-C3-C4-C5-C6-Xsara-NEW-/370680276052
Vaan sujautetaan siihen päälle.


Nyt mennään jo semantiikan puolelle. Mitä meinaat pujottamisella vs sujauttamisella?

Klipsin tulee olla hahloissaan kummastakin päästä, jotta se voi pitää anturin paikallaan tiiviisti. Tästä ei liene epäselvyyttä.

Miten klipsin saa ensimmäisestä hahlosta sisään ja toisesta ulos siten, että anturi on paikallaan? Se on se kysymys.

Jotta klipsi voisi "sujahtaa", anturi ei saisi olla tiellä klipsiä paikalleen laittaessa. Nyt siinä klipsin korkeudella on se vihreä pyöreä kohta, joka Ebayn kuvassakin näkyy. Asennettuna klipsin pitäisi tyylikkäästi kiertää tuo vihreä pyöreä kohta ja painaa anturin metallirunkoa, mutta klipsiä paikalleen laittaessa kyseinen pyöreä kohta levittää klipsin kynsiä ulospäin, jotka purevat hanakasti itse koteloa vastaan.

Tätä koitin ratkaista miettimällä, että jos klipsin kärkiä ei (ilman liiallista väkivaltaa) saa menemään anturin sivuitse voisiko klipsi mennä anturin yli, jos anturia painaa kumitiivistettä vasten hieman alemmas. Ilmeisesti ei voi, kumi ei jousta tarpeeksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 26.02.2019 00:21 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Kaapelimies kirjoitti:
Käännä sitä klipsiä 90 astetta.. eli työnnä sivusta?


Aiemmin yritin tuotakin, mielestäni klipsi on liian kapea siihen ja sen muodot eivät mukaile ulkopuolen muotoja. Asennettuna nuo klipsin mutkat eivät ulotu tarpeeksi timmisti anturin päälle ja klipsin muotokin ehdottaa asennusta sisäpuolelle. Tätä voisin kuitenkin kokeilla vielä, jos mahdollisesti missasin aiemmin jotain.

Muistikuva on, että vedin sen ulos noista hahloista nimenomaan piirroksen mukaisessa suunnassa eikä 90-asteen kulmassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kansivikainen C5 2.2 hdi -03
ViestiLähetetty: 26.02.2019 00:23 

Viestit: 5063
yason kirjoitti:
...
Nyt mennään jo semantiikan puolelle. Mitä meinaat pujottamisella vs sujauttamisella?
...

Minäkin ensin ihmettelin, mutta taitaa tarkoittaa tuota 90 asteen kääntämistä: sokka ei olisi rakojen sisällä vaan täysin holkin ulkopuolelta puristaisi vain niistä hahloista. Eli kannattaa ainakin koikeilla.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/4 [ 92 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: