Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 16 Valve käy 3:lla pytyllä
ViestiLähetetty: 07.11.2009 01:14 

Viestit: 3
BX 16V -88 alkoi käydä huonosti tyhjäkäyntiä just ennen katsastusta. Pakokaasumittaus antoi HC-päästöiksi yli 1.100 (sallittu 600) ja hylkäyksen. Tulpat, johtosarja, pyörijä ja virranjakajan kansi uusiksi, mutta tyhjäynti ei oleellisesti parantunut. Yli 4000 kierr/min tuntuu kiihtyvän suht normaalisti. Vaihtaessani tulppia huomasin, että 2. ja 3. sylinterin tulpat olivat hyvin öljyiset. Alle nolla-asteen aamuina käynnistyy vasta 2. yrityksellä vaikka sahaisi pitkään. Lämpimänä tyhjäkäynti on noussut 850 kierr./min vähän yli 1.000 kierr./min. Rekaraan mittauksiin ja tuloksena oli mielenkiintoinen havainto: 3. sylinteri ei syty ainakaan pienillä kierroksilla ja siitä aiheutuu runsas HC. Irroittamalla sähköt 3. pytyn ruiskusuuttimesta saa hyväksyttävän pakokaasujen mittaustuloksen kun bensaa ei tule. Ihmeellistä on, että 3. sylinterin puristukset ovat hyvät yli 11, mutta seos ei syty vaikka kipinää on ja ruisku toimii. Rekaran johtopäätös on, että sisäinen käyntihäiriö, joka vaatii sylinterinkannen avauksen ja vian paikallistamisen omin silmin. Ensisijaisena epäilynä kansipahvin halkeama kahden sylinterin välissä, jolloin seos ei syty. Toinen teoria on, että nokka-akseli on kulunut pyöreäksi ja paineet eivät pääse 3. sylinteristä ulos. Onko sitruunapatonkilaisilla vahvistuksia edellämainituille teorioille tai muita valistuneita arvauksia? PS. taidan pyytää jostain pakokaasumittauksen 3. sylinterin sähköt irroitettuna ja mennä hyväksyttävän mittauspöytäkirjan kanssa uusintakatsastukseen kun ei nytkään insinööri huomauttanut kolmella pytyllä käynnistä. Korjautan sitten ajan kanssa todellisen vian, mutten haluaisi vielä laittaa liikennekäytöstä poistoon. :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 Valve käy 3:lla pytyllä
ViestiLähetetty: 07.11.2009 01:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Vuotaisiko ruiskusuutin. Pienillä kierroksilla on aivan liian rikkaalla ja isoilla kierroksilla suutin kun on muutenkin auki niin käy hyvin.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 Valve käy 3:lla pytyllä
ViestiLähetetty: 10.11.2009 21:26 

Viestit: 1242
Suuttimia siirtämällä voi saada vian kulkemaan suuttimen mukana.

Suuttimen saa tarkastetuksi moottorista irroitettuna, piuhat ja bensaputki kiinni. Palovaarallista puuhaa, kokeilisin romissuuttimilla, paraneeko tilanne.

Onko sytytysjohdot kytketty oikein ja onko nokkahihna paikallaan vai 180 astetta pielessä? Pakonokka hypännyt yhden pykälän?
Saako sytytysjohdot väärin kytkemällä moottorin käymään paremmin?

En ole tutkinut BX:ää aikoinaan, onko siinä tyhjäkäynnin rikastussuutinta (5.suutin), mutta joissain autoissa se on paikassa, mistä keskimmäiset pytyt saavat liikaa, jos kone käyntilämpöisenä saa ryyppyä.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 Valve käy 3:lla pytyllä
ViestiLähetetty: 10.11.2009 21:27 

Viestit: 1242
Moottorinohjauksen maadotusjohtokerppu irti/löysällä?



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 Valve käy 3:lla pytyllä
ViestiLähetetty: 26.11.2009 15:46 

Viestit: 3
Rekaran 2. yritys tuotti tulosta: kävi niin laihalla, että 3. pytty ei edes sytyttänyt ja korjaantui pelkästään seossäätöruuvia kääntämällä. Tiedä sitten miksi oli niin laihalla alkanut käydä - liekö pikkuorava käynyt kääntämässä ruuvia? Nyt päästöt ovat raja-arvojen sisällä ja mittaustulos kelpasi katsastajalle. Kiitokset vastanneille!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 Valve käy 3:lla pytyllä
ViestiLähetetty: 26.11.2009 22:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Ettei kuitenkin joku 3.pytyn vena vuoda? Oireilee myös siten, että pienillä kierroksilla käynti päin peet, mutta kierroksilla paranee.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 Valve käy 3:lla pytyllä
ViestiLähetetty: 26.11.2009 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Seosruuvilla ilmeisesti tarkoitat co-säätöpotikkaa ilmamäärämittarissa? Minulla oli jotain kosketushäikkää luultavasti älliboksin liittimessä ilmamäärämittarin maadoitusnastassa. Vikakoodi ilmoitti vian olevan co-potentiometrissa. Ryki aika tavalla, mutta en enää muista kävikö kierroksilla hyvin. Voihan nimittääin tuossa potikassa olla kosketushäiriö, joka korjaantui kun sitä ruuvattiin. Taisin siihenkin silloin koskea, kun omasta vikaa haeskelin.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 Valve käy 3:lla pytyllä
ViestiLähetetty: 27.11.2009 08:19 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
On *kokemusta boxin liittimistä. Ei ole pahitteeksi tarkastaa ne ja myös muut konehuoneen liittimet, liitokset ja maadoitukset. Varma on aina varma. Liittiimien kontaktit pitää olla metallinkirkkaita. Jos hapantumia, so. sinertävää, jos huonon kontaktin aiheuttamia palamisjälkiä, pistemäisiä mustumia, niin siivoushommiin.
Ps.* pösön boxin yhden ruiskun liittimessä mustaa. Korjaamon testissä vain ilmoitus: syl 2 virtapiiri liian korkea. Se on testerissä suomennos. Boxin liittimessä oli ylimenovastusta, saman ilmoituksen olisi saanut aikaan itse ruiskun vastaava vika, liian suuri vastus. Tuon ilmoituksen avulla oli vähän helpompi rajoittaa vikaa. Nimittäin boxin pistokkeelta vastusmitattaessa oli kaikki ruiskut samanvertaisia, siltä osin ok. Joten melko lähelle boxia vika rajoittui.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: